Weet iemand wat de beste keuze zal worden NA EXT2 FS?
Aangezien de nieuwe kernels IBM JFS, EXT2 en ReiserFS ondersteunen?
Aangezien de nieuwe kernels IBM JFS, EXT2 en ReiserFS ondersteunen?
Verwijderd
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Opzich doet Ext2 het hier prima, maar ik vind wel dat het mounten en checken van partities soms erg lang duurt.Op maandag 20 augustus 2001 11:43 schreef Platypussy het volgende:
Persoonlijk vind ik dat er maar weinig mis is met het huidige filesystem ext2.. Leg 'ns uit waarom je dit zou willen veranderen? Ben benieuwd...
Verwijderd
Maar is het niet logischer om bij het bestaande FS te blijfen. Of zijn al deze FS goed met elkaar compatible!! ext2 is voorlopig voor mij ook nog goed genoeg..Op maandag 20 augustus 2001 11:52 schreef Mainwave het volgende:
[..]
Opzich doet Ext2 het hier prima, maar ik vind wel dat het mounten en checken van partities soms erg lang duurt.
(Wat bij de nieuwe FS's ook verbeterd is geloof ik...?)
Advanced sheep-counting strategies
Mounten en checken duurt lang bij jou? Nooit geen last van gehad. Raar probleem. In dat geval hoop ik dat je met IBM JFS of ReiserFS betere resultaten boekt. Ik zie geen reden voor mij om over te stappen.Op maandag 20 augustus 2001 11:52 schreef Mainwave het volgende:
[..]
Opzich doet Ext2 het hier prima, maar ik vind wel dat het mounten en checken van partities soms erg lang duurt.
(Wat bij de nieuwe FS's ook verbeterd is geloof ik...?)
Je gebruikt toch ook geen FAT16 meer, omdat je bij het oude FS wil blijven. Iedereen is overgestapt naar FAT32, waarom niet....:?Op maandag 20 augustus 2001 11:56 schreef BrammeS het volgende:
[..]
Maar is het niet logischer om bij het bestaande FS te blijfen. Of zijn al deze FS goed met elkaar compatible!! ext2 is voorlopig voor mij ook nog goed genoeg..
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
FAT32 had duidelijke verbeteringen te bieden ten opzichte van FAT16. Kan iemand me misschien duidelijk uitleggen wat de voordelen van bv. ReiserFS zijn als je het vergelijkt met ext2?Op maandag 20 augustus 2001 11:58 schreef B_O_S_S het volgende:
[..]
Je gebruikt toch ook geen FAT16 meer, omdat je bij het oude FS wil blijven. Iedereen is overgestapt naar FAT32, waarom niet....:?
Kom op, niet zo flauw zeg... het is helemaal geen "raar probleem", eerder een bekend fenomeen.Op maandag 20 augustus 2001 11:57 schreef Platypussy het volgende:
[..]
Mounten en checken duurt lang bij jou? Nooit geen last van gehad. Raar probleem.
Voordeel: De snelheid, op het FS-checken na dan.Op maandag 20 augustus 2001 12:01 schreef Platypussy het volgende:
[..]
FAT32 had duidelijke verbeteringen te bieden ten opzichte van FAT16. Kan iemand me misschien duidelijk uitleggen wat de voordelen van bv. ReiserFS zijn als je het vergelijkt met ext2?
Is dat zo? OK, als jij het zegt..Op maandag 20 augustus 2001 12:05 schreef Mainwave het volgende:
[..]
Kom op, niet zo flauw zeg... het is helemaal geen "raar probleem", eerder een bekend fenomeen.
Even afgezien van het mounten, als je systeem een keer flink hangt zul je moeten resetten, als je dan weer opstart KAN het checken van de partities lang duren, ligt ook een beetje aan andere omstandigheden.Op maandag 20 augustus 2001 12:09 schreef Platypussy het volgende:
[..]
Is dat zo? OK, als jij het zegt..Heb er zelf nog nooit geen problemen mee gehad.
Hieruit mag ik dus concluderen dat na een crash geen FSCK plaatsvindt maar een "FILE-check"?Op maandag 20 augustus 2001 11:55 schreef r3b00t het volgende:
De voornaamste reden is dus het fsck'en: Met een 20G ext2 partitie kan dit zo 15 mins duren, met reiserfs is dit gedaan in 20 secs..
See the difference ?
Nadeeltje is dat ReiserFS minder goed wordt ondersteund door programma's zoals een alternatieve bootloader, backupprogramma enz.ReiserFS has fast journaling, which means that you don't spend your life waiting for fsck every time your laptop battery dies, or the UPS for your mission
critical server gets its batteries disconnected accidentally by the UPS company's service crew, or your kernel was not as ready for prime time as you
hoped, or the silly thing decides you mounted it too many times today.
ReiserFS is based on fast balanced trees. Balanced trees are more robust in their performance, and are a more sophisticated algorithmic foundation for a file system. When we started our project, there was a consensus in the industry that balanced trees were too slow for file system usage patterns. We proved
that if you just do them right they are better--take a look at the benchmarks. We have fewer worst case performance scenarios than other file systems and generally better overall performance. If you put 100,000 files in one directory, we think its fine; many other file systems try to tell you that you are wrong to want to do it.
