Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Ik heb wat advies nodig.

We hebben deze lamp, maar zoals je ziet, doet die het niet al te best.
De lamp heeft 9 G9 fittingen.

Ik heb nu Osram G9 Halopin (66733, 230V/33w) lampen. De lampen zijn gewoon parallel aangesloten.
Momenteel zitten deze lampen op een halogeen dimmer. (Jung AS500 inbouw dimmer 230V gloei/halogeen 60-400 watt).

Ik heb eigenlijk twee problemen.

1) Na een jaar beginnen de lampen een voor een kapot te gaan.
De eerste duurt een maand of 10 voordat deze kapot gaat. Daarna gaat er elke maand wel een defect. Of ze hebben allemaal ongeveer dezelfde levensduur, of de opvolgende lampjes gaan defect nadat de eerste defect is, omdat ze meer vermogen te verwerken krijgen.

2) 9x33w is 300w, wat in deze tijden met een kWh prijs van >30ct wel een beetje gortig wordt. Dus ik wil deze eigenlijk ombouwen naar LED.
Hier zijn verschillende opties, ik kan er G9 Leds in stoppen, maar deze flikkeren bij lage intensiteit, ondanks dat de dimmer niet geschikt is. Dus moet ik ook een LED dimmer halen. Maar er zijn ook andere opties, bijv. door de lamp om te bouwen naar laag voltage LED verlichting met een externe voeding en dimmer.

Zijn er mensen die dit al gedaan hebben en tips hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDYhxNV6vA9YBjA4FrVueOmzxS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FWW49AyiKOSFF46qZp2wUCn8.jpg?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Je zit met de minimale last van de dimmer. Daarvoor heb je een LED dimmer nodig en dimmer geschikte G9 Ledjes. Bypass is om er twee halogeenlampjes in te laten (66W > 60W) en de rest aan te vullen met LED.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Señor Sjon schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:46:
Je zit met de minimale last van de dimmer. Daarvoor heb je een LED dimmer nodig en dimmer geschikte G9 Ledjes. Bypass is om er twee halogeenlampjes in te laten (66W > 60W) en de rest aan te vullen met LED.
Ja dat had ik al geprobeerd, maar dan heb ik kleurverschil in het licht, en mijn 'medebewoner' is het daar niet zo mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Klopt, ligt ook aan de kwaliteit van de LED. Dus RI >90 en meestal 2700k lichttemperatuur om in de buurt te komen.

Beste alternatief:
Dimmer: https://www.sandervunderink.nl/eltako-led-dimmodule.html. Deze vreet vrijwel elke lamp.
Aansluiten bovenin lamp of als het past achter de schakelaar. Let wel, je hebt een fase en een nul nodig, anders krijg je nagloeiende lampjes. LED's lichten al op door lekstroom elders namelijk.

Koop een pulsdrukker van Jung, de 533 EU
Koop de bijbehorende raampjes en wipper voor de AS500 in de goede kleur.

Je bedient de lamp door de pulsdrukker kort in te drukken (aan/uit) of lang (dimmen omhoog/omlaag). Er zijn meer combi's (2x drukken is dacht ik max licht) en hij begint altijd met de laatst ingestelde lichtintensiteit bij weer inschakelen.

[ Voor 28% gewijzigd door Señor Sjon op 01-10-2021 15:09 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Thanks! Ga ik bestellen! Besteld!

[ Voor 25% gewijzigd door JackBol op 01-10-2021 15:19 ]