Fotobeheer en backup Foto app voor Mac N00b..

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Er moet hier vast iemand rondlopen die een verstokte Windows gebruiker kan helpen met het volgende:..

Vriendin heeft een Macbook pro die ze onder ander gebruikt voor haar foto's.
Daar ze de laatste tijd steeds meer bezig is met fotografie komen er steeds meer foto's bij. Over backups e.d. heeft ze nooit heel erg over nagedacht, totdat ik me er mee ging bemoeien...

Ik loop alleen tegen het feit aan dat ik toch echt meer een Windows gebuiker ben en dan botst het geregeld.

Er zijn 2 vragen:

1) wat is nu een goede manier om een grote collectie foto's te beheren en beschikbaar te maken voor bewerken met programma's als Lightroom (is nog niet aanwezig)? Op dit moment wordt alles geimporteerd in de foto app..

2) Hoe zorg ik dat backups met de minste moeite gemaakt worden?

Punt 1: de situatie is nu als volgt: alles wordt geimporteerd in de Foto app (heet dat zo?). Dan raak je mij als Windows gebruiker kwijt want voor mijn gevoel verdwijnen ze dan in een grote zwarte doos.... Wel zie ik zeker het gemak van het programma qua gebruik. Ook maakt ze nu per jaar een nieuwe library. Als ik het dus goed begrijp zitten de foto's in die library (aka zwarte doos...) Dus een structuur per jaar is er. Kan je nu met externe programma's (zoals Lightroom) in die doos? We hebben al eerder gemerkt dat bv een programma zoals Luminar er niet bij kon, alleen als we bv eerst de foto deden exporteren naar het bureaublad (of andere willekeurige locatie). Dat werkt, maar lijkt mij niet een hele handige workflow. Kan dat anders? Of moet ze gewoon de foto's niet meer importeren in de Foto app maar gewoon kopieren naar een mappenstructuur? En wat als die library een keer corrupt is? Lijkt me dat je dan alles kwijt bent?

Punt 2: Op dit moment maak ik met Timemachine een backup naar mijn NAS. Daar ik maar een Mac in huis heb vind ik het persoonlijk irritant dat ik met mijn eigen systeem niet kan controleren of die backup goed is want ik kan hem niet openen. Ik ga er maar vanuit dat zolang ik geen foutmeldingen krijg dat niet het geval is. "Nadeel" is natuurlijk wel dat ook andere zaken die niet fotogerelateerd zijn in de backup zitten. Idealiter wil ik nog een paar backups op externe schijven hebben. Optie 1 is om daar gewoon TM backups op te zetten, maar als we over een tijdje bv een library van eenn paar jaar terug helemaal willen verwijderen van de Mac (en dus alleen extern als backup willen (uiteraard dubbel)) dan gaat die dus niet mee met de TM backup.
Daarom zit ik eerder aan optie 2 te denken: Optie 2 is om alleen de foto libraries daar heen te kopieren. Voor een afgesloten jaar is dat niet zo'n probleem, voor het huidige jaar moet je dus steeds weer diezelfde, langzaam groter wordende, library kopieren . Is er wellicht een andere optie?

Ik zal vast zo zijn dat hier nu voor de doorgewinterde Mac gebruiker hele basale dingen over het hoofd worden gezien. Maar dat komt een beetje doordat ik niet heel bekend ben met Mac en mijn vriendin meer is van ' zolang het maar werkt..' .. spaar me dus als hier wat 'domme' vragen gesteld worden ... :)
Mijnziens zit het grote probleem in de libraries, als Windows gebruiker zie ik veel meer het voordeel in een mappenstructuur die door iedereen benaderd kan worden.

Hi Ha Hopjesvla

Alle reacties

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Hopjesvla79 Voor de huis tuin keukengebruiker is de Foto app (Ja zo heet die) een prima programma.

Je gooit er inderdaad alles in, neemt eventueel een extra iCloud abbonementje voor extra opslag en je hebt er geen omkijken naar.

Wil je iets meer dan dat zoals Lightroom of Capture one, dan is dat inderdaad niet te vergelijken.

