Kan ik een slimme radiator knop aansluiten op deze draaiknop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DCB87
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04-05 08:52
Mijn vraag

Kan ik slimme radiatorknoppen van bijvoorbeeld Tado of Evanell° aansluiten op deze draaiknoppen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfXYL2bd42tYaEEMf6uWntoE8UM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4OnQUMmNVIQp84muFfTJ13k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExQbOmo2Yu-APeYENQmLfH8P00M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHMnCcSYVx3cVgcO52jBepaz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flQc6Kr2xkr7PNAQCYMd8KtDXJM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HpbKykXwaeIQC0zQ7V8fs235.jpg?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ben op zoek naar slimme thermostaat knoppen die het liefst local werken (Tado doet dat volgens mij niet) maar als deze wel zou werken, dan gaat de voorkeur daar naar uit ipv eerste nieuwe draaiknoppen te (laten) monteren

Beste antwoord (via DCB87 op 30-09-2021 11:47)

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05 15:36
Nee, dit is een simpele aan uit radiatorkraan, voor een slimme radiatorknop heb je een thermostatische radiatorkraan nodig.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 18:53

Koppensneller

winterrrrrr

Helaas, dat is nog een ouderwetse open/sluit-knop. Je zult het hele ventiel moeten (laten) vervangen om hem geschikt te maken voor een (slimme) thermostaatknop.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• markisoke
Nee, dit is een simpele aan uit radiatorkraan, voor een slimme radiatorknop heb je een thermostatische radiatorkraan nodig.

• DCB87
Koppensneller schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:40:
Helaas, dat is nog een ouderwetse open/sluit-knop. Je zult het hele ventiel moeten (laten) vervangen om hem geschikt te maken voor een (slimme) thermostaatknop.
Dank voor je reactie! Ik had nog één aanvullende vraag, hopelijk weet je dat ook.

Stel je voor dat ik dan twee radiatoren smart wil maken, kan ik de overige radiotoren zonder slimme knop dan nog wel verwarmen met de nieuwe thermostaat die bij het systeem hoort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markisoke
DCB87 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:42:
[...]

Dank voor je reactie! Ik had nog één aanvullende vraag, hopelijk weet je dat ook.

Stel je voor dat ik dan twee radiatoren smart wil maken, kan ik de overige radiotoren zonder slimme knop dan nog wel verwarmen met de nieuwe thermostaat die bij het systeem hoort?
Ja, dat is goed mogelijk. Je slimme thermostaat (bijvoorbeeld in de woonkamer) zal dan net als nu de rest van het huis verwarmen, maar als de 2 kamers warm genoeg zijn zullen die stoppen terwijl de rest nog wel verwarmt word.

• DCB87
markisoke schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:44:
[...]

Ja, dat is goed mogelijk. Je slimme thermostaat (bijvoorbeeld in de woonkamer) zal dan net als nu de rest van het huis verwarmen, maar als de 2 kamers warm genoeg zijn zullen die stoppen terwijl de rest nog wel verwarmt word.
Bedankt allebei! Ik weet voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:07
markisoke schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:44:
[...]

Maar als de ruimte van de slimme knoppen te koud is, maar de ruimte waar de thermostaat hangt niet, gebeurt er niks toch

• DCB87
418O2 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:48:
[...]

Maar als de ruimte van de slimme knoppen te koud is, maar de ruimte waar de thermostaat hangt niet, gebeurt er niks toch
Ik hoop het niet. Ik heb een houtkachel en beneden gebruik ik zo weinig mogelijk de CV daar. Ik wil dat de kamers boven op temperatuur blijven met minimaal verbruik.

Edit; ik was in de veronderstelling dat de knoppen zelf een ingebouwde thermostaat hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door DCB87 op 30-09-2021 12:02 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:07
DCB87 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:52:
[...]

Ik hoop het niet. Ik heb een houtkachel en beneden gebruik ik zo weinig mogelijk de CV daar. Ik wil dat de kamers boven op temperatuur blijven met minimaal verbruik.

Edit; ik was in de veronderstelling dat de knoppen zelf een ingebouwde thermostaat hebben.
Ze zijn allemaal met elkaar verbonden natuurlijk, dus als er een warmtevraag komt gaat het overal stromen. Enkel radiatoren die dicht staan zullen niet warm worden.

