Feedback gevraagd voor all-round systeem (geen gpu)

Pagina: 1
Acties:

• papplesap1
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-11 13:28
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zou een all-rounder moeten zijn. Gaat voornamelijk gebruikt worden voor lichte taken. Denk hierbij aan tekst verwerken. Vergaderingen/les geven (online). Daarnaast zal er zo nu en dan wat video's (les materiaal) gemaakt op gaan worden met lichte videobewerken en screen capture. En er zal op gegamed gaan worden. Denk hierbij aan Stardew Valley / Sims 4 achtige game.

Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- 900 voor de kast + onderdelen (plus/minus, omdat als ik ergens een leuke winst kan behalen voor wat extra geld ben ik om)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Gaat om nieuwbouw.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie onderstaande tabel.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo stille en koel mogelijke compacte build.

Ga je overklokken?
Ja. Niks extreem. Begrepen dat het simpel is om uit gekozen CPU wat extra juice te halen. In combinatie met snel (overgelocked) geheugen

Wat verwacht je van ons?[i]
Graag zou ik feedback op onderstaande build willen hebben.
Gaat deze build de bovenstaande genoemende taken kunnen handelen.
Gaat deze build werken (qua gekozen componenten) of heb ik iets over het hoofd gezien?
Het lijkt mij leuk een keer te gaan overclocken. Graag feedback op gekozen cpu cooler en eventueel andere/betere case fans?
Elk ander feedback is welkom

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700G Boxed€ 365,68€ 365,68
1MoederbordenASRock B550M-ITX/ac€ 112,-€ 112,-
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 74,90€ 74,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit)€ 39,90€ 39,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18€ 73,90€ 73,90
1VoedingenBitFenix Whisper BWG450M€ 73,69€ 73,69
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 500GB€ 89,-€ 89,-
Totaal€ 829,07

• belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-10 12:54

belgianmadcow

enthousiast

Een paar commentaren voor de vuist weg:

Over gamen: met de geïntegreerde grafische chip kan je alvast de Sims4 spelen, en ook Stardew Valley. Maar de Sims is uitgekomen in 2014 en Stardew Valley heeft echt lage eisen, dus heel veel gevraagd was dat niet.
De 5700G kan in elk geval DX12 aan en haalt acceptabele FPS in dingen als GTAV, voor moest je eens wat meer willen dan die spellen. Op wat voor scherm (resolutie) ga je werken/gamen?

Over videobewerken: ook daar kan je voor "lichte dingen" vast vooruit, als je tenminste niet verwacht dat alles bliksemsnel gaat. Welk programma ben je gewend te gebruiken?

Kwestie van "past alles" : de voeding is precies zo lang als in de kast past. De koeler die je koos past ook in de kast. Zelfbouw in zo'n kleine kast is wel niet het makkelijkste...

Het moederbord dat je koos, zo zie ik in de mini-ITX-overview, heeft geen BIOS-flash zonder CPU, en is al langer uit dan de 5700G. Ik zou er dus niet gerust in zijn dat het de CPU "out of the box" ondersteunt. Je zou pricewatch: Gigabyte Aorus B550I PRO AX kunnen kiezen, die heeft wel BIOS-flashback en ook geen actieve koeling zodat je build stil blijft. Of navragen bij je gekozen shop of mobo met recentste BIOS komt :-)

Verder vind ik een 500 GB SSD voor een PC waar je video op gaat maken / bewaren wat aan de lage kant. Moet het echt een pro zijn? Anders pricewatch: Samsung 980 1TB voor paar tientjes meer.
Je hebt ook maar 1 SSD-slot op je gekozen mobo, dus je kan niet snel een PCI-E SSD bijsteken.

Over de gekozen voeding weet ik niet goed wat te zeggen. Maar de moderator van het Voedingen-forum wel en dat klinkt goed.

[ Voor 4% gewijzigd door belgianmadcow op 30-09-2021 22:10 ]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05:52
Je zou naar een iets modernere kast kunnen kijken, je moederbord ondersteunt twee USB 3.2 Gen 1 poorten aan de voorkant, in een nog kleinere kast als de Jonsbo U1 Plus Zwart kun je daar gebruik van maken - wel heb je daar een SFX formaat voeding voor nodig als de Corsair SF450, ook heb je hier nog een ventilator bij nodig Arctic F8 PWM Zwart, 80mm. Er past een kleinere PC koeler in, bv. Noctua NH-U9S

[ Voor 41% gewijzigd door martyw op 30-09-2021 23:23 ]