Paarse gloed bij beweegende beelden of extreme ghosting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 17:20

amas

Law of Nature: Chaos

Topicstarter
Ik heb een pricewatch: AOC CU34G2/BK Rood, Zwart met het probleem dat beweegende beelden met een hoog contrast een paarse gloed achterlaten of als het contrast wat minder is, dat er een veeg achter de beelden blijft, lijkt erg op ghosting.

Bij deze motion test https://www.testufo.com/blurtrail zie ik bijvoorbeeld een streep die aan een kant paars is en de andere kant wit. De ghosting test https://www.testufo.com/ghosting is net zo erg, zie foto. Maar het ergste is nog toen ik deze afbeeldig zag en ging scrollen.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/15/Effects_of_overscan_on_fixed-pixel_displays.png

Toen ging het helemaal mis:

De monitor is aangsloten op een Quadro K2000 met een displayport kabel. Het probleem gebeurt bij zowel 60Hz als 100Hz.

Kan ik hier iets aan doen? Is dit normaal? Ik weet dat het een goedkope monitor is, maar het is best wel storend.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
Wat je kan proberen is de monitor nog kalibreren qua kleuren.

Voor de rest is naar mijn weten smear van kleuren eenmaal iets van een VA paneel.

Ook kan je nog proberen de monitor op een ander apparaat aan te sluiten als je de mogelijkheid hebt.

Anders, als je garantie hebt. Kan je hem proberen terug te sturen en een ips scherm halen voor ongeveer de zelfde prijs:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1545402;1544762/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
@amas Probeer in de instellingen van de monitor zelf eens de instelling 'Overdrive' te zoeken. Hiermee knal je wat meer spanning op de pixels waardoor de responsetijd wat verbetert. Zet hem echter niet op maximaal omdat er dan téveel spanning op komt te staan wat voor overshoot (inverse ghosting) zorgt. Geen idee hoe dit bij AOC heet, maar ongetwijfeld iets van 'low' 'weak' 'medium' 'average' of zoiets. Dat zou hopelijk een verbetering moeten geven, al weet ik niet op welke instelling de overdrive out of the box staat.

Verder zijn 99% van de huidige VA panelen te traag om transities van vooral donkere kleuren (zwart) naar lichtere kleuren snel genoeg te refreshen. Alleen een paar high-end Samsungs kunnen dit momenteel redelijk, maar dan gaat de prijs al x2. Ik ben er zelf net als jij qua ogen erg gevoelig voor, dus ik blijf zelf bij IPS totdat OLED monitoren wat meer ingeburgerd zijn. VA, en TN, mogen wat mij betreft naar de eeuwige jachtvelden.

Maargoed laat even weten of spelen met de overdrive instelling wat verbetering brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 17:20

amas

Law of Nature: Chaos

Topicstarter
Fusi0nking schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:41:
Wat je kan proberen is de monitor nog kalibreren qua kleuren.

Voor de rest is naar mijn weten smear van kleuren eenmaal iets van een VA paneel.

Ook kan je nog proberen de monitor op een ander apparaat aan te sluiten als je de mogelijkheid hebt.

Anders, als je garantie hebt. Kan je hem proberen terug te sturen en een ips scherm halen voor ongeveer de zelfde prijs:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1545402;1544762/
Ik krijg binnenkort een nieuwe laptop, eens kijken of daar op aansluiten ander beeld geeft.

Ik weet dat er goedkope IPS panelen zijn te krijgen, maar ik heb toch liever de kromming bij zo'n grote monitor.
stin00 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:56:
@amas Probeer in de instellingen van de monitor zelf eens de instelling 'Overdrive' te zoeken. Hiermee knal je wat meer spanning op de pixels waardoor de responsetijd wat verbetert. Zet hem echter niet op maximaal omdat er dan téveel spanning op komt te staan wat voor overshoot (inverse ghosting) zorgt. Geen idee hoe dit bij AOC heet, maar ongetwijfeld iets van 'low' 'weak' 'medium' 'average' of zoiets. Dat zou hopelijk een verbetering moeten geven, al weet ik niet op welke instelling de overdrive out of the box staat.

Verder zijn 99% van de huidige VA panelen te traag om transities van vooral donkere kleuren (zwart) naar lichtere kleuren snel genoeg te refreshen. Alleen een paar high-end Samsungs kunnen dit momenteel redelijk, maar dan gaat de prijs al x2. Ik ben er zelf net als jij qua ogen erg gevoelig voor, dus ik blijf zelf bij IPS totdat OLED monitoren wat meer ingeburgerd zijn. VA, en TN, mogen wat mij betreft naar de eeuwige jachtvelden.

Maargoed laat even weten of spelen met de overdrive instelling wat verbetering brengt.
De overdrive heeft inderdaad een klein beetje geholpen met de paarse gloed. Bij de blurtrail test zie ik meer wit nu. Maar op mijn afbeelding heeft het weining effect gehad. Bij normaal gebruik merk ik wel een kleine verbetering. Ik laat de overdrive voor nu even aan staan. Bedankt voor de tip!

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.