Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies zonnepanelen Ringgss Oost-West opstelling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ringgss
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-11 16:59
Graag zou ik jullie mening willen weten op twee offertes die ik heb ontvangen voor het plaatsen van zonnepanelen.
Foto's
Google maps:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Apjgj0L-luY15XEeiB-TlHxYEb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RhMsAdKfnNxkVyEqC3LNcsTH.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
5.5 meter breed 7 meter lang, voor zowel oost als west.

Legplan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTrWp0SO7_RfN4RGKV-5hU3y1lE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wq0YnBNwGgHuWFowmUtmX5BN.png?f=user_large
Schaduw
Schoorsteen op westkant, begin van de ochtend iets schaduw oostkant van boom aan de overzijde van de straat.
Jaarverbruik
Rond de 3000 kWh, inclusief op inductie koken.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase 25A
Budget en doel
Budget nog blanco. Doel om ongeveer net zo veel op te wekken als dat we gebruiken.
Wie gaat het project uitvoeren
Installatie bedrijf
Bijhouden van data
Ja, voor de leuk.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1:
Aantal Omschrijving Prijs
12 Q-Cells 375 G9 Duo Full Black € 1.655,47
1 Goodwe 4000-DT-G2 3F / Wifi / 10 jaar garantie € 874,98
1 Van der Valk montagesysteem € 493,85
1 Klein materiaal € 50,00
1 Materiaal & AC / DC Bekabeling € 395,00
1 NEN 1010 Aardlek groep in meterkast en aarding onderconstructie € 66,00
1 Toeslag 3 fase aardlek en AC-kabel € 188,50
12 Montage kosten € 564,00
1 Transport & voorrijkosten incl. laden en lossen € 45,00
1 Meerwerk extra dakdeel € 75,00

Totaal excl. BTW: € 4.407,80
BTW 21%: € 925,64
Totaal incl. BTW: € 5.333,44

Offerte 2:
12 Longli Solar 360Wp € 1528,20
1 Solis 4K 3-fase omvormer € 868,31
6 Tigo Module Maximizer (voor oost opstelling ivm schaduw boom) € 230,16
12 bevestigingsmaterialen zonnepaneel schuin dak € 486,75
1 Installatiematerialen incl. klein materiaal / meterkast aanpassing € 289,81
1 Installatie werkzaamheden € 812,50

Totaal excl. BTW: € 4215,73
BTW 21%: € 885,30
Totaal incl. BTW: € 5101,03
Regio
Noord-Holland, Bovenkarspel

Beste antwoord (via Ringgss op 30-09-2021 12:51)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:25
Ringgss schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:27:
Wij hebben hiervoor gekozen met het oog op het afschaffen van de salderingsregeling. Volgens beide firma's zullen de strings genoeg voltage opwekken om rond de 3000 kWh op te wekken. De 3-fase omvormer is aangeraden door beide solar bedrijven om de opgewekte energie zoveel mogelijk zelf te gebruiken. Als we op 1-fase gaan terugleveren zal er minder zelf verbruikt worden.

Hoe zien jullie dat met een 3-fase aansluiting?

Ik ben me ervan bewust dat deze opstelling inderdaad niet het meest efficient zal zijn.
Ik snap niet waarom zonnepaneel boeren dat fabeltje in stand houden.

Je energiemeter maakt qua tellerstand geen onderscheid op welke fase je opwekt.
Voorbeeld:
2000 W levering op fase 1, 500 W verbruik op elke fase. Dan draait je energiemeter gewoon terug met 500 W.

In werkelijkheid verbruik en lever je tegelijk ja. Maar zo wordt het niet geregistreerd. Je meter mag niet tegelijk levering en teruglevering registreren.

Qua meterstand of rekening is er geen verschil tussen 1 of 3 fase.

3 fase heeft voor jou alleen nadelen.
1) string spanning is het absolute minimum, dat werkt zelden goed. Sowieso de minste efficiëntie oplossing.
3) 3 fase omvormer is duurder

Je hebt pas iets aan een 3 fase omvormer als je alle 12 panelen op 1 dak legt of bijvoorbeeld kiest voor 9+9

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Alle reacties

• busscherski
Wat is de helling?

Een 3 fase omvormer zou ik sterk afraden met slechts 6 panelen per dakvlak, dan zit je namelijk op de absolute onderlimiet van wat een 3 fase omvormer aan kan qua DC voltage, dat werkt zelden goed. Aan een 3 kW enkelfase omvormer heb je al meer dan genoeg met die 12x375 Wp verdeeld over oost-west.

https://www.solar-bouwmar...omvormers-gw3000d-ns.html

Daarnaast is een 3 kW enkelfase omvormer inclusief werk in de meterkast toch al snel 400 euro goedkoper dan een 4 kW 3 fase model. En het produceert meer.
Pas als je 9+9 panelen of meer hebt kun je gaan denken aan een 3 fase omvormer.

