• brucy3
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 30-09-2021
Beste tweakers,

Ik ben een nieuwe computer aan het bouwen en twijfel erg tussen de Asus Strix X570-E Gaming voor mijn nieuwe Ryzen 5900X build. Dit twijfelen duurt al ongeveer 2 weken, ik hoop hier wat wijsheid op te doen.

Wat heb ik al gedaan om mijn keuze te maken (korte samenvatting)?
  • https://linustechtips.com...st-v2-currently-amd-only/ gekeken naar de rankings van desbetreffende moederborden.
  • Een stuk of 20x vergelijkingen tussen alle moederborden in een soortgelijk prijsrange op versus.com.
  • https://versus.com/en
  • Reviews bekeken op youtube m.b.t. de moederborden.
  • Forums afgespoort omtrent compatible ram en of ram issues
  • Meningen opgezocht over beide fabrikanten m.b.t. moederborden.
Zoals ik het zie is de Asus Strix X570-E Gaming objectief beter (versus.com als leidraad nemend) maar die chipset fan staat mij toch echt tegen. In het begin had ik hier vrede mee kunnen sluiten maar toen zag ik allemaal ram gezeur op het forum met de Asus moederborden. Dit triggerde mij weer om de MSI X570S te overwegen. Bij MSI zag ik wel weer gezeur omtrent "Dragon Center" maar ze gebruiken nu weer "MSI Center" wat weer beter zou zijn..?

Voor mij is de prioriteit van kenmerken als volgt:
  1. longevity
  2. vrms
  3. build kwaliteit
  4. PCIE 4.0x16 slots
  5. m2 slots (uitbreidbaarheid)
  6. usb's
  7. fans
  8. bios reset
  9. debug led
Waar ik weinig verstand van heb zijn audiocodec/internet kwaliteit.
Deze computer maak ik met het idee om hem nog 5+ jaar te gaan gebruiken.

Wat zouden jullie mij aanraden tussen deze twee en waarom?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jim7
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 05-09 00:02
Hi Brucy, ik ben dezelfde afweging aan het maken (mn tav chipset koeling) en vroeg me af voor welke je uiteindelijk hebt gekozen en wat de doorslag gaf?

• aotholland
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-09 23:01
Hebben jullie een keuze kunnen maken? Ik ben er naar benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:25
ik heb de X570-E met ventilator: een van de voor mij belangrijke redenen was dat dat een van de weinige bordjes is waar alle usb's aan de achterkant even snel waren, wat wel handig is. Net zoals de diagnostische leds. Wel geen on board buttons.

Ik merk dat asus de voorganger wat stiefmoederlijk behandeld met biossen. In de pro is er wel dat op het internet veel mensen het voordeel hebben dat de laatste bios 4021 heel stabiel is en geen usb problemen geeft. (maar ik ben dan een uitzondering, mijn creative G5 hangt aan een andere usb controller want anders moet ik die altijd terug insteken bij opstart).

Verschil tussen de x570e en hogere asussen is dat de hogere mogelijks beter overweg kunnen met 4 latjes ram owv traces, hoewel ik daar ook niet al teveel over weet.

Ben zelf niet voor gigabyte gegaan omdat mijn vroeger mobo issues had met ram compatibiliteit, en toen ik dit bord kocht, dat ook een probleem was met x570 gigabytes. Daar lees ik nu minder over (tenzij je corsair ram combineert met ryzen)

[ Voor 4% gewijzigd door manzonderdas op 17-12-2021 10:42 ]