Vraag

• Menno oo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 12-10-2023
Ik heb een huis gevonden in Schiedam wat ooit is samengevoegd vanuit 2 huizen.
Het doel is om het huis met een vriend te kopen te splitsen en hier ieder in een van de twee huizen te gaan wonen.

Nu geldt er in deze buurt een verbod op woningvorming(bouwkundig splitsen) volgens art 5 lid 2
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR636240/2

Nu staat dit huis in het kadaster op 2 percelen. 1 met een huisnummer en 1 zonder huisnummer.
Nu vraag ik mij af of hier nog steeds geldt dat het 1 woning is en dat daardoor splitsen niet is toegestaan zoals bij de normale huizen in de buurt of dat dit een andere situatie is met 2 percelen en dat het dan wel kan.

Iemand enige ervaring hiermee?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:39
Ik denk dat voor zo'n specifieke casus alleen de betreffende gemeente zelf advies kan geven.

Hoe minder lang geleden de samenvoeging gedaan is, hoe meer kans van slagen er mijns inziens is. Immers hoe recenter de samenvoeging, hoe meer kans er is dat de splitsing gezien gaat worden als 'herstellen van de oorspronkelijke situatie'.

Houdt er wel rekening mee dat, wanneer er toestemming is, er bouwkundig heel wat komt kijken bij de splitsing.
- creëren van een scheiding tussen de woningen die voldoet aan de laatste brandveiligheidseisen.
- splitsen van technische installaties
- als er nu maar één set aansluitingen is voor nutsvoorzieningen, het aanvragen van van een tweede set aansluitingen met bijbehorende kosten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 15:32
Ik begrijp uit je vraag dat er al, of nog, kadastraal gesplitst is. En dat het artikel dat je aanhaalt dus eigenlijk niet van toepassing is.
Daarnaast gaat artikel 5.2 over verkamering, waar hier ook geen sprake van is.

TIP: Leg de vraag eens voor aan het juridisch loket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:02
Het aantal kadastrale nummers zelf zegt nog niet of iets als twee wooneenheden gezien wordt.
Leg de vraag voor aan de gemeente; een huisnummer wordt afgegeven aan een zelfstandig bewoonbaar deel en dat er nu één nummer is lijkt me wel een aanwijzing dat de gemeente het nu als een wooneenheid ziet.
Een optie kan ook nog zijn om het pand te splitsen in twee appartementsrechten (dat valt m.i onder hoofdstuk 3, artikel 10 en verder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:35
Dit moet je sowieso bij de gemeente navragen, maar in dit specifieke geval lijkt me het juist wenselijk.
Er is geen sprake van verkamering om daarmee de woningmarkt nog verder om zeep te helpen, het is juist een manier om het aanbod woningen te vergroten van 1 naar 2 ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno oo
Oke. Bedankt.
Ik ga het voorleggen bij de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:20
@Menno oo Willen jullie beiden 1 huis ook hypothecair op eigen naam, of samen beiden huizen financieren? In het laatste geval lijkt mij het juist interessant om NIET te splitsen, dat scheelt belastingen e.d. Anderzijds zijn twee kleine huizen in de stad normaliter veel meer waard dan 1 grote, dus met oog op uiteindelijk toch een keer willen splitten kan je het misschien maar het beste meteen doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-09 15:44
Let ook op wat het bestemmingsplan eventueel zegt.

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Valorian schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:49:
@Menno oo Willen jullie beiden 1 huis ook hypothecair op eigen naam, of samen beiden huizen financieren? In het laatste geval lijkt mij het juist interessant om NIET te splitsen, dat scheelt belastingen e.d. Anderzijds zijn twee kleine huizen in de stad normaliter veel meer waard dan 1 grote, dus met oog op uiteindelijk toch een keer willen splitten kan je het misschien maar het beste meteen doen ;)
Samen beide huizen financieren is echt een recept voor drama, wat als de een wilt verhuizen maar de ander niet uit kan kopen? Wat als er conflicten ontstaan? Dit moet je echt netjes splitsen, geen gezamenlijk eigenaarschap.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno oo
De verkoper had geen zin in gezeur en heeft daardoor besloten niet aan ons te willen verkopen ongeacht of het nou mogelijk is of niet. Dit project komt dus vroegtijdig tot een einde.

Bedankt voor de reacties
Pagina: 1