Zwaai's PC

Pagina: 1
Acties:

• Zwaai Haai
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-04 15:15
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Internetten en youtube kijken en gamen. Voornamelijk de nieuwe Battlefield binnenkort. Verder wat foto en heel af en toe wat basis videobewerken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb eigenlijk geen budget. Ik wil mikken op ongeveer 1500, met als het nodig is uitloop naar het dubbele. Stabiliteit is belangrijker dan prijs voor mij.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb 2x NAS met ruim voldoende opslag, meeste opslag moet daarop gebeuren. Er gaat nog 1 TB 2,5 inch SSD mee naar het nieuwe systeem. Ik heb een 1070 Videokaart wil ik overzetten en nog even op fullHD gamen. Even wachten tot de prijzen normaler zijn. Maar het kan ook dat ik verleid word om nog een 3070 erbij te doen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dus alleen de desktop nodig te hebben. Verder heb ik een 4K, 28 inch monitor(tn), Corsair keyboard, 502 Logitech muis die ik hergebruik.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Stabiliteit en betrouwbaarheid. Dat wil zeggen ook weinig 'onderhoud' wegens issues met hardware. Zekerheid, support en kwaliteit gaat boven prijs. Ik neig dan ook snel naar a merken met een goede (driver) support reputatie.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefste gewoon luchtkoeling, dat ken ik en is makkelijker onderhoud en lek risico bij transport. Zo stil mogelijk maar het is geen huiskamer of slaapkamer systeem. Dus gewoon stil. Ik wil een fors kleinere kast dan ik nu heb, Nu de Bitfenix Colossus, erg mooi maar een die nauwlijks gevuld is. Ik heb gekeken naar premium pre builts maar die zijn vaak zo lelijk en extreem qua kast. Ik vind de Define 7 compact mooi strak en klein.

Ga je overklokken?
oh noo. het moet gewoon werken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb eigenlijk drie vragen waar ik hulp bij zoek ;
  1. Wat vind je van de hardware die ik gekozen heb, past dat bij elkaar?
  2. Hoeveel watt power supply is verstandig rekening houden met een upgrade naar een 3070
  3. Advies over RGB : ik denk aan geen raam maar een dichte Define 7 Compact met alleen wat subtiel RGB licht achter het rooster voorop de voorkant . Als ik daar RGB fans inzet denk ik dat ik een subtiel effect krijg door de roosters. Gaat dat werken, wie heeft hier ervaring mee in deze kast? Ik overweeg 3 koppelbare RGB Lian-Li fans voorin te zetten, om een mooi cable management in de kast te bereiken.
Ik wil dit laten bouwen en dacht aan Alternate of Azerty. Zoek het liefste een partij die ook alle BIOS settings netjes en verstandig doet, en cablemanagement netjes kan doen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 409,-€ 409,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 ELITE V2€ 99,-€ 99,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact Wit€ 89,55€ 89,55
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact Zwart€ 127,57€ 127,57
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 75,22€ 75,22
1Geheugen internG.Skill Flare X F4-3200C16D-32GFX€ 133,10€ 133,10
1VoedingenFractal Design ION+ 660W Platinum€ 113,32€ 113,32
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 169,-€ 169,-
1OverclockingArctic MX-4 Edition 2019 (4g)€ 5,90€ 5,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.221,66

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/StvQDCpHo9alFC_DNfRZSQSBv3Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W9h7yXc2xu3a5CGniQkvBwj7.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:30
Duc heeft minder koeling dan meshify 2 compact... als je een 3070 inbouwt is de m2c wel handig.
Voor jouw doel is de 5600x perfect, 5800x is geld weggooien op dit budget.
Voeding is relatief duur, rm650x is alternatief.
Voor gaming en wat licht foto en videobewerking heb je niets aan de pro , pak gewone Samsung 980

Wat wil je met die pasta? Bij de bq drp4 komt al koelpasta.

