Vraag

• Ciphra
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-02-2024
Hi,

Ca. 6-8 weken geleden een nieuwe build in elkaar gezet, waar ik eerst van plan was de stock-fan van de CPU te vervangen door een Noctua. Omdat mijn partner naar watergekoelde CPU's aan het kijken was ben ik me gaan verdiepen in de wereld van CPU-cooling en van o.a. uitgebreide vergelijkingen van LTT me wijs laten maken dat waterkoeling/luchtkoeling elkaar niet veel deed maken. Verder in de rabbit-hole vond ik dat voor de Ryzen 5 5600x de stock-fan prima moest zijn zolang er geen overclocking plaats vond. Plannen dus geschrapt - stock-fan it is.

Vandaag sloeg de radiator van mijn partner's CPU-cooling écht aan, daarbij steeg de temperatuur van haar CPU tot 75 graden onder max-load. Wij allebei denken "da's kneiterheet", dus ik gooi mijn HWMonitor open en zie dat die van mij wel 20 graden warmer is. Hoogst bereikte temperatuur onder mijn max-load ging tot 95 graden, en daar word ik toch niet heel blij van.

Voordat ik nu halsoverkop een Noctua ga aanschaffen, wilde ik toch eens sparren om uit te diepen of ik het nou eigenlijk allemaal wel snap;

Ik heb een NZXT 510-case die met één fan achterzijde-case bovenin en één fan boven-zijde case achterin de warme lucht uitblaast. Via verschillende roosters (voorzijde en onderzijde) wordt koele lucht binnen gezogen.

De twee HDD's die onderzijde-case aan de voorkant zitten (verst weg van de gangmakers CPU/GPU) zijn tijdens max-load niet boven de 35 graden gekomen. Temperatuur ín de case lijkt me dus niet uit de pan te ryzen?

De RTX 3080 heeft 3 temperatuurwaardes, GPU (max 66), Memory (max 74) en Hotspot (max 78). Lijkt me allemaal ok?

De moederbord-mounted SSD (die praktisch tussen CPU/GPU in zit) is niet boven de 50 graden geweest. Ook hier lijkt me weer dat de temperatuur ín de case niet die van heteluchtovens nabootst ?

Tenslotte de CPU zelf. Zoals al genoemd een Ryzen 5 5600x met stock-fan. Maximaal geklokte temperatuur was 95 graden - echt bizar warm voor een gloednieuwe CPU (toch?).

Een screencap uit HWMonitor:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/kzgYa54

Tenslotte - ik overweeg dus mijn probleem te verhelpen met deze Noctua NH-U12S Redux CPU-cooler. Zoals ik hierboven al beschreven heb wil ik dus alleen even zeker weten dat dit ook mijn probleem gaat oplossen, of dat ik juist moet gaan kijken hoe ik de luchtstromen in mijn case kan verbeteren (met bijvoorbeeld extra casefans?). Terwijl ik mijn pleidooi hier uiteenzet heb ik een stuk of 10 chrometabs, HWMonitor en discord aan staan, maar blijft mijn CPU-temperatuur op 50 graden hangen. Ik las dat idle-temperaturen idealiter rond de 30-35 graden zijn, dus nu twijfel ik weer of het wel aan de fan ligt en niet aan de case-temperatuur?

Alvast bedankt voor de tijd !

Alle reacties

• 2.DIE.4
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-05 23:26
Met die gesloten voorkant is de H510 zoals gekend natuurlijk niet de beste wat betreft airflow, maar voor een Ryzen 3600 mag dat niet zo'n probleem zijn, MITS betere CPU-koeling.

Na een korte zoekactie kom ik tot de conclusie dat een Noctua U12S voor een daling van +- 20°C zou moeten zorgen, waardoor je peaktemps maar max eind 60°C - mid 70°C zouden zijn.

Je idle-temp mag zijn wat het wil, dat maakt op zich niet uit of dat nu 40°C of 50°C is ...

Uiteraard kost je dat weer € 50, maar die zou het mij ook waard zijn gezien het grote verschil in temp (en geluid!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07:44
De H510 staat niet bekend om zijn geweldige koelprestaties. Als je hier kijkt reviews: 19 midrange-ATX-kasten - De beste behuizingen van 60 tot 120 euro dan zie je dat bij de 100 + 200 watt 12v test dat de CPU al 87 celcius wordt. Uiteraard zit de 5600x nog wel onder de 100 watt, maar de RTX 3080 zit weer aan de 300+ watt in de praktijk.

Daarbij is de stock cooler inderdaad vaak voldoende om normaal te gamen maar zal deze nog steeds warm worden. Dit i.c.m. de H510 betekent gewoon dat hij te warm wordt. Ik zou een aftermarket CPU koeler installeren en mogelijk kijken of je nog een fan kan plaatsen zodat je intake verbeterd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:55

Mavamaarten

Omdat het kan!

Heb zelf een Ryzen 5 3600, een RTX 3080 en dezelfde kast. Met de stock cooler was alles lekker toasty, zoals je zelf ook ondervindt. Met een nieuwe cooler (CM Hyper 212 Black Edition) en een extra front fan zijn mijn temps prima. Wat bij mij ook erg hielp is AMD's automatische overklokken (ben even de naam kwijt) uitschakelen en zelf een betere kloksnelheid+voltage kiezen. Standaard ging het voltage zo hoog dat idle temps enorm hoog waren.

Android developer & dürüm-liefhebber

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04:38

muhda

Time & Space traveler

Vorige week de AMD Stock CPU Cooler - Wraith Prism ook omgeruild voor een Noctua cooler.
Met stock cooler werd mijn 3900X wel 95 graden tijdens intensieve taken. Met Noctua cooler nu ongeveer 70 graden.

