• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-03 17:43
Ik ben op zoek naar een vervanging van mijn stervende Panasonic Viera TX-L32G20.
pricewatch: Panasonic Viera TX-L32G20
Het beestje is nu zo'n 11 jaar en ben nog altijd verbluft over de beeldkwaliteit en de kijkhoeken.

Nu valt mij op dat moderne TVs erg belabberd performen op het gebied van kijkhoeken en de kleuren. Mijn broer en ook mijn vader hebben beiden best moderne Samsung LED TVs. Wanneer ik daar onder een hoek van 30 graden naar het beeld kijk, dan is het al erg belabberd. Blauw en helemaal flets.

Ik weet niet of dat aan een bepaalde techniek ligt, maar mijn oude beestje kan ik zelfs onder 20 graden bekijken en zie nog geen enkel verschil. We zitten niet allemaal kaarsrecht voor de TV.
Hebben jullie een idee waar ik op moet letten? Misschien op zoek naar een specifieke techniek? Of beter maar de oude Panasonic met de soldeerbout te lijf gaan?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Jij hebt een IPS tv en veel Samsung's komen met een VA paneel, vandaar dat verschil. Zie ook: https://www.rtings.com/tv/learn/ips-led-vs-va-lcd. Wat jij zoekt is een OLED, IPS lcd of high-end VA tv (met wide angle filter), zie ook hier voor meer info.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@pk128934 Dit topic betreft aankoopadvies dus het is verplaatst naar CEA. Tevens de topictitel verduidelijkt.

• pk128934
@benbaba Dank voor de uitleg en de linkjes. Dat gaat nog een zoektocht worden. Het is nu een 32" die we groot genoeg vinden, maar we kunnen eventueel naar 42". Dan is het waarschijnlijk nog net acceptabel voor de looks in de huiskamer. OLED is dan al uitgesloten volgens mij.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:21

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Let op dat die maten voor fabrikanten de ultrabudgethoek zijn, goede televisies zijn in die maten eigenlijk niet te vinden. Het is kiezen van slecht tot redelijk. De echt goede televisies beginnen vanaf 48" en pas bij 55" is er veel aanbod.

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-06 12:01
Oled is minimaal 48 inch, maar heeft zeker de betere kijkhoeken.

Vergeet alleen niet dat tegenwoordig de schermranden dermate kleiner zijn dat het totale formaat van een 48inch TV soms nog wel kleiner is dan een 42inch van een aantal jaren terug.

Een grotere TV went tevens erg snel, genoeg mensen die nu 55inch kopen en die na een week tot de conclusie komen dat het ook wel 65 had mogen zijn.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-06 15:14
dmantione schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:27:
Let op dat die maten voor fabrikanten de ultrabudgethoek zijn, goede televisies zijn in die maten eigenlijk niet te vinden. Het is kiezen van slecht tot redelijk. De echt goede televisies beginnen vanaf 48" en pas bij 55" is er veel aanbod.
Dit vind ik wel heel negatief gesteld eerlijk gezegd... echt "slechte" televisies zijn er vrijwel niet meer op de Nederlandse markt... uiteraard krijg je doorgaans waarvoor je betaald, dus qua opties zal een goedkope televisie niet kunnen opboksen tegen een high end model. Maar de tijden dat je een goedkope flatscreen kon kopen waar het beeld niet om aan te gluren is liggen toch al best wat jaren achter ons.

En dit heeft uiteraard ook met je verwachtingen en eisen te maken... jouw 'standaard' ligt duidelijk hoog, maar voor velen is het allemaal niet zo belangrijk en is een beetje redelijk beeld al meer dan prima.

Wat wel gezegd kan worden is dat het aantal beschikbare tv's in dergelijke 'kleine' formaten tegenwoordig wel heel dun gezaaid zijn...

pricewatch: Sony KDL-43WF665 Zwart

Een 43 inch tv van Sony voor een schappelijke prijs die het heel prima doet voor de prijsklasse... weinig mis mee voor iemand die een kleiner formaat wil en verder weinig eisen.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 20:20
oh jah, en wellicht ten overvloede, maar LED tv's zijn gewoon LCD schermen met een LED backlight.