• Zwaai Haai
Dankje! dat is snel!
99ruud99 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 23:19:
Duc heeft minder koeling dan meshify 2 compact... als je een 3070 inbouwt is de m2c wel handig.
oh, okee. Die vind ik minder zo mooi.
Okee, dankje. Had ik gekozen voor toekomst zekerheid. Ga ik overwegen om te wisselen.
Voeding is relatief duur, rm650x is alternatief.
Daarvoor gekozen voor het goede cablemanagement (modulair) en bijpassend bij de kast leek mij het minst problemen geven.
Voor gaming en wat licht foto en videobewerking heb je niets aan de pro , pak gewone Samsung 980
Okee, dankje. Als ik er niets aan heb ga ik die omwisselen, ik wil wel een snel systeem, heb breder budget, maar ga niet voor bragging rights en voor 5% meer performance 50% meer betalen..
Wat wil je met die pasta? Bij de bq drp4 komt al koelpasta.
uh... :o Betere kwaliteit dan er standaard bijzit? Maar als dat onzin is kan die eraf.

• 99ruud99
pricewatch: Fractal Design Define S2 Black

Is NU goedkoop , minder goed dan gewone 2, want op ander systeem gebaseerd, misschien optie? Niet doen als hij straks weer duur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mar88vdv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:34
In principe zou je het met een 550W PSU ook halen i.c.m. een 3070, maar misschien is 650W een wat meer veilige keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je niet gaat overclocken, denk ik dat de standaard meegeleverde koelpasta wel voldoende gaat zijn, die zal of bij de CPU of bij de after market CPU koeler ook meegeleverd worden (en volstaat voor niet-overclocking prima).

Check ook even of het gekozen geheugen voorkomt in de QVL van het moederbord. AMD-systemen zijn in de regel wat specifieker als het op RAM aankomt is mijn ervaring.

[ Voor 46% gewijzigd door CH4OS op 30-09-2021 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwaai Haai
CH4OS schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:15:
Als je niet gaat overclocken, denk ik dat de standaard meegeleverde koelpasta wel voldoende gaat zijn, die zal of bij de CPU of bij de after market CPU koeler ook meegeleverd worden (en volstaat voor niet-overclocking prima).

Check ook even of het gekozen geheugen voorkomt in de QVL van het moederbord. AMD-systemen zijn in de regel wat specifieker als het op RAM aankomt is mijn ervaring.
Dat is nog even een zoektocht, maar weer wat geleerd. Thanks CH4OS, dit is wel nog even een narrow escape want het paste niet.

op de Gigabyte product pagina stond dat je inderdaad de vendor list moest checken maar die was dan weer niet Hyperlinked. Vervolgens bij support gevonden is het nog even zoeken welke "schilders" deze processors zijn. Blijkt een Vermeer.. En blijkt dat inderdaad dit geheugen niet in hun QVL lijst staat ! Daar moet ik dus een andere voor zoeken.

en die koelpasta gaan we schrappen dus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou even een maand wachten op de 12 serie van Intel die op 1 november uitkomt en daarna pas een nieuwe PC kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ernemmer schreef op donderdag 30 september 2021 @ 22:01:
Ik zou even een maand wachten op de 12 serie van Intel die op 1 november uitkomt en daarna pas een nieuwe PC kopen.
Tja, zo kan je blijven wachten. Er komt altijd wel nieuwe hardware uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zwaai Haai schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:58:
[...]

Dat is nog even een zoektocht, maar weer wat geleerd. Thanks CH4OS, dit is wel nog even een narrow escape want het paste niet.

