• Wtrdk
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-09 11:39
Goedemorgen,

Sinds 1 januari werk ik bij een bedrijf als Product Owner/Teamleider van een development team. Dit (kleine) team is verantwoordelijk voor het grootste deel van het backend-landschap. Ik ben in coronatijd begonnen, de eerste 3 maanden voltijd vanuit huis gewerkt, en pas daarna af en toe weer naar kantoor.
Ik heb geen echt inwerktraject gehad, er is wat info over de schutting gegooid en ik moest eigenlijk alle info zelf bij elkaar zoeken. In mei heb ik een gesprek gehad met de directie en een manager omdat het niet zo lekker liep in mijn team. Er bleek veel oud zeer in het team te zitten waar ik geen weet van had (je hoort zo weinig als iedereen vanuit huis werk). Uiteindelijk zijn er 2 developers vertrokken vanwege de situatie.
Behalve dit ene gesprek met de directie heb ik geen enkele Bila, functioneringsgesprek, voortgangsgesprek of hoe je het ook wil noemen gehad.
Nu ben ik uitgenodigd voor een gesprek over eventuele verlenging van mijn jaarcontract, en gezien de manier hoe in dit bedrijf met mensen wordt omgegaan zou het mij niets verbazen als ik ineens te horen krijg dat mijn contract niet wordt verlengd.
Kan dit zonder dat er voortgangsgesprekken/functioneringsgesprekken zijn geweest? Ik heb tot de dag van vandaag nooit een positief of negatief signaal ontvangen over mijn functioneren, dus ik heb geen enkel idee waar ik aan toe ben. Ik heb zelf wel eens initiatief genomen om een gesprek met mijn leidinggevende te hebben, maar dat is nooit doorgegaan omdat dit verzet werd, geannuleerd, wegens allerlei redenen.
Heeft iemand ooit met zo'n situatie te maken gehad?
Wat is wijsheid, wat kan ik inbrengen als mijn contract niet verlengd wordt?

Thanks.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 13:19
De vraag is of je er wel langer wil blijven werken als ze zo met de mensen om gaan?

Tevens heb je een aanzegtermijn als je een contract > 6 maanden hebt.
Ze zijn dus verplicht om je minimaal 1 maand vooraf te laten weten waar je aan toe bent.

PV Output

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wtrdk schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:02:
Nu ben ik uitgenodigd voor een gesprek over eventuele verlenging van mijn jaarcontract, en gezien de manier hoe in dit bedrijf met mensen wordt omgegaan zou het mij niets verbazen als ik ineens te horen krijg dat mijn contract niet wordt verlengd.
Kan dit zonder dat er voortgangsgesprekken/functioneringsgesprekken zijn geweest?
Ja.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-09 19:40

Kan dit zonder dat er voortgangsgesprekken/functioneringsgesprekken zijn geweest?
Ja, Napo is wat kortaf, maar 't klopt wel. Je hebt een contract van een jaar. En deze eindigt van rechtswege. Wel moeten ze tegenwoordig wat meer duidelijkheid van tevoren geven. Als ze dit niet doen, dan zit je nog steeds zonder werk, maar zou je recht hebben op een kleine transitievergoeding.

Exacte situatie niet, maar wel vergelijkbaar in een deta-vast constructie. Bij de transitie van deta naar vast was opeens een vergoeding voor 't inleveren van de auto een probleem. Was wel besproken, maar te weinig op papier gezet. Met als gevolg, ik kon het niet eens worden over het vaste contract. En de deta liep af binnen vier weken. Twee dingen die ik daar van heb geleerd, voor mij nooit meer een deta-vast constructie en nooit afwachten tot de laatste maand.

Wat is wijsheid? Je hebt nog drie maanden te gaan en ze komen zelf al met 't gesprek. Ik verwacht dus dat ze over verlenging willen praten. Waarom? Omdat iemand die niet verlengt wordt mogelijk minder gemotiveerd is. Dus als werkgever wil je dat gesprek niet 3 maanden van tevoren houden als 1 maand wettelijk voldoende is.

