SSD (windowsschijf) is vol, nog genoeg ruimte op HDD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karlijn0
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-11-2021
Hallo,

Ik heb een laptop voor school en thuisgebruik, hierin zit een SSD van 128 GB en een HDD van 1 TB. Nu heb ik vanaf het begin af aan al zoveel mogelijk op mijn HDD proberen te installeren, maar niet bij elk programma kun je selecteren waar je het wil hebben. Op dit moment zit mijn SSD telkens vol en ik merk dat mijn laptop er trager door is geworden.

Nu dacht ik zelf, misschien moet ik mijn laptop helemaal factory resetten, maar hoe zorg ik er vervolgens voor dat die SSD niet weer binnen de kortste keren vol zit? Wat mij betreft komen alle programma's op de HDD schijf, en blijven alleen de benodigde (windows) dingen op de SSD staan, maar ik weet niet zo goed hoe dat precies zit met die 'systeembestanden' etc.

Ik gebruik de office apps veel, verder heb ik nog wat zwaardere programma's die ik voor school gebruik (zoals Altium), virusscanner Bitdefender en ik speel nog wel eens Sims 4. Verder nog kleine programma's als Spotify en Whatsapp web, maar ik kan me niet voorstellen dat dat de boosdoeners zijn.

Als ik in de instellingen kijk, zit de SSD vooral vol met 'apps en onderdelen' (68,8 GB) en 'systeem en gereserveerd' (27,6 GB). Documenten en afbeeldingen etc. staan allemaal al op de HDD.

Elk advies is welkom, ik maak gebruik van Windows 10.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-06 22:47
Welke programma's heb je die groot zijn maar wel langere laadtijd mogen hebben?
128gb is tegenwoordig klein :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:13

Tens

let me drink about it

Schijfopruiming geprobeerd?

Goede kans dat er nog restanten van updates niet opgeruimd zijn.

heb je 'mijn documenten' nog op C: staan?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karlijn0
99ruud99 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:46:
Welke programma's heb je die groot zijn maar wel langere laadtijd mogen hebben?
128gb is tegenwoordig klein :)
Ik weet niet goed welke programma's er op mijn SSD staan en welke op mijn HDD, in princiepe installeer ik (waar de mogelijkheid wordt gegeven) alles op mijn HDD. Ik denk dat Bitdefender automatisch op mijn SSD werd geïnstalleerd, die mag wat mij betreft op de HDD. Dat geldt eigenlijk voor alles, want als die SSD tjokvol staat, is een programma toch niet sneller vanaf de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karlijn0
Tens schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:53:
Schijfopruiming geprobeerd?

Goede kans dat er nog restanten van updates niet opgeruimd zijn.

heb je 'mijn documenten' nog op C: staan?
Schijfopruiming idd al gedaan, maar haalt niet veel uit.

Ik heb helemaal aan het begin gelijk de 'mijn documenten', 'afbeeldingen' etc. (al die standaard mappen) aan de HDD gekoppeld door de locatie te wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-06 17:49

DarkSide

theres no place like ::1

128 GB is tegenwoordig niet heel veel.

Het issue is ook al zeg je installeer applicatie X op de D schijf.
Dan nog word er data in C:\system32 of APLdata etc geschreven.

Zou even kijken met treesize welke folder echt veel ruimte in beslag neemt.
En anders kijken om je SSD te vervangen voor een 256gb exemplaar

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karlijn0
DarkSide schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:04:
128 GB is tegenwoordig niet heel veel.

Het issue is ook al zeg je installeer applicatie X op de D schijf.
Dan nog word er data in C:\system32 of APLdata etc geschreven.

Zou even kijken met treesize welke folder echt veel ruimte in beslag neemt.
En anders kijken om je SSD te vervangen voor een 256gb exemplaar
Ik heb even gekeken, de bovenste drie:
ProgramData (30,7 GB) , waarvan 20 GB naar 'Dell' gaat
Users (25,4 GB), waarvan 25 GB naar de 'AppData' gaat (via user)
Windows (21,7 GB)

Voor zover ik weet is dit dus inderdaad het spul waar je niet echt iets aan kan doen, of heb ik dat fout?
Misschien me dan toch even verdiepen in het uitbreiden van die SSD, in ieder geval bedankt voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:25
Wat ik vaak tegen kom is dat de downloads map ontzettend groot is en in 90% van de gevallen die map probleemloos ongezien leeggemaakt kan worden. Hoe groot is jouw downloads map?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karlijn0
Uszka schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:07:
Wat ik vaak tegen kom is dat de downloads map ontzettend groot is en in 90% van de gevallen die map probleemloos ongezien leeggemaakt kan worden. Hoe groot is jouw downloads map?
Zo'n 60 GB (komt door films etc), maar ook deze locatie heb ik vanaf het begin af aan al gekoppeld aan de HDD, dus dat is het probleem ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:25
Je hebt een downloads map van 60GB op een SSDtje van 128GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karlijn0
Uszka schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:29:
Je hebt een downloads map van 60GB op een SSDtje van 128GB?
Nee haha, deze staat op mijn HDD schijf.
Zoals ik hierboven al zei, de locatie van mijn download map heb ik gelijk omgezet van mijn C drive (SSD) naar mijn D drive (HDD). Die downloadmap staat dus niet op mijn SSD.