op de Gigabyte product pagina stond dat je inderdaad de vendor list moest checken maar die was dan weer niet Hyperlinked. Vervolgens bij support gevonden is het nog even zoeken welke "schilders" deze processors zijn. Blijkt een Vermeer.. En blijkt dat inderdaad dit geheugen niet in hun QVL lijst staat ! Daar moet ik dus een andere voor zoeken.
Goed gedaan om het dus even te checken inderdaad! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
CH4OS schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 00:37:
[...]
Tja, zo kan je blijven wachten. Er komt altijd wel nieuwe hardware uit.
Dat zou je kunnen doen, maar ik zou alleen even die paar weken wachten op de nieuwe Intels.
De nieuwe AMD komen pas weer maanden later en dat zou ik dan weer te lang vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ernemmer schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 07:26:
Dat zou je kunnen doen, maar ik zou alleen even die paar weken wachten op de nieuwe Intels.
De nieuwe AMD komen pas weer maanden later en dat zou ik dan weer te lang vinden.
Dat snap ik, maar waarom zou je wachten? Een verschil in dag en nacht wordt het toch niet (qua performance), wacht je met als reden dat er betere hardware uit komt, kun je dus ook eeuwig blijven wachten, een paar maanden ná Intel, komt AMD immers ook weer met wat nieuws...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
CH4OS schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 08:28:
[...]
Dat snap ik, maar waarom zou je wachten? Een verschil in dag en nacht wordt het toch niet (qua performance), wacht je met als reden dat er betere hardware uit komt, kun je dus ook eeuwig blijven wachten, een paar maanden ná Intel, komt AMD immers ook weer met wat nieuws...
De eerste benches geven een 20% hogere score dan AMD in Single core, ik gebruik SC heel veel en zou dus even wachten of die gelekte benches ook waarheid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ernemmer schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:01:
De eerste benches geven een 20% hogere score dan AMD in Single core, ik gebruik SC heel veel en zou dus even wachten of die gelekte benches ook waarheid worden.
IPC-performance is Intel altijd al heer en meester in geweest, in de praktijk zal het uiteindelijk enkele procenten winst zijn (20% is in elk geval onrealistisch of zal een specifieke usecase zijn) en betaal je wel veel meer, ik zou het niet noemenswaardig vinden om ervoor te wachten. Zeker zolang Intel niet kleiner gaat dan 10nm en verder vooral blijft voortborduren op dezelfde architectuur als Skylake, verwacht ik echt niet dat Intel grote stappen gaat zetten.

Zie bijvoorbeeld ook de review van de huidige generatie; reviews: Intel Core i5 11600K, Core i7 11700K en Core i9 11900K 'Rocket Lake'

[ Voor 33% gewijzigd door CH4OS op 01-10-2021 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
probleem is dat je ook moet kiezen tussen DDR4 of 5, en je dan op dit moment hoogst waarschijnlijk beste bij 4 blijft (ook wegens nog niet perfecte drivers etc).
bron (plus artikel zonder enige diepgang) nieuws: DDR5 onaantrekkelijk? Geheugen krijgt stevige meerprijs door prijsdal...

[ Voor 51% gewijzigd door 99ruud99 op 01-10-2021 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
CH4OS schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:16:
[...]
IPC-performance is Intel altijd al heer en meester in geweest, in de praktijk zal het uiteindelijk enkele procenten winst zijn (20% is in elk geval onrealistisch of zal een specifieke usecase zijn) en betaal je wel veel meer, ik zou het niet noemenswaardig vinden om ervoor te wachten. Zeker zolang Intel niet kleiner gaat dan 10nm en verder vooral blijft voortborduren op dezelfde architectuur als Skylake, verwacht ik echt niet dat Intel grote stappen gaat zetten.

Zie bijvoorbeeld ook de review van de huidige generatie; reviews: Intel Core i5 11600K, Core i7 11700K en Core i9 11900K 'Rocket Lake'
Zolang de CPU's niet echt leverbaar/gelanceerd zijn is het moeilijk om de performance te weten, maar er zijn al wat scores gelekt.
https://www.guru3d.com/ne...r-than-ryzen-9-5950x.html
Nu kan die gedraaid zijn op -120 graden in een uber goed systeem, maar ik persoonlijk zou nog even wachten met wat nieuws kopen tot deze CPU uit is en de snelheid echt bekend is.

