Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palaerdir
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-06-2022
Ik heb nu al bijna 2 maanden mijn nieuwe videokaart, alleen werkt deze niet zoals die hoort te werken. Een van mijn grootste irritates is dat ik keyboard input lagg heb. Waardoor bij een game waar je erg precies moet zijn zoals Valorant niet te spelen is. Ik heb al een ander toetsenbord gebruikt en dat hielp niet. Het is heel opmerkelijk dat ook niet elke game last heeft van input lagg alleen sommige en sommige over tijd.
Ook heb ik last van prestaties die niet hoog genoeg zijn. Soms heb ik in bijvoorbeeld het hoofdmenu van Apex Legends maar 30 FPS.

Ik ben er na deze 2 maanden een beetje gek van geworden en had de kaart ook teruggestuurd voor defect, maar ze zeggen het defect niet te kunnen vinden. Wel is het raar om te beseffen dat mijn computer beter presteerde op mijn oude videokaart (GTX 1660 Super) dan de 3070 TI die ik nu heb(tijdens de spellen die de 1660 wel aan kan).

Mijn componenten:
GPU: Gigabyte AORUS GeForce RTX 3070 Ti MASTER 8G
CPU: Intel® Core™ i7-9700F - 8 Cores
RAM: 2x GeIL ValueRAM 8GB DDR4-2666
Moederbord: MSI MPG Z390 Gaming Plus
Voeding: Sharkoon SilentStorm Cool Zero 850W PSU

De dingen die ik al geprobeerd heb:
- Nieuwe drivers gedownload, oude verwijderd
- Eerst had ik ook 3 RAM slots gevuld, maar er werd me gezegd dat deze CPU dat niet accepteert
- De temperatuur is zoals die hoort als het goed is (40-50)

Ik heb ook op het Nvidea forum gepost en daar zei iemand iets over een 'interrupt storm', maar kan er niet over vinden om het te detecteren.

Ik hoop heel erg dat iemand mij kan helpen, want ik wil graag games kunne spelen zonder dat het niet goed loopt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjvdven
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-06 14:24
Heb je de oude drivers zomaar verwijderd of met DDU?

RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Welke kabels lopen er naar je voeding? Hoeveel stekkers per kabel aan de kant van je voeding en hoeveel in de kaart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananaman123124
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-06 08:37
Een tempratuur van 40 tot 50 klinkt mij een beetje laag voor als je GPU 100% werkt.

Wordt je 3070TI wel voor 100% gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palaerdir
bjvdven schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:28:
Heb je de oude drivers zomaar verwijderd of met DDU?
Beide geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palaerdir
Bananaman123124 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:56:
Een tempratuur van 40 tot 50 klinkt mij een beetje laag voor als je GPU 100% werkt.

Ik keek net nog een keer en het zat meer tegen de 60 aan ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palaerdir
Bananaman123124 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:56:

Hoe kom ik erachter of die daadwerkelijk voor 100% werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 17:02
Ik heb semi-dezelfde 3070 Aorus Master (okay, niet de Ti variant). Kun je eens de 3dMark Timespy benchmark draaien? Dan kun je in ieder geval zien wat de gemiddelde GPU scores van jouw model moeten zijn.

- je voeding lijkt me in orde
- gebruik je twee/drie aparte PCI-E kabels van je voeding naar de GPU? Niet alles daisychainen op 1 kabel. Kan zijn dat je GPU nu niet genoeg stroom krijgt.
- je zegt met DDU de drivers opnieuw geinstalleerd te hebben, dus lijkt me geen driver issue
- je RAM is langzaam, maar zou geen keyboard input lag moeten veroorzaken.
- staat je windows power plan op energy saving ofzo? Zet hem eens op maximum performance.

[ Voor 54% gewijzigd door Negakinu op 01-10-2021 16:14 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palaerdir
418O2 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:38:
Welke kabels lopen er naar je voeding? Hoeveel stekkers per kabel aan de kant van je voeding en hoeveel in de kaart?
Ik weet niet welke kabels precies, want heb de kabels gebruikt die bij de voeding zelf zaten en heb wel de goede kabels erin zitten.

