Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:31
Ik heb een paar jaar geleden een Nefit trendline 2 CV ketel laten plaatsen met bijbehorende thermostaat.
Nu zie ik dat de cv watertemperatuur nogal laag blijft bij gedurende dag omdat de ketel aangaat om een klein beetje bij te verwarmen.
Afgelopen winter ging de ketel ook steeds ongeveer 10min aan en dan weer 10 min uit

De vvw leverancier aan dat de aanvoer minimaal 40graden (liefst 50) moet zijn ivm terug mengen... De radiatoren boven worden ook maar handwarm

De CV leverancier geeft aan niks te kunnen doen, vvw leverancier geeft aan dat er dan een ltv vvw verdeler nodig is..

De ketel zal nu ook geen HR zijn door het te lage temperatuur verschil in en uitgaand

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:29
Hoe lager de retourtemperatuur, hoe beter de ketel kan condenseren dus hoe hoger je rendement. Het is net goed dat de CV watertemperatuur niet te hoog wordt. De meeste ketels hebben voldoende vermogen om 5 huizen gelijktijdig op te warmen, dus het is normaal dat de ketel aan en uit schakelt.
Dus nu dat uitgeklaard is, is er een probleem?
1) wordt de ruimte met vloerverwarming warm?
2) wordt de ruimte met radiatoren warm?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Move WON >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fockarty
De aanvoer temperatuur zit meestal onder de 30 graden, retour even lager maar exacte waardes weet ik even niet...
Ruimte met vvw is goed warm, slaapkamers met radiator hebben het er moeilijker mee, vooral aan de noordkant

Zal vandaag of morgen even de aanvoer en retour temp bekijken , heb de hele middag aan CV leidingen naar de berging/garage zitten klussen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:25
Heb je het vermogen en pomp snelheid van de CV ketel al terug gezet ?
Ik vermoed dat dit nog niet gedaan is, en dat daarom de aanvoer niet veel hoger komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fockarty
Ja daar had ik laatst een filmpje over gezien, vermogen van 22 naar 11kw (schatting benodigd vermogen) en de pomp snelheid is nu max 40%.
Zou dat zo veel schelen dan? Ik moet ook nog de in en uit temperatuur nakijken van de radiatoren die een voetventiel hebben.

Ben alvast informatie aan het inwinnen voor de winter 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:25
fockarty schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:46:
Ja daar had ik laatst een filmpje over gezien, vermogen van 22 naar 11kw (schatting benodigd vermogen) en de pomp snelheid is nu max 40%.
Zou dat zo veel schelen dan? Ik moet ook nog de in en uit temperatuur nakijken van de radiatoren die een voetventiel hebben.

Ben alvast informatie aan het inwinnen voor de winter 😀
We hebben daar op Tweakers een heel forum over, maar het vermogen mag nog wel een heel stuk lager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fockarty
Ben even aan het testen, brander modulatie 23% aanvoer 33, retour 26 graden, dat zou te weinig zijn voor HR, verschil zou rond de 20graden moeten zijn als ik het me goed herinner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:13
Dat herinner je je dan fout. Hoe zou dat moeten? Genoemde waarden zijn perfect voor een HR ketel.