• Hulleman
  • Laatst online: 12-06 17:15
MicGlou schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:35:
[...]
Dit vind ik wel heel negatief gesteld eerlijk gezegd... echt "slechte" televisies zijn er vrijwel niet meer op de Nederlandse markt. Maar de tijden dat je een goedkope flatscreen kon kopen waar het beeld niet om aan te gluren is liggen toch al best wat jaren achter ons.
Een hele goedkope LCD TV is ook anno 2021 niet om aan te gluren. Wellicht beter dan 10 jaar terug, maar de beste tv's van nu zijn ook velen malen beter dan 10 jaar terug. Dus relatief gezien blijven goedkope tv's niet om aan te gluren. Vrogger vond je een DVD ook de shit, toen kwam bluray en was een DVD niet om aan te gluren. Zo werkt dan nu eenmaal.

Mijn ouders hebben een hele goedkope LCD. Geloof mij, ik zit daar zo op de bank
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FgIxeqrDZ7W10awx-grx0AomNUM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ldRlQxqaobhnYGuzGopFnFmW.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Hulleman op 30-09-2021 09:49 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• MicGlou
Hulleman schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:47:
[...]

Een hele goedkope LCD TV is ook anno 2021 niet om aan te gluren. Wellicht beter dan 10 jaar terug, maar de beste tv's van nu zijn ook velen malen beter dan 10 jaar terug. Dus relatief gezien blijven goedkope tv's niet om aan te gluren. Vrogger vond je een DVD ook de shit, toen kwam bluray en was een DVD niet om aan te gluren. Zo werkt dan nu eenmaal.

Mijn ouders hebben een hele goedkope LCD. Geloof mij, ik zit daar zo op de bank
[Afbeelding]
Je zegt het zelf al... relatief. Maar jouw eisen zijn duidelijk hoog... maar dat betekent geheel niet dat een dergelijke tv slecht is voor iemand die geen hoge eisen stelt, want ook de goedkope tv's zijn beter dan die van 10 jaar geleden.

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het hangt samen met de definitie van "slecht", dat is in deze niet bedoeld als oordeel dat de TV na een maand stuk is of totaal afzichtelijk is. Het is evenwel zeker een feit dat in de genoemde beeldmaten de allergoedkoopste techniek van het moment gebruikt wordt, relatief weinig modellen wat betere techniek hebben en de echt goede techniek geheel afwezig is in deze maten.

Of goedkope TV's beter zijn dan 10 jaar geleden daar valt nog wel een woordje over te discussiëren. De meeste televisies zijn tegenwoordig wel 4K, dus die vooruitgang t.o.v. 10 jaar is er. Wat betreft de LCD-panelen is er voor de goedkope modellen niet veel veranderd. We hadden IPS en VA, we hebben IPS en VA. De vooruitgang zit in de verlichting en de filters, maar dat wordt in die beeldmaten weinig toegepast. Sowieso zou ik een moderne goedkope LCD onmiddelijk inruilen voor een plasma van 10 jaar geleden.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Met de maat TV die je voor ogen hebt, valt OLED inderdaad af.
Ik zou vooral eens kijken naar hoe breed en hoog je TV fysiek mag zijn op de plek waar je de TV gaat zetten of hangen en aan de hand daarvan bepalen wat het beeldformaat kan zijn. De bezels zijn nu dusdanig kleiner dat je misschien wel een grotere TV kwijt kunt (en je jezelf meer keuze geeft.)

Laat de VA panelen maar staan als het om kijkhoeken gaat.
IPS LCD schermen of OLED schermen zijn je keuze. (In de kleinere TV markt zijn er weinig/geen high end VA panelen beschikbaar die een goede kijkhoek geven.)

• Hulleman
MicGlou schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:15:
[...]

Je zegt het zelf al... relatief. Maar jouw eisen zijn duidelijk hoog... maar dat betekent geheel niet dat een dergelijke tv slecht is voor iemand die geen hoge eisen stelt, want ook de goedkope tv's zijn beter dan die van 10 jaar geleden.
Goed of niet goed is altijd relatief ten opzichte van een bepaalde norm. Je budget bepaalt de norm en bij elk budget heb je goede en slechte tv's. Voor €1.000 koop je een OLED (top) of bijvoorbeeld een Samsung Frame (op z'n best matig voor de prijs die je betaald). Maar het is wel goed om de topicstarter hier wat over mee te geven. Dat je zegt dat er geen slechte tv's meer gemaakt worden is gewoon niet waar.

@pk128934, wat is de diagonaal van je tv inclusief behuizing? Je zou eens kunnen kijken wat het verschil is met een 48" van nu. Dat is praktisch alleen maar scherm, terwijl jouw 32" tv voor de helft (zo niet meer) uit bezels bestaat. Desnoods de 48" maat eens met schilderstape op de muur afplakken en daar je oude tv voor zetten. Heb je een beeld wat jij nog acceptabel vind qua formaat.