De beste stategie die ik dan ook kan adviseren als je serieus met fotografie aan de slag wilt is om alle huidige fotos te exporteren vanuit de Foto's app. Maak dan gewoon Albums aan en importeer die vervolgens naar iets als LR.

Dan kan je er inderdaad in de toekomst ook veel makkelijker bij.

Aangezien er ook een NAS is zou ik bijvoorbeeld Synology Drive gebruiken om alles synchroon te houden tussen de Mac en NAS. En HyperBackup adviseren als backup voor alle belangrijke mappen op de Mac.

Koppel daar uiteraard ook nog even een cloud service aan zoals bijvoorbeeld Synology C2, zodat als het huis afbrand of als hij gestolen wordt de foto's ook nog op die manier terug te halen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 29-09-2021 11:47 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:41
ad 2) voor back-up doeleinden is TimeMachine de simpelste manier. je maakt een integrale back-up van de hele MBPro. Als je een NAS in je netwerk hebt, kan de TM backuo ook daar op gezet wordel. Anders is een USB-disk van voldoende grootte noodzakelijk

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 22:06
peter-rm schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:46:
ad 2) voor back-up doeleinden is TimeMachine de simpelste manier. je maakt een integrale back-up van de hele MBPro. Als je een NAS in je netwerk hebt, kan de TM backuo ook daar op gezet wordel. Anders is een USB-disk van voldoende grootte noodzakelijk
Let wel op dat een TM backup niet uit te lezen valt zonder een MAC. Dat betekend als de MAC defect gaat en ze over wil stappen naar Windows je geen toegang hebt tot de losse foto's in de back-up zonder dat de back-up eerst teruggezet wordt naar een MAC.

Een andere oplossing is inderdaad eerder al gegeven om een shared drive te maken zodat de foto's welke op het systeem staan ook naar de NAS gaan. Voordeel hiervan is dat deze uiteindelijk ook uit te lezen is met een windows machine

• Hopjesvla79
  • Nu online
Greatsword schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:40:
@Hopjesvla79 Voor de huis tuin keukengebruiker is de Foto app (Ja zo heet die) een prima programma.

Je gooit er inderdaad alles in, neemt eventueel een extra iCloud abbonementje voor extra opslag en je hebt er geen omkijken naar.

Wil je iets meer dan dat zoals Lightroom of Capture one, dan is dat inderdaad niet te vergelijken.

De beste stategie die ik dan ook kan adviseren als je serieus met fotografie aan de slag wilt is om alle huidige fotos te exporteren vanuit de Foto's app. Maak dan gewoon Albums aan en importeer die vervolgens naar iets als LR.

Dan kan je er inderdaad in de toekomst ook veel makkelijker bij.

Aangezien er ook een NAS is zou ik bijvoorbeeld Synology Drive gebruiken om alles synchroon te houden tussen de Mac en NAS. En HyperBackup adviseren als backup voor alle belangrijke mappen op de Mac.

Koppel daar uiteraard ook nog even een cloud service aan zoals bijvoorbeeld Synology C2, zodat als het huis afbrand of als hij gestolen wordt de foto's ook nog op die manier terug te halen zijn.
Kan je Lightroom op de Mac ook gewoon laten verwijzen naar een map met foto's ipv te importeren? Zo heb ik het ieg op mijn Windows systeem wel staan.
peter-rm schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:46:
probleem wat ik hierbij toch zie is dat na verloop van tijd we meer foto's dan ruimte op de interne SSD hebben. Dan moet ik de foto's wel ergens apart gaan backuppen en dan lijkt me TM niet het meest handige, toch?
sjtienuh schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:15:
[...]

Let wel op dat een TM backup niet uit te lezen valt zonder een MAC. Dat betekend als de MAC defect gaat en ze over wil stappen naar Windows je geen toegang hebt tot de losse foto's in de back-up zonder dat de back-up eerst teruggezet wordt naar een MAC.

