zelfbouw pc. game problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• supersila
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16-10-2021
mijn probleem
games als diablo2res. steampunk. sluiten af tijdens spelen. andere games bevriest het scherm(harde reset nodig). bloonstd6 of heroes of the storm werken goed.
pc is samengesteld door iemand waar geen contact meer mee is.

Mijn vraag
is mijn setup wel goed genoeg? wat kan ik nieuw kopen/aanpassen voor verbetering en normaal spelen van de games.

Relevante software en hardware die ik gebruik

AMD ryzen 3. 1300x-quad core 3.7 ghz AM4
nvidia geforce gtx 1060 3gb
cooler master b600v2 600w(tijdelijk vervangen voor 500w)
sandisk ultra ll SSD 480GB 2.5 sata3
corsair vengeance LPX 8gb(2x4gb) 2133mhz
seagate barracuda 1TB 64MB sata3
gigabite GA-AB350M-Gaming3 mATX, AM4
scythe slip stream PWM, 120mm,1300rpm
sharkoon T3-w

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
temperaturen pc gecontrolleerd.
voeding gewisseld.
volledige updates van drivers/videokaart etc.
pc afgelopen week volledig gereset(windows10 reset optie zonder behoud van eigen programma's en bestanden).
novabench test. cpu 565 RAM 216 GPU 906 disk 76

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
Welk merk en type voeding zit er nu in en hoe oud is deze voeding?
Klinkt als een voedingsprobleem namelijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersila
antec. op sticker staat Model ref 10f.veel verder kom ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:49
Update moederbord BIOS.

Wat zijn de temperaturen van CPU en GPU als je aan het gamen bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersila
temperaturen waren goed begreep ik. (met eerste voeding)weet de getallen niet meer helaas. moederbord alleen update of vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSuperLAW
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22-05 15:20
Begin maar eerst inderdaad met een bios update wat @Uszka zegt. Dan kunnen we dat tenminste uitsluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:49
supersila schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:29:
temperaturen waren goed begreep ik. (met eerste voeding)weet de getallen niet meer helaas.
Dan check je dat nog een keer. Installeer MSI Afterburner en record de metingen. Na afloop post je een screenshot van de grafiek in dit topic.
moederbord alleen update of vervangen?
Alleen het BIOS updaten.
https://www.gigabyte.com/...x/support#support-dl-bios
Er zijn 17 BIOS versies voor dat bord. Ben benieuwd welke er nu op staat. Zou wel eens een van de eerste kunnen zijn. Lees goed wat er bij elke BIOS versie als opmerking staat. Mogelijk kan je niet meteen naar de nieuwste versie.

[ Voor 8% gewijzigd door Uszka op 01-10-2021 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersila
fd50d staat er op van 2/7/2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersila
mijn probleem
games als diablo2res. steampunk. sluiten af tijdens spelen. andere games bevriest het scherm(harde reset nodig). bloonstd6 of heroes of the storm werken goed.
pc is samengesteld door iemand waar geen contact meer mee is.

Mijn vraag
is mijn setup wel goed genoeg? wat kan ik nieuw kopen/aanpassen voor verbetering en normaal spelen van de games.

Relevante software en hardware die ik gebruik

AMD ryzen 3. 1300x-quad core 3.7 ghz AM4
nvidia geforce gtx 1060 3gb
seasonic focus gx-850 (was eerst cooler master b600v2 600w vervangen omdat dit mogelijk het probleem was)
sandisk ultra ll SSD 480GB 2.5 sata3
corsair vengeance LPX 8gb(2x4gb) 2133mhz
seagate barracuda 1TB 64MB sata3
gigabite GA-AB350M-Gaming3 mATX, AM4(update fd50d 2/7/2020)
scythe slip stream PWM, 120mm,1300rpm
sharkoon T3-w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-05 20:53
Is dit probleem al aanwezig sinds het in ontvangst nemen of recent begonnen?

Je kan nagaan of je deze problemen ook krijgt als je met maar één ram module speelt. Ook kan je testen of de module er goed ingeprikt zit.