Goede voorbereiding is key. Wat heb je bereikt, waar ben je mee bezig, wat zie je nog aan mogelijkheden waar je aan wil beginnen. Maak jezelf waardevol zonder te overdrijven. En zorg dat je zelf met een positieve insteek bij 't gesprek bent. Als ze twijfelen over verlengen, dan moet je niet je eigen hachje verdedigen. Je moet verkopen wat zij allemaal gaan mislopen.

Zorg ervoor dat je toezeggingen snel op papier krijgt. Oftewel, half oktober wil je je nieuwe contract op tafel hebben. En los daarvan ga nu alvast rond kijken. December is een rotmaand om te solliciteren. In elke organisatie is minstens één van de keyplayers wel twee weken vrij met de kerst.
En dus tilt iedereen 't over de vakantiedagen heen naar 't nieuwe jaar.
Eind oktober solliciteren, november knopen doorhakken, en 1 januari lekker elders starten is ook een optie waar je niet bang voor hoeft te zijn.

• Wtrdk
Dank voor jullie reacties. Ik ben niet een heel zakelijk persoon, maar zit veel op het intermenselijk contact. Daar valt deze baan mij heel erg in tegen. In mijn vorige functies als PO kwam het aan op creativiteit in het managen van stakeholders en vooral veel samen optrekken om een gemeenschappelijk doel te realiseren. Hier zijn afdelingen zeer gescheiden, met de spreekwoordelijke schuttingen waar van alles overheen gegooid wordt. Ook wordt er volgens scrum gewerkt, maar wel met keiharde deadlines in blokken van een kwartaal, waar je als PO'er op afgerekend wordt. Dat voelt voor mij niet goed.

De vraag of ik er wel wil blijven werken is dan ook een terechte vraag, die ik mijzelf dagelijks stel. Mijn directe collega's zijn aardige, gemotiveerde mensen, maar het bedrijf an sich (150 werknemers) voel ik me minder mee verbonden. Een coronastart helpt ook niet mee...

Ik heb al een sollicitatie de deur uit gedaan, onder het motto wie niet waagt die niet wint.

Het voelt voor mij vervelend om een eventuele verlenging te accepteren, wetende dat ik ondertussen verder ga solliciteren. Dat is uiteraard wel een comfortabelere positie, dus ik overweeg ook om dat te doen.

Ik ga het gesprek aan, en zie wel waar het schip strand. Het voelt alleen onrechtvaardig mocht ik het contract niet worden verlengd op basis van functioneren, aangezien ik nooit feedback heb ontvangen en daarmee de kans heb gehad om mijn functioneren te verbeteren/veranderen. Misschien zie ik alleen maar beren op de weg die er niet zijn ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Afgezien van dat dit natuurlijk gewoon mag (tijdelijk contract, aanzegtermijn van een maand) mis ik eigenlijk een beetje een plan om dit aan te pakken in je OP.

Zijn de mensen in je team verder blij met je? An sich is het geen probleem dat het bedrijf vrij hands-off is. Van een PO mag je ook wel verwachten dat 'ie zijn eigen boontjes weet te doppen. Onze PO gaat zelf de organisatie in en halen wat we als team nodig hebben. Chasen van andere teams enzo. Doe jij dat, en zo ja, werkt dat goed? Zorg jij dat de devs gewoon hun werk kunnen doen?

https://niels.nu

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:42
Ze mogen zonder reden je contract niet verlengen. Het is immers een contract met een einddatum.

Wel zijn ze verplicht om het op tijd te melden. ( aanzegtermijn, wat ook eerder boven is aangegeven )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-09 20:26
Wtrdk schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:21:
Dat voelt voor mij niet goed.

De vraag of ik er wel wil blijven werken is dan ook een terechte vraag, die ik mijzelf dagelijks stel.

Ik ga het gesprek aan, en zie wel waar het schip strand. Het voelt alleen onrechtvaardig mocht ik het contract niet worden verlengd op basis van functioneren, aangezien ik nooit feedback heb ontvangen en daarmee de kans heb gehad om mijn functioneren te verbeteren/veranderen. Misschien zie ik alleen maar beren op de weg die er niet zijn ;-)
Ja het kan op je eerste vraag.

