Dual boot Linux Mint 202 en Windows 10 werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-05 01:05
Ik heb een vraag over wat te doen met een niet bootende Linux Mint Cinnamon 20.2 die ik vandaag heb geinstalleerd op dezelfde SSD als waar mijn Windows 10 installatie op staat.

Linux Mint gaf tijdens de setup helemaal niets aan over een swap partitie e.d. Het enige dat ik hoefde te doen was één partitie aanmaken naast de Windows partitie. Ik besloot voor Linux 40GB te reserveren, want ik wil het alleen gebruiken om allerlei compatibiliteitsproblemen op te sporen en daar oplossingen voor te vinden. Maar ik wil ondertussen wel blijven gamen op Windows 10 en genieten van een op mijn hardware perfect functionerend OS (nu is dat alleen nog Windows 10, maar over vier jaar kan dat niet meer en Windows 11 er op gaat zeker niet lukken).

Anyway, de setup vanuit de live iso sessie was klaar, ik herstartte mijn pc en Windows 10 startte op alsof er niets aan de hand was. Ik kreeg dus niet, zoals vroeger in het Windows XP tijdperk, een GRUB bootmenu waarin ik kon kiezen tussen Windows en Linux.

Nu is mijn vraag: ik kan toch bij lange na niet de enige zijn die hier tegen aan loopt? Dit moet toch heel erg vaak voorkomen? Maar hoe los ik het dan op?

Ik heb Google wel geraadpleegd, maar wat ik tot nu toe als workaround heb gevonden is iemand die zei dat hij in het BIOS als eerste bootoptie iets handmatig had opgegeven waardoor het bootmenu alsnog in beeld komt. Nou, mij lukt dat niet. Blijkbaar is mijn BIOS/UEFI te beperkt. Mijn moederbord stamt uit 2014 en het was niet bepaald goedkoop, maar een nette oplossing voor dit probleem zit er niet in of ik ken het niet.

Het enige waar ik als eerste optie uit kan kiezen:
Windows Bootloader
of
SATA Plextor (mijn SSD)
of
UEFI Plextor

En dat is het. Geen van die opties volstaat.
Als ik bijvoorbeeld SATA Plextor kies dan krijg ik een BSOD.

Vroeger volstond het om in het BIOS de juiste harde schijf als eerste opstartschijf aan te vinken en eventueel wat simpele aanpassingen te maken in een met Notepad aanpasbaar boot bestandje van Windows XP.

De enige andere optie die via fora werd geboden: Windows 10 er volledig af en alleen Linux er op. Ja hallo, als ik 15 jaar geleden simpel en snel een dualboot systeempje kon maken, dan moet dat met een pc van 7 jaar oud toch ook makkelijk kunnen?

Alle reacties

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Uruk-Hai schreef op donderdag 30 september 2021 @ 00:59:
...
Ik heb Google wel geraadpleegd, maar wat ik tot nu toe als workaround heb gevonden is iemand die zei dat hij in het BIOS als eerste bootoptie iets handmatig had opgegeven waardoor het bootmenu alsnog in beeld komt. Nou, mij lukt dat niet...
Nee, natuurlijk lukt dat niet. Als je in windows een shutdown doet, dan doet windows niet echt meer een shutdown maar hij gaat in sleep state. En als hij aan gaat dan maak je 'm weer wakker.

Als je een echte shutdown wilt doen, moet je de shift toets indrukken en dan shutdown klikken. Dan krijg je daarna een keuze menu waar je ergens "boot other OS" ofzo kunt kiezen en dan pas gaat je PC weer kijken of er een ander OS is om te booten

Frankly zijn er verder ook zoveel issues met dual boot tussen windows en linux (RTC shift, gelockte partities) dat ik het niet zou willen gebruiken. Draai windows met Linux in een VM of draai Linux met windows in een VM; alles beter dan dual boot

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Uruk-Hai
Zo natuurlijk is dat niet, ook al is het al jaren "normaal" voor een hoop mensen, echt natuurlijk kan ik het niet noemen. Misschien heb ik het ook wel eerder geweten, maar ben ik het weer vergeten omdat ik het nooit nodig had. Tot nu toe.

VM's zijn in mijn geval geen oplossing.

Windows in een VM niet omdat mijn Nvidia kaarten dan buitenspel worden gezet en ik geen extra Windows 10 licentie heb (de licentie die ik nu heb is een eenmalig bruikbare OEM licentie).

