Zevenzitter anno 2022

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
In de loop van volgend jaar mag ik een nieuwe leaseauto bestellen. Omdat we sinds dit jaar 3 kinderen hebben (die allemaal een kinderzitje nodig hebben) neig ik er heel erg naar om een mpv of suv te nemen met zeven zitplaatsen. Bij voorkeur losse stoelen, zodat de kinderzitjes gewoon per zitplaats passen. Verder handig als je nog iemand extra mee wilt nemen, of om de kids wat te spreiden, zodat ze niet naast elkaar zitten te klieren.

Omdat er lange levertijden zijn ben ik al een klein beetje aan het rond kijken wat ik evt. zou willen. Helaas lijkt de markt voor een zevenzitter wat lastig anno 2022. Een paar voorbeelden:

- Bijna alles wordt natuurlijk elektrisch de komende jaren, maar qua elektrische auto's zit er in het middenklassebudget weinig/niks tussen met 7 zitplaatsen.
- Diverse auto's die ik op het oog had worden al niet meer verkocht (Ford S-Max, Galaxy, Opel Zafira, VW Touran, Seat Alhambra etc.)
- Wat ik wel op het oog op heb en qua prijs/smaak goed zijn, zijn de Citroen C4 Grand Space Tourer en Renault Grand Scenic. Volgens nieuwsberichten gaan ze daar in 2022 ook mee stoppen.

Wat er dan nog overblijft is:
- Skoda Kodiaq. Zou ik wel willen hebben, maar zit wel aan de max. qua leasebudget (erg duur dus).
- Dacia schijnt de nieuwe Jogger te krijgen met 7 zitplaatsen. Vind ik er niet onaardig uitzien, maar blijft wel een Dacia (gaat mijn autoliefhebbershart niet harder van kloppen ;)). Voordeel is dat ie ws. wel goedkoop is. Nadeel is dat ie er eerst alleen als handbak komt en in 2023 pas als hybride automaat.
- Peugeot 5008 lijkt nog wel te blijven bestaan, maar kan ik verder nog niet zoveel over vinden.

Ik was benieuwd of jullie nog tips hebben om alvast op te oriënteren? Of andere ervaringen op leasegebied? Bijv. of leasemaatschappijen ook een jonge occcasion willen leasen? Of alvast een auto bestellen terwijl je huidige auto nog niet aan het eind van de leasetermijn zit? Of bieden leasemaatschappijen ook tijdelijke leaseauto's waar je niet meteen 4 jaar aan vastzit, zodat ik kan wachten tot er bijv. wel een elektrische zevenzitter is?

De wensen zijn verder:
- Ruim voor gezin met 3 kleine kinderen
- Automaat
- Prijsklasse tot zo'n 40K (dit is even een indicatie, ik weet nog niet of een duurdere elektrische auto qua leaseprijs mss goedkoper is dan benzine)

Wat ik ook overweeg is om niet meer te gaan leasen en zelf een occasion te kopen die aan de eisen voldoet, maar dan ga ik de tankpas en geen zorgen over onderhoudskosten wel missen.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 16:34

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Brandstofauto's blijven nog wel een tijd bestaan hoor, het is juist dat de leveranciers geen nieuwe meer gaan maken vanaf een bepaalde datum. Dit geldt trouwens nog steeds niet voor alle leveranciers...dit als sidenote.

Ik doe zelf niet aan leasen en ben in het bezit van een 5-zitter auto (station) uit 2016, deze voldoet niet om 3 kinderen plus onszelf in te stationeren...zeker niet met alle zitjes er bij.

De keuzes zijn wel beperkt...

Citroën C4 SpaceTourer, Peugeot 5008, Renault Espace, Hyuandai Sante Fé, Kia Sorento, en zelfs een Opel Vivaro-e Combi...jaja, busjes kom je dus ook gewoon tegen in deze klasse...doe er mee wat je wil...

Het zijn nou niet echt auto's direct voor liefhebbers....maar uit deze lijst zou mijn voorkeur ook naar de 5008 gaan....

Wabbawabbawabbawabba

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-05 09:10

FaceDown

Storende factor.

Kijk eens naar de nieuwe Kia Sorento. Ik ben voornemens deze te bestellen. Op de ExecutiveLine zit alles op en aan. Alleen metallic lak is een optie. Ik neem de hybrid omdat plugin niet interessant is. Zwaarder, duurder qua bijtelling en meer gedoe.

Groetjes, FaceDown.

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:45
Wij hebben nu sinds een jaar de Grand Picasso ( het tegenwoordig space tourer). Als die nog te koop is: een heerlijke een ruime auto voor een vrij scherp budget. Met 3 kids ( bij mij 3 t/m 10) heel erg ruim vanbinnen, ruimer dan de meeste andere 7 zitters. Volgens mij nu nog steeds te bestellen, wel met een kleinere keuze aan motoren.

Ook belangrijk, de auto rijdt goed, best snel en comfortabel.