ReiserFS is more space efficient. If you write 100 byte files, we pack many of them into one block. Other file systems put each of them into their own block. We
don't have fixed space allocation for inodes. That saves 6% of your disk.
À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille
Goeie info, thanks!Op maandag 20 augustus 2001 12:21 schreef The_Surfer het volgende:
Ik gebruik ook al sinds lange rijd ReiserFS. Even de voordelen geknipt van de site:
[..]
Nadeeltje is dat ReiserFS minder goed wordt ondersteund door programma's zoals een alternatieve bootloader, backupprogramma enz.
edit:
Kijk ook eens naar deze test tussen Ext2 en ReiserFS
There are two major products that come out of Berkeley: LSD and UNIX.
We don't believe this to be a coincidence. -- Jeremy S. Anderson
In short: just say NO TO DRUGS, and maybe you won't end up like the Hurd people. -- Linus TorvaldsI
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
Het zal wel niet, maar het zou maar wel.
Verwijderd
Tell me all about itOp maandag 20 augustus 2001 11:46 schreef B_O_S_S het volgende:
EXT2 is geen journalling filesystem, wat betekent dat er een check nodig is als het systeem "verkeerd" down is gegaan door bijvoorbeeld een stroomprobleem. En als je een grote schijf hebt, duurt dit best wel (irritant) lang...
Verwijderd
Verwijderd
Ext3 en XFS staan toch juist meer in de kinderschoenen dan ReiserFS?Op maandag 20 augustus 2001 12:37 schreef Ikarus het volgende:
btw, Ik kan ReiserFS erg afraden, een misplaatste crash en de partitie is verloren, ext/3 en XFS zijn veel beter in crash bestendigheid
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Verwijderd
De journaling mogelijkheden. ACLs. Ext2 is ERG traag met directories met veel files.Op maandag 20 augustus 2001 11:43 schreef Platypussy het volgende:
Persoonlijk vind ik dat er maar weinig mis is met het huidige filesystem ext2.. Leg 'ns uit waarom je dit zou willen veranderen? Ben benieuwd...
Ik gebruik het ook niet, maar ik zou het graag in het ACL mogelijkheden in het volgende main FS zien, want het is af en toe 1 van de weinige dingen die aan GNU/Linux ontbreken.Op maandag 20 augustus 2001 14:45 schreef Jotti het volgende:
Het enige wat ik nog echt mis is ACL.
Nou ja 'mis' is een groot woord, ik heb het niet echt nodig, maar het zou wel handig zijn.
Mja, het lukt de kernel niet als het FS het niet kan hoor...Op maandag 20 augustus 2001 16:59 schreef dvis2 het volgende:
userbeheer / beveiliging zijn niet een FS taak maar meer een "ander-deel-van-de-kernel-taak".... pas als de kernel andere manieren van userbeheer / beveiliging ondersteund kunnen de FSen dit ook gaan doen....
[deze advertentieruimte is te koop]
Resistance is futile (If < 1 Ohm)
Als ik het me goed herinner word XFS al jaren door SGI in haar IRIX os gebruikt. Het enige nieuwe is dat ze het nu aan het porten zijn naar Linux (alhoewel daar laatst iets over te doen was, alleen de search op /. doet het niet atm dus kan het nu niet opzoeken).Op maandag 20 augustus 2001 16:43 schreef Mainwave het volgende:
Ext3 en XFS staan toch juist meer in de kinderschoenen dan ReiserFS?
Verwijderd
Dit is inderdaad correct. In de paar tests die ik heb gezien (tussen ext2, ext3, reiserFS, XFS en ook nog FAT32 (om "eerlijk te zijn"Op dinsdag 21 augustus 2001 00:49 schreef Bigs het volgende:
[..]
Als ik het me goed herinner word XFS al jaren door SGI in haar IRIX os gebruikt. Het enige nieuwe is dat ze het nu aan het porten zijn naar Linux (alhoewel daar laatst iets over te doen was, alleen de search op /. doet het niet atm dus kan het nu niet opzoeken).
Aha, dat d8 ik al ja... Zoiets als WindowsNT heeft en Novell. Lijkt me opzich een goed plan, alleen er zijn 2 nadelen:Op maandag 20 augustus 2001 23:22 schreef Jotti het volgende:
Access Control Lists... niet alleen user, group en others, maar ook meerdere users/groups bepaalde rechten kunnen geven.
Neuh, alle programma's die iets met permissies kunnen doen, zouden eventueel gepatched kunnen worden (zoals chmod, mc e.d.)... alleen UNIX fileattributen veranderen kan ook, dat programma weet dan gewoon niks van ACL af. Er is al eens iets inelkaar gefrutseld op EXT2, dan werkten al je programma's nog, maar voor ACL instellingen had je een paar progjes nodig. Bovendien moesten de ACL instellingen per se in een block passen... er is ruimte voor verbeteringOp dinsdag 21 augustus 2001 18:57 schreef Groot-Moefti het volgende:
[..]
