• pukvg
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-09 19:09
Wij zijn aan het overwegen om een nieuwe tv te kopen en kwamen in eerste instantie uit bij de Philips pus85x5 tv’s. Vanwege de relatief lage prijzen (vooral mediamarkt nu). Toen we echter het energieverbruik gingen vergelijken met de modellen van dit jaar zagen we wel een behoorlijk verschil.

Bijvoorbeeld bij de 70” versie:
2020 model: SDR 137 kWh HDR 267 kWh
2021 model: SDR 121 kWh HDR 186 kWh

Nu overwegen we toch het 2021 model. Echter is het niet helemaal duidelijk wanneer er gebruik wordt gemaakt van SDR of HDR. De tv zal voornamelijk gebruikt worden voor normale tv zenders en af en toe voor Disney+ of YouTube. Staat dit standaard in een van de twee modes of kun je hier zelf tussen wisselen?
Bij SDR valt het verschil namelijk nog wel mee, maar als er altijd in HDR gekeken wordt is het verschil aanzienlijk.

Daarnaast twijfelen we ook nog tussen het 70” en 75” model aangezien deze momenteel even duur zijn (85x6 model).
Hiermee wordt ook meegenomen dat twee mensen thuis erg slechtziend zijn en we niet weten of het lezen van ondertiteling veel makkelijker wordt bij het iets grotere model of dat dit verschil verwaarloosbaar zal zijn.

Ter extra informatie we kijken nu naar een 55” Samsung uit 2009.
De keuze voor Philips komt ook door het ambilight wat we graag erbij zouden hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 14:02

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
SDR of HDR wordt bepaald door het beeldmateriaal. Je kijkt 99% van de tijd SDR omdat er simpelweg niet zoveel HDR-uitzendingen zijn. Als het energieverbruik zoveel gedaan is, dan is dat een aanwijzing dat het 2021-model minder licht geeft. Een dergelijk groot verschil is namelijk niet door technologische vooruitgang te verklaren, maar de fabrikant heeft er waarschijnlijk een minder sterke lamp in gezet om kosten te besparen of een beter energielabel te krijgen. Ook al omdat er amper verschil in SDR is.

[ Voor 4% gewijzigd door dmantione op 30-09-2021 10:49 ]

• pukvg
Oké voor energieverbruik, moet ik dus (bijna) alleen kijken naar het SDR verbruik. Het klinkt inderdaad aannemelijk dat er een minder sterke lamp inzit aangezien de verschillen zo groot zijn. Weet je misschien of deze lamp ook invloed heeft op de maximale helderheid? Want ze worden namelijk beide geadverteerd met een helderheid van 400 nits.

Zou het prijsverschil het dan waard zijn tussen de 75" van 2021 voor €1300 en de 70" van 2020 voor €844? Ik weet niet of dit verschil in grootte echt de moeite waard zal zijn. Ik had hier wel een ander topic over gelezen hier, maar daar ben ik er nog niet helemaal mee uit.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 10:15
HDR kun je niet handmatig aan of uit zetten, zoals @dmantione aangeeft. Als je op streamingdiensten iets kijkt wat HDR ondersteunt, dan zal je tv overgaan op de HDR stand. Je tv geeft ook wel een melding als de tv van SDR naar HDR springt en omgekeerd. Normale tv zenders zijn SDR. Overigens, de tv's die je op het oog hebt zullen wel een HDR signaal herkennen en naar de HDR stand springen, maar je zult er weinig van merken. De piekhelderheid en het kleurbereik is te laag. Hoeft geen punt te zijn, maar wel goed je dat te realiseren en niet dat je straks denkt van 'goh, ik zie amper verschil'.

Ik zou me overigens niet al te druk maken om het energieverbruik van een TV. OLED's (grootverbruikers) doen zo'n 100kwh per 1000uur (zeg zo'n 3uur per dag gemiddeld). Kost je € 25 per jaar, ruim € 2 per maand. Je kunt makkelijker geld besparen lijkt me :)

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Hulleman
pukvg schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:15:
Weet je misschien of deze lamp ook invloed heeft op de maximale helderheid? Want ze worden namelijk beide geadverteerd met een helderheid van 400 nits.