Ik mag ook leasen van de baas maar had net deze gekocht, nu is blijven rijden de goedkoopste optie, met een beetje extra risico.

[ Voor 8% gewijzigd door peter13579 op 30-09-2021 20:48 ]

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:45
I

[ Voor 99% gewijzigd door peter13579 op 30-09-2021 20:48 ]

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:16

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik vind die nieuwe jogger wel tof, maar ik ben al Dacia 7-zitter rijder en dus bevooroordeeld. Leren stoelen erin, chiptunen en full option, heb je best een leuke auto aan denk ik. Het blijft inderdaad een Dacia, maar als je ego geen probleem is zul je verbaasd staan - geen vorige generatie techniek meer en gewoon moderne opties verkrijgbaar.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
FaceDown schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:34:
Kijk eens naar de nieuwe Kia Sorento. Ik ben voornemens deze te bestellen. Op de ExecutiveLine zit alles op en aan. Alleen metallic lak is een optie. Ik neem de hybrid omdat plugin niet interessant is. Zwaarder, duurder qua bijtelling en meer gedoe.
Als je budget inclusief brandstof is, is PHEV juist interessant. Los van het feit dat ze vaak (veel) meer vermogen hebben voor een paar Euro meer.

[ Voor 8% gewijzigd door Dean Martin op 30-09-2021 20:53 ]

The best is yet to come

• Dean Martin
  • Niet online
Seat Tarraco? Nissan X-Trail? Zijn er 2 die in deze prijsklasse in me opkomen.

The best is yet to come

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-05 08:05
mercedes GLB (ice)en EQB (bev einde dit jaar bestelvrijgave)
caddy maxi achtige auto's maar ja.. .

bij sommige grote stations kan je ook 3 zitjes kwijt denk aan Superb klasse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:54

ZieMaar!

Moderator General Chat
En gewoon een klein leaseautootje dat je niet privé rijdt en een occasion met de wensen die je hebt? Zeker als je je restant leasebudget uitbetaald krijgt én het geld hebt liggen voor een nieuwe auto, dan zou dat best een optie kunnen zijn toch? Beetje afhankelijk van wat je neemt en hoeveel je privé rijdt, uiteraard.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-05 12:01
Ik heb een 2018 Espace, fijne auto, maar inderdaad niet meer nieuw te krijgen. De Grand Scenic is ook fijn, maar volgend jaar niet meer te koop (en nu ook al beperkt dacht ik). Wagens als Sharan, S-Max en zelfs de Zafira worden niet meer verkocht. Dat heb je te danken aan de *weg*: omdat ze de BPM nu berekenen over de CO2-uitstoot worden dat soort auto's te duur en stoppen importeurs ermee. Ik vind het jammer, want ik vond het een leuk segment :)

Daar ligt ook meteen je antwoord: Dit soort auto's zijn in het buitenland nog wel te krijgen. Er bestaan complete autobedrijven die alleen maar auto's importeren die hier niet meer verkocht worden. Dit is dan meestal wel (jong) tweedehands, mijn ouders hebben op die manier een Touran gekocht. 1 jaar oud, 10k gereden. Die kwam uit Denemarken...

Je zult denk ik moeten overleggen met de werkgever en/of leasemaatschappij. Als er al iets mogelijk is, dan zal het een uitzondering zijn. Of zelf een auto kopen, maar het hangt er een beetje vanaf hoeveel je rijdt of dat interessant is.

[ Voor 4% gewijzigd door deepbass909 op 01-10-2021 14:26 . Reden: Sentimentele verwensingen zijn niet de bedoeling. ]

• jipenjanneke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:54
Een BMW 2 Serie Gran Tourer? Vanafprijs is onder de 40k, en daar kun je een derde zitrij bij bestellen.

Anoniem: 472287

jipenjanneke schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:22:
Een BMW 2 Serie Gran Tourer? Vanafprijs is onder de 40k, en daar kun je een derde zitrij bij bestellen.
Zowel voor deze auto als de iets naar bovengenoemde Merc GLB geldt dat de extra zitrij zo'n beetje je hele bagageruimte inneemt en slechts zeer beperkt zitruimte biedt.

Geen aanrader.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik had hetzelfde, wilde ook voor een Kodiaq maar die was me net iets te duur in aanschaf. Is uiteindelijk een BMW 2 GT geworden. Voor het gevoel niet een enorm lompe grote auto om in te rijden, en rijdt in combinatie met de automaat ook erg fijn. Als je meer over dat model wilt weten hoor ik het wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Thanks voor de reacties! BMW 2 heb ik idd ook wel eens naar gekeken, maar voor die vanafprijs van net onder de 40k is ie wel erg kaal. Met een paar niet gekke opties die op andere auto's standaard zitten (bijv. middenarmsteun en mooiere velgen) zit je al snel op 45k ;) Maar ik hou hem wel in het achterhoofd idd, want ik rij dan mss wel liever een kale BMW dan een Dacia ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:35
Denk dat het leasebudget ook van belang is. Een Tiguan Allspace is ook een prima 7 zitter. Die auto's zijn gewoon wat duurder. Zal in de lease redelijk voordelig zijn voor wat je krijgt.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:28
Wij rijden zelf een Citroen C4 GP (vorige model uit 2010 zeg maar) en qua ruimte en de prijs echt een erg fijne auto (buiten dat wij de Franse probleempjes hebben gehad hiermee. Het is de 7-zitter overigens, maar voor langere ritten is het niet fijn zitten omdat je toch sneller misselijk wordt door de beweging.