In plaats van oostwest zou je overigens ook kunnen overwegen om nu een van de daken compleet vol te leggen, dan kun je later op het andere dak uitbreiden en heb je geen twee kleuren/maten panelen op je dak. Dan heeft een 3 fase omvormer ook meer nut.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Ringgss
Wij hebben hiervoor gekozen met het oog op het afschaffen van de salderingsregeling. Volgens beide firma's zullen de strings genoeg voltage opwekken om rond de 3000 kWh op te wekken. De 3-fase omvormer is aangeraden door beide solar bedrijven om de opgewekte energie zoveel mogelijk zelf te gebruiken. Als we op 1-fase gaan terugleveren zal er minder zelf verbruikt worden.

Ik ben me ervan bewust dat deze opstelling inderdaad niet het meest efficient zal zijn.

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Volgens mij kijkt de slimme meter op totaal niveau of je levert of afneemt en bepaalt hij dat niet per fase. Dus in theorie maakt dat voor eigen gebruik niet uit dacht ik. Maar dat is hoe ik mijn eigen meterkast interpreteer.

Acties:
  • Beste antwoord

• busscherski

Voorbeeld:
2000 W levering op fase 1, 500 W verbruik op elke fase. Dan draait je energiemeter gewoon terug met 500 W.

In werkelijkheid verbruik en lever je tegelijk ja. Maar zo wordt het niet geregistreerd. Je meter mag niet tegelijk levering en teruglevering registreren.

3 fase heeft voor jou alleen nadelen.
1) string spanning is het absolute minimum, dat werkt zelden goed. Sowieso de minste efficiëntie oplossing.
3) 3 fase omvormer is duurder

Je hebt pas iets aan een 3 fase omvormer als je alle 12 panelen op 1 dak legt of bijvoorbeeld kiest voor 9+9

• Ringgss
busscherski schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:59:
[...]

Voorbeeld:

Als ik het dus goed begrijp, lever je dan veel terug op één fase, op de andere twee fases koop je in, maar dit wordt weggestreept omdat er op één fase terug geleverd wordt. En dit wegstrepen gebeurd niet via bedragen maar via kWh's. Waardoor het straks als de saldering is afgebouwd nog steeds hetzelfde blijft.

Dus ik lever 300 kWh terug op fase 1 en verbruik op de andere twee fases in totaal 300 kWh, op hetzelfde moment, is nul op de teller? En niet nu alleen nog 0 op de rekening?

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Ringgss schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:07:
[...]

Als ik het dus goed begrijp, lever je dan veel terug op één fase, op de andere twee fases koop je in, maar dit wordt weggestreept omdat er op één fase terug geleverd wordt. En dit wegstrepen gebeurd niet via bedragen maar via kWh's. Waardoor het straks als de saldering is afgebouwd nog steeds hetzelfde blijft.

Dus ik lever 300 kWh terug op fase 1 en verbruik op de andere twee fases in totaal 300 kWh, op hetzelfde moment, is nul op de teller? En niet nu alleen nog 0 op de rekening?
Correct, als dit gelijktijdig gebeurt saldeer je dus zelf al. Dan maakt het niet uit of het op 1 of 3 fases loopt.

• busscherski
Ringgss schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:07:
[...]

Ja ook nul op de teller.

(Er zijn zeldzame uitzonderingen geweest van foute meters, ik denk dat die inmiddels vervangen zijn)

• Ringgss
busscherski schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:05:
[...]

Ja ook nul op de teller.

(Er zijn zeldzame uitzonderingen geweest van foute meters, ik denk dat die inmiddels vervangen zijn)
Onze slimme meter is één week oud, net vervangen ivm aanvraag 3-fase. Dat zal dus wel los lopen ;) .

Bedankt voor de uitleg, ook van @koentjuh. Ik ga een nieuwe offerte aanvragen bij de zonnepanelen boer.

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

De 3-fase omvormer is aangeraden door beide solar bedrijven om de opgewekte energie zoveel mogelijk zelf te gebruiken. Als we op 1-fase gaan terugleveren zal er minder zelf verbruikt worden.
busscherski schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:59:
[...]

Als de "zonnepaneel boer(en)" dit exact zeggen zoals hierboven staat, dan klopt het, op meerdere fase leveren verhoogt de kans op eigen stroom gebruiken. Als ze zeggen dat dit geld gaat schelen, dan kun je ze betichten van een fabel, maar nu klopt het exact wat ze zeggen. Wat op de ene fase levert komt niet terug op de andere fase, Dit is of stroom van een andere bron, wat in theorie grijze stroom zou kunnen zijn. Misschien is het wel misleiding te noemen, want ze verzwijgen wel een gedeelte van het plaatje.
Dit gezegd hebbende zou ik nog steeds voor 1 fase gaan, zeker vanwege de redenen die eerder zijn gegeven.

[ Voor 4% gewijzigd door MetalfanBlackness op 30-09-2021 13:31 ]

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• Ringgss
MetalfanBlackness schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:25:
[...]

[...]