Jij zou niet wachten, dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten, de TS heeft er gewoon een extra variabele bij om zijn keuze te maken.
99ruud99 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:18:
probleem is dat je ook moet kiezen tussen DDR4 of 5, en je dan op dit moment hoogst waarschijnlijk beste bij 4 blijft (ook wegens nog niet perfecte drivers etc).
bron (plus artikel zonder enige diepgang) nieuws: DDR5 onaantrekkelijk? Geheugen krijgt stevige meerprijs door prijsdal...
Waar is de tijd gebleven dat de tweakers het al maanden van tevoren over de lanch van DDR5 zouden hebben en niet konden wachten om het te kopen bij launch ongeacht de prijs of drivers:D

[ Voor 22% gewijzigd door Ernemmer op 01-10-2021 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

We zitten in een cirkel redenatie, let's agree to disagree. Ik zou wachten alleen als er significant verschil gaat zijn in performance, maar die kans acht ik klein, het is al jaren hetzelfde liedje immers. Beiden zetten stappen, maar vooral Intel zet maar marginale stappen, in dat op zicht; ik vind het in elk geval niet het wachten waard.

Dat een enkele (en mogelijk specifieke testcase) 20% meer performance oplevert is leuk, maar als onderaan de streep de CPU een 5% beter presteert, maar je daar wel een (ik zeg even wat) 200 euro of meer voor betaald is dat gewoon zonde van het geld.

True, die keuze kun je maken wanneer de reviews uit zijn en de echte benchmarks gedraaid zijn, maar dan nog. Gezien de 11de generatie Core processors als onzuinig bestempeld zijn, ga ik ervan uit dat met de komende (Adler Lake?) generatie de focus vooral daar op ligt, klein beetje meer of zelfs zelfde performance, maar minder stroomverbruik. Al in al verwacht ik niet dat de nieuwe generatie van Intel echt een flinke stap vooruit gaat zijn.

EDIT: Overigens de reactie onder het artikel van Guru3d dat je linkt, geven al aan dat de CPU wel overclocked moet zijn, omdat het anders een dergelijk hoge score niet kan halen.

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 01-10-2021 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwaai Haai
CH4OS schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:41:
We zitten in een cirkel redenatie, let's agree to disagree. Ik zou wachten alleen als er significant verschil gaat zijn in performance...
Dat ja bovendien, in mijn geval ik wil NU een nieuwe PC die nu goed werkt (nou ja deze maand zeg maar, voor de nieuwe Battlefield) :D Dat wachten heb ik al (te lang) gedaan ik had eigenlijk een jaar geleden al moeten upgraden.
Voordeel is, ik heb geen budget issue meer. Ik ga geen duizenden euro's voor een paar procent performance stukslaan, maar een paar honderd euro meer is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwaai Haai
CH4OS schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 00:38:
[...]
Goed gedaan om het dus even te checken inderdaad! ;)
Wel opmerkelijk dat precies dit geheugen wel in combinatie met dit precies dit Mobo staat in de Best Buy Guide.. [BBG][September 2021] 1440p/144Hz Gaming Systeem
Is nog even zoeken wat ik er dan wél in doe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zwaai Haai schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:23:
Wel opmerkelijk dat precies dit geheugen wel in combinatie met dit precies dit Mobo staat in de Best Buy Guide.. [BBG][September 2021] 1440p/144Hz Gaming Systeem
Is nog even zoeken wat ik er dan wél in doe.
Wat kan helpen is om even uit te zoeken of er andere merk/typen geheugen zijn, die dezelfde chips hebben als het door jou beoogde geheugen. Als die wel op de QVL staat, maar die jij beoogd hebt (met dezelfde geheugenchips dus) niet, kun je er wel vanuit gaan dat het met het geheugen dat jij voor ogen hebt gaat werken.

Om alle merken en alle typen te testen op een moederbord, zou iets teveel testwerk met zich meebrengen en vaak gaat het immers toch ook enkel om te chips die op de latjes gesoldeerd zijn. ;) Met wat Google werk kom je lijsten tegen met welk merk/type RAM latjes welke chips geheugen gebruiken. Vervolgens is het dus een kwestie van vergelijken. :)

Of je moet echt 100% zekerheid willen, dat kan natuurlijk ook, maar dan beperk je jezelf tot de QVL van het moederbord.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 01-10-2021 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:05
1- Zoals al eerder genoemd is, pasta zit al bij je cooler, hoef je niet extra te kopen, tenzij je nog n ander systeempje op moet lappen
2- kast is redelijk mooi en strak en snap dat t oog ook wat wilt, maar r zijn (sinds afgelopen jaar weer) kasten met betere airflow, waardoor je fans effectief lager kunnen draaien.

