Vraag

• Jari_S
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-09 15:14
Ik heb een huis gekocht waar veel aan moet gebeuren. Mijn huidige huis is verkocht en ik heb een mooie overwaarde. Nu is de overdracht van mijn nieuwe huis eerder dan de overdracht van mijn huidige woning (er zit ongeveer 2 maanden tussen). Ik heb dus een overbruggingshypotheek nodig. Een deel van die overbrugging is nodig om de woning überhaupt te kunnen aankopen, en de rest zou ik willen gebruiken voor de verbouwing. Is dat mogelijk? Heeft iemand hier ervaring mee?

Ter verduidelijking:
Laten we zeggen dat ik 150k overwaarde heb.
De koopsom van m'n nieuwe huis is 250k. De maximale hypotheek op mijn inkomen is 200k.
Dan heb ik dus 50k van de overwaarde nodig om de nieuwe woning aan te kunnen kopen. Mijn vraag is of ik de overige 100k van de overwaarde als voorschot kan krijgen, zodat ik dat bedrag kan gebruiken voor de verbouwing.

Kortom: kan een overbruggingskrediet alleen gebruikt worden om een nieuwe woning aan te kopen (dus echt om het hoognodige aan te vullen), of wordt het overbruggingskrediet gewoon op mijn rekening gestort bij de overdracht van het nieuwe huis en mag ik daarmee in principe doen wat ik wil (zolang ik het maar direct aflos met de overdracht van de huidige woning)?

Beste antwoord (via Jari_S op 01-10-2021 19:56)

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:39
Zoals hier boven staat is het correct.

Een overbruggingskrediet kun je gebruiken voor een verbouwing. Het krediet wordt dan in de vorm van een bouwdepot verstrekt. Het overbruggingskrediet gaat dan in op de datum dat de overdracht van de nieuwe woning plaatsvindt.

Vanaf die datum kun je dus bij de geldverstrekker facturen indienen om die vanuit het depot te laten betalen. Je moet wel even opletten als je zelf gaat klussen: niet elke geldverstrekker vergoed zomaar de bonnetjes van de bouwmarkt. Er zijn geldverstrekkers die alleen facturen van klussen die zijn/worden uitgevoerd door aannemers, installateurs en klusbedrijven accepteren.

Voor de aanvraag van je bouwdepot zul je een verbouwing specificatie moeten opstellen. Een document waarin je beschrijft welke klussen je wilt aanpakken en wat daarvan per klus de kosten zijn.

Maar nee, je krijgt het geld van het overbruggingskrediet niet op je rekening gestort. Als je een dik bedrag op je rekening wilt zien staan, dan moet je wachten met verbouwen in de nieuwe woning en je overbruggingskrediet zo laag mogelijk houden. Zodra de oude woning bij de notaris gepasseerd is, krijg jij de overwaarde (minus overbruggingskrediet en gemaakte verkoopkosten) op je rekening gestort.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:29
Een overbruggingskrediet wordt niet op je rekening gestort. Wat wel zou kunnen is een bouwdepot gebruiken.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:54

CeesKees

I rest my Kees

Precies. Gewoon een bouwdepot in je nieuwe hypotheek opnemen.

Je overbruggingskrediet wordt afgelost bij passeren.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:39
Zoals hier boven staat is het correct.

Een overbruggingskrediet kun je gebruiken voor een verbouwing. Het krediet wordt dan in de vorm van een bouwdepot verstrekt. Het overbruggingskrediet gaat dan in op de datum dat de overdracht van de nieuwe woning plaatsvindt.

Vanaf die datum kun je dus bij de geldverstrekker facturen indienen om die vanuit het depot te laten betalen. Je moet wel even opletten als je zelf gaat klussen: niet elke geldverstrekker vergoed zomaar de bonnetjes van de bouwmarkt. Er zijn geldverstrekkers die alleen facturen van klussen die zijn/worden uitgevoerd door aannemers, installateurs en klusbedrijven accepteren.

Voor de aanvraag van je bouwdepot zul je een verbouwing specificatie moeten opstellen. Een document waarin je beschrijft welke klussen je wilt aanpakken en wat daarvan per klus de kosten zijn.

Maar nee, je krijgt het geld van het overbruggingskrediet niet op je rekening gestort. Als je een dik bedrag op je rekening wilt zien staan, dan moet je wachten met verbouwen in de nieuwe woning en je overbruggingskrediet zo laag mogelijk houden. Zodra de oude woning bij de notaris gepasseerd is, krijg jij de overwaarde (minus overbruggingskrediet en gemaakte verkoopkosten) op je rekening gestort.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jari_S
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-09 15:14
Ah, duidelijk! Zeer bedankt voor de uitgebreide uitleg.