Ik gebruik 2 kabels waar beide 2 uiteinden aan zitten van 1 kabel gebruik ik beide en de andere maar 1. 2 van de aangesloten uiteinden hebben wel een aanlegstukje die je eraan kan vastmaken zodat het 4 wijd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palaerdir
Negakinu schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:56:
Ik heb semi-dezelfde 3070 Aorus Master (okay, niet de Ti variant). Kun je eens de 3dMark Timespy benchmark draaien? Dan kun je in ieder geval zien wat de gemiddelde GPU scores van jouw model moeten zijn.

- je voeding lijkt me in orde
- gebruik je twee/drie aparte PCI-E kabels van je voeding naar de GPU? Niet alles daisychainen op 1 kabel. Kan zijn dat je GPU nu niet genoeg stroom krijgt.
- je zegt met DDU de drivers opnieuw geinstalleerd te hebben, dus lijkt me geen driver issue
- je RAM is langzaam, maar zou geen keyboard input lag moeten veroorzaken.
- staat je windows power plan op energy saving ofzo? Zet hem eens op maximum performance.
Ik heb net de benchmark gedaan en er komt uit
- Graphics score: 15302
- CPU score: 7054
- total: 13018

Er staat ook dat ik games op minimaal 140 fps moet kunnen spelen maar dat is niet de realiteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
Palaerdir schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:19:
[...]

Ik heb net de benchmark gedaan en er komt uit
- Graphics score: 15302
- CPU score: 7054
- total: 13018

Er staat ook dat ik games op minimaal 140 fps moet kunnen spelen maar dat is niet de realiteit
Wereldwijde average voor jouw kaart is een GPU score van 14720, dus je kaart doet het iig prima. :)

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palaerdir
Negakinu schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:20:
[...]

Wereldwijde average voor jouw kaart is een GPU score van 14720, dus je kaart doet het iig prima. :)
Ja en toch doet die het niet goed op een of andere manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zotn_Dré174
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-06 08:12
Hoe staan je Vertical Sync settings in Nvidia software?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fpp-C-t-q3aep5Y2ag_5PE_zoc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/07d1ZnXxsN1sFSKADKOZy6b3.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:02
We hebben hier allemaal niet zo veel aan. Geef eens wat meer echte data.

Speel een game en hou dan eens bij wat er gebeurd. Hoeveel fps heb je in game ( menu fps is toch vaak locked) heb je stutters, framedrops, lagspikes? Heb je gsync of freesync scherm ? Met msi afterburner kun je daarna een screen plaatsen van wat data

Hoeveel % loopt je cpu ?

Als die namelijk constant naar 100% piekt terwijl je 3070Ti maar op 50-60% zit kan je cpu het waarschijnlijk niet bijbenen.

Dit als voorbeeld, kan vanalles misgaan. Maar meten is weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palaerdir
Zotn_Dré174 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:46:
Hoe staan je Vertical Sync settings in Nvidia software?
[Afbeelding]
Die staat nu op de 3d instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palaerdir
Skybullet schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:42:
We hebben hier allemaal niet zo veel aan. Geef eens wat meer echte data.

Speel een game en hou dan eens bij wat er gebeurd. Hoeveel fps heb je in game ( menu fps is toch vaak locked) heb je stutters, framedrops, lagspikes? Heb je gsync of freesync scherm ? Met msi afterburner kun je daarna een screen plaatsen van wat data

Hoeveel % loopt je cpu ?

Als die namelijk constant naar 100% piekt terwijl je 3070Ti maar op 50-60% zit kan je cpu het waarschijnlijk niet bijbenen.

Dit als voorbeeld, kan vanalles misgaan. Maar meten is weten!
Ik heb net even iets geprobeerd, maar de temperatuur blijft rond de 50 en de gpu gaat wel hoog op MSI afterburner. Op taakbeheer staat er wel dat bij een game de processor bijna standaard 100% is en de GPU rond de 50 met misschien ooit een frame 100% zoals u ook al zegt.