Voor de rest prima lijstje imo. al zou je hier en daar miss een paar tientjes kunnen besparen zoals op de voeding en SSD. genoeg die stuk goedkoper zijn, maar bij meeste gebruik momenteel niet of nauwelijks langzamer zijn.(Of aanschaf van extra SSD uitstellen totdat je de opslag daadwerkelijk nodig heb.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:35
Dit is geen goed advies, zeker als je Battlefield 2042 goed wilt kunnen draaien. Een 4c8t is al te krap voor 64man conquest in Battlefield V, dat loopt pas goed vanaf 6c12t. In Battlefield 2042 zit 128man conquest dus reken maar uit... Battlefield is een zeer CPU hungry game dus ik zou hier nooit op besparen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwaai Haai
JWL92 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:21:
1- Zoals al eerder genoemd is, pasta zit al bij je cooler, hoef je niet extra te kopen, tenzij je nog n ander systeempje op moet lappen
2- kast is redelijk mooi en strak en snap dat t oog ook wat wilt, maar r zijn (sinds afgelopen jaar weer) kasten met betere airflow, waardoor je fans effectief lager kunnen draaien.

Voor de rest prima lijstje imo. al zou je hier en daar miss een paar tientjes kunnen besparen zoals op de voeding en SSD. genoeg die stuk goedkoper zijn, maar bij meeste gebruik momenteel niet of nauwelijks langzamer zijn.(Of aanschaf van extra SSD uitstellen totdat je de opslag daadwerkelijk nodig heb.)
Thanks. echt tof alle reacties hier! 8)

Naast de 1TB M.2 haal ik een 1 TB Extra SSD haal ik over uit mijn oude systeem. Een goede voeding is belangrijk begreep ik, daarom wil ik daar niet op besparen. En modulair vanwege cable mgt.

Mijn alternatieven voor de kast zijn de Define 7 groot, of de Fractal Design meshify compact zoals hierboven getipt. Daarnaast de Lian Li O11 compact vind ik ook heel mooi! Noem mij een rare maar ik geef meestal vrij veel geld aan een (mooie) buitenkant van de kast uit.

tja door die afwijking zit ik nu dus met een mooie maar vrij grote kast Stond wel even te kijken van de maat. Op zich zou bij er het bestellen wel een belletje moeten gaan rinkelen bij de naam "Colossus"
maar ik dacht -ik wil em- :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RiXr7zDXacEFjbbhbpwvSu2V-ro=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6c91CPEiQbUtF5q7NZrjaZ1k.jpg?f=user_large
nu dus liever iets kleiners ;)
RubenDJ schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:30:
[...]

Dit is geen goed advies, zeker als je Battlefield 2042 goed wilt kunnen draaien. Een 4c8t is al te krap voor 64man conquest in Battlefield V, dat loopt pas goed vanaf 6c12t. In Battlefield 2042 zit 128man conquest dus reken maar uit... Battlefield is een zeer CPU hungry game dus ik zou hier nooit op besparen.
Oh dat wist ik niet ook super thanks!

[ Voor 18% gewijzigd door Zwaai Haai op 01-10-2021 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Qua kast heb ik de Define 7 XL, ik kan je zeggen dat ik daar echt méga blij mee ben, elke dag opnieuw!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nitrohoss
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-03-2024
Ha Zwaai, ik heb je net een handje kunnen geven voor ik moest vertrekken.
Grappig, ik zit in hetzelfde proces. Na een aantal blue screens gaf mijn PC de laatste zucht afgelopen week.

Ik kwam op dit lijstje uit om een systeem in elkaar te zetten voor de aankomende tijd.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 409,-€ 409,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Pro AC€ 114,90€ 114,90
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3070 V2 OC Edition met LHR€ 776,71€ 776,71
1BehuizingenCougar Panzer MAX€ 135,55€ 135,55
1ProcessorkoelingSpire XERUS 992€ 36,95€ 36,95
1Geheugen internG.Skill Flare X F4-3200C16D-32GFX€ 133,10€ 133,10
1VoedingenFractal Design ION+ 760W Platinum€ 139,95€ 139,95
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.855,16

[ Voor 86% gewijzigd door Nitrohoss op 03-10-2021 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwaai Haai
UPDATE : Ik ben met alle adviezen van hier en via de Whatsapp ondertussen verder, de PC bouwer adviseerde
- Een Corsair PSU. oke prima, maakt mij niet uit als het maar goed is.
- Een Noctua cooler, het is een kast zonder raam
- Een X570 Mobo... prima hoor net ff wat meer uitbreidings opties.