Zou het prijsverschil het dan waard zijn tussen de 75" van 2021 voor €1300 en de 70" van 2020 voor €844? Ik weet niet of dit verschil in grootte echt de moeite waard zal zijn. Ik had hier wel een ander topic over gelezen hier, maar daar ben ik er nog niet helemaal mee uit.
Uiteraard, de lamp bepaald het licht. Ik weet niet wat je budget is, maar € 1.300 voor die Philips tv vind ik echt heel veel. Daar koop je ook de sony 75" XH90 voor. Dat is een velen malen betere tv dan die Philips en kun je ook genieten van een goede HDR weergave.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 14:02

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik kan bij een brilsterke sterkte van -2 op één oog en -4 op het andere oog de ondertiteling van mijn 55" OLED zonder bril lezen tot op ongeveer 2m afstand. Of een 70" of zelfs 75" nodig is, is dus afhankelijk van je brilsterkte. Neemt niet weg, dat je toch beter met bril televisie kijkt.

Als beide televisies een maximale helderheid van 400 cd/m² hebben, is de televisie waarschijnlijk terughoudender bij het belichten van het gehele scherm, bij lokale dimming bestaat de verlichting namelijk uit vele lampjes. Je kunt er dan eentje maximaal laten branden, maar niet allemaal zonder het piekverbruik te laten stijgen. Het zegt dan weinig over het gemiddelde energieverbruik.

• pukvg
@hulleman Het verschil tussen SDR en HDR maakt me ook niet zo veel uit, dat was alleen van belang voor het energieverbruik (wat dus niet zo relevant blijkt te zijn). De eisen voor de allerbeste beeldkwaliteit zijn er dan ook niet. Het gaat vooral om het formaat en dan eigenlijk wel minimaal 70".

Wat betreft de Sony, we hebben ons voornamelijk gericht op Philips op basis van ambilight aangezien we hier erg positieve dingen over hebben gehoord van vrienden en we het zelf ook wel prettig vonden toen.
Maar is het misschien toch beter om hier van af te stappen wat jou betreft?

• pukvg
@dmantione Het probleem is helaas dat het om een oogafwijking gaat waar een bril helaas geen verbetering geeft. Dus zitten we al redelijk dicht bij de tv. Op 1.5m hebben we al moeite op onze 55" momenteel, vandaar ook wel een lichte voorkeur naar 75".

Gelukkig is Engels geen probleem, maar af en toe krijg ook je ook wat vreemde talen waren geen touw aan vast te knopen is en dan is ondertiteling toch wel fijn.

• benbaba
  • Niet online
Energieverbruik is niets zeggend. Instellingen maken een hoop verschil en met de nieuw energielabels wordt - zeker nu - voor het meest gunstige scenario gekozen. Wat betreft jaartal: de verschillen zijn altijd marginaal, denk aan: nieuwere android, andere voetjes en in dit geval de toevoeging van VRR en eARc. In beide gevallen koop je een SDR VA TV zonder local dimming. De 75 inch zal alleen een IPS paneel hebben en dat is meteen ook het grootste verschil.

• pukvg
@benbaba Verschillen zijn inderdaad niet zo erg groot als ik ze vergelijk. Verschillen die ik bij de philips van 2020 en 2121 kan vinden zijn:
- hdmi 2 naar 2.1
- bluetooth 4.2 naar 5.0
- 4th gen p5 processor naar 5th gen
- energieverbruik (discutabel)
EDIT
- 2021 model heeft edge lit en global dimming vs direct led in 2020 model.
Ik neem aan dat dit misschien het energieverbruik verklaard, maar ik weet niet zo goed welke van de twee beter zou zijn.