[ Voor 6% gewijzigd door karlijn0 op 01-10-2021 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 22:09
Heb je je Windows swapfile uitgezet (ivm SSD)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:13

Tens

let me drink about it

karlijn0 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:17:

Users (25,4 GB), waarvan 25 GB naar de 'AppData' gaat (via user)
Wat anderen ook zeggen; grotere ssd lost het probleem ook op.
(welk merk en type laptop?)
Maar kijk even wat er allemaal in 'users' staat.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 18:03

r44

je heb schijfopruiming al gedaan zie ik.
Maar heb je daar ook aangegeven dat je Systeembestanden opschonen wil.?

Kijk ook even C schijf map Windows en dan map Temp.
Daar staan veelal tijdelijke bestanden die je eventueel kunt verwijderen.

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karlijn0
Tens schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:28:
[...]

Wat anderen ook zeggen; grotere ssd lost het probleem ook op.
(welk merk en type laptop?)
Maar kijk even wat er allemaal in 'users' staat.
Ik heb een Dell G3 3579. Is het mogelijk om de SSD van mijn laptop te vervangen dan? Moet ik dan nog ergens op letten? Het lijkt me in ieder geval dat windows op een of andere manier op de nieuwe SSD moet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:08
Zoals de rest zegt: geef een paar tientjes uit en koop een grotere ssd. Wat je ook doet of opruimt, met slechts 128GB duurt het niet lang voor hij weer vol zit.
karlijn0 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:40:
[...]

Ik heb een Dell G3 3579. Is het mogelijk om de SSD van mijn laptop te vervangen dan? Moet ik dan nog ergens op letten? Het lijkt me in ieder geval dat windows op een of andere manier op de nieuwe SSD moet komen.
Als je een Samsung ssd koopt weet ik dat ze mooie software hebben om je huidige installatie te klonen naar je nieuwe ssd. Hoe dat bij andere merken zit weet ik niet.

[ Voor 61% gewijzigd door sig69 op 03-10-2021 13:51 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-06 20:28
karlijn0 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:40:
Ik heb een Dell G3 3579. Is het mogelijk om de SSD van mijn laptop te vervangen dan? Moet ik dan nog ergens op letten?
Volgens Dell G3 15 Setup and Specifications heeft je laptop een M.2 (NVMe) SSD en een 2.5" HDD.

Een nieuwe SSD kun je hier uitkiezen. Zie ook: reviews: Budget M.2-ssd's: veel voor weinig

Deze bijvoorbeeld: pricewatch: Kingston A2000 1TB
Het lijkt me in ieder geval dat windows op een of andere manier op de nieuwe SSD moet komen.
Hierboven wordt geopperd dat je bij sommige SSDs migratiesoftware krijgt, maar dan zit je nog met het probleem dat je niet beide SSDs tegelijk kunt aansluiten. Waarschijnlijk is het sneller om je belangrijke documenten e.d. naar de HDD te verplaatsen en dan Windows simpelweg opnieuw te installeren nadat je de nieuwe SSD hebt geplaatst.

Maak met behulp van de Windows Media Creation Tool een USB-stick met de Windows-installatiebestanden. Vervang daarna de SSD en prik de USB-stick erin. Als het goed is start de Windows-installatie dan vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karlijn0
Thralas schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:51:

Hierboven wordt geopperd dat je bij sommige SSDs migratiesoftware krijgt, maar dan zit je nog met het probleem dat je niet beide SSDs tegelijk kunt aansluiten. Waarschijnlijk is het sneller om je belangrijke documenten e.d. naar de HDD te verplaatsen en dan Windows simpelweg opnieuw te installeren nadat je de nieuwe SSD hebt geplaatst.