Dus de lijst is nu
  • Fractal Design Define 7 Compact White Solid
  • Moederbord AMD Gigabyte X570
  • Processor AMD Ryzen 7 5800X
  • Noctua CPU Cooler NH-D15
  • Corsair DDR4 Vengeance RGB Pro 2x16GB 3600 (RGB nutteloos want dichte kast, niet erg toch?)
  • Samsung SSD 980 1TB PRO
  • Corsair PSU TX850M 850W
  • Corsair LL120 RGB White Triple Fan Kit with Lighting Node PRO (heb gevraagd of er nog iets meer fans bij moeten)
  • en ja ik doe het .. een Gigabyte Geforce RTX 3070 Ti AORUS !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emphy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:00
Die fans zien er wat prijzig uit.

Voor een fractie van die prijs en zonder kerstverlichting:
pricewatch: Scythe Kaze Flex 120mm Slim PWM 300-1800rpm, 120mm
pricewatch: Scythe Kaze Flex 140 Square PWM, 140mm

Of, bijna even goedkoop, met rgb:
pricewatch: Scythe Kaze Flex 120 RGB PWM 300-1800rpm, 120mm
pricewatch: Scythe Kaze Flex 140 RGB PWM (1800rpm), 140mm

[ Voor 67% gewijzigd door emphy op 05-10-2021 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwaai Haai
Dankje, heb toch deze Corsair RGB genomen omdat die in het Corsair iCUE systeem goed zitten. Prijs maakt op het hele bedrag ook niet zoveel uit meer.. en ALS ik beter die Scyte had kunnen nemen. tis nu te laat want,,,

Dit is het geworden:
Fractal Design Define 7 Compact White Solid
Moederbord AMD Gigabyte X570 AORUS PRO
Processor AMD Ryzen 7 5800X
Noctua CPU Cooler NH-D15
Corsair DDR4 Vengeance RGB Pro 2x16GB 3600
Samsung 980 PRO M2 SSD 1TB
Gigabyte Geforce RTX 3070 Ti AORUS M
Voeding Corsair RM850x 850W
Windows 10 Home 64bit
3x Corsair RGB Casefan iCUE QL120
3x Noctua Casefan NF-A12x25 PWM

Hier moet ik toch we een rondje Battlefield 2042 op kunnen spelen lijkt mij. *O*

Definitief besteld, dus het - je zou ook nog kunnen overwegen - stadium is voorbij. :D
Vind het wel wat spannunnnd zo'n grote uitgave.

oh.. Zit net op V&A te kijken, mijn huidige 1070 kan ik nog wel wat voor vangen over een week als de nieuwe er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2.DIE.4
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-05 23:29
Post hier dan nog even een foto als die af is :-).

Voor je 1070 moet je makkelijk nog zo'n 275 à 300 kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

CH4OS schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:41:
maar vooral Intel zet maar marginale stappen, in dat op zicht; ik vind het in elk geval niet het wachten waard.
Ze zetten marginale stappen omdat ze al jaren op 14nm zitten, laat dat nou net zijn wat bij de komende release gaat veranderen. Dus wat dat betreft wordt dit tien keer interessanter dan Rocket Lake al was het vernieuwde recept van de AH hagelslag ook al interessanter dan Rocket Lake :+.