Over welk model IPS panel heeft en welke VA kan ik zo nu even niks vinden, maar de voorkeur gaat naar IPS omdat deze betere kijkhoeken zou hebben. Hoe kom ik erachter welk panel in welke tv zit?

[ Voor 18% gewijzigd door pukvg op 30-09-2021 14:50 ]

• Hulleman
pukvg schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:39:
@benbaba Verschillen zijn inderdaad niet zo erg groot als ik ze vergelijk. 2020 en 2021 kan vinden zijn:
- hdmi 2 naar 2.1
Ik neem aan dat dit misschien het energieverbruik verklaard, maar ik weet niet zo goed welke van de twee beter zou zijn.

Over welk model IPS panel heeft en welke VA kan ik zo nu even niks vinden, maar de voorkeur gaat naar IPS omdat deze betere kijkhoeken zou hebben. Hoe kom ik erachter welk panel in welke tv zit?
- HDMI 2.0 naar 2.1 is een groot verschil. Maar momenteel vooral interessant voor gamers.
- Direct led is beter, omdat hier het paneel van de achterkant wordt dat maakt local dimming mogelijk. Zorgt voor betere zwartwaardes, dus contrast, dus mooier beeld. Edge lit is belichting vanaf de zijkanten. Vaak 2 ledstrips met lichtjes. Dan is er geen mogelijkheid tot local dimming, omdat dan alleen hele banen vanaf de zijkant gedimt kunnen worden.
- Je zult moeten googlen op de betreffende types. Het is niet altijd even makkelijk te vinden of er een VA of IPS paneel in zit. IPS heeft inderdaad betere kijkhoeken, maar minder goede zwartwaardes, dus een minder goed contrast. Over het algemeen is de beeldkwaliteit dan minder dan een VA paneel als je recht voor de tv zit.

• benbaba
  • Niet online
pukvg schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:39:
@benbaba Verschillen zijn inderdaad niet zo erg groot als ik ze vergelijk. Verschillen die ik bij de philips van 2020 en 2121 kan vinden zijn:
- hdmi 2 naar 2.1
- bluetooth 4.2 naar 5.0
- 4th gen p5 processor naar 5th gen
- energieverbruik (discutabel)
EDIT

- Is nog steeds 2.0 enkel zijn 2.1 features VRR en eARC toegevoegd.
- Klopt.
- In deze serie nog steeds Gen1 v2
- Discutabel idd.
- Beide direct-led zonder local dimming. Plaatsing maakt verder ook niet uit. Global dimming e.d. is marketing.

2021 komt met een nieuw platform/Soc, nieuwe Android en wat features. Een forse meerprijs in ieder geval niet waard. 70 inch is altijd VA er worden namelijk geen 70 inch IPS panelen gemaakt. Philips gebruikt overigens overwegend IPS panelen, behalve in 50, 58 en 70 inch en in de 9-serie. De Philips 75PUS8505 voldoet dan aan de eisen. Voor 75 gebruiken ze zo te zien IPS-ADS panelen van BOE. Wat kijkhoek betreft meestal zelfs wat beter dan de IPS panelen van LGD.

• pukvg
@benbaba Dus mocht ik voor philips kiezen en ik wil de beste kijkhoek op een groot formaat, raad je de 75pus85x5 van vorig jaar dus aan?
Deze kan ik alleen niet goed bij een fysieke winkel vinden. Dan zou ik uitkomen bij art & craft voor €1150.
fysiek kan ik alleen de 85x6 van dit jaar vinden en dat zou bij mediamarkt zijn voor €1300, bij andere winkels is deze overal €1700.

Vandaar ook dat de prijs van mediamarkt me heel goed leek, maar als ik op jou afga is €1300 voor deze tv nog steeds te veel?