Bij het spelen van meerdere games heb ik veel framedrops en dat kan ook gebeuren als ik net de computer opgestart heb.

Als het goed is is mijn scherm freesync

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:53
CPU zonder HT en traag RAM (en heeft waarschijnlijk een hoge latency) zijn zomaar 2 dingen die prestatievermindering kunnen veroorzaken.

Moederbord BIOS is up to date?

Edit: en een multiplayer game trekt bij tijd en wijlen een Ryzen 5900X al naar 100% dus kan je nagaan wat het met een kale (geen HT en niet overklokbaar) 8 core doet.

[ Voor 33% gewijzigd door Uszka op 02-10-2021 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palaerdir
Uszka schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:57:
CPU zonder HT en traag RAM (en heeft waarschijnlijk een hoge latency) zijn zomaar 2 dingen die prestatievermindering kunnen veroorzaken.

Moederbord BIOS is up to date?

Edit: en een multiplayer game trekt bij tijd en wijlen een Ryzen 5900X al naar 100% dus kan je nagaan wat het met een kale (geen HT en niet overklokbaar) 8 core doet.
Dus u zegt dat mijn CPU en RAM waarschijnlijk vervangen moeten worden?

Het lijkt mij dat mijn BIOS niet up to date is want heb er al anderhalf jaar niet aan gezeten. Ik wilde het een paar weken geleden doen, maar omdat het telkens afgeraden word behalve als het echt nodig is heb ik het nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:53
Palaerdir schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:51:
[...]

Dus u zegt dat mijn CPU en RAM waarschijnlijk vervangen moeten worden?
Ja, alleen de 9900K is een upgrade maar of dat nou zo'n goede keuze is vlak voor de 12e gen Intel komt... Als je RAM en CPU moet upgraden dan kan een mobootje er ook nog wel bij. Ga dan voor een Ryzen 5900X of wacht op Alder Lake.
Het lijkt mij dat mijn BIOS niet up to date is want heb er al anderhalf jaar niet aan gezeten. Ik wilde het een paar weken geleden doen, maar omdat het telkens afgeraden word behalve als het echt nodig is heb ik het nog niet gedaan.
Er komen niet voor niets nieuwe biosversies uit. Dat is om beveiliging, prestaties en compatibiliteit te verbeteren. Niet alleen de compatibiliteit van de onderdelen onderling maar ook de compatibiliteit met de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palaerdir
Uszka schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:03:
[...]

Ja, alleen de 9900K is een upgrade maar of dat nou zo'n goede keuze is vlak voor de 12e gen Intel komt... Als je RAM en CPU moet upgraden dan kan een mobootje er ook nog wel bij. Ga dan voor een Ryzen 5900X of wacht op Alder Lake.

[...]

Er komen niet voor niets nieuwe biosversies uit. Dat is om beveiliging, prestaties en compatibiliteit te verbeteren. Niet alleen de compatibiliteit van de onderdelen onderling maar ook de compatibiliteit met de software.
Ja maar het gaat mij meer om het risico, maar als het ook door jullie aangeraden word, wordt dat wel een optie.

Maar het rare vind ik dat deze CPU normaal gesproken gewoon met deze videokaart zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorickkkk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 30-06 21:48
Aorus Silent Bios omzetten naar OC Bios?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr0ns
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:02
Vind het nogal wat dat een 9e gen I7 +ram en mobo de prullenbak in moet terwijl we amper weten om welke games het gaat. Geen HT lijkt me geen probleem als je maar genoeg cores hebt, misschien zelfs wel een voordeel. Daarbij zijn de recommended specs van bijvoorbeeld Valorant gewoon 3x niks.

Bovendien verklaart dat niet de goede 3DMark score en dat het probleem niet optreedt zodra er een 1660 in wordt geduwd.
Palaerdir schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:46:
[...]

