Vraag

• mbforfree
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-07-2023
Mijn vraag

Mijn moeder zoekt een nieuwe camera. Ze gebruikt hem vaak in vakanties voor de bekende landschapsfotografie, daarnaast altijd als ze uit eten gaat, binnen bij feestjes, en regelmatig in schemerige/donkere omstandigheden als wij weer door oude dorpjes slenteren of op bruiloft fotograferen.

Het blijkt toch tegen te vallen om een goede camera te vinden. Vooral avondfotografie valt vaak tegen, of er is bijna alleen maar digitale zoom.

Ze was heel tevreden met haar Sony Cybershot HX400, tot nu haar 2e toestel opnieuw, net buiten de garantie, de beruchte foutmelding geeft over stabilisatiefout en onbruikbaar is.

Haar wensen:
- grotere camera (anders moeite met rechte horizon) - wat mij betreft onderhandelbaar als dat een vooruitgang zou zijn, maar betwijfel het :).
- goede zoom (zonder wisselen van lenzen)
- goede avondfotografie
- JPEG fotografie (RAW is aan haar niet besteed, we blijven het proberen :P)
- Liefst inclusief kijker en kantelbaar scherm
- niet na 2 jaar allerlei foutmeldingen en niet werkende electronica
- geschikt voor intensief gebruik (10.000 foto's per jaar is niets bijzonders)

Mijn korte analyse? Ik kom eigenlijk steeds op datzelfde model terug, de markt voor dit soort camera's lijkt de laatste jaren compleet verdwenen. Een alternatief is de Panasonic Lumix, maar ik lees in de revieuws dat ook die na de garantie allerlei fouten gaat vertonen. Eigenlijk wil ik haar nu wel eens een camera geven waar zij gewoon 10 jaar mee voor uit kan...

Is er een klasse die het langer volhoud, zonder direct op spiegelreflex uit te komen? Die hebben mijn zus en ik, en dat ziet ze echt niet zitten (+ze mist haar travel zoom)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:13
Even simpel een rekensommetje. 10 jaar maal 10.000 foto's per jaar is 100.000 foto's. Dat halen zelf de meeste spiegelreflex camera's ook niet.

Verder, wat is voldoende zoom? Is een Sony rx100 genoeg zoom? Of moet je echt naar een Panasonic fz1000 achting iets kijken?

De reden dat ik bovenstaande 2 modellen noem is vanwege de grotere sensor. Dat maakt s avonds en s nachts fotograferen een stuk prettiger.

Alternatief is natuurlijk accepteren dat ze gewoon elke 3-4 jaar kapot zullen gaan en regelmatig een nieuwe blijven kopen.

• mbforfree
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-07-2023
Nee, met een Sony rx100 hoef ik echt niet aan te komen. Toestel is te klein, maar vooral de zoomfactor gaat ruzie geven...

Ik zat zelf net inderdaad ook wat te snuffelen bij grotere sensors. Maar de prijs gaat dan natuurlijk ook navenant omhoog, hahaha.....

Maar dat lijkt voorlopig het alternatief inderdaad. En zoveel foto's is inderdaad wel veel. Haha, daarom zal paps wel aangedrongen hebben op het feit dat zij voorlopig maar alleen met haar mobiel fotografeert, dat scheelt heel wat honderden euro's per jaar zo... hahahaha..

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-06 20:13
Ik heb toch een lange tijd een Panasonic DMC-TZ100 en DMC-TZ200 gehad. Ik heb hier nog nooit problemen me gehad. Ook heb ik nog nooit gehoord dat deze er zouden zijn met deze lumix modellen.
Het zijn beiden fijne camera's met een 1 inch sensor en een groot optische zoombereik.

[ Voor 0% gewijzigd door JoStad op 01-10-2021 20:31 . Reden: textueel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-05 23:16

MM99

That is the way I am!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:17
Als je een verbetering wilt qua prestaties bij weinig licht zou ik sowieso naar een camera met 1 inch sensor gaan kijken. Die zijn qua ruisprestaties bij hogere ISO waardes een stuk beter dan de klassieke compactcamera's met kleine sensor. Dit alles heeft natuurlijk maar tot op zekere hoogte effect, want als het echt schemerig of donker wordt zullen ook deze camera's niet meer uit de voeten kunnen (geen enkele camera eigenlijk), dan moet je toch naar een statief wil je nog echt goede foto's kunnen maken.