Linux in een VM is ook geen optie omdat er dan geen interactie is tussen Linux en mijn Nvidia kaarten, wat in mijn geval gedurende live iso sessies tot een bevroren systeem op willekeurige momenten leid. Daar bestaan workarounds voor, maar die workarounds kan ik alleen uitproberen door Linux eerst bare metal te installeren.

In elk geval bedankt voor de tip om SHIFT te gebruiken. Ik zal dat vanavond eens uit gaan testen.

Update:
Die tip over SHIFT indrukken heeft niets geholpen. De Windows 10 bootloader is het enige dat tijdens het opstarten gezien wordt.

Ik ga maar eens even wat data backuppen en dan mijn hele systeem opnieuw installeren met Linux en ntfs vervangen door ext4 partities.

Update 2:
Ik heb Linux een uur een kans gegeven, na heel wat live iso sessies in de voorbije jaren.

Er ging van alles fout door de constante vastlopers, maar waar ik echt niet goed van werd was voortdurende datacorruptie van een paar simpele Excel bestanden en de recovery assistent van Libre Office die doodleuk beweerde dat de bestanden niet bestonden.

Dat kan ook komen door een system freeze tijdens het aanmaken van de ext4 data partitie.

Ook niet leuk: tijdens menige live iso sessie verliep de installatie van de MS TTF fonts probleemloos, maar op de bare metal installatie mislukte dat ineens. Deïnstalleren en herinstalleren hielp niet. Dat gezeik had ik 15 jaar geleden niet.

Ik dacht dat ik nog steeds het engelengeduld dat ik 15 jaar geleden voor dit soort issues had op kon brengen, maar dat is een vergissing gebleken. Na een uur ging ik toch maar weer Windows installeren.

Ik vind het heel jammer, maar ik heb besloten dat dit een Windows-only pc is die na 14 oktober 2025 van eigenaar dient te verwisselen. Daarna koop ik een simpeler meer rechttoe rechtaan systeem dat wel geschikt is voor Linux.

[ Voor 44% gewijzigd door Uruk-Hai op 30-09-2021 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat je Linux niet wilt opstarten heeft niet echt te maken met problemen van Linux, maar de ruk implementatie van UEFI op je moederbord. Die is zo ruk als maar kan en is met minimale effort gemaakt. Het kan Windows starten, dat was voldoende om door de tests heen te komen.

Bij zulke systemen is het dan nodig om de bootloader te forceren tijdens installatie. De Mint installer doet dat blijkbaar niet of niet voldoende. Ik heb namelijk hetzelfde euvel gezien bij installaties met Debian. Pas met de Expert Install van Debian krijg je de keus om Grub installatie te forceren en dat werkt dan wel.

Let er ook op dat als je Secure Boot aan hebt staan en in Windows Fast Boot, dat je ook niet zo eenvoudig in Linux komt. Zet die fast boot optie dus uit en bij voorkeur zelfs hibernate uit via powercfg /h off (Google even voor de juiste syntax).

De problemen mbt Excel bestanden en verdachte corruptie moet je aan MS danken. Die maakt het 'open' xml formaat alsnog zo gesloten als de pest door extra shit te doen wat niet in de specs staan, waardoor het dus niet gek is dat de boel corrupt lijkt. Omgekeerd gebeurt hetzelfde, MS Excel jankt dat een .ods bestand 'corrupt' zou zijn, want hoewel de OpenDocument standaard prima is beschreven heeft MS die ook maar half toegepast en snapt dan de huidige formaten niet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik heb dus gewoon een te eenzijdig moederbord.
Hero of Time schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:30:
De problemen mbt Excel bestanden en verdachte corruptie moet je aan MS danken. Die maakt het 'open' xml formaat alsnog zo gesloten als de pest door extra shit te doen wat niet in de specs staan, waardoor het dus niet gek is dat de boel corrupt lijkt. Omgekeerd gebeurt hetzelfde, MS Excel jankt dat een .ods bestand 'corrupt' zou zijn, want hoewel de OpenDocument standaard prima is beschreven heeft MS die ook maar half toegepast en snapt dan de huidige formaten niet.
Mooi verhaal, maar het klopt niet.

Ik had de xlsx bestanden namelijk omgezet naar .ods bestanden en die corrumpeerden ook in Linux. Vervolgens Linux er af gegooid, Windows opnieuw geïnstalleerd, maar wel met Libre Office. Dat geeft geen problemen.

