Spraakgestuurd TV kanalen aansturen i.v.m. spierziekte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RH85
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 01-05 08:26
Dag allen,

Mijn vader heeft helaas de spierziekte ALS. Bij hem thuis heeft hij alles van Google Nest staan en HouseMate voor de homeautomation en alles is ook goed ingeregeld spraakgestuurd met het aanzetten van lampen/airco/tv aan en uit etc). We lopen echter vast met 1 ding en dat is spraakgestuurd de televisie kunnen bedienen en dan gaat het om het switchen van kanalen. Hier kunnen we geen oplossing voor vinden.

Hij heeft helaas geen spierkracht meer om bijvoorbeeld ook een telefoon te ontgrendelen waardoor echt alles spraakgestuurd moet. Helaas is mijn moeder ook 2 jaar geleden overleden dus de mogelijkheid om snel van een zender te wisselen is er in die zin ook niet of we moeten het oplossen met buren/familie.

Heeft er iemand hier de oplossing?

Zijn provider is Caiway, telefoon Samsung S10.

Mocht die over moeten stappen naar een iPhone met Apple TV om daar de interactieve caiway app op te moeten installeren dan is dat ook geen probleem als er maar een werkbare oplossing is, wellicht is deze app met Hey Siri op te starten?

Zag vandaag ook de Harmony Elite maar of deze spraakgestuurd kan werken? pricewatch: Logitech Harmony Elite

Als iemand de oplossing heeft hoor ik het graag, ook zou ik graag typenummers van goede spraakgestuurde tv's ontvangen (nieuwe) zodat we een mooie oplossing voor hem kunnen realiseren.

Dank voor de hulp!

Alle reacties

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:59

M2M

medicijnman

https://blog.bestbuy.ca/t...tv-with-a-voice-assistant

Er zijn mogelijkheden, zo lijkt...

Edit: samsung TV's hebben het ook:
https://www.samsung.com/a...n%20await%20the%20command.

Wellicht een kwestie van de juiste tv?

[ Voor 53% gewijzigd door M2M op 29-09-2021 16:59 ]

-_-

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
Even gekeken naar Housemate en de hardware daarvan ondersteunt IR. Dan is het toch triviaal om codes voor TV afstandsbediening te sturen?

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:13

Honesty

kattenneus!

De betere tv's van Philips hebben volgens mij ook een afstandbediening met spraakbesturing.
https://www.coolblue.nl/advies/hulp-bij-de-philips-afstandsbediening.html

Festina lente

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-05 07:23
Volgend.

Mijn situatie is exact hetzelfde. Bij mijn vader heb ik domoticz. Ik zal dit moeten aanvullen met google home en wil domoticz naar home assistant migreren.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Je kunt ook zoeken op infrarood afstandsbediening Google assistant.

Je vindt dan bijvoorbeeld https://www.amazon.nl/Uni...l-Assistant/dp/B0882HT1FN . En nog een heleboel andere, zeker als je op de Engelse termen zoekt.

Moet je wel open staan voor China meuk met een online verbinding.
remcoXP schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:11:
Volgend.

Mijn situatie is exact hetzelfde. Bij mijn vader heb ik domoticz. Ik zal dit moeten aanvullen met google home en wil domoticz naar home assistant migreren.
Dat zou prima moeten willen: infrarood zendertje icm home assistent. Dat is echter een knutsel.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 29-09-2021 18:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
Honesty schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:07:
De betere tv's van Philips hebben volgens mij ook een afstandbediening met spraakbesturing.
https://www.coolblue.nl/advies/hulp-bij-de-philips-afstandsbediening.html
Ziggo heeft ook zo'n box met afstandsbediening maar je moet typisch een knopje indrukken om spraak te activeren. Daarmee valt die oplossing hier af volgens mij.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:18
RH85 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:37:
Dag allen,

Mijn vader heeft helaas de spierziekte ALS. Bij hem thuis heeft hij alles van Google Nest staan en HouseMate voor de homeautomation en alles is ook goed ingeregeld spraakgestuurd met het aanzetten van lampen/airco/tv aan en uit etc). We lopen echter vast met 1 ding en dat is spraakgestuurd de televisie kunnen bedienen en dan gaat het om het switchen van kanalen. Hier kunnen we geen oplossing voor vinden.

Hij heeft helaas geen spierkracht meer om bijvoorbeeld ook een telefoon te ontgrendelen waardoor echt alles spraakgestuurd moet. Helaas is mijn moeder ook 2 jaar geleden overleden dus de mogelijkheid om snel van een zender te wisselen is er in die zin ook niet of we moeten het oplossen met buren/familie.

Heeft er iemand hier de oplossing?

Zijn provider is Caiway, telefoon Samsung S10.