[ Voor 23% gewijzigd door Hulleman op 30-09-2021 10:32 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Beter gezegd: Het is simpelweg de oorzaak van de ervaring van de topicstarter. Zijn 11 jaar oude televisie was destijds geen budgetmodel. Hij zit nu te winkelen tussen modellen waar fabrikanten alles wat geld kost hebben uitgesloopt in de strijd om de laagste prijs. Logisch dat zijn 11 jaar oude televisie dan nog prima concurrerend is. Een kijkhoekfilter kost geld. Zolang de onderliggende techniek niet verandert, gaat die logica vandaag de dag nog net zo op als 11 jaar geleden. Alleen een verandering van de onderliggende techniek zal een TV van 400 euro beter kunnen maken.

• Hulleman
dmantione schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:37:
Beter gezegd: Het is simpelweg de oorzaak van de ervaring van de topicstarter. Zijn 11 jaar oude televisie was destijds geen budgetmodel. Hij zit nu te winkelen tussen modellen waar fabrikanten alles wat geld kost hebben uitgesloopt in de strijd om de laagste prijs. Logisch dat zijn 11 jaar oude televisie dan nog prima concurrerend is.
Eens, net als mensen die van plasma af komen en niet naar een OLED willen door bang te zijn voor: burn-in, de lichtopbrengst in lichte kamers en/of direct zonlicht. Van plasma naar LCD is gewoon een stap terug.

• MicGlou
Hulleman schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:29:
[...]

Goed of niet goed is altijd relatief ten opzichte van een bepaalde norm. Je budget bepaalt de norm en bij elk budget heb je goede en slechte tv's. Voor €1.000 koop je een OLED (top) of bijvoorbeeld een Samsung Frame (op z'n best matig voor de prijs die je betaald). Maar het is wel goed om de topicstarter hier wat over mee te geven. Dat je zegt dat er geen slechte tv's meer gemaakt worden is gewoon niet waar.
We gaan een beetje heen en weer... maar wat ik zeg ligt dichter bij de waarheid dan jouw bewering dat kleine goedkope televisies per definitie slecht zijn en daarmee door jou al direct geen optie zijn... over 'iemand wat mee geven' gesproken. De tv zoals ik een link van plaatste is klein, betaalbaar en van prima kwaliteit... weinig mis mee voor iemand die geen hoge eisen stelt. TS is duidelijk niet op zoek naar een OLED of ander mid of high end televisie, aangeven dat er dus wel mogelijkheden zijn is 'wat meegeven'.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:38
pk128934 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:40:
Dank voor de uitleg en de linkjes. Dat gaat nog een zoektocht worden. Het is nu een 32" die we groot genoeg vinden, maar we kunnen eventueel naar 42". Dan is het waarschijnlijk nog net acceptabel voor de looks in de huiskamer. OLED is dan al uitgesloten volgens mij.
Je kan dan het beste naar een 43'' Sony tv kijken. De IPS implementatie van Sony biedt de beste kijkhoeken, vergeleken met andere IPS tv's. De Sony 43X7055 is momenteel scherp geprijsd, wil je uitgebreidere smart functionaliteit dan kun je naar de Sony 43XH80/ 43XH85 kijken.

LG brengt volgend jaar een 42'' OLED tv uit, afhankelijk van jouw situatie en wensen wellicht het wachten waard.

[ Voor 7% gewijzigd door Freshouttheoven op 30-09-2021 11:29 ]

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
MicGlou schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:13:
weinig mis mee voor iemand die geen hoge eisen stelt. TS is duidelijk niet op zoek naar een OLED of ander mid of high end televisie, aangeven dat er dus wel mogelijkheden zijn is 'wat meegeven'.
TS stelt wel degelijk eisen. Je hebt niet aangegeven of je televisie die je aanraadt op de gestelde eisen beter scoort dan overige televisies in deze categorie en laat het dus aan de TS en overige lezers om het uit te zoeken.

• MicGlou
dmantione schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:38:
[...]

TS stelt wel degelijk eisen. Je hebt niet aangegeven of je televisie die je aanraadt op de gestelde eisen beter scoort dan overige televisies in deze categorie en laat het dus aan de TS en overige lezers om het uit te zoeken.
De eisen zijn vrij eenvoudig hoor... niet groot en goede kijkhoeken. Niets over maximale helderheid, HDR, etc etc. En ik geef aan dat het een prima televisie is voor de eisen die TS stelt, daarvoor is het denk ik niet nodig om in technische details te verzanden.

