Hulp bij samenstellen nieuwe desktop

Pagina: 1
Acties:

• Wu-Knows
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-07 08:31
Hola!

Ik ben opzoek naar een duwtje in de goede richting. Mijn computer heeft het na 7 jaar helaas begeven en is aan vervanging toe. Ik ben opzoek naar het volgende:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn computer om te gamen (Minecraft) en filmpjes/streams te kijken. Wat ik voornamelijk merk is dat mijn FPS nu constant onder de 20FPS schiet, waar anderen met gemak de 200FPS halen.
Daarnaast vind ik het ook fijn om programma's als Photoshop en Illustrator te kunnen draaien, maar daarbij moet ik wel zeggen dat ik dat eens in de zoveel tijd gebruik. Dus het is niet een 'harde' eis.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget ligt rond de €1.500,- voor alleen de kast met inhoud

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee dat heb ik niet

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil 2 beeldschermen kunnen gebruiken, 2 SSD's van 1TB en een USB-C aansluiting aan de voorkant van de kast zou fijn zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar AMD. Ik denk dat de 5600x een goede optie is, maar ik sta open voor andere AMD's

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet het belangrijkste maar wel het vermelden waard: ik wil absoluut geen lampjes in mijn kast. Gewoon een strak zwarte met glas aan de zijkant heeft mijn voorkeur.

Ga je overklokken?
Nee, dat ben ik niet van plan

Wat verwacht je van ons?
Na enige twijfel heb ik de keuze gemaakt voor AMD, maar welke apparatuur daar verder bij past vind ik lastig om uit te zoeken, puur omdat ik de kennis gewoon niet heb.
Bestaan er nog computerwinkels die jullie aanraden met goede service?
Is het mogelijk om alles los te kopen en in elkaar te laten zetten door een andere partij?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:47

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de best buy guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open

Succes!

• Wu-Knows
En hierbij mijn lijstje!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 286,90€ 286,90
1MoederbordenAsus Prime B550M-A€ 90,75€ 90,75
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2€ 589,-€ 589,-
1BehuizingenNZXT H510 Zwart€ 74,28€ 74,28
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 124,81€ 124,81
1VoedingenSharkoon WPM Gold ZERO€ 69,90€ 69,90
1Solid state drivesSamsung 870 Evo 1TB€ 90,25€ 90,25
Totaal€ 1.325,89

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05:52
Een paar overwegingen op de zondagmorgen bij deze lijst

• Wu-Knows
Oh super! Heb ik weer wat te doen op de zondag :) Dank je wel.

• belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-10 12:54

belgianmadcow

enthousiast

Ik checkte even of je geheugen compatibel is met je gekozen mobo, vond het niet op de QVL van Asus maar vond het mobo wel op de QVL van G.Skill voor dat geheugen, dus dat is in orde.

De videokaart die je selecteerde is nergens leverbaar. Pakweg pricewatch: Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC LHR wel. De LHR in de titel van die kaart staat voor Low Hash Rate - dit wil zeggen ongeschikt voor minen, just saying.

Bij je voeding had ik twijfels - Sharkoon is niet iets dat ik met kwaliteit associeer. Een zoektochtje op die voeding in het Componenten-topic gaf één hit, waarin ze als "laag op de ladder" aangemerkt werd door de moderator.

Met iets als pricewatch: Corsair TX650M heb je wel kwaliteit, zonder te veel omhoog in prijs. Die is wel semi-modulair; als je graag modulair wil kom je rond de 100 € uit en kan je net zo goed voor de pricewatch: Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart gaan. Dan heb je ruimte voor de toekomst (als je dat belangrijk vindt).

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Je kunt de pricewatch: Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart pakken als voeding. Heel veel kwaliteit voor weinig. Wil je binnen 5 jaar een zware videokaart upgrade erin dan is de iets mindere pricewatch: Corsair RM750 (2019) ook een optie. Krijg je meer vermogen, maar de kwaliteit is minder dan de RMx. Wel beter dan de TXm en de voeding van Sharkoon.

• Wu-Knows
Bedankt voor de tips! Heb hem gisteren besteld dus nu is het afwachten.
De winkel had mij voeding een gratis upgrade gegeven naar de Corsair TX650M, dus ik was helemaal blij.

Alvast een fijn weekend allemaal! :)
Pagina: 1