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:42
Hier staat de 65pus7304 in de woonkamer. Fijn beeld en mooie tv met genoeg mogelijkheden. Destijds gekocht voor 800 en dik het geld waard.
Eerst hadden wij de 70 inch versie met va paneel in huis,maar die kijkhoek was echt belabberd. Wij kijken vanaf een grote bank op 5 mtr afstand.
Mooi beeld was alleen precies recht voor de tv en een meter naar links of rechts gaf al enorme verschillen. Wij konden daar niet meer leven.
Dus toen de 65 inch variant genomen en dit bevalt super!
Sterker nog ik verlang wel een beetje naar 75 inch ondertussen.... Ik zou persoonlijk 1300 teveel vinden, vergeleken met de 65 inch die echt een bek goedkoper is.
Ik zou dus alleen voor de 75 inch gaan als daarvoor een leuke deal te maken is.

• benbaba
  • Niet online
pukvg schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:48:
@benbaba Dus mocht ik voor philips kiezen en ik wil de beste kijkhoek op een groot formaat, raad je de 75pus85x5 van vorig jaar dus aan?
Deze kan ik alleen niet goed bij een fysieke winkel vinden. Dan zou ik uitkomen bij art & craft voor €1150.
fusiek kan ik alleen de 85x6 van dit jaar vinden en dat zou bij mediamarkt zijn voor €1300, bij andere winkels is deze overal €1700.

Vandaar ook dat de prijs van mediamarkt me heel goed leek, maar als ik op jou afga is €1300 voor deze tv nog steeds te veel?
Een Philips van 75 inch: 2020 of 2021 maakt voor het verhaal weinig uit. Vermijd in ieder geval de 70 inch als kijkhoek de prioriteit heeft, dat is altijd VA. 1300 is voor een 2021 model nog prima. Ik ging meer uit van de ~1500+ adviesprijzen en dat is de meerprijs t.o.v. 2020 zeker niet waard. Elke 75PUS85x5 of 75PUS85x6 zal dus voldoen. Bel/Mail/chat ook even met PlatteTV, Kamera Express, Apollo e.d. misschien gaan die ook mee of zelfs lager. De MM heeft zo te zien wel een exclusive om prijsmatching te voorkomen. Verder gewoon dezelfde tv's. Edit: of een nieuwe outlet met beschadigde doos.

[ Voor 6% gewijzigd door benbaba op 30-09-2021 17:06 ]

• pukvg
@benbaba bedankt voor alle info! Dan denk ik dat het toch de 75 inch van 2021 gaat worden. Je gaat er dus vanuit dat deze ook een ips panel heeft? Aangezien die link in de vorige post over het model van vorig jaar ging.
Die outlet bij MM had ik idd ook al gezien, maar ik lees hier wel wisselende reacties over en voor dat verschil lijkt het me verstandiger te zijn om voor meer zekerheid te gaan.

Misschien dat ik wel iets kan met die link van €1250 en daarover mail naar mediamarkt, plattetv en bcc. Deze hebben wel mijn voorkeur.

• benbaba
  • Niet online
pukvg schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:39:
@benbaba bedankt voor alle info! Dan denk ik dat het toch de 75 inch van 2021 gaat worden. Je gaat er dus vanuit dat deze ook een ips panel heeft? Aangezien die link in de vorige post over het model van vorig jaar ging.
Die outlet bij MM had ik idd ook al gezien, maar ik lees hier wel wisselende reacties over en voor dat verschil lijkt het me verstandiger te zijn om voor meer zekerheid te gaan.

Misschien dat ik wel iets kan met die link van €1250 en daarover mail naar mediamarkt, plattetv en bcc. Deze hebben wel mijn voorkeur.
Ja, Philips is sowieso grotendeels IPS/ADS op de eerder genoemde uitzonderingen na. Outlet/MM verschilt feitelijk niet. MM en BCC zou ik voor matching niet op rekenen, al heeft de 8546 bij MM wel een nette prijs.

• pukvg
@benbaba jij zou MM outlet dus wel aandurven?

