IP Netwerk connectie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Joost99M
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-09-2021
Allen,

Ik wil graag een connectie aanleggen tussen mijn PC met daarop software om een proces te visualiseren en een Sierra RV50 router met daarachter een PLCNext AXC F 1152 PLC. (Die merken doen er vgm niet echt toe maar ik vermeld ze toch maar even..)

De router krijgt een M2M Sim kaart met dus ook een vast IP adres, waarna deze met een ethernetkabel aan de PLC is gekoppeld.
Is het dan mogelijk om wat poorten o.i.d. op de router open te zetten of iets met een VPN tunnel te maken waarna ik vanaf mijn PC een verbinding kan maken met de PLC?. Moet ik dan ook in de router van het kantoor wat aanpassen? (en wat?).

Dit is nieuw voor mij en ik ben wat vooronderzoek aan het doen dus vandaar.
(Uiteindelijk moet er gecommuniceerd worden met behulp van OPC UA)

Ik hoop dat iemand het wat duidelijker voor mij kan maken.
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Joost

Alle reacties

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hangt van de SIM kaart af. Een hoop van die dingen krijgen geen publiek ip4 adres meer, maar worden met z'n honderden tegelijk geNAT naar 1 publiek ip4 adres. Dan kun je geen poorten forwarden.

Bovendien: als jij hier moet vragen hoe je poorten moet forwarden, realiseer je je waarschijnlijk ook de gevaren van poort forwarding niet. Zeg maar dat behalve jij, ook iedere andere internet gebruiker je process kan visualiseren en misschien nog wel schadelijker dingen kan doen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-09 18:38
Ik ken eigenlijk geen mobiel internet oplossingen met vast ip adres. Maar goed als je die heb zou je met een port-forward moeten doen of vpn gebruiken.

Al hoewel NAT geen veiligheidsfunctie heeft is het wel een (gewenste) bijwerking. Maar een publiek ip-adres er achter is net zo veilig/gevaarlijk. Denk daar dus wel goed over na. Hoe beveilig je de host (in dit geval de PLC).

Bij een vpn zou je meer instellingen moeten doen. Maar bied meer veiligheid. Of je dan op werk ook iets moet doen hangt van de gekozen vpn oplossing af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-10 20:57
Op die router kan je zo te zien een VPN opzetten. Dat zou ik dan sowieso doen. Dan is het inderdaad wel een vereiste dat je een écht publiek, vast IP adres hebt. Een oplossing met behulp van portforwarding zou ik nooit doen.

Even buiten je directe vraag om, is er wel voor de juiste oplossing gekozen? Voor dit soort situaties zijn al tal van oplossingen beschikbaar die jou al het werk uit handen nemen, die vaak niet eens veel duurder zijn dan die router die je nu hebt, en bovendien veel beter schaalbaar zijn. Vergeet ook niet dat het waarschijnlijk meer kost om jou een week te laten hannessen, met het risico op een halfbakken (no offense) oplossing. Om er even zo een paar te noemen: Secomea, Ixon, Remote Engineer, MB Connect. Maar wie weet heeft Sierra zelf ook zo'n soort oplossing. Dan zit je niet met vaste ip adressen, forwards, wijzigingen in je firewall etc. maar heb je gewoon iets dat in een uurtje of twee max wel is opgezet en werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door jordje op 30-09-2021 09:09 ]

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-10 13:18
ewoutw schreef op donderdag 30 september 2021 @ 01:10:
Ik ken eigenlijk geen mobiel internet oplossingen met vast ip adres. Maar goed als je die heb zou je met een port-forward moeten doen of vpn gebruiken.
ip kiezers met gprs backup voor alarminstallaties.