• pk128934
Iedereen heel erg bedankt voor alle reacties. Ik ben nu de markt een beetje aan het verkennen. Eisen heb ik niet veel. Wel een paar.
* Minimaal 32" inch scherm
* Maximaal ~97 cm brede behuizing (ik zie wel wat 42 inch TV's die ongeveer zo groot zijn)
* Een IPS paneel (OLED is nog niet mogelijk met deze maat)
* 1 HDMI aansluiting
* CI interface (absolute must)
* Geen smart toeters en bellen (mag wel, maar is over een paar jaar toch outdated en nutteloos)
* Absoluut geen ingebouwde microfoon en camera
* Budget voor zoiets simpels....max 1000 Euro.

Ik wil deze gelegenheid ook gelijk aanpakken om iets met het geluid te gaan doen. Momenteel heb ik twee Genie speakers van Mordaunt Short aangesloten op een receiver. De receiver doet enkel wat wanneer we naar de radio luisteren of iets met de PS4 doen. Misschien het moment om een soundbar erbij te zoeken. Radio streamen via de soundbar of met een Raspberry Pi misschien.

Edit:
Vanavond 3 TVs tegengekomen die misschien matchen. Volgens mij zijn het allemaal IPS schermen:
  • Sony KDL-43WF660/Sony KDL-43WF665 - ca 400 Euro - Full HD.
  • Sony KD-43X7055 - ca 400 Euro - 4k. Maar wel twee maal zoveel energie verbruik.
  • LG 43UP78006LB Zwart - ca 375 Euro - 4k. Zuiniger dan de Sony 4k. Daarnaast Direct-LED backlight wat mij beter lijkt dan Edge-lit. Ben alleen bang dat de bouwkwaliteit tegenvalt.
  • Panasonic TX-43HX900E - ca 680 Euro - 4k. De duurste. Energieverbruik gelijk aan de LG. Merk waar ik goede ervaringen mee heb.
Wat me opvalt is dat deze TVs allemaal ruim onder mijn budget zitten, maar ik niet echt een meerwaarde kan ontdekken om het dubbele uit te geven aan een duurdere TV. Misschien zie ik iets over het hoofd.

Wat vinden jullie van het lijstje?

[ Voor 41% gewijzigd door pk128934 op 30-09-2021 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:38
Zoals eerder gezegd levert de IPS implementatie van Sony onder een hoek het beste beeld op. De vergelijking die je maakt qua stroomverbruik is onjuist doordat je geen rekening houdt met de details. De reden waarom de Sony 43X70 op papier meer stroom verbruikt komt doordat deze tv een stuk helderder kan. Sterker nog, bij een gelijkwaardige helderheid en content is de Sony zelfs iets zuiniger.

Direct led vs. Edge lit is om het even, de een is niet altijd beter dan de ander. Dit is geheel afhankelijk van de fabrikant, zo bieden de edge lit tv’s van Sony een betere uniformiteit dan de direct led tv’s van LG.

Uit jouw lijstje zal de Panasonic de meest natuurgetrouwe beeld laten zien, je zou dan eventueel voor de 43HX940 kunnen kiezen, deze tv maakt gebruik van Panasonic's 'Intelligent Sensing' (betere synchronisatie tussen de backlight control en LCD shutter), dit resulteert in een beter contrast en meer schaduwdetails vergeleken met andere IPS tv's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQAiO0epegTwwS_g00oj3E5O8vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZnswQYLK9L2NrYnzoz2p8kL5.jpg?f=fotoalbum_large

Links zie je de Sony XG85 en rechts de Panasonic HX940 met 'Intelligent Sensing' aan, beide hebben een IPS paneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pk128934
Inmiddels heb ik een keuze gemaakt. Het is een Sony KD-43X81J geworden.
pricewatch: Sony KD-43X81J Zwart
Wel iets duurder geworden, maar het voordeel is, dat ik hem echt kon zien en hem niet op goed geluk hoefde te kopen.

Vandaag opgehaald en hij staat inmiddels op zijn plek. Prachtig beeld en ondanks dat het ook weer een IPS is, merk je toch echt wel dat de tijd vooruit is gegaan. Bij de TV heb ik ook een Sony HT-X8500 soundbar gekocht. pricewatch: Sony HT-X8500
Prima geluid. Beter dan de Bose Soundbar 300 die ik eigenlijk op het oog had. En lekker simple zonder apps enzo. Mooi setje zo. Morgen de TV ophangen zodat de soundbar er mooi onder kan.