1. Als iets niet goed voelt trek je je mond toch open?
2. Waarom stel je jezelf vragen en vraag je niet om een bila?
3. Zijn dit niet de eieren na Pasen? Je zit al in de negatieve spiraal, had je die niet kunnen voorkomen?

Voor mij komt er een sterke 'wie zwijgt stemt toe' vibe naar boven, dit kan ik verkeerd interpreteren, maar ik lees niet uit het verhaal dat je meerdere keren naar je werkgever bent toegestapt om dingen te veranderen of aan te geven.

Bij ons zie je ook dat soms een manager ligt begraven onder werk en bila's af en toe vergeet, als jij een bila wil dan moet je dat gewoon even zeggen en dan is het zo geregeld. Ik snap dat de manager zijn werk beter zou kunnen doen, maar hey hij, ik en de rest op andere punten ook....niemand is perfect. Pas als hij Ja zegt en nee doet krijgt hij kritiek.

Wat ik gek vind is dat in een beoordelingsgesprek ineens alles eruit komt out of the blue, alle opgekropte frustraties etc, of nog erger dat dat bij het exit gesprek ineens komt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Furion2000 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:50:
of nog erger dat dat bij het exit gesprek ineens komt :+
Ik denk dat dat hier een heel erg realistische optie is.

https://niels.nu

• t_captain
  • Laatst online: 24-09 19:16
1. Ja, dat kan. Er is geen wettelijke plicht om mensen te informeren over de tevredenheid.
2. Ze zijn wel gehouden aan de aanzegtermijn
3. Als ik je verhaal zo lees, dan denk ik dat je niet al teveel moet treuren als ze je niet verlengen.

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Ik begrijp niet zo goed waarom je bij dit bedrijf wil blijven werken. Als ik jouw verhaal zo lees wordt er weinig tot niet geïnvesteerd in mensen en ontwikkeling van mensen. Het gegeven dat je nog nooit een bila/voortgang etc. etc. gesprek hebt gehad, spreekt m.i. boekdelen.

What's a cube to you?

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 17:34
Goedemorgen,

Sinds 1 januari werk ik bij een bedrijf als Product Owner/Teamleider van een development team. Dit (kleine) team is verantwoordelijk voor het grootste deel van het backend-landschap. Ik ben in coronatijd begonnen, de eerste 3 maanden voltijd vanuit huis gewerkt, en pas daarna af en toe weer naar kantoor.
Ik heb geen echt inwerktraject gehad, er is wat info over de schutting gegooid en ik moest eigenlijk alle info zelf bij elkaar zoeken. In mei heb ik een gesprek gehad met de directie en een manager omdat het niet zo lekker liep in mijn team. Er bleek veel oud zeer in het team te zitten waar ik geen weet van had (je hoort zo weinig als iedereen vanuit huis werk). Uiteindelijk zijn er 2 developers vertrokken vanwege de situatie.
Behalve dit ene gesprek met de directie heb ik geen enkele Bila, functioneringsgesprek, voortgangsgesprek of hoe je het ook wil noemen gehad.
Kan dit zonder dat er voortgangsgesprekken/functioneringsgesprekken zijn geweest? Ik heb tot de dag van vandaag nooit een positief of negatief signaal ontvangen over mijn functioneren, dus ik heb geen enkel idee waar ik aan toe ben. Ik heb zelf wel eens initiatief genomen om een gesprek met mijn leidinggevende te hebben, maar dat is nooit doorgegaan omdat dit verzet werd, geannuleerd, wegens allerlei redenen.

Thanks.
Wellicht kan je nadenken en inbrengen wat je ziet dat verbeterd kan worden en hoe jij daar aan kan bijdragen. Dat lijkt me een mooie insteek om wel het contract te verlengen. Als jij geen BILA's hebt gehad, maar daar wel behoefte aan had/hebt, kan je deze ook zelf inplannen. Dit is ook onderdeel van proffessionaliteit.

