Technics SL 231 vast in auto-return loop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris880
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-10-2021
Mijn vraag

Onlangs een mooie Tecnics SL 231 platenspeler gekocht. Deze werkte tot voorheen, tot er een probleem is ontstaan bij het auto-return systeem. Telkens als ik de speler nu aanzet doet zich een van de volgende problemen voor:

1. De arm beweegt naar de plaat, legt de naald er voor 2-3 seconden op, en beweegt vervolgens weer terug naar de arm houder. De platenspeler gaat vervolgens automatisch uit.

2. De arm beweegt naar de plaat, legt de naald er voor 2-3 seconden op, en beweegt vervolgens weer terug naar de arm houder. Deze loop blijft zich vervolgens herhalen.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Technics SA200K versterker en Technics LP-speler (Technics SL 231)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik ben een beginneling op het gebied van platenspelers, maar heb met de hulp van fora de volgende dingen geprobeerd:

a) Tone arm return point aangepast met een schroevendraaier. (geen resultaat)
b) Anti skating system aangepast. (geen resultaat)
c) Onderkant van platenspeler eruit gehaald, en alle onderdelen waarvan het smeer 'hard' geworden leek te zijn schoongemaakt en opnieuw ingevet.(geen resultaat)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhLx45ydskVAdEC61Cd3IdqCLRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2iM8LxJbxTVyCRLUYLkzKeqF.jpg?f=fotoalbum_large

d) Gezocht naar veertjes die mogelijk uitgerekt zijn, deze waren niet te bekennen.
e) Gezocht naar onderdelen die kapot leken te zijn, hierbij kwam ik het volgende onderdeel tegen (met de pijl aangegeven waar dit onderdeel zich bevond):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZ1oT0fmHyks5f8hknJ68OQIWu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DTHxQI0hfbIVoJbD4hI66EkH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrGqId0VD0r3A0_LdOszA1oWxfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cm4iiPl36fhFQ08t0B5XFhkN.jpg?f=fotoalbum_large

Het onderdeel had een zwarte aanslag (leek bijna alsof het verbrand was), en leek verbogen te zijn.
Zoals ik al zei ben ik een beginner op het gebied van platenspeler, en het is mij onbekend waar dit onderdeel voor dient en of het het probleem zou kunnen veroorzaken. Iemand die mij hier verder mee zou kunnen helpen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je zal even moeten kijken wat er gebeurt tijdens de auto return. Zonder deksel dus. Je ziet dan vanzelf welk heveltje te vroeg aanspreekt. Check even dat grote tandwiel in het midden bij de motor, blijft daar niet iets hangen?

[ Voor 24% gewijzigd door teacher op 01-10-2021 09:25 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-05 07:41
Misschien een idee om deze naar Het Grote Vinyl Topic Deel 3 te verplaatsen? Daar zitten wat meer mensen die sleutelen aan hun draaitafels en geven vaak goeie tips.

@teacher

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:05

Bestla

M/M -> V/F

@Joris880

Kan je handmatig de arm op de lp laten zakken, dus zonder op start te drukken? Speelt hij dan wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris880
@Bestla Als ik de arm voorzichtig op de plaat duw, speelt hij gewoon normaal muziek af. Maar als ik 'm vervolgens loslaat gaat hij weer terug naar de armhouder en raakt hij weer in dezelfde loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

Joris880 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:50:
@Bestla Als ik de arm voorzichtig op de plaat duw, speelt hij gewoon normaal muziek af. Maar als ik 'm vervolgens loslaat gaat hij weer terug naar de armhouder en raakt hij weer in dezelfde loop
Dan verdenk ik de STOP functie die ergens kaduk is gegaan. Dus kijk even aan de onderzijde waar die functie zit en welke tandwielen dan aangesproken worden.

Ik weet dat een full automaat een erg complexe bende is. Ik ben nooit verder gegaan dan een half automaat uit elkaar te halen en dan moet je al goed opletten waar wat hoort.

Thuis staan twee volledig handmatige spelers. Nooit gedonder met functies die de geest geven. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Bestla op 02-10-2021 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris880
@Bestla ik heb gelukkig met de verkoper de afspraak gemaakt dat als er iets zou mankeren aan de platenspeler hij 'm volledig zou vergoeden. Het lijkt alsof het een flinke operatie gaat worden, dus ik neem misschien toch maar m'n verlies en breng 'm terug. Gelukkig heb ik al een mooie volledig handmatige op het oog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

Nu ben ik een nieuwsgierige trut, maar welke speler heb je nu op het oog? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris880
@Bestla een Technics SL-BD20. Niet het meest hoogstaande model, maar lijkt me een mooi instap modelletje voor nu. Heb je een sterke mening over dit model? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

Dat is een Half Auto belt driven model. Ik dacht dat je een handmatige op het oog had.

Maar Ok als je half auto wilt, ze zijn veel simpeler en daardoor makkelijker te servicen. Gemaakt tussen 1986 en 1999. Toen waren er al CD spelers, dus ik heb een beetje vraagtekens bij de nieuwere / latere spelers wat de kwaliteit aangaat.
Als ik kwaliteit zoek, dan is dat echt in het vinyltijdperk. daar had je ook instapmodellen, maar ook erg goede middenklassers. Dus kijk naar modellen uit de 70 en 80. Technics is een goed merk, met goede half auto modellen. Ik heb een Technics SL 1210mk2, Die is volledig handmatig, maar wel een topmodel, en kwalitatief erg goed. Dus minder functies, maar wel duurder. Kijk op Vinylengine.com en verdiep je in types en merken. Zie je een speler, kijk dan op die site, maak een account aan je kan veel meer op die site. DOEN.

De BD20 die je op het oog hebt.
https://www.vinylengine.com/library/technics/sl-bd20.shtml

Tips : Direct drive is imho de aandrijving met de minste sores. Technics, Thorens (oude uit de jaren 70 en 80 ) Sony etc allemaal ui de jaren 70 en 80. Vandaag de dag komen die merken allemaal uit China met een Denon sticker oid.

[ Voor 14% gewijzigd door Bestla op 02-10-2021 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamonRa
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-11-2024
Ik heb helemaal dezelfde probleem met mijn SL-231. Weet het niet wat is de oplossing :(( :-(
Pagina: 1