En je hoofd thermostaat stuurt je CV aan. Of ik moet iets missen...

• DCB87
418O2 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:07:
[...]

Ze zijn allemaal met elkaar verbonden natuurlijk, dus als er een warmtevraag komt gaat het overal stromen. Enkel radiatoren die dicht staan zullen niet warm worden.

En je hoofd thermostaat stuurt je CV aan. Of ik moet iets missen...
Ja true, maar ik dacht juist dat ze los van elkaar kunnen werken en je zelfs per ruimte de gewenste temperatuur kunt instellen. Zodra ik op kamer 1 wil dat het 16 graden is en op kamer 2 wil dat het 20 graden is, dan zou je denken dat de knop op kamer 1 zichzelf dichtdraait zodra het daar 16 graden is en de verwarming op kamer 2 gewoon blijft stromen totdat daar 20 graden is bereikt, ook al is het beneden al 24 graden door de houtkachel. Ik hoop in ieder geval dat het zo werkt, maar dat moet ik dan nog even uitzoeken.

Ik draai uiteraard de niet slimme knoppen handmatig dicht.

[ Voor 3% gewijzigd door DCB87 op 30-09-2021 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-05 14:35
DCB87 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:10:
[...]

Ja true, maar ik dacht juist dat ze los van elkaar kunnen werken en je zelfs per ruimte de gewenste temperatuur kunt instellen. Zodra ik op kamer 1 wil dat het 16 graden is en op kamer 2 wil dat het 20 graden is, dan zou je denken dat de knop op kamer 1 zichzelf dichtdraait zodra het daar 16 graden is en de verwarming op kamer 2 gewoon blijft stromen totdat daar 20 graden is bereikt, ook al is het beneden al 24 graden door de houtkachel. Ik hoop in ieder geval dat het zo werkt, maar dat moet ik dan nog even uitzoeken.

Ik draai uiteraard de niet slimme knoppen handmatig dicht.
Zoals je het hierboven beschrijft, zo functioneert het inderdaad. De knoppen meten onafhankelijk van elkaar de temperatuur en zodra de temperatuur boven de ingestelde kamertemperatuur komt, draait de knop de watertoevoer dicht. Op de radiatoren waar geen slimme knoppen zitten wordt de temperatuur geregeld volgens de centrale thermostaat.

Bron: heb 8 radiatorknoppen en een thermostaat van Tado

• DCB87
Ronker32 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:17:
[...]

Zoals je het hierboven beschrijft, zo functioneert het inderdaad. De knoppen meten onafhankelijk van elkaar de temperatuur en zodra de temperatuur boven de ingestelde kamertemperatuur komt, draait de knop de watertoevoer dicht. Op de radiatoren waar geen slimme knoppen zitten wordt de temperatuur geregeld volgens de centrale thermostaat.

Bron: heb 8 radiatorknoppen en een thermostaat van Tado
Ah, top! Dat is goed om te horen. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert80
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 01-10-2024
Hopelijk kan nog op worden gereageerd:-).
In onze huurwoning hebben wij simpele "open en dicht" kranen. We zouden graag middels smart knoppen de ruimtes individueel verwarmen. We lezen echter dat de smart knoppen enkel op thermostatische kranen past.. Wat kunnen wij doen om toch smart knoppen te kunnen gebruiken?

Mvg Albert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:53
Albert80 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 23:31:
Hopelijk kan nog op worden gereageerd:-).
In onze huurwoning hebben wij simpele "open en dicht" kranen. We zouden graag middels smart knoppen de ruimtes individueel verwarmen. We lezen echter dat de smart knoppen enkel op thermostatische kranen past.. Wat kunnen wij doen om toch smart knoppen te kunnen gebruiken?

Mvg Albert
De radiator kranen vervangen door thermostatische radiator kranen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:27
Wat ik hier niet terug lees en dus ook niet weet of het duidelijk is maar alleen smartknoppen zonder tado of iets vergelijkbaars werken alleen als de cv al brand. Beneden de houtkachel aan zonder tado oid doet in de rest van het huis niks, je cv moet toch aangezet worden.
Pagina: 1