Mocht die over moeten stappen naar een iPhone met Apple TV om daar de interactieve caiway app op te moeten installeren dan is dat ook geen probleem als er maar een werkbare oplossing is, wellicht is deze app met Hey Siri op te starten?

Zag vandaag ook de Harmony Elite maar of deze spraakgestuurd kan werken? pricewatch: Logitech Harmony Elite

Als iemand de oplossing heeft hoor ik het graag, ook zou ik graag typenummers van goede spraakgestuurde tv's ontvangen (nieuwe) zodat we een mooie oplossing voor hem kunnen realiseren.

Dank voor de hulp!
Alexa in combinatie met een Harmony. Doet alles wat je wil en is universeel.
Helaas heeft Logi aangegeven te stoppen mer de Harmony lijn, snel zijn dus 🤷🏻‍♂️

• Rukapul
HyperBart schreef op woensdag 29 september 2021 @ 22:32:
[...]

Alexa in combinatie met een Harmony. Doet alles wat je wil en is universeel.
Helaas heeft Logi aangegeven te stoppen mer de Harmony lijn, snel zijn dus 🤷🏻‍♂️
Of Google Assistant wat topicstarter al heeft.

Normaal gesproken is het niet handig om in een end of life product te investeren, zeker als dat leunt op een online dienst en een premium prijs heeft.

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Is het misschien een idee om de tv ontvanger op een xbox met hdmi input aan te sluiten en dan een xbox adaptive controller?
https://www.xbox.com/nl-N.../xbox-adaptive-controller

• HyperBart
Rukapul schreef op donderdag 30 september 2021 @ 00:07:
[...]

Of Google Assistant wat topicstarter al heeft.
Juist!
Normaal gesproken is het niet handig om in een end of life product te investeren, zeker als dat leunt op een online dienst en een premium prijs heeft.
Kan ik me in vinden maar ik denk dat er weinig andere oplossingen zo compleet zijn als deze om eerlijk te zijn...

• RH85
Dank voor de reacties tot nu toe en alles blijft welkom!

Spraakgestuurde TV's zijn er inderdaad genoeg, maar let op je dient altijd FYSIEK een knop in te drukken op de afstandsbediening voordat deze actief worden.

Via Google Home, hey Google zet tv aan/uit dat werkt wel. Het gaat echter om de laatste stop en dat is het verwisselen van de zenders spraakgestuurd. Wat verder lastig is dat bijvoorbeeld de telefoon ook altijd ontgrendeld dient te zijn voordat deze actief gaat worden met spraakcommando's. Altijd dus eerst fysiek ontgrendelen. Is dit beter geregeld met bijvoorbeeld een iPhone of kan dit ook anders met Android?

Alle tips blijven welkom, mijn dank is enorm groot!

• Rukapul
RH85 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:16:
Dank voor de reacties tot nu toe en alles blijft welkom!

Spraakgestuurde TV's zijn er inderdaad genoeg, maar let op je dient altijd FYSIEK een knop in te drukken op de afstandsbediening voordat deze actief worden.

Via Google Home, hey Google zet tv aan/uit dat werkt wel. Het gaat echter om de laatste stop en dat is het verwisselen van de zenders spraakgestuurd. Wat verder lastig is dat bijvoorbeeld de telefoon ook altijd ontgrendeld dient te zijn voordat deze actief gaat worden met spraakcommando's. Altijd dus eerst fysiek ontgrendelen. Is dit beter geregeld met bijvoorbeeld een iPhone of kan dit ook anders met Android?

Alle tips blijven welkom, mijn dank is enorm groot!
Wat vind je van mijn eerdere suggestie hierboven?

• RH85
Rukapul schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:14:
Je kunt ook zoeken op infrarood afstandsbediening Google assistant.

Je vindt dan bijvoorbeeld https://www.amazon.nl/Uni...l-Assistant/dp/B0882HT1FN . En nog een heleboel andere, zeker als je op de Engelse termen zoekt.

Moet je wel open staan voor China meuk met een online verbinding.

[...]

Dat zou prima moeten willen: infrarood zendertje icm home assistent. Dat is echter een knutsel.
Dit ga ik ook proberen en aanschaffen. Alles proberen voor de juiste en beste oplossing ;).

Dit gaat trouwens voor de tv in zijn slaapkamer, op den duur als hij volledig in de rolstoel beland kan hij de televisie in de woonkamer wel aansturen/bedienen met Housemate vanuit de rolstoel.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
Logitech hub of companion icm google mini/hub https://www.logitech.com/...n.915-000240.html?crid=60

Je kunt dan via google o.a. zenders wisselen en volume aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH85
Nog meer tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Je moet dan een app hebben die compatible is met google home. Welke zenders kijkt hij? Kan je dat niet allemaal vervangen voor zaken welke wel door google assistant op de chromecast kan worden aangestuurd? Zoals NLZiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Welke resultaten heb je al geboekt? Want ik denk dat de inspiratie wel op is.