* Alle programma's zijn gebaseerd op het rwxrwxrwx systeem
Ik zie niet in waarom je systeem hierdoor onveiliger wordt, als jij geen ACL wilt gebruiken, gebruik je het toch niet? En is UNIX onveiliger dan WinME omdat je in UNIX meer permissies kunt instellen dan in WinME (net als je in ACL meer kunt dan met UNIX fileattributes)? Ik waag het, roekeloos als ik ben* Je systeem wordt er onveiliger door, doordat de rechten dan heel erg lastig in zijn te stellen...
Verwijderd
Omdat je dan jan en alleman zomaar overal permissies op kunt geven. opz cih best gein, maar daardoor zie je door de bomen het bos niet meer. Bij ons op school is het regelmatig zo dat de systeembeheerder zegt: "Hoe kunnen jullie daar nou bij?". En dan blijkt dat we er gewoon bijstaan als groep of persoon. Dus het wordt daardoor een beetje een zooi met permissies. Het enige waarvoor het eigenlijk nuttig is, is als je verschillende gebruikers toegang wilt geven tot bestanden op je server. Nou dat kan al een beetje via Samba.Ik zie niet in waarom je systeem hierdoor onveiliger wordt, als jij geen ACL wilt gebruiken, gebruik je het toch niet? En is UNIX onveiliger dan WinME omdat je in UNIX meer permissies kunt instellen dan in WinME (net als je in ACL meer kunt dan met UNIX fileattributes)? Ik waag het, roekeloos als ik ben , te betwijfelen
Je kunt alleen ACLs wijzigen van objecten waar je voldoende rechten voor hebt. Als je dus niet wilt dat persoon X allerlei ACLs zit aan te passen had je persoon X daar de rechten niet voor moeten geven. Heb je helemaal in eigen hand.Op woensdag 22 augustus 2001 19:14 schreef Groot-Moefti het volgende:
Omdat je dan jan en alleman zomaar overal permissies op kunt geven.
Dat bedoelde ik niet. Als je straks 100 groepen hebt en 1000 gebruikers wordt het echt een zooi met de rechten. Dan zie je door de bomen het bos niet meer en kun je unsecure dingen krijgen. Want die persoon zit ook weer in die groep en die heeft er wel weer leesrechten op, etc, etc, etc... Ik hebe r ervaring mee, ik ben het wel gewend van WindowsNT op school. En als je hd vol is pleurt ie alle rechten weg (magoed das iets wat Linux natuurlijk niet hoeft te doen).Op woensdag 22 augustus 2001 19:37 schreef Onno het volgende:
Je kunt alleen ACLs wijzigen van objecten waar je voldoende rechten voor hebt. Als je dus niet wilt dat persoon X allerlei ACLs zit aan te passen had je persoon X daar de rechten niet voor moeten geven. Heb je helemaal in eigen hand.
Ik zie je punt niet.
Dat ligt aan natuurlijk ook maar aan hoe je met die groepen en gebruikers omgaat. ACLs hoeven per definitie geen grotere rotzooi te worden dan geen ACLs, om de eenvoudige reden dat je met ACLs alles kunt wat je zonder ACLs kunt. Zodra je van de extra's die ACLs bieden gebruik maakt is het ook je eigen verantwoordelijkheid dat je daar een beetje gestructureerd mee bezig gaat.Op woensdag 22 augustus 2001 19:42 schreef Groot-Moefti het volgende:
Als je straks 100 groepen hebt en 1000 gebruikers wordt het echt een zooi met de rechten.
2 postings boven die van jouw gelezen?Op woensdag 22 augustus 2001 15:50 schreef Pc123 het volgende:
Ik las net op linuxtoday.com dat ext3 het standaard filesystem van Redhat 7.2 gaat worden. Ze zeggen daar dat ext3 heel stabiel is en goed tegen crashes kan.
I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum
Verwijderd
/me ziet toch ook met vrij grote regelmaat ext2 fixes in de kernel voorbijkomen....Op donderdag 23 augustus 2001 01:56 schreef ajvdvegt het volgende:
Ook ik heb negatieve ervaringen met ReiserFS. Ze blijven ook maar met nieuwe versies uitkomen, en van een FS wil je graag dat-ie niet steeds veranderd en dat ze er niet steeds fouten in vinden.
Ik gebruik nu naar volle tevredenheid XFS. En voor de ACL-freaks onder ons: dat ondersteunt XFS dus ook!
<knip>
reiser mag zich ECHT wel gaan bewijzen ... ik had een X source tree vol met Makefiles van grootte 0. geeft hele interessante compile fouten.Op maandag 20 augustus 2001 15:55 schreef janjanjanjanjansen het volgende:
reiserfs heeft zijn stabiliteit al wel bewezen hier, gebruik het al een jaar en nu op al mijn schijven. Kan het iedereen aanraden ! Ext3 is toch nog zwaar beta ??
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.