Ik heb gewoon pech met mijn hardware die blijkbaar niet compatible genoeg is met Linux en waarschijnlijk zit die incompatibiliteit vooral in de videokaarten (2x NVidia 660Ti in SLI). Ik heb perfecte ervaringen met Linux op laptops en desktops met alleen de onboard GPU van de Intel processor.

Mijn plan was om na 14 oktober 2025 door te gaan met Linux op deze machine, maar er is natuurlijk ook nog een alternatief en dat is het systeem in zijn geheel doorverkopen (dat heeft mijn voorkeur) of in losse onderdelen. Alle onderdelen die ik niet kan verkopen gaan dan naar de stort. Maar goed, dat zie ik over vier jaar dan wel.

Van alle computers die ik tot nu toe gehad heb bevalt deze toch echt wel het beste. Ik heb nog nooit eerder zo lang achter elkaar dezelfde pc gebruikt. Helaas zal ik er na 10 jaar genieten toch afscheid van moeten nemen omdat Windows 10 het enige OS is dat er echt lekker op werkt en Windows 11 er niet op kan.

Helaas pindakaas, ik had het liever anders gezien. Ik ben altijd heel erg zuinig met mijn spullen, ik doe er zo lang mogelijk mee, maar je kunt ook te zuinig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Uruk-Hai schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 23:08:
Ik heb dus gewoon een te eenzijdig moederbord.

[...]

Mooi verhaal, maar het klopt niet.

Ik had de xlsx bestanden namelijk omgezet naar .ods bestanden en die corrumpeerden ook in Linux. Vervolgens Linux er af gegooid, Windows opnieuw geïnstalleerd, maar wel met Libre Office. Dat geeft geen problemen.
Dat is wel heel bijzonder. Enige wat ik dan nog kan bedenken is dat de build voor Linux iets niet bevat wat je op Windows wel hebt.
Ik heb gewoon pech met mijn hardware die blijkbaar niet compatible genoeg is met Linux en waarschijnlijk zit die incompatibiliteit vooral in de videokaarten (2x NVidia 660Ti in SLI). Ik heb perfecte ervaringen met Linux op laptops en desktops met alleen de onboard GPU van de Intel processor.
Die videokaarten icm SLI zou hooguit voor grafische rariteiten kunnen zorgen omdat het wellicht niet lekker gesnapt wordt door de driver (standaard nouveau). In alle andere gevallen zou er echt geen probleem moeten zijn met je hardware.
Van alle computers die ik tot nu toe gehad heb bevalt deze toch echt wel het beste. Ik heb nog nooit eerder zo lang achter elkaar dezelfde pc gebruikt. Helaas zal ik er na 10 jaar genieten toch afscheid van moeten nemen omdat Windows 10 het enige OS is dat er echt lekker op werkt en Windows 11 er niet op kan.
Mijn eigen systemen zijn ook zo'n 10 jaar oud. De PC waarmee ik dit bericht nu typ kon niet eens de Windows 7 installatie uitvoeren, dat gaf direct een BSOD met de klacht dat het systeem niet ACPI compliant zou zijn en ik een nieuwere BIOS moest zoeken. De laatste versie destijds stond er net op. Dus Windows is ook echt niet zonder gebreken als het om hardware kieskeurigheid gaat.
Helaas pindakaas, ik had het liever anders gezien. Ik ben altijd heel erg zuinig met mijn spullen, ik doe er zo lang mogelijk mee, maar je kunt ook te zuinig zijn.
Ik denk er net zo over. Er is eigenlijk geen reden geweest en nu eigenlijk nog steeds om nieuwe hardware te kopen. Er is echter maar 1 ding waar ik het voor zou doen en dat is om een bepaald spel te kunnen spelen. Daar is mijn hardware gewoon niet geschikt voor. Ik wacht daarom op de Zen 4 processor van AMD, omdat daar ook gelijk een nieuwere generatie video chip in zit dan de huidige Ryzen processoren. Als beide systemen toch *poef* zeggen voor die tijd, is dat balen, maar ook weer niet het einde van de wereld omdat een vergelijkbaar systeem nu al te maken is. Uiteraard liever later dan vroeger. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:11

Croga

The Unreasonable Man

Hero of Time schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:30:
Aperte nonsense. Binnen onze vriendengroep sturen we al tientallen jaren excel en ods bestanden op en neer die op verschillende versies van Open-/Libreoffice en Excel op Windows en Linux geopend, aangepast en opgeslagen worden. We hebben in al die jaren 1 keer een rare "corruptie" mee gemaakt maar nog nooit systemen die klaagden over corrupte of niet bestaande bestanden zoals onze Ork hier rapporteerd. Puur op de aantallen die wij in gebruik hebben durf ik rustig te stellen dat er een meer dan 99% compatibiliteit tussen de verschillende office pakketten is.