Als het kouder wordt lopen de temperaturen vanzelf op, om je huis warm te houden.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fockarty
Ok bijzonder dan, de ene website zegt A de ander zegt B weer en andere site zegt factor 0.8 wat weer gelijk is aan 33/26
Maar bedankt voor de info, ik ga me er niet meer druk om maken 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
fockarty schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:39:
Ben even aan het testen, brander modulatie 23% aanvoer 33, retour 26 graden, dat zou te weinig zijn voor HR, verschil zou rond de 20graden moeten zijn als ik het me goed herinner
Dus je wil een retourtemperatuur van 13°, dan moet je een radiator in je diepvries hangen 8)7 .
Waterzijdig inregelen is nooit mikken op een bepaalde waarde van deltaT |:( Je wil (in een installatie met vergelijkbare warmte-afgevers) de deltaT's ongeveer gelijk krijgen met zo weinig mogelijk af te knijpen. Mix radiatoren en vloerverwarming kan je niet naar deltaT kijken want ze zijn totaal verschillend.
Ook het verhaal dat je pompsnelheid moet verminderen is vaak gebaseerd op foute veronderstellingen, dat kan je doen als de retourtemperatuur laag genoeg blijft en je ketel zijn warmte voldoende kan afgeven; om een minimaal beetje elektriciteit te besparen.
fockarty schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:18:
De aanvoer temperatuur zit meestal onder de 30 graden, retour even lager maar exacte waardes weet ik even niet...
Perfect, dit is superzuinig.
Ruimte met vvw is goed warm, slaapkamers met radiator hebben het er moeilijker mee, vooral aan de noordkant...
Radiatoren hebben moeite met lage watertemperaturen, dat beperkt hun vermogen nogal hard. Je zal, afhankelijk van budget en hoe groot je het probleem ervaart, een workaround of oplossing moeten kiezen.
- Zorg dat in de koudste ruimtes de radiator zeker helemaal open staat. Je wil een zo laag mogelijke deltaT over de radiator om maximale afgifte warmte te bekomen.
- Gebruik thermostatische kranen om het niet te warm te laten worden (en let op, die stellen een temperatuur in, als het 18° is wordt het niet sneller warm door naar 5 te draaien, op 2.5 of 3 wordt het even snel warm --> zet ze correct, op de gewenste temperatuur).
- Je kan de vloerverwarming een beetje knijpen. De id is dat er wat meer water door de radiatoren loopt, waardoor de retour warmer wordt, de ketel zal meevolgen en aanvoer warmer maken, waardoor de radiatoren meer warmte kunnen afgeven, en de kamers boven warm worden --> thermostatische kranen boven lopen toe, en de warmte gaat naar beneden door de vloerverwarming, retour wordt kouder, en je bent weer wat efficiënter bezig.
==> dit heeft zijn beperkingen, maar als je het zo geregeld krijgt kost het geen cent.
Krijg je het zo niet goed, dan moet je kijken naar minimale aanvoertemperatuur CV hoger zetten, of zoneregeling toe te passen (dat wordt duur, maar dan krijg je wel de temperatuur die je wil, waar je wil en wanneer je wil).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:10
Heb je een modulerende of een aan/uit-thermostaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fockarty
@Gramser ik heb een Nefit Easy modulerende thermostaat

@naftebakje ik had inderdaad het idee om een koeltoren op het dak te maken maar dat was bij nader inzien toch wat onhandig.... Plan b was om te kijken of de aanvoer temperatuur omhoog kan maar daar heb ik geen instelling voor kunnen vinden.

Op de slaapkamer op de noordkant (waar mijn zoon zich vaker bevind) zou ik een ltv radiator op kunnen hangen. Wellicht dat een ltv vvw verdeler de vloerverwarming efficiënter/sneller warm kan maken omdat er dan niet teruggemengt wordt

Maar goed, dingen lijken te werken zoals ze bedacht zijn dus voorlopig laat ik het zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:10
fockarty schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:53:
@Gramser ik heb een Nefit Easy modulerende thermostaat
Ik vraag het, omdat ik hetzelfde effect zie met mijn modulerende thermostaat. Als ik die echter op aan/uit laat sturen, bereikt de ene radiator die ik heb wèl die hoge Ta. Alleen, het stookgedrag is dan veel onrustiger, door het veel vaker aan- en uitschakelen van de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Normaal moet je wel ergens een minimale aanvoertemperatuur kunnen instellen, op de ketel en/of op de thermostaat (best beide gelijk zetten, is soms onduidelijk welke de leiding heeft).

Pagina: 1