Waar ik ook aan zit te denken is dat de CPU cooler misschien niet helemaal juist gemonteerd is. Je zou een programmaatje kunnen gebruiken die de temperatuur meet tijdens het spelen.
Tijdens het spelen is tussen de 50 en 80 graden normaal. Alles daarboven vereist aandacht. Dan kan je kijken of de cooler wel goed gemonteerd zit en of de cool pasta voldoende is aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-05 01:32
Wat zeggen de Windows logboeken?
Corsair en Ryzen gaan niet altijd goed samen. Ik zou eens een paar uur de RAM testen met memtest.
Heb je wel de chipset driver geinstalleerd?

Zoals hierboven al wordt aangemerkt, blijven de temperaturen wel normaal terwijl je gamed?
Het spel Steampunk ken ik niet. Diablo 2 ressurected zou je moeten kunnen spelen op 720p. Bloonstd6 en hots zijn op zich vrij lichte games waardoor je hardware minder belast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersila
furmark en occt tegelijk gaven geen rare uitslagen. temperaturen rond 60 gr.
hoe de logs werken en chipset weet ik niet goed. steampunk is cyberpunk overigens😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Goh, in zelfbouw pc. game problemen ook al.

Daar wordt (onder andere) verwezen naar de site van GB voor je BIOS; maar daar is ook een bak met info te vinden over compatible componenten voor dat moederbord. En, zoals @lamaa1 aangeeft, drivers voor je chipset en andere zaken van je moederbord.

Logfiles kan je vinden in je OS (welke overigens??), maar ook aparte logs (soms) per spel en dat kan je weer terugvinden op de site van de fabrikant / publisher. Of in je centrale installer zoals een Steam-client.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03:04

br00ky

Moderator Harde Waren
Kan prima verder in zelfbouw pc. game problemen. Merge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
supersila schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:08:
furmark en occt tegelijk gaven geen rare uitslagen. temperaturen rond 60 gr.
hoe de logs werken en chipset weet ik niet goed. steampunk is cyberpunk overigens😋
Rechter muisklik op start > Windows logboeken > Windows logs > en dan de systeem en applicatie logboeken, kijken of daar vreemde errors tussenstaan op de tijd dat het crasht.

Op de website van AMD kun je je chipset driver downloaden

Temperaturen zou je eens moeten meten met Ryzen Master en Hwinfo en dan terwijl je gamed.

[ Voor 7% gewijzigd door lamaa1 op 05-10-2021 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersila
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YhstBhL2LQ1PVLscJInBp60xF0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HenSUfDrICo8ETpjYzCxRhBz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0LPgRlGex1br50XoEPLRdm0YbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nIlJYqRCx9DBtEvlRYYWqATR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3qk8C37AdLgH1iQIEqbsIXkoG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O1zApi9cfc1pKNa872uZFbwT.jpg?f=fotoalbum_large

dit zijn meldingen die ik zie. tijden kloppen overigens niet want die zijn nog niet ingesteld na de reset en installatie van nieuwe voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lamaa1
nvlddmkm wijst dus naar de Nvidia driver toe. Dit is vaak door een probleem met de driver of een hardwarematig probleem met de kaart. Sommige mensen hebben het tijdelijk opgelost door de kaart lager te klokken. Aangezien je opnieuw Windows hebt geinstalleerd met alle drivers ben ik bang dat je de software kant kunt uitsluiten en het een hardware probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersila
begrijp ik goed dat een nieuwe videokaart kopen en plaatsen de oplossing dan zou moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-05 22:56

M2M

medicijnman

Maar gelukkig weet je nu wel zeer waarschijnlijk in welke component het probleem zit. De videokaart. Met een programma als HWinfo64 kun je de temperatuur van dat onderdeel in de gaten houden. Je kunt furmark gebruiken om de videokaart 100% te belasten.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersila
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFRkOWpF2ERu95FspFycg1xbPAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hg29y1sezbGNerUCrQZEnVs0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTKl5feNERw_rAqy65vGtrg1nSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eETOXkSuNmjjqB8HsmnQqwNN.jpg?f=fotoalbum_large

dit zijn de resultaten na 10min.