Marantz N1504 gaat in de verkoop. Die is niet meer nodig.
Voor mijn radiobehoefte komt er nog een Raspberry Pi met audio over HDMI aan de soundbar te hangen, en dan is de set compleet. Die pakt dan gewoon direct de MP3 stream van 3FM, en dat is genoeg.

Iedereen bedankt voor de adviezen en de inzichten!

[ Voor 5% gewijzigd door pk128934 op 02-10-2021 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

MicGlou schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:30:
[...]

De eisen zijn vrij eenvoudig hoor... niet groot en goede kijkhoeken. Niets over maximale helderheid, HDR, etc etc. En ik geef aan dat het een prima televisie is voor de eisen die TS stelt, daarvoor is het denk ik niet nodig om in technische details te verzanden.
Goede kijkhoek = niet fletser worden van kleuren bij grote kijkhoek. Opmerkelijk dat een televisie met een laag contrast (IPS vs PVA) dan ineens een goede keuze is? Lijkt mij gek om wat kijkhoek op te offeren in ruil voor een veel fletser beeld recht van voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat IPS onder een hoek superieur is, is algemene LCD-kennis. De afweging tussen kijkhoek en contrast is voor iedereen persoonlijk, er zijn genoeg woonkamers waar bankstellen staan waarvan je het scherm niet recht van voren kunt bekijken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
Anoniem: 159816 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 09:54:
[...]

Goede kijkhoek = niet fletser worden van kleuren bij grote kijkhoek. Opmerkelijk dat een televisie met een laag contrast (IPS vs PVA) dan ineens een goede keuze is? Lijkt mij gek om wat kijkhoek op te offeren in ruil voor een veel fletser beeld recht van voren.
Heb dit weekend heel wat TVs gezien. In de winkels hebben we een beetje onze zitposities gesimuleerd. Iedere keer wanneer we een 43" met een goede kijkhoek ontdekten, was het even googelen, en bleek het een IPS. Het zwart is misschien wat minder zwart, maar dat vind ik totaal niet interessant. Belangrijker vind ik het dat groen mooi groen blijft ipv lelijk flets.

Onze zitposities varieren van 70 graden aan de linker kant, tot recht ervoor tot 30 graden aan de rechterkant.

[ Voor 9% gewijzigd door pk128934 op 03-10-2021 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
pk128934 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:05:
[...]

Heb dit weekend heel wat TVs gezien. In de winkels hebben we een beetje onze zitposities gesimuleerd. Iedere keer wanneer we een 43" met een goede kijkhoek ontdekten, was het even googelen, en bleek het een IPS. Het zwart is misschien wat minder zwart, maar dat vind ik totaal niet interessant. Belangrijker vind ik het dat groen mooi groen blijft ipv lelijk flets.

Onze zitposities varieren van 70 graden aan de linker kant, tot recht ervoor tot 30 graden aan de rechterkant.
Volgend jaar komen de 42" OLEDs ;) (edit: maar dat was al gemeld :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-06 23:01
Anoniem: 159816 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 09:54:
[...]

Overdrijven is ook een vak! Een IPS scherm is niet "veel fletser". Het contrast van een VA scherm is zeker hoger, maar IPS geeft ook een prima beeld. De kleuren van IPS zijn natuurgetrouwer en grotere kijkhoek is voor veel mensen ook niet onbelangrijk.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Vulcan750 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 22:26:
[...]

Overdrijven is ook een vak! Een IPS scherm is niet "veel fletser". Het contrast van een VA scherm is zeker hoger, maar IPS geeft ook een prima beeld. De kleuren van IPS zijn natuurgetrouwer en grotere kijkhoek is voor veel mensen ook niet onbelangrijk.
Ik weet niet of je weleens een IPS scherm in de avond hebt gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
apis29 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:23:
[...]

Volgend jaar komen de 42" OLEDs ;) (edit: maar dat was al gemeld :+ )
Weet ik. Maar de kapotte TV wilde naar niet op wachten. Daarbij zal een 42" OLED vast niet zo fijn geprijst zijn dan mijn nieuwe prachtige TV. Als deze TV de geest geeft, zie ik wel weer wat dan het buzzword is. ;)
Anoniem: 159816 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 23:14:
[...]

