Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Raspberry PI upgraden of niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Scott81
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-11 23:01
Goedemorgen,

Momenteel heb ik thuis een 19" serverrack staan met een aantal Nas systemen, een APC ups, en een Raspberry Pi i.c.m. een aantal relayboards om thuis wat dingen te bedienen (electrische rolluiken, CV installatie, zwembadverwarming en pomp etc).

De Raspberry Pi heeft een webserver geïnstalleerd en via websockets stuur ik sommige "realtime" commando's naar deze Raspberry Pi.
Het idee werkt alleen vraag ik mij af of de Raspberry Pi (Model 4) dit goed genoeg aan kan.

Zodra ik commando's stuur via websockets duurt dit soms een seconde voordat dit aankomt (geen probleem natuurlijk, maar vraag me af of dit normaal is).

Is het een verbetering als ik upgrade naar een volwaardige server? Ik zie 2ehands bijvoorbeeld enkele systemen staan met dubbele Intel Xeon processor, 32GB ram geheugen etc voor een paar tientjes.

Kan ik hier beter / stabieler mee op weg? En is het handig om uberhaupt Linux hier op te installeren of werkt dit anders? (vmware etc..)

Wie kan mij tips geven of dit een slimme upgrade is of niet, en zoja waar ik op moet letten?
Mijn budget is niet enorm hoog, puur omdat de Raspberry in principe werkt maar als een server een enorme verbetering is dit te overwegen waard is.

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden en indien iets ontbreekt in bovenstaande tekst hoor ik dat graag

Alle reacties

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Heb je statistieken over de belasting op je Raspberry? Qua CPU en mem?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:36
Stroom verbruik zou ik zeker in overweging nemen.
Een RPI verbruikt een minimale hoeveelheid stroom, een dual xeon systeem van een paar tientjes verbruikt IDLE soms al 500w.
(500w*24hr*=12kWh*365*0.23ct=1007,4 euro)

Aangezien ik zelf hier servers en RPI naast elkaar heb draaien raad ik je aan te kijken naar het optimaliseren van je RPI.
Zelfs mijn oudste RPI3 welke als backup-server dient en als gateway naar zonnepanelen reageert erg snel.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Scott81
Als ik op dit moment "meet" krijg ik:

Memory:
Total 3,8GB, free 2,9GB

Als ik het "top" commando invoer krijg ik een optelling van CPU op ongeveer 10% / 15%

Deze gegevens lijken niet heel slecht, maar misschien is er een programma'tje wat dit beter meet?

Toevoeging:
Verder heb ik een stuk of 8 bewakingcamera's. Omdat ik deze beelden graag via de webserver zou willen laten zien zit ik eraan te denken om deze beelden (rtsp) om te zetten naar bijvoorbeeld mjpeg. Dit zou de server dan ook kunnen doen (of hier moet ook een slimmere manier voor zijn?

• Scott81
raymondw schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:20:

Aangezien ik zelf hier servers en RPI naast elkaar heb draaien raad ik je aan te kijken naar het optimaliseren van je RPI.
Zelfs mijn oudste RPI3 welke als backup-server dient en als gateway naar zonnepanelen reageert erg snel.
Er worden veel commando's via websockets gestuurd, puur om alles realtime te kunnen weergeven op de ipad met mijn eigen "webbased" app. Hoe optimaliseer ik dit...

Ik boot de Raspberry Pi al vanaf een Samsung SSD

Stroomverbruik is idd wel een goeie, ging ervanuit dat het meer zou verbruiken maar 500w idle is wel aan de hoge kant idd

[ Voor 9% gewijzigd door Scott81 op 30-09-2021 09:24 ]

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-11 15:08
Scott81 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:10:
Zodra ik commando's stuur via websockets duurt dit soms een seconde voordat dit aankomt (geen probleem natuurlijk, maar vraag me af of dit normaal is).
Je pi lijkt niet het probleem. Hoe is je netwerk config en hoe verwerk je de commando's (script?)? Ik zou rondom het ontvangen en daadwerkelijk uitvoeren om te bekijken waar de vertraging zit. Als dat heel snel is, kun je de pi uit de verdenking halen.

• raymondw
Leuke ;)
Videostreams heb ik draaien op Zoneminder en ik ben van MJPEG overgegaan naar H264/265
Merkte dat in mijn cloud setup er 1 node continue bezig was met decoden.

Je eigen webbased app geeft trage respons op een iPad...
Als je de webapp bekijkt via een echte PC en browser, is het dan ook traag?
Nee: iPad
Ja: webapp

Dan moet in het programmeer deel duiken.
Verlichting hier gaat binnen een 0.x seconde aan via een directe wifi koppeling, maar als ik de airco via MQTT aanstuur dan is het traag. (+1s)
Puur de MQTT queue en het pollen van de verschillende devices zorgt hier voor.

