Ondervloerplaten bij tapijt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ben bezig met het verbouwen van onze slaapkamer, zo heb ik recent de inbouwkast verbouwd. Nu is het tapijt in de kamer aan de beurt.

Het tapijt wordt door de leverancier gelegd, maar ik heb ervoor gekozen de ondervloer zelf te doen door middel van ondervloer platen. Nu zag ik naast de goedkopere groene platen ook de luxere bruine platen. Nu was ik benieuwd of iemand weet of de bruine platen in dezen nog verschil maken in comfort en uiteindelijke levensduur van het tapijt.

De bruine platen kunnen iets meer oneffenheden overkomen, maar deze eigenschap verwacht ik niet nodig te hebben aangezien ik de vloer komende week ga egaliseren. Om deze reden denk ik ook dat het niet onverstandig is om vochtwerende folie te gebruiken tussen de vers geëgaliseerde vloer en de ondervloer.

De tapijt leverancier gaat het tapijt verlijmen, maar geeft aan dat ik de ondervloer verder niet hoef te verlijmen.

Alvast bedankt voor de tips en het advies.

Mijn reviews al gezien?

Beste antwoord (via PeacekeeperNL op 05-10-2021 12:20)

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:39

krvabo

MATERIALISE!

Ja, absoluut vochtdichte folie gebruiken tussen het beton en de ondervloer. Randen overlappen met minimaal een halve meter. Verwacht overigens geen biljartlaken als je gaat egaliseren, al helemaal niet als je het zelf doet. Het blijft bijna gegarandeerd heuvelig.

Wat bedoel je met bruine platen? Ik heb zelf dit onder mijn laminaat gelegd vanwege de 'egaliserende kracht', maar uiteindelijk zijn dit gewoon keiharde platen die alleen gaten overbruggen en elke bult in de ondervloer versterken. Met tapijt/vloerbedekking lijkt het me juist dat je liever iets hebt als ondervloer dat de contouren van de vloer volgt dan hier en daar een rand van de ondervloer. Of bedoel je dit? Want dit is schijnbaar geschikt voor tapijt.

Overigens, als non-kenner, dacht ik dat tapijt/vloerbedekking meestal werd gelegd op een vilt ondervloer, en niet op platen. Maar zo te zien is die finifloor dan wel dat het redelijk aan elkaar zit.
Enige tip die ik je kan geven is niet te bezuinigen op je vloer, want je loopt er constant overheen. Een beetje kwaliteit is dan wel aan te raden.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:39

krvabo

MATERIALISE!

Ja, absoluut vochtdichte folie gebruiken tussen het beton en de ondervloer. Randen overlappen met minimaal een halve meter. Verwacht overigens geen biljartlaken als je gaat egaliseren, al helemaal niet als je het zelf doet. Het blijft bijna gegarandeerd heuvelig.

Wat bedoel je met bruine platen? Ik heb zelf dit onder mijn laminaat gelegd vanwege de 'egaliserende kracht', maar uiteindelijk zijn dit gewoon keiharde platen die alleen gaten overbruggen en elke bult in de ondervloer versterken. Met tapijt/vloerbedekking lijkt het me juist dat je liever iets hebt als ondervloer dat de contouren van de vloer volgt dan hier en daar een rand van de ondervloer. Of bedoel je dit? Want dit is schijnbaar geschikt voor tapijt.

Overigens, als non-kenner, dacht ik dat tapijt/vloerbedekking meestal werd gelegd op een vilt ondervloer, en niet op platen. Maar zo te zien is die finifloor dan wel dat het redelijk aan elkaar zit.
Enige tip die ik je kan geven is niet te bezuinigen op je vloer, want je loopt er constant overheen. Een beetje kwaliteit is dan wel aan te raden.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.