Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-11 14:57
Zoals iedereen ongetwijfeld weet swingen de aardgasprijzen momenteel de pan uit. Ik heb zelf een contract met een variabel tarief.

Vandaag las ik op een nieuwssite dat de interessant kan zijn voor mensen met een variabel tarief om deze maand (vandaag of morgen dus) over te stappen op een contract met vast tarief. Dit omdat de prijzen van deze contracten maandelijks herzien worden en dus vanaf oktober nog duurder gaan worden.

Ik heb zelf de berekening gemaakt, maar ik weet niet of ze klopt.
Ik heb een verbruik van ongeveer 15.000kWh per jaar aan aardgas. Het totaal van mijn laatste factuur was 577,31€, waarvan de energiecomponent 243,35€ uitmaakte.
Als ik nu zou overstappen op een vast contract zou dit mij 1.276,76€ voor 1 jaar kosten, waarvan de energiecomponent 931,96€ uitmaakt.

Mijn leverancier baseert zich op de TTF tarieven. Als ik de tarieven voor augustus - september 2021 bekijk zijn deze al 5 à 6 keer zo hoog als in dezelfde maanden in 2020 (https://finance.yahoo.com...includeAdjustedClose=true)

Als we ervan uitgaan van een verzesvoudiging van de tarieven zou ik met mijn huidige contract uitkomen op 1.740€, dan lijkt de overstap naar een vast contract interessant. Uiteraard weet niemand hoe de tarieven verder gaan evolueren, maar mijn vraag is vooral of mijn redenering / berekening klopt of of ik ergens de mist in ga.

Misschien belangrijk om te weten is dat ik in België woon, ik weet niet of de situatie in Nederland (heel) verschillend is.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 16:47

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

"15.000kWh per jaar aan aardgas. "

Dit is bijzonder. Aardgas verbruik reken je in m. Electra is in kWh (waarbij 15.000 behoorlijk veel is, maar ik ken jehuis/gezin uiteraard niet). Moet het 15.000 m3 zijn (wat ook heel veel is?)

Ik heb hetzelfde overwogen: ben net vorig jaar overgestapt naar een vast 1 jarig contract, en de oude leverancier belde op om mij terug te halen. Ging mij nu al >€50/maand meer kosten met een contract van 5 jaar vast.

Het blijft echter gokken: het zal vast duurder worden, maar hoeveel en hoesnel, en wat voor regeringsmaatregelen er genomen worden weet niemand.

[ Voor 53% gewijzigd door superduper op 29-09-2021 16:00 ]

• mathias82
superduper schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:58:
"15.000kWh per jaar aan aardgas. "

Dit is bijzonder. Aardgas verbruik reken je in m. Electra is in kWh (waarbij 15.000 behoorlijk veel is, maar ik ken jehuis/gezin uiteraard niet). Moet het 15.000 m3 zijn (wat ook heel veel is?)

Ik heb hetzelfde overwogen: ben net vorig jaar overgestapt naar een vast 1 jarig contract, en de oude leverancier belde op om mij terug te halen. Ging mij nu al >€50/maand meer kosten met een contract van 5 jaar vast.

Het blijft echter gokken: het zal vast duurder worden, maar hoeveel en hoesnel, en wat voor regeringsmaatregelen er genomen worden weet niemand.
In België rekenen we aardgas meestal in kWh. Heeft iets te maken dat er 2 soorten aardgas zijn en dat m³ dus niet veel zegt. In mijn geval gaat het om 1.544m³.

Vorig jaar was een goed moment om over te stappen, toen stonden de prijzen laag door Corona.

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

check, weer wat geleerd:

1 m³ aardgas komt overeen met gemiddeld 10,2 kWh (interwebs)

1500 m3 is vergelijkbaar met wat ik heb, dus een redelijk 1 gezinshuis. Als je nu op variabel tarief zit, ben je al flinke stappen omhoog gegaan. het zijn net aandelen; als je nu vastzet zit je iig met een 'hoger' tarief. Maar voor hetzelfde geld knalt het nog verder door en ben je spekkopen. Who knows...

• mathias82
superduper schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:11:
check, weer wat geleerd:

1 m³ aardgas komt overeen met gemiddeld 10,2 kWh (interwebs)

1500 m3 is vergelijkbaar met wat ik heb, dus een redelijk 1 gezinshuis. Als je nu op variabel tarief zit, ben je al flinke stappen omhoog gegaan. het zijn net aandelen; als je nu vastzet zit je iig met een 'hoger' tarief. Maar voor hetzelfde geld knalt het nog verder door en ben je spekkopen. Who knows...
Klopt, als ik nu vastzet zit ik met een verdubbeling van mijn aardgasfactuur, maar als ik niet vastzet misschien nog veel meer. Het is inderdaad koffiedik kijken.

Het voordeel in België is wel dat je eender wanneer van contract kan veranderen. Ik kan dus nu vastzetten en als de prijzen terug dalen (na de winter?) terug van contract veranderen.

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

mathias82 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:16:
[...]

Klopt, als ik nu vastzet zit ik met een verdubbeling van mijn aardgasfactuur, maar als ik niet vastzet misschien nog veel meer. Het is inderdaad koffiedik kijken.

Het voordeel in België is wel dat je eender wanneer van contract kan veranderen. Ik kan dus nu vastzetten en als de prijzen terug dalen (na de winter?) terug van contract veranderen.
Maar dan is het toch een no-brainer? Als de wiedeweerga vast zetten. persoonlijk verwacht ik geen mega daling op korte termijn, maar wel een stijging. Mocht het volgend jaar weer terugzakken, dan kan je blijkbaar je contract aanpassen. Lekkere regeling hoor,
Pagina: 1