Wil je de RPI echt gaan vervangen dan zou ik hier eens kijken : Het grote zuinige server topic - deel 2

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Scott81
De webapp is niet traag, eigenlijk alleen het websocket gedeelte (via php).

Nu moet ik zeggen dat ik in eerste instantie met de gedachten om naar een echte server te upgraden kwam doordat het naar mijn idee betrouwbaarder moet zijn. Een server is namelijk ontworpen voor professioneel gebruik waarbij een Raspberry Pi dit niet is.

Daarnaast past het beter in een 19" rack waardoor dit mijn voorkeur kreeg.
In principe werkt alles snel genoeg, behalve dat ik merkte dat de commando's via websockets soms een seconde kunnen duren. Ik heb devices gemaakt die temperatuur, beweging, geluid etc doorsturen naar de server en die doen dat via websockets zodat mijn ipad app dit realtime kan laten zien (i.p.v. elke x seconde de database pollen).

Misschien komt de vertraging wel door het php script, de hele server reageert nog snel.

Het nadeel van H264 / 265 is dat dit niet in een webpagina weer te geven is, dan moet ik voor dit deel de app aanpassen (wat ook kan, maar minder makkelijk is voor mij).

• Scott81
raymondw schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:38:
Leuke ;)
Videostreams heb ik draaien op Zoneminder en ik ben van MJPEG overgegaan naar H264/265
Merkte dat in mijn cloud setup er 1 node continue bezig was met decoden.
Hier had ik nog nooit van gehoord, ik ga eens kijken of dit toegevoegde waarde voor mij heeft, al zie ik geen Raspberry Pi tussen de downloads staan dus geen idee of ik hier wat mee kan

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-11 15:08
Scott81 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:43:
De webapp is niet traag, eigenlijk alleen het websocket gedeelte (via php).
Misschien komt de vertraging wel door het php script, de hele server reageert nog snel.
Ik zit niet genoeg (meer) in php om dat te kunnen beoordelen. Maar als het stabiel werkt, dan maakt die seconde ook weer niet zoveel uit. Maar de tweaker wil weten waar die vertraging vandaag komt....

Ik heb een poosje een RPI met Home-assistent ingericht, dat werkte prima (verschillende sensors en schakelaars, zowel http als zigbee). Ik kan me geen problemen met vertraging herinneren. Sinds een paar maanden heb ik een NUC (via MP op de kop getikt). Die draait proxmox met een VM voor HA en heeft nog een aantal VM's (onder andere een nextcloud installatie) en LXC voor specifieke taken (pihole bijv, maar ook een webcrawler). Maar ook die zit niet maximaal aan zijn capaciteit. Ik zou niet weten of dat met camera's wel zou zijn (heb geen cam's).

• raymondw
Zoneminder is een x86 ding, mijn cloud draait meerdere x86 nodes.
De RPI machines heb ik in een apart cluster draaien.

De RPI4 is trouwens een rete snel ding, gebruik het hier in een CrowPI2 voor programmeren als ik op de bank zit (naast een Dell XPS13)

Net even gekeken naar websockets icm PHP en je bent niet de enige die meld dat het trager werkt.
Geen idee hoe je code is opgebouwd, maar er worden wel oplossingen benoemd als ik er op zoek.

• Scott81
Bedankt,

Ik denk ook dat het daarmee te maken heeft. Via javascript is het idd wel snel.

• Scott81
Goedemorgen.

Zoals hierboven al te lezen is had ik toch besloten de Raspberry Pi te houden om als thuis server te gebruiken.

Tot grote irritatie is deze gisteren weer "gecrasht".
Apache start niet meer op met "readonly fouten" en als ik een bestand wil aanmaken om te testen krijg ik bij elk commando "input / output error".

systemctl status apache2.service:
code:
1
2
3
Nov 28 09:56:19 MyHome systemd[1]: apache2.service: Failed to run 'start' task: Read-only file system
Nov 28 09:56:19 MyHome systemd[1]: apache2.service: Failed with result 'resources'.
Nov 28 09:56:19 MyHome systemd[1]: Failed to start The Apache HTTP Server.

sudo nano /home/pi/test.txt:
code:
1
[ Directory '/home/pi' is not writable ]

Ik krijg er eigenlijk een beetje genoeg van en zoek naar een alternatief. Nu heb ik een Synology (RS2416RP+) staan die ik misschien beter kan gebruiken hiervoor.

Kan ik hier docker op installeren met Ubuntu server, en ook een vast ip adres geven?
Dit had ik namelijk op de Raspberry Pi.

Of is er een beter alternatief. De Raspberry is al vaker gecrasht en ben hier eigenlijk een klein beetje klaar mee.
Alvast bedankt
Pagina: 1