Een andere oplossing is inderdaad eerder al gegeven om een shared drive te maken zodat de foto's welke op het systeem staan ook naar de NAS gaan. Voordeel hiervan is dat deze uiteindelijk ook uit te lezen is met een windows machine
klopt idd, ddaar zit nu ook mijn ergernis in het feit dat ik niet kan checken of die TM backup goed is.

Is het met een programma misschien wel mogelijk om de Foto library te openen op een Windows systeem?

Doch ik denk dat ze maar gewoon over moet naar een good old systeem met mappen, volgens mij levert dat de minste problemen op. Kan je dan trouwens ook gewoon met de Foto app die foto's bewerken (zonder ze dus te importeren in de library?)?

Hi Ha Hopjesvla

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Hopjesvla79 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:08:

Kan je Lightroom op de Mac ook gewoon laten verwijzen naar een map met foto's ipv te importeren? Zo heb ik het ieg op mijn Windows systeem wel staan.
Ja kan uiteraard ook, is maar net wat je wilt.

• Hopjesvla79
  • Nu online
Greatsword schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:17:
[...]

Ja kan uiteraard ook, is maar net wat je wilt.
ha ja daar loop ik juist vaak als Windows gebruiker tegen aan...het kan dan vaak niet zoals ik wil op de Mac :D

Hi Ha Hopjesvla

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:04
.nvm.

[ Voor 98% gewijzigd door CuBras op 29-09-2021 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Hopjesvla79 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:31:
[...]

ha ja daar loop ik juist vaak als Windows gebruiker tegen aan...het kan dan vaak niet zoals ik wil op de Mac :D
Dat is een andere discussie maar laten we die maa rniet voeren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik gebruik voor mijn foto's ook gewoon een mappen structuur op een server voor bewerking kan ik zo'n map ook in LR importeren en de export in de mappen structuur. Dit is ook afhankelijk van of je alle originelen ook bewaard of niet. Voor veel foto's vindt ik een mappen structuur top zeker omdat ik daar ook bij kan vanaf windows tv ipad etc..

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:03
Let wel even op of de iCloud sync aanstaat of niet, want dan is het standaard zo dat niet alle foto's op de Mac zelf bewaard worden (alleen de meest recent geopende). Backups maken met Time Machine of anders is dan geen volledige backup. Bij een iCloud sync worden namelijk voornamelijk low-res voorbeelden bewaard in de bibliotheek totdat je de foto opent. MacOS zal ook ruimte maken door de originele foto's van de Mac te verwijderen.

Kijk in Foto's > Voorkeuren > iCloud of de sync aanstaat.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Nu online
Geronimous schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:34:
Let wel even op of de iCloud sync aanstaat of niet, want dan is het standaard zo dat niet alle foto's op de Mac zelf bewaard worden (alleen de meest recent geopende). Backups maken met Time Machine of anders is dan geen volledige backup. Bij een iCloud sync worden namelijk voornamelijk low-res voorbeelden bewaard in de bibliotheek totdat je de foto opent. MacOS zal ook ruimte maken door de originele foto's van de Mac te verwijderen.

Kijk in Foto's > Voorkeuren > iCloud of de sync aanstaat.
nee Icloud staat niet aan. Maar ik denk dat ze gewoon over moet naar een mappenstructuur met haar foto's. Volgens mij inderdaad het gemakkelijkste voor zowel bewerken als backuppen.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• User88
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:57
Ik zet mijn originele foto's (tijdelijk) op mijn bureaublad. Deze map importeer ik in Lightroom. Ik exporteer de bewerkte foto's naar een map (Bijv. Foto's/2021/2021_10_06 Uitje) op mijn MacBook. De originele foto's bewaar ik vervolgens op mijn NAS en een backup offsite. Ik bewerk niet vanaf mijn NAS i.v.m. de snelheid.
Mijn bewerkte foto's staan dus in een mappenstructuur. Ik gebruik de foto's app wel om de foto's te bekijken. Bij de instellingen van de foto's app heb ik 'copy items to the Photos Library' echter uit staan om zo de mappenstructuur te behouden en te voorkomen dat het in de zwarte doos verdwijnt.
Time Machine maakt een backup van mn hele MacBook naar de NAS.
Pagina: 1