Wat is er mis mee? Het contrast is prima hoor. Misschien is zwart niet helemaal zwart, maar de kleuren zijn altijd nog mooier dan bij een VA. Ik heb 11 jaar naar een IPS gekeken en hoop er met deze TV nog eens 11 bij te plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
pk128934 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:24:
Wat is er mis mee? Het contrast is prima hoor. Misschien is zwart niet helemaal zwart, maar de kleuren zijn altijd nog mooier dan bij een VA.
Niks met IPS als je er tevreden over bent. Het is wel een feit dat het menselijk oog gevoeliger is voor contrast dan voor kleur. Dus een goed contrast heeft meer impact op het beeld dan goede kleuren. Het is niet voor niets dat high-end LCD's altijd een VA scherm hebben met wide angle filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hulleman schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:26:
[...]

Niks met IPS als je er tevreden over bent. Het is wel een feit dat het menselijk oog gevoeliger is voor contrast dan voor kleur. Dus een goed contrast heeft meer impact op het beeld dan goede kleuren. Het is niet voor niets dat high-end LCD's altijd een VA scherm hebben met wide angle filter.
Je ziet dit vooral terug met OLED, die kunnen (of konden?) niet zoveel kleuren weergeven als een goed LCD paneel. Maar voor bijna iedereen ziet de OLED er beter uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 17:02
Wat moet het toch heerlijk zijn om nog nooit een OLED aan de wand gehad te hebben. Als je niet weet wat je mist, mis je ook niets. :p

too old, too cold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
pk128934 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:24:
[...]

Weet ik. Maar de kapotte TV wilde naar niet op wachten. Daarbij zal een 42" OLED vast niet zo fijn geprijst zijn dan mijn nieuwe prachtige TV. Als deze TV de geest geeft, zie ik wel weer wat dan het buzzword is. ;)
Zag toevallig gisteren dat je nu in Denemarken bij een keten de 48" A1 voor omgerekend nog geen €540 in de aanbieding hebt (wel een beperkt aantal van 200). Maar idd, bij introductie zal die 42" vast ook nog tegen de €1000 aanzitten ... (volgend jaar rond deze tijd echter ...)
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:29:
[...]

Je ziet dit vooral terug met OLED, die kunnen (of konden?) niet zoveel kleuren weergeven als een goed LCD paneel. Maar voor bijna iedereen ziet de OLED er beter uit.
Dit speelt volgens mij alleen bij hogere helderheden, bij lagere/SDR helderheden doet een OLED het beter dan LCD tv's.
Hulleman schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:26:
[...]

Sinds een jaar of twee/drie pas en oorspronkelijk bedoeld om degradatie van het beeld naar de zijkanten toe te verminderen bij de steeds groter wordende tv's (gezien vanuit een central zitpositie). Veelal zit die filter dan ook niet op de kleinste formaten in de reeks ...
Vanuit een hoek heeft een IPS ook al snel een beter contrast dan een VA paneel dus in dit geval is het zo'n slechte keus niet (die 42" OLED van volgend jaar zou dan natuurlijk wel ideaal zijn).

[ Voor 30% gewijzigd door apis29 op 05-10-2021 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Anoniem: 159816 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 23:14:
[...]

Ja hoor! Bij een normaal verlichte huiskamer geen probleem. En ik weet waar ik het over heb. In onze huiskamer staat een LG 65E9 oled.
En ja, i. t. t. een lcdtv heeft deze tv van alle kanten een veel beter beeld. Een mooie film kijken in een vrijwel donkere kamer ziet er sensationeel uit. Zwart is 100% zwart, dat is op de meeste IPS tv's donkergrijs in het donker. Maar veel mensen kijken tv in een normaal verlichte kamer, en dan doet een IPS tv het nog niet zo slecht. Een tv met va scherm doet het zeker beter qua zwartwaardes, maar kijk je geregeld met meerdere mensen dan is een brede kijkhoek m. i. belangrijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Vulcan750 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:26:
[...]
Een tv met va scherm doet het zeker beter qua zwartwaardes, maar kijk je geregeld met meerdere mensen dan is een brede kijkhoek m. i. belangrijker.
Dus gewoon een OLED halen. Én goede kijkhoeken én perfecte zwartwaardes :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Hulleman schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:19:
[...]

Dus gewoon een OLED halen. Én goede kijkhoeken én perfecte zwartwaardes :Y)
Eens! :Y

Pagina: 1