• benbaba
  • Niet online
pukvg schreef op donderdag 30 september 2021 @ 18:26:
@benbaba jij zou MM outlet dus wel aandurven?
Als je de MM aandurft dan durf je hun outlet ook aan. Wat service en garantieafhandeling zit daar geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pukvg
@benbaba toch nog even een vraagje. Bij plattetv zouden ze waarschijnlijk wel aan prijsmatching willen doen, maar ze zeggen dat er wel een va panel inzit.

Hoe zou ik dit vast kunnen stellen en uitsluiten welk panel er 100% inzit of is dit niet te garanderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
pukvg schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:10:
@benbaba toch nog even een vraagje. Bij plattetv zouden ze waarschijnlijk wel aan prijsmatching willen doen, maar ze zeggen dat er wel een va panel inzit.

Hoe zou ik dit vast kunnen stellen en uitsluiten welk panel er 100% inzit of is dit niet te garanderen?
Philips heeft er helaas net als Samsung een handje van om exact dezelfde TV met verschillende type panelen af te leveren afhankelijk van batch, beschikbaarheid of productiedatum. Sommige formaten zoals 50, 58 en 70 inch zijn VA exclusive. Maar 75 inch wordt in beide types geproduceerd en bij dit formaat/model waarschijnlijk ook zo uitgeleverd afhankelijk van productiedatum: zie hier een reactie van Philips DE. In dat geval kan je op voorhand eigenlijk niet weten welk type-lcd je krijgt.

Het kan zijn dat het 2021 model enkel VA is, maar (75'') 2020 en 2019 werd ook in ADS/IPS gemaakt getuige de vervangende onderdelen. Je kan het voor de zekerheid navragen bij Philips of in de winkel gaan kijken, want ik vermoed dat de bron van PlatteTV displayspecifications o.i.d. is en dat is lang niet altijd accuraat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
pukvg schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:37:

Wat betreft de Sony, we hebben ons voornamelijk gericht op Philips op basis van ambilight aangezien we hier erg positieve dingen over hebben gehoord van vrienden en we het zelf ook wel prettig vonden toen.
Maar is het misschien toch beter om hier van af te stappen wat jou betreft?
Staar je niet blind op ambilight, hier in het verleden ook eens gehad, maar na tijdje al uit gezet.
Ook bij familie/vrienden met ambilight zie ik dat ze dit hebben uit gezet of op vast.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 05:12
Ach ja en ik ben wel weer fan van ambilight en heb het dan ook altijd (subtiel) aan...

Geen dealbreaker, wel een pre... Voor mij is androidtv een belangrijkste vereiste, icm soc, daarna ambilight toch ook een grote pre.

@pukvg Hou evt ook rekening met verschil in soc (cpu), dat kan qua gebruikservaring kan dat ook een aardig verschil maken. Heb zelf een 55PUS7334 en ben er zeer tevreden mee, alleen zou hij wat sneller mogen zijn (en om die reden ben ik ook geinteresseerd in het PUS85x6 model)

• WKV
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 28-06 12:18

WKV

Is het een ips of va paneel? En/of een soort van wide viewing angle laag erover heen zoals sommige andere merken aanbieden bij VA panelen?

• pukvg
@WKV Wat voor paneel het is en hoe de viewing angle is, is mij ook nog onduidelijk. Wij hebben hem toen toch niet gekocht, maar zijn ook nog wel geïnteresseerd of misschien toch een andere tv onder de €1500, maar het liefst eigenlijk ergens tussen €1000 en €1200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pukvg
Mocht er nog iemand geïnteresseerd zijn. We zijn toch voor een andere tv gegaan, de lg 75nano886pb voor 1549 bij platte tv (1449 met cashback).

Doorslag is toch 100 hz geworden t.o.v. de 50hz bij Philips. Bij Philips zou een 100hz (met ambilight) te duur worden aangezien je dan gelijk bij miniled of oled uitkomt.

Hopelijk wordt die morgen geleverd en anders waarschijnlijk overmorgen.
Pagina: 1