Maar waar je wel gelijk in hebt: je kunt altijd bezig blijven. De aankondiging staat gepland eind oktober, en de verkoop wordt verwacht begin november, maar wie weet. Misschien wat later, misschien slecht niet verkrijgbaar, misschien initieel veel te duur, misschien heb je zo pas een CPU in maart. Wachten is interessant als een paar maanden meer of minder je niet uit maakt, niet als je nu eigenlijk wil bestellen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zwaai Haai schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:43:
oh.. Zit net op V&A te kijken, mijn huidige 1070 kan ik nog wel wat voor vangen over een week als de nieuwe er is.
Wellicht interessant om het complete systeem aan te bieden? :) Krijg je er net wat meer voor en ben jij van alles af. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwaai Haai
2.DIE.4 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:18:
Post hier dan nog even een foto als die af is :-).

Voor je 1070 moet je makkelijk nog zo'n 275 à 300 kunnen krijgen.
Yes doe ik, zal gelijk ook wat ervaringen delen zodat anderen kunnen leren.
De winkel was helemaal dikke prima. Ga straks ook een goede review hier op Tweakers achterlaten.

Opgehaald en het doosje mee naar huis genomen, gelijk gezien dat het een stuk kleiner kastje is dan mijn huidige!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLojw9j-muyaHIva9syoXPI_lyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dd0PA4XRRkpWOcJ8wS8nMG66.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_3I94H6Qbr7G5P-Dl_ZtWLz54Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ABdBauubvNZW098UPpVCMRN.jpg?f=fotoalbum_large

Kabelboom ziet er netjes uit, en de fans zitten er goed in
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sscCEJL3ecEZcdO9-iC6yVVUA4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cavz1zFBgPg2fTpYWj7iP4qz.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6qwVSTs4YTGCeTGOrvei8Ek57s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NP5d52WWjfcIP8cAwjCN3H4C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwaai Haai
Wat ik anders had kunnen doen zijn maar kleine dingetjes.
  1. De Geheugen dimmetjes hebben ook RGB, die had ik best zonder kunnen kopen. Maar dat kan natuurlijk ook uit dus is niet echt een issue.
  2. De videokaart heeft een LCD schermpje. Beetje overbodig aangezien de kast toch dicht zit. Ook daarvoor geldt, ik heb er geen last van.
  3. Ik wilde een klein beetje lichteffect achter het rooster maar de powerbutton geeft best veel wit licht die het lichteffect wat teniet doet (zal later nog even een goed gifje posten) daar ga ik binnenin wel een zwart kapje voor maken
  4. Als die voeding er ook in het wit was was dat nog ietsje mooier geweest aan de achterkant. Maargoed.. De achterkant zie je toch nooit en het mobo heeft ook een zwarte backplate. Ook geen echt issue dus.
Wat ik nog wil doen:
- De rest van de software installeren, origin, Adobe tools en alle andere talloze tooltjes...
- Een 3dmark benchmark doen tussen mijn oude systeem (1070 en i7 2600k) en vergelijken
- De bios instellingen bekijken en hier posten. (misschien zijn daar nog tips) Ik kom er alleen niet in, voor Post is het zoo kort en ik kan op del rammen wat ik wil, ik kom er niet in. Wat doe ik fout?

[ Voor 19% gewijzigd door Zwaai Haai op 18-10-2021 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwaai Haai
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFr_3ZiRmcq26TK0cRmmkjjb1wE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VHT1d3Q7pFHGQ2VRFZyTXx02.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emphy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:00
Als ik het mij goed herinner is shutdown in windows tegenwoordig standaard hybernate, waardoor je niet in de bios kan als je de pc "opstart".

Zet "fast startup" uit en de pc sluit werkelijk af bij de shutdown zodat je weer bij je bios kan ^_^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-05 10:53
Zwaai Haai schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:07:
De bios instellingen bekijken en hier posten. (misschien zijn daar nog tips) Ik kom er alleen niet in, voor Post is het zoo kort en ik kan op del rammen wat ik wil, ik kom er niet in. Wat doe ik fout?
Kennelijk heeft de winkel alle opties aangezet in het BIOS om de de startup te versnellen. Op zich netjes dat ze dat doen.

Als je windows herstart met 'shift' ingedrukt reboot je naar een blauw scherm waar je onder 'geavanceerde opties' ergens Uefi instellingen kan kiezen. Doe dat en je systeem boot vervolgens naar je BIOS.
Pagina: 1