Ik heb net even iets geprobeerd, maar de temperatuur blijft rond de 50 en de gpu gaat wel hoog op MSI afterburner. Op taakbeheer staat er wel dat bij een game de processor bijna standaard 100% is en de GPU rond de 50 met misschien ooit een frame 100% zoals u ook al zegt.

Bij het spelen van meerdere games heb ik veel framedrops en dat kan ook gebeuren als ik net de computer opgestart heb.
Maar waar zie je die 100% CPU load naar toe gaan dan? En buiten games doet hij dat niet? Kijk nou toch eens met afterburner, dan zien we ten minste wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:43
Maak even een log met hwi64 dan kunnnen wij je beter helpen. Doe dit tijdens het gamen tot dat je deze problemen ervaart.

PC : Ryzen 7 5700x3d / 6800XT / 32 GB DDR4 3600 | Quest 3 | Asus Rog Ally |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palaerdir
Sokucho schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:15:
Maak even een log met hwi64 dan kunnnen wij je beter helpen. Doe dit tijdens het gamen tot dat je deze problemen ervaart.
Dat heb ik nu gedaan en heb dan een heel excel document gekregen met heel wat cijfers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palaerdir
Fr0ns schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 13:53:
Vind het nogal wat dat een 9e gen I7 +ram en mobo de prullenbak in moet terwijl we amper weten om welke games het gaat. Geen HT lijkt me geen probleem als je maar genoeg cores hebt, misschien zelfs wel een voordeel. Daarbij zijn de recommended specs van bijvoorbeeld Valorant gewoon 3x niks.

Bovendien verklaart dat niet de goede 3DMark score en dat het probleem niet optreedt zodra er een 1660 in wordt geduwd.

[...]

Maar waar zie je die 100% CPU load naar toe gaan dan? En buiten games doet hij dat niet? Kijk nou toch eens met afterburner, dan zien we ten minste wat er gebeurt.
Bijna alle CPU gaat dan naar de game zelf soms staat de game zelfs in het rood. Buiten games is het redelijk normaal met rond de 20% op CPU en de GPU op nog geen 10%.

Maar waar moet ik dan kijken als het om afterburner gaat, want dat heb ik nooit goed begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Palaerdir schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 23:13:
[...]

Dat heb ik nu gedaan en heb dan een heel excel document gekregen met heel wat cijfers
Het is misschien wel even handig dat je verteld wat je PC doet "buiten games". Als dat 20% is als je computer staat te niksen is dat flink en betekent dat je computer je Processor voor 1/5e gebruikt voor niets doen?

Welke achtergrond processen draaien er? Heb je één of meerdere stukken RGB software draaien?

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D | ASUS Radeon 9070XT Prime OC | Kingston Fury 64GB 6000CL30 | 2x Corsair MP700 Pro SE 2TB | CoolerMaster V1100 SFX | Cooler Master NR200p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr0ns
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:02
Palaerdir schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 23:18:
[...]

Bijna alle CPU gaat dan naar de game zelf soms staat de game zelfs in het rood. Buiten games is het redelijk normaal met rond de 20% op CPU en de GPU op nog geen 10%.

Maar waar moet ik dan kijken als het om afterburner gaat, want dat heb ik nooit goed begrepen.
Als je afterburner gebruikt dan kun je live tijdens het gamen zien hoeveel cores er bezet zijn en hoe zwaar bijvoorbeeld je videokaart belast is. Ook kun je de temperaturen zien en hoeveel geheugen je gebruikt. Kan soms erg handig zijn om te zien welk onderdeel een bottleneck veroorzaakt.

Hier staat wat uitgelegd, kan het alleen niet horen want ben aan het werk: YouTube: MSI Afterburner - How to setup On-Screen Display

Toch blijf ik er bij dat jouw systeem rondjes moet rennen om een game als Valorant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
Palaerdir schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 23:18:
[...]

Ik denk dat je hier even naar moet kijken. 20% CPU use in idle is niet normaal, in ieder geval. Dat zou op de desktop altijd lager dan 5% moeten zijn, mits je een balanced power profile gebruikt.