Wij zijn als devopsteam ook remote gestart in de 1e week dat thuiswerken de norm werd. Wij hebben ervoor gekozen om met het hele team de gehele dag online in een jitsi (soort teams) te zitten. Bij vragen iedereen paraat, code makkelijk te delen en te reviewen en ook een team gevoel. Twee keer per dag een standup, wekelijkse vast contactmomenten met de andere teams. Onze PO is ook de hele dag aanwezig in de chat.
Heb je een keer geen zin, blijf je weg uit de chat, Kinderen thuis, neem ze lekker op schoot. Alles is mogelijk en flexibel. Remote werken hoeft geen belemmering te zijn om kennis op te doen. Ik heb 13 jaar door NL gereisd en jarenlang in hotels gewoond. Daar kan ik me nu niets meer bij voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wtrdk
[quote]Furion2000 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:50:
[...]

Ja het kan op je eerste vraag.
1. Als iets niet goed voelt trek je je mond toch open?
Eén keer gedaan, maar dat werd niet gewaardeerd...
2. Waarom stel je jezelf vragen en vraag je niet om een bila?
Ik heb om bila's gevraagd, maar die zijn om meerdere redenen nooit doorgegaan (manager verplaatste/annuleerde ze)
3. Zijn dit niet de eieren na Pasen? Je zit al in de negatieve spiraal, had je die niet kunnen voorkomen?
Gesprekken met collega's hebben me de sterke indruk gegeven dat dit een bekend fenomeen is binnen het bedrijf. Zij zijn er laconiek onder...

Zoals eerder aangegeven ben ik al om me heen aan het kijken, en heb al een sollicitatie de deur uit gedaan, alleen is de druk groter als je weet dat je per 1 januari op straat staat.
Zijn de mensen in je team verder blij met je? An sich is het geen probleem dat het bedrijf vrij hands-off is. Van een PO mag je ook wel verwachten dat 'ie zijn eigen boontjes weet te doppen. Onze PO gaat zelf de organisatie in en halen wat we als team nodig hebben. Chasen van andere teams enzo. Doe jij dat, en zo ja, werkt dat goed? Zorg jij dat de devs gewoon hun werk kunnen doen?
Ik vind zelf dat ik het goed doe, en volgens mij is het team van devs ook wel tevreden met mij, echter past de cultuur van het bedrijf en hoe zij de PO rol interpreteren (eigenlijk meer projectmanager dan PO) niet echt bij mij. De keuze om te vertrekken is impliciet al gemaakt.

Ik heb ooit een les geleerd waar ik me aan hou: pas vertrekken als de pull-factor van een andere baan groter is dan de push-factor van de huidige baan.
Zoals eerder aangegeven ben ik mijn vorige baan kwijtgeraakt door Corona. Daardoor heb ik, omdat ik niet te lang thuis wilde zitten, misschien tè snel deze baan aangenomen.

Jullie reacties geven me genoeg stof tot nadenken, dank daarvoor!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-09 13:10
Volgens mij heb je zelf de keuze al gemaakt en ga jij in dat gesprek aan hun vertellen dat jij weg gaat, i.p.v. dat zij jou gaan vertellen wat je anders moet doen.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-09 13:10
Wtrdk schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:13:
[quote]Furion2000 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:50:
Gesprekken met collega's hebben me de sterke indruk gegeven dat dit een bekend fenomeen is binnen het bedrijf. Zij zijn er laconiek onder...
Afgelopen 4 jaar heb ik onder 4 opvolgende directieleden gewerkt, waarvan de laatste 3 jaar in de leiding zit en 2,5 als directeur nu zit. Ik herken dat laconieke wel een beetje ja.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:31
Misschien gewoon even afwachten wat er uit het gesprek komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:41
Rensjuh schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:08:
[...]
Ze zijn dus verplicht om je minimaal 1 maand vooraf te laten weten waar je aan toe bent.
Pas hiermee op! Als ik me niet vergis voldoen ze aan de eis hiervoor als ze in het contract vermelden dat het contract van rechtswege beëindigd wordt op einddatum.
Ik heb nog nooit een contract gehad waar dit niet in staat, werkgevers zijn niet gek natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nivado schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:04:
[...]

