Inbouwen thermostaat kraan, niet te solderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Hallo, ik wil een inbouw thermostaat kraan aansluiten, maar kom een probleem tegen, Het gaat om de Grohe Smartbox

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29-pi8eFD3Ir0yZtuqaBLwNDb_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NzDDZRxI31LQ3fQI00E9QDij.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe bevestig ik dit aan bestaande koperen leidingen? solderen kan niet, want kunststof, knellen mag niet, want wordt ingebouwd en weggewerkt achter voorzetwand en tegels.
Flex leidingen (pers) zijn natuurlijk de oplossing, maar heb geen perstang.
Nou zag ik wel info over Hep2o, iemand ervaring hiermee? dat mag je volgens mij wel inbouwen, of zit ik hier mis?
Iemand een idee?
...

Beste antwoord (via jannus66 op 29-09-2021 12:13)

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06:58
Uponor RTM koppelingen misschien?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06:58
Uponor RTM koppelingen misschien?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Een perstang voor bijv. Uponor is bij Warmteservice te huren.

Heb ik zelf ook gedaan met de badkamerverbouwing: alles klaargelegd en op juiste lengte gemaakt, daarna die tang voor één dag gehuurd en toen alle koppelingen in één keer geperst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jannus66
  • Nu online
Ik heb even zitten kijken, dat ziet er goed uit, maar mag de (knel) koppeling naar koper dan wel ingebouwd worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

jannus66 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:56:
[...]

Ik heb even zitten kijken, dat ziet er goed uit, maar mag de (knel) koppeling naar koper dan wel ingebouwd worden?
Perskoppelingen mogen in de vloeren en wanden worden gebruikt. Zo te zien heeft de kraan zelf gewoon een schroefdraad waar je de perskoppeling in kunt draaien.

Dat hoeft overigens geen uponor te zijn. Je hebt ook perskoppelingen voor CV en koperleidingen. Daar geldt hetzelfde voor.

het beste advies is inderdaad even een tang huren.

[ Voor 30% gewijzigd door Hann1BaL op 29-09-2021 12:01 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

jannus66 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:38:
Hallo, ik wil een inbouw thermostaat kraan aansluiten, maar kom een probleem tegen, Het gaat om de Grohe Smartbox

[Afbeelding]

Hoe bevestig ik dit aan bestaande koperen leidingen? solderen kan niet, want kunststof, knellen mag niet, want wordt ingebouwd en weggewerkt achter voorzetwand en tegels.
Flex leidingen (pers) zijn natuurlijk de oplossing, maar heb geen perstang.
Nou zag ik wel info over Hep2o, iemand ervaring hiermee? dat mag je volgens mij wel inbouwen, of zit ik hier mis?
Iemand een idee?
...

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• jannus66
  • Nu online
Heb dit al meerdere malen bekeken, maar in deze video wordt nergens antwoord op mijn vraag gegeven.

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-03 13:17
Je heb ook evt M press koper.

Anders soldeer puntstuk 1/2 - 15 mm

Schroefverbindingen met locktite verpakken.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

De goede antwoorden zijn al gegeven maar waarom niet solderen als je dat wel kan en makkelijker vindt?
Hep2o kan je ook gebruiken (de push variant)

Please state the nature of the technical emergency

• jannus66
  • Nu online
edsandje schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:25:
De goede antwoorden zijn al gegeven maar waarom niet solderen als je dat wel kan en makkelijker vindt?
Solderen gaat niet op, of dicht in de buurt van dit ding, is van kunststof. Ik ga waarschijnlijk RTM koppelingen van Uponor gebruiken.

• jannus66
  • Nu online
Moet ik dan 16 mm of 20 mm koppelingen gebruiken? Bij 16 mm hou je denk ik maar 12 mm inwendig over?
Ik heb 15 mm koper.

[ Voor 9% gewijzigd door jannus66 op 29-09-2021 19:08 ]

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-05 16:02
Puntstuk 1/2 naar 15mm solderen aan een stukje koper leiding, zeg 30cm. Af laten koelen en monteren aan de grohe box.
Stukje dmv sok solderen aan huidige leiding,zit je ruim van de box vandaan qua warmte, eventueel natte handoek om de box heen wikkelen.
Heb pasgeleden zon zelfde gemonteerd, rtm met 16mm uponor , hierna aan koper aangewerkt. Werkt erg makkelijk

Wh-mdc07j3e5

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Wat @tonny147 zegt.
Eerst een overgang solderen en dan in de box draaien. Vroeger deden we niet anders.
Wil je liever akb gebruiken neem dan 20, vaak zijn de aansluitingen op zo'n box 3/4".

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:38
Ik zou toch even een tang huren.. dan heb je het perfect, t spul komt in de muur en dat wil je goed hebben.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1