Excel gearceerde cellen optellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Anstam
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 30-09-2021
Hallo,

Ik heb een vraag over Excel.
Ik werk met personeelroosters in Excel en ik zou graag willen dat de uren die een collega ingeroosterd staat automatisch opgeteld worden.
In het rooster worden die uren groen gearceerd (achtergrond kleur) en de rest van de uren van die dag blijven blanco.
Boven het rooster staan de uren van de dag, maar in het rooster zelf staan geen getallen.

Zoals op de foto te zien is zou ik dan graag willen dat bij Marije de ingeroosterde uren automatisch ingevuld wordt als ik van 11:30 tot 20 uur groen maak.
Nu moet ik dat iedere keer met de hand uitrekenen en bij aanpassingen wordt dit dikwijls vergeten.

Hoe kan ik dit doen?
Wie kan mij hier mee helpen? Of een ander idee om dit automatisch bij elkaar op te tellen? (per dag dus, onderaan het rooster staat komt het totaal aantal uren, dat lukt)

Dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4T5ogdxhb0xAil825KPJAqVfHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oKhb2sNDU33iKFFKdG9uUY2A.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:09
Je kleurt nu de cellen handmatig groen?

Je zou in de richting kunnen denken met voorwaardelijke opmaak en daar een kleur aan hangen.

Als iemand werkt vul je een 1 in de cel in, werkt ze niet dan laat je het leeg of doe je een 0.
Met voorwaardelijke opmaak -> Cel waarde 1 = cel groen kleur.
Leeg of 0 = geen kleur.
Dan is het aan de rechterkant een simpele som functie genoeg. (som gehele gedeelde / 2 (want je werkt met halve uren, maar je vult een 1 in)

Eventueel kan je de cel waarde ook mee laten kleuren naar groen of kleurloos, dan zie je de 1 of 0 ook niet meer.

Het kan vast beter maar dit is een simpele manier

[ Voor 6% gewijzigd door Hortz op 30-09-2021 15:09 ]

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-10 21:08
Wat @Hortz zegt.. zou het dus omdraaien. Cijfers invullen en op basis daarvan met voorwaardelijke opmaak de kleuren toekennen. Kan je daarbij gewoon de inhoud van de cellen gebruiken.

• Timmeaho
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09:28
Ik zou zelf ook voor de optie van Hortz gaan. Dan kun je inderdaad bij de totaal het aantal uren vrij simpel optellen (=som(en dan de rij)). Al moet je nog dan nog wel de pauze verrekenen. Wel afhankelijk welke berekening daarvoor gebruikt wordt. Bij Marije staat voor 9 uur aan blokjes, maar maar 8 gerekend terwijl Luca maar een half uur pauze heeft. Dat zal je denk ik het makkelijkste kunnen verrekenen met een 'als' functie.