Traag opstarten na RX6800 XT

Pagina: 1
Acties:

• Vanbeton
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06-05 15:17
Hi folks!

Ik heb een apart probleempje wat ik op internet zo niet teruggevonden krijg als een bekend probleem. Een aantal maanden geleden heb ik een RX 6800 XT aangeschaft en mijn GTX 1060 vervangen.. Ik heb DDU gebruikt om nvidia drivers te verwijderen en dat ging goed.
Niet lang daarna merkte ik dat Windows opstarten zo nu en dan wat trager ging, dit gebeurde niet altijd. Na de BIOS komen er circulerende draaibolletjes (laadscherm) te staan waarvan de pixels groot zijn. Dit duurt ongeveer 30 seconden en komt de pc eindelijk in WIndows.
Nu heb ik een paar dagen geleden Windows geheel fresh gereïnstalled en al mijn schijven gedefragmenteerd. Het probleem nu is dat deze trage Windows boot zich altijd voordoet. Met de fresh install heb ik ook een pincode ingesteld en telkens wanneer Windows is opgestart zegt Windows dat ik mijn pincode te vaak heb ingevuld terwijl ik nog niet eens iets heb gedaan dan wachten op het laden.

Aangezien dit na de nieuwe GPU is ontstaan lijkt het me logisch dat dit ook van mijn RX af komt. Heeft iemand hetzelfde probleem of weet iemand wat er aan de hand is? En is er een oplossing voor?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excalibaard
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-03 17:50
Ik neem aan dat je wel de AMD drivers er daarna wel op hebt gezet? (nu niet meer natuurlijk, want fresh install en je kan niet inloggen).

Zelf ook een 6800XT, en heb ook wel eens mot gehad met de 6800XT en Windows, met name nadat ie in standby was gegaan. Dan kreeg mijn scherm geen signal meer, al had hij wel door dat een kabel werd aangesloten. Vaak moest ik hem helemaal van de stroom halen (en DP kabel ook even disconnect for good measure), en weer opnieuw opstarten. Uiteindelijk opgelost door Ultra Fast Boot uit te zetten in de BIOS, misschien dat dat ook bij jou helpt (ondanks andere symptomen) aangezien het met windows en opstarten te maken heeft ;p.

Dat pincode verhaal is wel vreemd, zou ik niet zo snel weten.

[ Voor 5% gewijzigd door Excalibaard op 01-10-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightofn1
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 12:51

knightofn1

Don't say that word

probeer zo min mogelijk usb aansluitingen te gebruiken en kijk of dat verschilt in opstarttijd. (zo ja check bios instellingen usb, legacy modus etc)

dat pincode probleem klinkt alsof een toetsenbord of muis niet goed functioneert. dus probeer ook eens een ander toetsenbord of muis aan te sluiten.

en wat baard ook zegt, zet de fast boot in de bios even anders en kijk of dat uitmaakt.

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanbeton
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06-05 15:17
Ja had Adrenaline er direct opgezet. Ik heb voor de fresh install wel eens een foutmelding gehad vanuit AMD Adrenaline.. Soms lijkt het alsof mijn GPU de boel ophoudt. Eenmaal draaiende werkt alles echt prima.. Het is gewoon een gekke kwaal.
Ik zal straks de bios inderdaad eens afsnuffelen naar de fast boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-05 13:31

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Zat eens in je Bios PCIe naar 3 ipv 4.
Soms werkt dit.

Voor de rest post ook even je gehele systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-05 08:49
Vanbeton schreef op donderdag 30 september 2021 @ 22:49:
Niet lang daarna merkte ik dat Windows opstarten zo nu en dan wat trager ging, dit gebeurde niet altijd. Na de BIOS komen er circulerende draaibolletjes (laadscherm) te staan waarvan de pixels groot zijn. Dit duurt ongeveer 30 seconden en komt de pc eindelijk in WIndows.
Ik heb eenzelfde ervaring. Geswitched van een 2070S naar een 6900 XT. Eerst nog wat geklooi met restjes drivers en dus een haperende 6900. Uiteindelijk na 2x DDU liep alles goed behalve t opstarten. Dat duurde soms wel een of twee minuten. De volgende keer was ik dan wel weer met 20 seconden op m'n bureaublad maar dan weer 5x duurde het weer extreem lang. Ik weet nog steeds niet waarom maarr... gek genoeg wordt t na een tijdje beter. Als ik geen nieuwe drivers installeer dan gaat het na een poosje goed en start mijn pc gewoon snel op. Toen ik de 6900 verkocht en een 6800 XT erin deed begon het feestje weer. Eerste zoveel keer start m'n pc zoooo langzaam op. Zelfde gebeurt ook als ik nieuwe drivers installeer.

Kennelijk gebeurt dit dus als er iets in de hardware of drivers is veranderd. Ik heb er nog steeds geen verklaring of oplossing voor maar ik ben wel benieuwd of het bij jou ook na een tijdje beter wordt.

Bij mij is het zelfs nog gekker. Vanwege het thuis werken plug ik elke morgen mijn USB aansluiting van mijn toetsenbord van mijn game bak naar t USB switchje van mijn laptop. Ook switch ik mijn monitor van DP naar HDMI zodat ik mijn laptop beeld op mijn grote scherm krijg. Als ik dan alles aan t eind van de dag weer terug hang en mij game bak opstart om bijv. een potje Warzone te doen dan start ie ook vaak erg langzaam op. Soms ook niet en als ik dan later weer opstart is het wel weer gewoon supersnel. Toen ik 2 weken vrij was en niet elke dag hoefde te switchen startte mijn pc op elk moment snel op. Wellicht switch jij ook regelmatig hardware?

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Pagina: 1