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palaerdir
ECP0WERS schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 05:12:
[...]

Het is misschien wel even handig dat je verteld wat je PC doet "buiten games". Als dat 20% is als je computer staat te niksen is dat flink en betekent dat je computer je Processor voor 1/5e gebruikt voor niets doen?

Welke achtergrond processen draaien er? Heb je één of meerdere stukken RGB software draaien?
Ik heb net nog een keer getest en als er echt helemaal niets aanstaat dan is het max 10% CPU gebruik
mijn computer heeft wel wat RGB onderdelen, maar volgens mij is die max 10% wel redelijk normaal dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palaerdir
Negakinu schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:27:
[...]

Ik denk dat je hier even naar moet kijken. 20% CPU use in idle is niet normaal, in ieder geval. Dat zou op de desktop altijd lager dan 5% moeten zijn, mits je een balanced power profile gebruikt.
Ja zoals ik hier boven al zei is het wel lager dan ik eerst zei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palaerdir
Fr0ns schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:19:
[...]

Als je afterburner gebruikt dan kun je live tijdens het gamen zien hoeveel cores er bezet zijn en hoe zwaar bijvoorbeeld je videokaart belast is. Ook kun je de temperaturen zien en hoeveel geheugen je gebruikt. Kan soms erg handig zijn om te zien welk onderdeel een bottleneck veroorzaakt.

Hier staat wat uitgelegd, kan het alleen niet horen want ben aan het werk: YouTube: MSI Afterburner - How to setup On-Screen Display

Toch blijf ik er bij dat jouw systeem rondjes moet rennen om een game als Valorant.
Ik heb nu wat geprobeerd en bij een game als New World zitten alle cores bijna constant boven de 80%, ook is mijn RAM bijna ook op ongeveer 14000-15000 van de 16000 MB. Alleen is New World ook volgensmij niet een goede game om het te testen, maar ik merk er wel heel wat delay in vooral in steden waar dan ook veel mensen zijn.

Op het moment heb ik geen last van lagg of input lagg in Valorant en ik weet niet hoe. Ik heb een keer iets in de instellingen van Valorant zelf zitten spelen en sindsdien heb ik er geen last meer van.

Er gebeuren rare dingen met mijn computer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:20
Palaerdir schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:49:
[...]

Ik heb nu wat geprobeerd en bij een game als New World zitten alle cores bijna constant boven de 80%, ook is mijn RAM bijna ook op ongeveer 14000-15000 van de 16000 MB. Alleen is New World ook volgensmij niet een goede game om het te testen, maar ik merk er wel heel wat delay in vooral in steden waar dan ook veel mensen zijn.

Op het moment heb ik geen last van lagg of input lagg in Valorant en ik weet niet hoe. Ik heb een keer iets in de instellingen van Valorant zelf zitten spelen en sindsdien heb ik er geen last meer van.

Er gebeuren rare dingen met mijn computer...
Wat is de temperatuur van je cpu en gpu tijdens New World?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palaerdir
Arjantje72 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:55:
[...]

Wat is de temperatuur van je cpu en gpu tijdens New World?
De CPU zit tussen de 55 en 65 graden en soms iets boven de 65
De GPU zit op ongveer 50-60 en er niet overheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Modderhoop
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08-05 17:15
Misschien is kijken of er wat bloatware op je PC staat. Of andere software van muis/toetsenbord/rgb ect.
Ik gebruik zelf een 9700K met een 6900XT, heb eigenlijk nooit dat me CPU dicht bij de 100% komt met gamen. Bij games zoals Snowrunner, Age of empires 3 DE of Free to play games zoals Enlisted is mijn CPU eigenlijk bijna altijd onder de 50%, behalve in de RTS dan als er erg veel troepen op het scherm zijn dan hangt tie tussen de 50-70%.

[ Voor 3% gewijzigd door Modderhoop op 12-10-2021 13:09 ]

Pagina: 1