Als de "zonnepaneel boer(en)" dit exact zeggen zoals hierboven staat, dan klopt het, op meerdere fase leveren verhoogt de kans op eigen stroom gebruiken. Als ze zeggen dat dit geld gaat schelen, dan kun je ze betichten van een fabel, maar nu klopt het exact wat ze zeggen. Wat op de ene fase levert komt niet terug op de andere fase, Dit is of stroom van een andere bron, wat in theorie grijze stroom zou kunnen zijn.
Dit gezegd hebbende zou ik nog steeds voor 1 fase gaan, zeker vanwege de redenen die eerder zijn gegeven.
Zo is het inderdaad gezegd. Ik denk nu achteraf dat het meer komt vanuit de onzekerheid in het afbouwen van de salderingsregeling. Er is niet gezegd dat het geld zal gaan schelen, maar daar spelen ze wel indirect op in, waardoor je eigen conclusies gaat trekken door onwetendheid.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
En dan nu de standaardopmerking: Overweeg dat dak helemaal vol te leggen, zowel oost als west.

Zeker met de huidige hoge prijzen - en navenant heerlijk hoge terugleververgoeding - is het een keurig rendement.

Geen Tigo's; ik heb de woning gevonden (het is niet heeeel erg ver van mij) en via streetview lijken die bomen niet zo hoog dat het een echt probleem is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ringgss
@Ronald Snap ik. Dat lukt financieel niet ;).

Ik heb een nieuwe offerte ontvangen voor een 1-fase omvormer, wat zijn jullie meningen erover?

12 Q-Cells 375 G9 Duo Full Black € 1.655,47
1 Goodwe 4200D-NS , Wifi / 10 jaar garantie € 675,73
1 Van der Valk montagesysteem € 493,85
1 Klein materiaal € 50,00
1 Materiaal & AC / DC Bekabeling € 395,00
1 NEN 1010 Aardlek groep in meterkast en aarding onderconstructie € 66,00
12 Montage kosten € 564,00
1 Transport & voorrijkosten incl. laden en lossen € 45,00
1 Meerwerk extra dakdeel € 75,00
1 Btw service € 0,00

Totaal excl. BTW: € 4.020,05
BTW 21%: € 844,21
Totaal incl. BTW: € 4.864,26

Daarnaast de optie tegen meerprijs voor Q-cells 375 G9+ Duo met 25 / 25 jaar garantie full black zonnepanelen voor € 292,50 excl. btw. Nou kan ik alleen niet echt het verschil met de niet G9+ panelen terugvinden. Alleen een verschil in garantietermijn, 15 jaar tegen 25 jaar.

• busscherski
Waarom blijven leveranciers bij oost west toch zulke grote omvormers aanbieden?
Die 4200 W omvormer kan zonder aftoppen makkelijk 7000 Wp bij oostwest met jouw helling.
Het 3 kW model is met die 12 paneeltjes ruim voldoende.

Tot 3680 W enkelfase is het 'selectief' achter 3 x 25A. Dat lukt niet met 4200 W.

• Ringgss
busscherski schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:55:
Waarom blijven leveranciers bij oost west toch zulke grote omvormers aanbieden?
Die 4200 W omvormer kan zonder aftoppen makkelijk 7000 Wp bij oostwest met jouw helling.
Het 3 kW model is met die 12 paneeltjes ruim voldoende.

Tot 3680 W enkelfase is het 'selectief' achter 3 x 25A. Dat lukt niet met 4200 W.
Dus de GW3600D-NS zou beter passen?

• Ronald
@busscherski omdat ze weigeren designsoftware te gebruiken?

@Ringgss Gewoon die G9 normaal. De reden dat je geen verschil kan vinden is dat er geen verschil is (buiten de 'garantie')
Garantie op de panelen is werkelijk niets waard; Ze gaan eigenlijk niet stuk, en over 15 jaar moet er sowieso iemand het dak op; en dat doet de installateur doorgaans niet voor nop... als hij nog bestaan/leeft/whatnot.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• busscherski
Ringgss schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:59:
[...]

Dus de GW3600D-NS zou beter passen?
Ja al een stuk beter. Maar de 3 kW versie het best.

@Ronald ja klopt

• Ringgss
Ronald schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:59:
@busscherski omdat ze weigeren designsoftware te gebruiken?
Deze heeft bij mij thuis wel software gebruikt, iig hij deed een schaduw animatie ermee maken. 2solar volgens mij. Maar ik vond de omvormer ook wat groot bemeten, in de eerste offerte zat naar mijn idee al een lagere.

• busscherski
Ringgss schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:03:
[...]

Deze heeft bij mij thuis wel software gebruikt, iig hij deed een schaduw animatie ermee maken. 2solar volgens mij. Maar ik vond de omvormer ook wat groot bemeten, in de eerste offerte zat naar mijn idee al een lagere.
Klinkt als een toneelstukje

• Ronald
@busscherski Verder dan legplan intekenen wil 2solar op hun eigen website niet beweren dat het gaat...

Dan kun je beter de gratis versie van Sunny Design gebruiken 8)7

[edit]De focus ligt zo te zien op het CRM deel; wat zeker nuttig kan zijn voor een installateur... maar voor de ontwerpen zelf dus....

[ Voor 28% gewijzigd door Ronald op 12-10-2021 17:38 ]

Pagina: 1