Ondanks dat er geen verdere ontwikkeling in wordt gestoken denk ik dat de Harmony wel je beste interface is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RH85
Dag allen,

het werkt inmiddels uitstekend!

In combinatie met Google Home & Google Nest Audio speakers en de aanschaf van een Logitech Harmony Hub.
Alles ingesteld en tv zenders zijn nu spraakgestuurd te bedienen!

Top!!!

Dank voor alle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxHelga
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22-02-2022
RH85 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:29:
Dag allen,

het werkt inmiddels uitstekend!

In combinatie met Google Home & Google Nest Audio speakers en de aanschaf van een Logitech Harmony Hub.
Alles ingesteld en tv zenders zijn nu spraakgestuurd te bedienen!

Top!!!

Dank voor alle reacties.
Wat goed! ik zoek ook een oplossing als dit voor een vriend van mij met ver gevorderde MS
Ik heb niet zoveel verstand van dit soort gadgets maar hij heeft een google home staan. Zo een die op een tablet lijkt en speakers heeft. Hierop kan hij de centrale alarmeren als hij hulp nodig heeft.
Ik wil het voor hem ook graag mogelijk maken om de tv via spraak te kunnen bedienen want het is voor hem ook de enige dagbesteding die hij nog heeft.
Kan je mij helpen hoe ik dit moet "installeren"bij hem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 16:07
Dan moet je even de TS taggen denk ik @RH85

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxHelga
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22-02-2022
@DePaul oh... dat wist ik niet. Ben nieuw hier.
Dank u wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 16:07
@xxHelga Geeft niet, op deze manier krijgt de TS sowieso een seintje dat er gereageerd is :)

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arual_NB
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12-03-2023
Beste allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb met interesse bovenstaande gelezen.
Ook ik ben op zoek naar een oplossing voor mijn moeder. Halfzijdig verlamd met de combinatie van MS betekenen dat ze behoorlijk afhankelijk is met een leeftijd van 63.

Momenteel kan ze via een grote rode knop met haar hand de telefoon en tv besturen. Echter zijn de opties dan heel beperkt.

Ik ben op zoek naar opties om via spraakbesturing de TV en telefoon te besturen. Zowel wisselen van zenders als bellen en opnemen. Er is nu een google hub wat goed werkt voor radio.

Een Logitech Harmony Hub is niet meer verkrijgbaar, wat zijn de opties?

Zijn er partijen of experts op dit gebied? zou graag meer zelfstandigheid aan mijn moeder gunnen.
Alvast enorm bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-05 19:06
Arual_NB schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:48:
Beste allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb met interesse bovenstaande gelezen.
Ook ik ben op zoek naar een oplossing voor mijn moeder. Halfzijdig verlamd met de combinatie van MS betekenen dat ze behoorlijk afhankelijk is met een leeftijd van 63.

Momenteel kan ze via een grote rode knop met haar hand de telefoon en tv besturen. Echter zijn de opties dan heel beperkt.

Ik ben op zoek naar opties om via spraakbesturing de TV en telefoon te besturen. Zowel wisselen van zenders als bellen en opnemen. Er is nu een google hub wat goed werkt voor radio.

Zijn er partijen of experts op dit gebied? zou graag meer zelfstandigheid aan mijn moeder gunnen.
Alvast enorm bedankt
Zijn er (lokale) MS verengingen/ belangen organisatie's die het misschien weten? wellicht is er een (niet commerciële) discussie forum voor personen met MS.
Zoek eens met Windows Bing ipv Google (met Google krijg je gelijk pagina's vol met reclame of bedrijven die betalen om 'hoog' in de zoekresultaten te komen)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:09

martijn v o

Certified by Enphase.

Ziggo heeft een nieuw kastje (next en next mini) die werkt ook spraakgestuurd.
Je moet wel eerst een knopje indrukken op de afstandsbediening, maar dan kun je wisselen van zenders met je stem.
Je moet dan wel in het ziggo gebied zitten denk ik.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linalina
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-05 17:31
Even een algemeen antwoord voor de minder technisch aangelegden onder ons. Er bestaat ook omgevingsbediening, wat via de zorgverzekeraar aangevraagd kan worden. Vooral bij ziektes zoals MS en ALS zijn er dan veel meer mogelijkheden, waaraan je zelf niet snel denkt. Zoals bediening met stem, ogen, hoofd, blazen, enz. Hierop kan van alles worden aangesloten, ook elektrische deuropeners bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
Arual_NB schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:48:
Zoiets voor de TV https://www.amazon.nl/Bro...-Compatibel/dp/B088WF9MJ6?
Geen ervaring mee.
Die hub staat nog wel op marktplaats.

[ Voor 5% gewijzigd door jobr op 13-03-2023 19:56 ]

Pagina: 1