@Uruk-Hai Wat je natuurlijk altijd nog zou kunnen bekijken is simpelweg Linux toevoegen aan de Windows bootloader. Dat is wat ik vorig jaar gedaan heb met m'n dual-boot installatie en dat werkte goed. Ook al bleef het een monster van frankenstein wat ik na een maand of 2 een gezonde dood heb laten sterven, het dual-boot deel werkte.

Daarnaast zijn VMs zeker wel een optie. Met de juiste hypervisor kun je de GPU ook gewoon direct benaderen. Vraag me niet hoe het exact werkt; er zijn vast personen op dit forum die dat wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-05 20:49
Voor een dual boot kun je beter een extra ssd pakken (voor €20,- heb je een 128GB).

Ook het uitschakelen van UEFI en "secure" boot is eigenlijk iets dat je dan graag wil.

Dat heb ik hier al jaren prima werkend op meerdere systemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Hero of Time schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 20:53:
Dat is wel heel bijzonder. Enige wat ik dan nog kan bedenken is dat de build voor Linux iets niet bevat wat je op Windows wel hebt.
Een user op het Linux Mint forum vermoed dat de corruptie van het file system kan komen doordat ik mijn computer geforceerd heb afgesloten door de powerknop in te drukken. Vervolgens gaf hij een tip voor geforceerd wat netter afsluiten via het toetsenbord waar ik niks aan heb.

Het valt allemaal nog niet mee, troubleshooten van pc's. Ze zijn allemaal uniek, hebben allemaal hun eigen unieke eigenaardigheden.

Gelukkig heb ik nog vier jaar om uit te vogelen wat er precies aan die van mij mankeert voor ik een definitieve beslissing hoef te nemen ;)

Update:
Ik heb weer dualboot geprobeerd, dus naast mijn verse nieuwe Windows 10 installatie een verse Linux Mint installatie, maar deze keer wilde Mint uitsluitend installeren op de schijf waarop mijn data partitie stond, met als gevolg dat die nog maar 1MB vrije ruimte over had |:(

Daarna heb ik in Windows 10 nog via Geavanceerde Systeeminstellingen gekeken in het dropdownmenu of Linux ook als besturingssysteem stond weergegeven, maar dat was niet zo.

Vervolgens kreeg ik het op mijn heupen, heb weer backups gemaakt naar externe schijf en daarna mijn beide SSD´s weer gewist met GParted. Daarna Linux Mint weer als enige OS geïnstalleerd.
Vervolgens ging het aanmaken van een nieuwe ext4 data partitie wel goed, zonder vastlopers.

Ik heb deze keer een paar dingen anders gedaan.
Ik heb direct na elkaar dit gedaan:
Linux Mint installeren + reboot.
Nvidia 4.70 drivers installeren + reboot.
Monitor instellingen niet verhoogd naar 75Hz, maar op de aanbevolen 60Hz gehouden.
sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y
Echter, daarna bleef de grafische update manager komen met de melding over updates (o.a. nieuwe kernelversie) die ik toen maar via de GUI heb geïnstalleerd. Daarna weer reboot.

Ik ben nu met FreeFileSync al mijn data aan het restoren.

Tot nu toe een uptime van meer dan 2 uur, maar dat was tijdens de vorige keer restoren ook zo.

Daarna maar weer eens testen of ik lekker kan werken met .ods files zonder vastlopers.
I sure hope so...

[ Voor 52% gewijzigd door Uruk-Hai op 03-10-2021 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heel veel succes.

Dat de MintUpdate GUI met de melding over updates komt voor de kernel ken ik. Die kijkt naar nog een extra bron en vergelijkt de versie die je via het meta-package hebt geïnstalleerd met wat er nog meer beschikbaar is. Als dat afwijkt, is er volgens dat ding dus nog een update. Dat kan best irritant zijn als je dus alles via apt doet. Komt omdat Mint primair de Ubuntu repos gebruikt, maar de aangeboden kernel via z'n eigen repo.

Pagina: 1