mocht een nieuwe videokaart de enige oplossing zijn ben ik benieuwd naar jullie aanbevelingen met deze set up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

lamaa1 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:56:
nvlddmkm wijst dus naar de Nvidia driver toe. Dit is vaak door een probleem met de driver of een hardwarematig probleem met de kaart. Sommige mensen hebben het tijdelijk opgelost door de kaart lager te klokken. Aangezien je opnieuw Windows hebt geinstalleerd met alle drivers ben ik bang dat je de software kant kunt uitsluiten en het een hardware probleem is.
Of juist niet; wie weet zat in de vorige Windows een underclock van bijvoorbeeld 2% en alles liep stabiel. Na een herinstallatie is de softwarematige underclock weg en op stock zijn er ineens crashes. Niemand weet wat hiervoor ingesteld stond.

Maar het kan ook een setting zijn in Nvidia control panel. Zaken als triple-aliasing. Of PhysX. Of wat daar tegenwoordig ook al opties / settings in zit (ik heb al jaren geen game-PC meer). Wie weet zit daar iets raar in; allicht dat een preset voor Cyberpunk gekozen kan worden en dat daarmee die game minder/nooit meer vastloopt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersila
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0ys22FcxBivuVXSFv_Rx9g7ZGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tKTchAYKSsoDjbUXF33YmNy9.png?f=fotoalbum_large

onderste optie is de reset geweest. de problemen met gamen was al vanaf aanschaf(met andere games als ark en league of legends, ook mid-game crashes/frozen screens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
MAX3400 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 23:29:
[...]

Of juist niet; wie weet zat in de vorige Windows een underclock van bijvoorbeeld 2% en alles liep stabiel. Na een herinstallatie is de softwarematige underclock weg en op stock zijn er ineens crashes. Niemand weet wat hiervoor ingesteld stond.

Maar het kan ook een setting zijn in Nvidia control panel. Zaken als triple-aliasing. Of PhysX. Of wat daar tegenwoordig ook al opties / settings in zit (ik heb al jaren geen game-PC meer). Wie weet zit daar iets raar in; allicht dat een preset voor Cyberpunk gekozen kan worden en dat daarmee die game minder/nooit meer vastloopt.
Hoe ik het lees heeft die juist een Windows reset gedaan vanwege door de crashes. Maar het zou kunnen, dat de verkoper het toen zo heeft ingesteld en door welke reden dan ook de underclock is gereset.

Ben al tijden geen Nvidia gebruiker meer dus dat zou ik niet kunnen zeggen. Het valt me vooral op dat de games waarmee de crashes plaats vinden wat zwaarder zijn dan waar het goed mee gaat. Weet niet wat die "andere games" zijn waarbij het beeld bevriest, kan mogelijk handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
supersila schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 23:41:
[Afbeelding]

onderste optie is de reset geweest. de problemen met gamen was al vanaf aanschaf(met andere games als ark en league of legends, ook mid-game crashes/frozen screens)
Kijk eens wat er gebeurt als je een FPS cap van 60 instelt bij League of Legends?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersila
moest hiervoor league ook weer installeren, en inderdaadbinnen 5min screen freeze. met fps cap 60 verder kunnen spelen maar nog niet vaak geprobeerd. geeft dit al voldoende info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
supersila schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:15:
moest hiervoor league ook weer installeren, en inderdaadbinnen 5min screen freeze. met fps cap 60 verder kunnen spelen maar nog niet vaak geprobeerd. geeft dit al voldoende info?
Dan zou ik eens je kaart lichtelijk underclocken om te kijken of het dan nog gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-04-2024
supersila schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 23:41:
[Afbeelding]

Waarschijnlijk heb je destijds gewoon een defect exemplaar ontvangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Blauwedraak op 26-10-2021 18:05 ]

Pagina: 1