Ik zou voor de zekerheid de aftermarket cooler installeren, al helemaal een van Noctua.

Voor de rest zorg er ook voor dat je de laatste Ryzen CPU, Chipset drivers hebt met de laatste Bios.

• Ciphra
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-02-2024
Top, dank voor de snelle reacties.

Dan ga ik een aftermarket CPU-fan aanschaffen - overeenstemming dat de stok-cooler in combinatie met deze case tóch onvoldoende is. Ik zat ook al te kijken naar een extra fan-case omdat de lucht nu enkel door het uitblazen van de inwendige lucht aangezogen wordt, maar er geen fans zijn die dat doen. Moet ik daarbij rekening houden met welke fan ik koop, of is dat een instelling (in bijv. BIOS?) waarmee ik fan-direction kan bepalen?

• 2.DIE.4
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-05 23:26
Ik zou enkel de CPU-koeling voorzien, die extra intakefan maakt weinig verschil als je er al 2 als outtake hebt, zo lees ik overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
De pricewatch: Arctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit) is een hele goede koeler en past mooi bij het zwart wit van de H510

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:52
Ltt, en iedereen die zegt dat de stock koeler prima is, heeft hem duidelijk nog nooit in een kast gebruikt. Op een open bench zal hij best oké koelen, in een kast is het een heel ander verhaal.

[ Voor 33% gewijzigd door WEBGAMING op 01-10-2021 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-05 15:57
Ik heb ook dit weekend een 5600X in mijn PC gestoken. Ik kom van een 2600X.
De case heeft 1 intake fan en 1 outtake fan die al 8 jaar meegaan ondertussen, echt een topper. Ruimte genoeg ook.

Nu ben ik verbaasd over de hogere temperaturen;
Gedurende idle (5% usage) zit ik rond de 53 graden
Gedurende 60-70% usage zit ik rond de 80 graden

Later tijdens de dag zag ik zelf 95 graden gedurende het gamen, dit verbaast mij toch wel bij een splinternieuwe CPU met bijhorende nieuwe stock koeler.

Al wat gezocht en tot aan 95 graden hoef ik me weinig zorgen te maken, echter is het toch wel vreemd aangezien ik met mijn Intel i5 4460 en Ryzen 2600X in dezelfde case nooit problemen had.

PBO staat op Auto wat blijkbaar neerkomt op niets doen, blijkbaar is Precision Boost genoeg en hoef je je niets aan te trekken van PBO.

Investeren in een nieuwe koeler of maak ik me druk in niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-05 14:01
Heb je de stock cooler van je oude ryzen 2600X nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-05 15:57
soldin schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:40:
Heb je de stock cooler van je oude ryzen 2600X nog?
Ja, die ging ik mee verkopen met de 2600X in de V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-05 14:01
Ok de stock cooler die met de ryzen 2600x is wat hoger/groter en zal beter koelen dan de cooler die je nu gebruikt. Ik zou dus oude cooler eropzetten die is sowieso compatible en als het goed is zullen de temperaturen veel beter zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Let bij de vergelijking met een i5 4460 wel op dat die dingen op 22nm zijn gebakken en de recente AMD's zijn op 7nm gebakken. Meer transistors op een kleiner oppervlak betekent hogere temperaturen bij dezelfde warmteproductie. 95 graden is aan de hoge kant, maar bij 75 graden denken "da's kneiterheet", nou, nee, niet echt. Dat is vrij normaal bij moderne CPU's.

Ooit had ik een Core 2 duo E8400 (45nm), die ik met undervolt en een niet al te dure luchtkoeler rond de 30 graden wist te houden, terwijl die dezelfde TPD heeft als een 5600X (oke, misschien een iets lager verbruik in de praktijk). Die tijden zijn gewoon voorbij.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Tenslotte de CPU zelf. Zoals al genoemd een Ryzen 5 5600x met stock-fan. Maximaal geklokte temperatuur was 95 graden - echt bizar warm voor een gloednieuwe CPU (toch?).
In een nieuwe auto wordt de motor ook ongeveer 80 graden. Het zegt weinig over de prestaties. Je kan een vrachtwagen radiator inbouwen en dan blijft de motor koeler en zal het misschien een procent schelen in maximale prestaties maar het is niet nodig. AMD levert de CPU en koeler gewoon binnen de specificatie.

Het is geen probleem om een andere koeler op de CPU te plaatsen omdat je dat leuk vindt maar noodzaak is het niet. Aan de andere kant is de placebo verbetering bij mij zeker meer dan 10% dus ik doe het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mythia
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-05 20:10
Mavamaarten schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:11:
Wat bij mij ook erg hielp is AMD's automatische overklokken (ben even de naam kwijt) uitschakelen en zelf een betere kloksnelheid+voltage kiezen.
Ryzen master is een applicatie die ik gebruik voor deze handelingen. Bedoel je die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Weet niet wat je budget is, maar voor 25,- heb je al een koeler die stuk beter is dan de meegeleverde.

pricewatch: Gelid Solutions Tornado

edit: zie nu dat het topic van 2021 is :?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:55

Mavamaarten

Omdat het kan!

mythia schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:01:
[...]
Ryzen master is een applicatie die ik gebruik voor deze handelingen. Bedoel je die?
Nee, het was niet met Ryzen Master. Het was een setting in je BIOS/UEFI. Ik denk dat het PBO heet.

Android developer & dürüm-liefhebber

Pagina: 1