De Prius+ is er ook in 7-zitter. Wellicht is die een optie?
Maar punt blijft vind ik, dat die achterste zit niet heel erg fijn is voor langere ritten. Of je moet overstappen naar een bus(je).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Palomar schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:43:
Thanks voor de reacties! BMW 2 heb ik idd ook wel eens naar gekeken, maar voor die vanafprijs van net onder de 40k is ie wel erg kaal. Met een paar niet gekke opties die op andere auto's standaard zitten (bijv. middenarmsteun en mooiere velgen) zit je al snel op 45k ;) Maar ik hou hem wel in het achterhoofd idd, want ik rij dan mss wel liever een kale BMW dan een Dacia ;)
Moet 'ie echt nieuw besteld worden?
BMW heeft best wel wat aangeklede versies in de premium selection zitten met maar een paar km op de klok. Dan heb je ook geen last van de huidige enorme levertijden (of bepaalde opties die niet meer mogelijk zijn vanwege chiptekorten)
https://www.gaspedaal.nl/...45000&kmax=10000&srt=df-a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
Collega die een zevenzitter wilde, heeft een Seat Tarraco gekocht, is hij erg blij mee. Ook met een paar pubers is het goed vertoeven achterin.
Nieuwprijs wel vanaf 37K zie ik nu, geen idee wat je budget is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 06:38

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Palomar Ik mis de nieuwe Hyundai Sante Fe nog in dit topic. Deze is zowel in hybride als phev te bestellen. Ze zijn ook nog eens flink op voorraad (korte levertijden) en in diverse configuraties. Standaard automaat en leer.

Wel 50k fiscale waarde helaas, dus zal daarom waarschijnlijk buiten je leasebedrag zijn of je moet kunnen bijleggen.

De Kodiaq is, sinds het nieuwe model, op dit moment (nog) niet leverbaar met de 3e zitrij, 4 weken terug bij de skoda dealer geweest om eens te kijken naar deze optie.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
XFlame schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:23:
Collega die een zevenzitter wilde, heeft een Seat Tarraco gekocht, is hij erg blij mee. Ook met een paar pubers is het goed vertoeven achterin.
Nieuwprijs wel vanaf 37K zie ik nu, geen idee wat je budget is.
Vind ik zelf in deze prijsrange ook de mooiste. Mooier dan een Tiguan Allspace van binnen ook.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 11:55

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Mijn ouders hebben jaren een Chrysler Voyager gereden. Is dat geen optie? Tegenwoordig omgedoopt tot de Chrysler (Grand) Caravan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-05 21:57

GS88

π raat

Topic is al wel een tijdje oud, maar voor OP: ik rij zelf al een lange tijd 7-zitters (lease).. de 1e was een Nissan Qashqai+2, vervolgens een Citroën Grand C4 (hele fijne wagen), in de tussenperiode naar de huidige auto een Seat Tarraco als leenwagen gehad voor een maand.

De auto die ik nu rij is een Peugeot 5008, op zich ook een fijne wagen.. maar de Citroën vind ik tot nu toch de fijnste. Onlangs kondigden ze onlangs trouwens wel aan te gaan stoppen met de C4. :(

Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-05 08:05
Moet je electrisch rijden ? Eventueel een phev overwogen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
wd200 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:09:
Moet je electrisch rijden ? Eventueel een phev overwogen ?
Eea. heb ik even op een laag pitje gezet, omdat onlangs bekend is gemaakt dat de leaseauto's bij ons een jaar langer mee moeten (wegens corona weinig km's gemaakt). Dan zit je alweer halverwege 2023 en het is nu lastig te voorzien welke auto's er dan beschikbaar zijn en of elektrisch idd misschien wel een verplichting wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Palomar schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:34:
[...]

Eea. heb ik even op een laag pitje gezet, omdat onlangs bekend is gemaakt dat de leaseauto's bij ons een jaar langer mee moeten (wegens corona weinig km's gemaakt). Dan zit je alweer halverwege 2023 en het is nu lastig te voorzien welke auto's er dan beschikbaar zijn en of elektrisch idd misschien wel een verplichting wordt.
Nouja, er zijn er al behoorlijk wat die je überhaupt niet meer voor Q1 2023 kunt rijden als je vandaag zou bestellen. Dus ik zou niet al te lang wachten eerlijk gezegd.

The best is yet to come

Pagina: 1