Kleur deuren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Taycann
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-12-2021
Beste Tweakers, en beste innerlijke interieurarchitecten en smaakhebbers,

Binnenkort worden de muren van mijn woning gestuukt. Ik zal de muren en plafonds wit laten sausen, want veilig en kan eigenlijk niet mis. Nu wil ik een beetje spelen met de deuren/plinten van de vloerbedekking.

Zwart vind ik lelijk, maar ik zat te denken dat als ik alles wit maak, dus de deuren en kozijnen ook, dat het dan misschien erg tandartspraktijk-achtig wordt. Te steriel. De keuken is namelijk ook wit met donker graniet aanrecht.

Is het een idee om de deuren een soort kleur te geven tussen zwart en grijs in? Iets van donker zilver, rvs achtig of donker chroom achtig? Heeft een dergelijke kleur een naam? Zijn er tips om online naar kleuren te kijken? Ik wil dus de deuren en kozijnen in die kleur schilderen (houten kozijnen van de deuren, niet de kunststof kozijnen van de gevelruiten).

En daarnaast, welke kleur vloerbedekking zou bij een dergelijke kleur passen?

De natten ruimten zijn allemaal volledig in een lichtgrijs betonlook gelegd, van Maxaro traffic grey of wat.

Dank voor het meedenken. Hoewel over smaak niet valt te twisten, kan ik wel wat tips en meningen gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:54
Je kunt kijken naar metallic lak. Die is er in verschillende kleuren, maar ik zou me in de bouwmarkt oriënteren en niet online. Ik heb metallic lak gebruikt voor kastdeurtjes, ziet er rvs-achtig uit.
Ik denk dat je in het hele plaatje misschien wel ook een andere, warme kleur erbij kunt gebruiken (een klein muurtje?) bijvoorbeeld okergeel. Anders is het met wit, zwart, grijs, metaal misschien wat kil.

EDIT: Ik heb een (nieuwe) link toegevoegd, die geeft redelijk getrouw beeld van de kleuren. Online leidt ie vooral naar muurverf (ook leuk op 1 wand) maar ik had ‘m dus in lak.

[ Voor 39% gewijzigd door Toke_gt op 30-09-2021 07:40 . Reden: Link aangepast ]

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:50
Wat is wit? RAL 9010 helder wit of RAL 9016 "koelkast" wit.

Voor technisch zilver kun je kijken naar RAL 9006, of donkerder 9007

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Deuren en plinten gewoon hoogglans wit. En dan wat leuke meubels, planten en kunst aan de muur om het aan te kleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:51
Even voor mijn beeld: worden alle wanden wit of heb je nog een wand in een andere kleur (of behang) om sfeer te creëren?

Steriele indruk komt voor mijn gevoel door de grootste oppervlakte, dus de wanden. En mijn gevoel zegt dat juist als je de deuren en kozijnen een grijzige kleur gaat geven, je nog meer nadruk op je witte wanden gaat leggen en het nog sterieler gaat aanvoelen.

Als je wat minder steriel wilt, kun je ervoor kiezen om de kleur van de wanden iets van het wit af te nemen, door er heel licht een kleur in te laten mengen. De kleur kun je zelf bepalen, maar dan wordt het net wat warmer. Zelf heb ik hier NCS S1000N (er bestaan meer kleuren dan enkel RAL) op de muur, dat is een hele lichte grijstint die afhankelijk van de lichtval op dat moment naar wit of wat meer naar grijs neigt.

Maar dan nog steeds kom je het snelst van steriel af door één wand niet wit te maken, maar een kleur, een leuk behang of een heel groot schilderij uit te zoeken.

De deuren/posten heb ik hier dan zo wit (NCS S300N) mogelijk bij.

[ Voor 13% gewijzigd door VERNederlander op 30-09-2021 23:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnAT
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-10-2021
Ben zelf ook op zoek naar een nieuw kleurtje voor het interieur. Onze plinten en muren zijn momenteel allemaal wit. Nou hebben we laatst een nieuwe *snip*. Echter ziet de woonkamer er nu wel heel industrieel en grauw uit.

Zat zelf te denken aan het verven van de plinten of een van de muren.

Alle tips zijn welkom!

[ Voor 15% gewijzigd door tweakduke op 29-10-2021 23:11 . Reden: Vermoedelijk spam ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-07 12:00
Kies het oppervlakte welke je het makkelijkste aan kan passen, aka de muren dus. Kozijnen, deuren, plinten e.d. zijn allemaal veel bewerkelijker dan wanden sausen.

Desnoods kijk je op funda rond bij recente woningen die verkocht worden voor wat inspiratie of je koopt een paar VT Wonen o.i.d. tijdschriften. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:20
Ons huis wordt op dit moment gerenoveerd. Wij hebben de muren RAL9016 en de plinten en raam/deurlijsten/kozijnen RAL9010. Dit hebben we in ons huidige huis ook en geeft net een mooi contrast tussen de deuren en de muren.

Let wel, ons huidige huis is uit 1929 en nieuwe 1957 en we gaan wel voor de wat klassiekere look. Wellicht als je een heel modern huis hebt dat dit wat minder staat.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:32
Wij zijn voor RAL7021 gegaan dit is grijs zwart. Lang niet zo hard als echt zwart. En als je dan ook nog een mooie matte lak neemt krijg je echt een prachtig resultaat. Heb helaas geen goede foto bij de hand maar ik zal even zoeken. Voor de wanden hebben we overigens RAL9016 gekozen Verkeerswit.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Pagina: 1