[...]

Pas hiermee op! Als ik me niet vergis voldoen ze aan de eis hiervoor als ze in het contract vermelden dat het contract van rechtswege beëindigd wordt op einddatum.
Ik heb nog nooit een contract gehad waar dit niet in staat, werkgevers zijn niet gek natuurlijk.
Dat is nodig om het een tijdelijk contract te maken. Daarnaast is de aanzegtermijn nog steeds verplicht en voor elke dag dat deze te laat, heb je recht op een vergoeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Laatst online: 24-09 13:19
[...]

[...]

Klopt.
Staat inderdaad ook vermeld op de pagina van de URL:
De aanzegtermijn geldt niet als een uitzendbeding in de arbeidsovereenkomst is opgenomen.
Goede opmerking om rekening mee te houden!

PV Output

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Rensjuh schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:08:
De vraag is of je er wel langer wil blijven werken als ze zo met de mensen om gaan?

Een tijdelijk contract kan altijd zonder opgaaf van redenen niet verlengd worden.
Als het gebeurd zou ik er niets tegen inbrengen, bedanken voor de samenwerking en een positief "getuigschrift" in Engelse taal opgesteld vragen. U kunt hier voor zelf een opzet maken.

De aanzegtermijn meer een "richtlijn" is voor sommige werkgevers waar je hun op kunt wijzen?
Persoonlijk zou altijd lekker mijn mond houden over de verlengen als er op de laatste dag van het contract niks is gebeurd is het stil zwijgen verlengd.
Doet de werkgever wel "iets" maar handhaaf de maand opzeg termijn niet moet deze U voor elke dag dat hij te laat is "salaris" uit betalen.

Het "salaris" kan bv ook in natura uitbetaald worden. Werkgever betaald nog bv een training of u mag uw hardware houden.

Zo heb ik na overleg met een jurist een voormalig werkgever die 30 dagen te laat was met opzeggen een voorstel gedaan dat ik graag een training zou doen bij bedrijf X. Mijn voordeel het wordt niet belast en hun voordeel het is voor hun aftrekbaar.

• t_captain
  • Laatst online: 24-09 19:16
1. “Eindigt van rechtswege”, dat staat in je AO, en dat is de basis van een tijdelijk contract.

2. “Zonder opgaaf van redenen”, klopt ook. Immers, je contract verloopt van rechtswege en er is dus geen aanvullende reden nodig om dat te bekrachtigen.

Die twee dingen zijn er al sinds mensenheugnis.

Wat nieuw is sinds een aantal jaar, is de aanzegverplichting. Die verandert niets aan 1 of 2. Het is geen verandering van het concept “tijdelijk contract”. Het is een aanvullende verplichting voor de werkgever. Met een sanctie, namelijk een transitievergoeding bij niet-tijdig aanzeggen.

Deze sanctie is niet te verwarren met het automatisch verlengen van de AO bij helemaal-niet-aanzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
Dank voor alle reacties, waardevol, en stof tot nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 24-09 16:18
[...]

[...]

Je vergist je.

Van rechtswege eindigen = eindigen zonder opzeggingshandeling. Het opnemen van "eindigt van rechtswege" levert niet meer op dan het feit dat de werkgever niet actief een briefje hoeft te sturen met "vanaf [datum] geldt de overeenkomst niet meer". Het contract loopt dus 'van rechtswege' af.
De werkgever moet nog steeds aangeven of er al dan niet verlenging zal plaatsvinden. De aanzegverplichting, en dus ook de vergoeding, gelden ongeacht het opnemen van "van rechtswege eindigen".

@ TS: Ja. Men mag zonder al die gesprekken gewoon niet verlengen. Netjes? Nee.
Tip voor een eventuele verlenging: je geeft aan dat je mogelijk weg wilt. Let dan even op de voorwaarden van je eventuele verlenging. Zorg dat daar in staat dat je tussentijds mag opzeggen tegen een (korte) opzegtermijn. Als dat niet kan zit je er mogelijk een jaar aan vast en kun je niet weg.
Pagina: 1