Maak met behulp van de Windows Media Creation Tool een USB-stick met de Windows-installatiebestanden. Vervang daarna de SSD en prik de USB-stick erin. Als het goed is start de Windows-installatie dan vanzelf.
Ik heb denk ik wel graag al mijn bestanden mee, dan hoef ik ook geen nieuwe versie van Windows te kopen. Kan ik niet gewoon een m.2 nvme naar usb kopen (zie link) en dan alles vanaf mijn oude SSD klonen naar de nieuwe?
(https://www.amazon.nl/SSK...dersteuning/dp/B07MNFH1PX)

Als ik het goed begrijp kan ik dan gewoon de 2 SSD's omwisselen. Als ik dan mijn laptop opstart is alles weer vanouds, maar met een grotere SSD?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r44

r44

karlijn0 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:54:
[...]

Ik heb denk ik wel graag al mijn bestanden mee, dan hoef ik ook geen nieuwe versie van Windows te kopen. Kan ik niet gewoon een m.2 nvme naar usb kopen (zie link) en dan alles vanaf mijn oude SSD klonen naar de nieuwe?
(https://www.amazon.nl/SSK...dersteuning/dp/B07MNFH1PX)

Als ik het goed begrijp kan ik dan gewoon de 2 SSD's omwisselen. Als ik dan mijn laptop opstart is alles weer vanouds, maar met een grotere SSD?
Als je nu al Windows 10 heb en het is geactiveerd.
Dan hoef je geen nieuwe Windows te kopen.
Bij de installatie vraag Windows om een key maar klik dan rechtsonder op ik heb geen key.

44

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-06 20:28
karlijn0 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:54:
Ik heb denk ik wel graag al mijn bestanden mee, dan hoef ik ook geen nieuwe versie van Windows te kopen.
Zoals hierboven al gezegd, je laptop is al geleverd met Windows 10, dat betekent dat je gewoon een licentie hebt en opnieuw kunt installeren - ook als je de Media Creation Tool van Microsoft gebruikt. Laat je daardoor dus niet tegenhouden.
Kan ik niet gewoon een m.2 nvme naar usb kopen (zie link) en dan alles vanaf mijn oude SSD klonen naar de nieuwe?
Ja, dat zou ook moeten werken. Let er wel op dat je de NVMe-versie koopt (bij het product dat je linkt staat ook een M.2 mSATA-variant, die moet je dus niet hebben).

Met de juiste software moet het zelfs lukken door een image van je huidige SSD tijdelijk op de harddisk te zetten. Ik weet echter niet wat hier de meest gebruiksvriendelijke/goedkoopste optie voor is. Misschien heeft iemand anders een suggestie.

Volgens Google krijg je bij die A2000 ook een OEM versie van Acronis True Image, daarmee zou je iig. mee uit de voeten moeten kunnen als je zo'n USB-naar-NVMe-adapter hebt.
Ja.
r44 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 17:07:
Bij de installatie vraag Windows om een key maar klik dan rechtsonder op ik heb geen key.
Als het goed is vraagt hij zelfs helemaal niet om een key omdat deze al in de firmware van de laptop zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:33
Koop een nieuwe ssd en een lege usb behuizing.
Stop die ssd in die usb behuizing en sluit hem op je laptop aan.
Maak een image backup van je oude ssd naar de nieuwe en verwissel daarna de boel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karlijn0
Thralas schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 23:42:

Met de juiste software moet het zelfs lukken door een image van je huidige SSD tijdelijk op de harddisk te zetten. Ik weet echter niet wat hier de meest gebruiksvriendelijke/goedkoopste optie voor is. Misschien heeft iemand anders een suggestie.
Alles is mij nu wel zo'n beetje duidelijk, ik zit alleen nog met één vraag. Als ik op internet rondkijk, lijkt het erop dat tijdens het 'clonen' de data van de originele SSD (bij mij dus de 128 GB SSD) wordt verwijderd.
Mijn vraag is of dit dan wel goed gaat, aangezien hij dan ook Windows overzet en verwijderd. Dat terwijl ik op dat moment natuurlijk gewoon gebruik maak van die Windows op die 128 GB SSD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r44

r44

karlijn0 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 17:05:
[...]

Alles is mij nu wel zo'n beetje duidelijk, ik zit alleen nog met één vraag. Als ik op internet rondkijk, lijkt het erop dat tijdens het 'clonen' de data van de originele SSD (bij mij dus de 128 GB SSD) wordt verwijderd.
Mijn vraag is of dit dan wel goed gaat, aangezien hij dan ook Windows overzet en verwijderd. Dat terwijl ik op dat moment natuurlijk gewoon gebruik maak van die Windows op die 128 GB SSD?
Volgens mij wordt bij het clonen niet verwijderd van de bron disk.
Ik cloon met software van Samsung (ik gebruik ook alleen SSD van Samsung ) en er is nog nooit
iets verwijderd van mijn bron SSD.

44

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:33
Clonen is een kopie maken en niet verplaatsen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1