10 jaar lang intensief gebruik is wel lastig denk ik. De categorie camera's waar je in zoekt zijn niet de professionele camera's, dus ik vraag me af wat je realistisch mag verwachten. Na 2 jaar kapot is wel snel, maar 10 jaar is in de huidige tijd voor dat type camera misschien wat veel. Het is sowieso lastig om daar iets zinnigs over te zeggen, je kunt altijd een maandagochtend exemplaar treffen, bij ieder model.

Als een Sony RX-100 te weinig zoom heeft en te klein is, dan zou ik kijken naar de volgende opties. Allen met 1 inch sensor en voldoende zoom:
- pricewatch: Sony Cyber-shot RX10 IV Zwart (prijzig, maar wel de beste die je kunt kopen, je kunt ook voor een III gaan, als je die kan vinden)
- pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ1000 II Zwart (de mark I kan ook, die is nog wat goedkoper)
- pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ2000 Zwart
- pricewatch: Canon Powershot G3 X Zwart

De Panasonic TZ100 of TZ200 kan ook, maar als ze de RX-100 te klein vindt, dan zal ze die twee ook te klein vinden denk ik. De keuze is wel vrij beperkt, de combi van 1 inch met veel zoom wordt niet zoveel gemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Erwin186 op 01-10-2021 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-06 20:13
De wat betere compact camera's zoals hierboven en de TZ100/200 hebben allemaal een waterpas in de display.
Dus in dat geval zouden de afmetingen geen grote rol spelen voor het maken van foto's met een goede horizon.
Overigens vind ik de TZ100/200 veel forser dan de RX100 camera's.

[ Voor 27% gewijzigd door JoStad op 01-10-2021 13:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:08
Mijn korte analyse is dat ze beter een goede fotocursus kan gaan doen. Serieus? Op jaarbasis 10.000 foto's? Ik denk dat ze mag leren om selectiever te gaan fotograferen.

En dan kan ze ook bij de Sony Cybershot HX400 aangezien deze toch bevalt. Hoeft ze ook niks nieuws aan te leren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Een systeemcamera en lens met een beetje knap bereik? pricewatch: Canon EOS M50 Mark II + M18-150 Zwart bijvoorbeeld. Dat je de lens kúnt wisselen betekend natuurlijk niet dat je dat ook moet doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:49
@mbforfree: Deze schuif ik even naar Aankoopadvies :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Extreme zoom lenzen zijn niet lichtsterk dit wil je wel voor nachtfoto's.
Denk zelf dat een Panasonic LX100 mark 2 top is ik heb de oudere nooit problemen goed bij weinig licht prima jpeg uit de camera (ik schiet zelf altijd raw). Niet te klein fijne bediening (vindt ik). Je moet dan toch echt bij de pro compacts kijken en blijf weg van de extreme zoom dat blijft een compromis.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
Elk fototoestel (en lens) is niet zozeer een compromis als een keuze.

Kleinere sensor -> laat veel meer zoomlens toe. Zo vind je bij kleinere sensoren geregeld zoomlenzen van 25-60x, en bij grotere sensoren niet.

Grotere sensor -> betere avondbeelden. Maar geen grote zoomfactoren. Daarom vind je daar vaak verwisselbare lenzen.

10 jaar? Dat is echt erg lang hoor. Koop dan een tweedehands terug. Genoeg mensen die zo'n camera nauwelijks gebruiken en na een paar jaar op MP zetten.

Misschien een Micro Four Thirds of APS-C sensor? Dat gekoppeld met een vakantie-zoom en stabilisatie + een flitser voor de avondbeelden.

De suggestie van een fotocursus was al genoemd. Daar wil ik nog wel een argument voor noemen: De zoom-wens.
Er zijn twee goede redenen voor een zoomlens en ééń slechte.
De goede zijn: Om het perspectief van de foto te veranderen, en om van afstand dieren te fotograferen die bang voor je zijn of in je neus bijten.
De slechte reden is: als alternatief om te lopen. Zoom-zoom-zoom. Als je moeder hem dáár voor gebruikt is ze beter af met een betere camera en een fotocursus.
Pagina: 1