vreemd Ipadres

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Veance
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-05 19:37
Ik heb problemen om mijn printer te vinden in 'printers en scanners'. Op de instellingen vand e printer zie ik staan dat hij met het netwerk verbonden is. Echter zijn IP adres begint met 169.254 enz terwijl die van mijn pc op hetzelfde netwerk begint met 172.19.... Ik dacht dat de eertse drie getallen de locatie aantoonden en de 4e was dan voor elke client van dat netwerk apart? Hoe komt dit?

Ik deed ook een pingtest via opdrachtprompt en kreeg de melding dat 4 pakketjes verzonden werden, 4 aangekomen, 0% Lost. Maar toch geeft ie een reply vanuit mijn Ipadres dat de 'destination host unreachable' was.

Wat kan dit betekenen?

Beste antwoord (via rens-br op 29-09-2021 10:58)

• Veance
Excuses @rens-br , maar ik heb opgezocht wat ik zelf kon, ping test enzo...heb zo nog een stuk of wat tabbladen open staan waar ik in las.
Wist niet welke zoekrichting ik nog kon ondernemen. Nu ik weet dat ik in de richting van DHCP server nog verder kan zoeken zal ik dat doen. zelfs APIPA was me vreemd.

Wat de apparaten ik gebruik betreft... dacht dat het louter met instellingen zou te maken hebben daar anderen wel al de printer konden gebruiken in het verleden.
Dus :
Ik gebruik een laptop 'Dell' latitude. De printer is een HP color Lasrerjet pro MFP M477fdw. Laptop en de printer zijn met een lan kabel in de muur aangesloten en deze gaan naar een 'propvolle netwerkkast met een 20 tal andere netwerkkabels. Administraief en technisch netwerk gescheiden.

Alle kabels zitten op een ARUBA 2930M switch en er vertrekt ook een kabel naar een vpn router Phoenix FL mGuard rs2000 en van daaruit gaater een naar een phoenix contacts fl switch sfn 16TX. In deze laatste vertekt ook een kabel naar een pc ( server?) in die kast. In die Aruba zit ook een kabel naar een HP MSR2003 router waar dan ook een kabel zit die van de telenet router komt. De lankabels van het technisch netwerk komen toe op een smart POE switch T1500-28PCT waarvan ook een kabel vertrekt naar een remotely managed multiservice gateway van Xtralis (Adpro ift).

Nu, er ging me een belletje rinkelen toen iemand over DCHP begon. Toen ik in de printer onder netwerkinstellingen keek zag ik bij IPv4 config methode 4 opties, de optie IP automatisch was aangevinkt en toen ik DHCP ( opzoeken veance :) ) zag staan heb ik deze aangevinkt. Nu is het Ipadres veranderd naar 172... en kan ik die terug vinden in mijn printerlijst. Ondertussen een blad af kunnen printen. Thanks voor de tips en hulp.

Alle reacties

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:15
Krijgt je printer een IP toegewezen vanuit de DHCP server van je router? Dit lijkt er niet op namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
169.254 is een apipa adres. dit houdt in dat je apparaat geen DHCP server kon bereiken en zelf een standaard IP erin gezet heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door RodeStabilo op 29-09-2021 09:01 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06 13:28
Of 2 apparaten elkaar kunnen zien (via IP) is van meerdere dingen afhankelijk:
- zitten ze in hetzelfde IP subnet? Waarschijnlijk kunnen 169.254.x.x en 172.19.x.x elkaar niet zien, omdat ze (zeer waarschijnlijk) niet in hetzelfde subnet zitten. Een subnet wordt bepaald door de combinatie van IP-adres en subnetmasker (of CIDR). Ziet er bijvoorbeeld uit als 172.19.1.2/24 of 172.19.1.2/255.255.255.0.
- zit er een firewall tussen (of op het apparaat zelf) die verkeer blokkeert
- zitten ze op hetzelfde fysieke (bekabeld of WiFi) netwerk

Daarnaast:
- 169.254.x.x is een bijzondere range die apparaten zichzelf toewijzen wanneer ze geen DHCP-server in het netwerk kunnen vinden. Zie ook Wikipedia: APIPA
- Een IP-adres van 172.19.x.x kan alleen actief zijn doordat deze statisch is ingesteld (op het apparaat zelf) of doordat die aan het apparaat is toegewezen door een DHCP-server (vermoedelijk je modem/router).

Computers follow your orders, not your intentions.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:42

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Veance je openingspost voldoet momenteel niet helemaal aan de wensen/eisen die we er aan stellen. Zo is het belangrijk om zoveel mogelijk informatie te geven over je probleem, daarnaast is het ook verplicht om eerst wat eigen onderzoek te doen voordat je een topic opent. Zie ook: Het algemeen beleid #quickstart

Zou je dus even het volgende willen toevoegen:
- Welke apparatuur gebruik je allemaal?
- Hoe heb je het aangesloten?

Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Veance
Excuses @rens-br , maar ik heb opgezocht wat ik zelf kon, ping test enzo...heb zo nog een stuk of wat tabbladen open staan waar ik in las.
Wist niet welke zoekrichting ik nog kon ondernemen. Nu ik weet dat ik in de richting van DHCP server nog verder kan zoeken zal ik dat doen. zelfs APIPA was me vreemd.

Wat de apparaten ik gebruik betreft... dacht dat het louter met instellingen zou te maken hebben daar anderen wel al de printer konden gebruiken in het verleden.
Dus :
Ik gebruik een laptop 'Dell' latitude. De printer is een HP color Lasrerjet pro MFP M477fdw. Laptop en de printer zijn met een lan kabel in de muur aangesloten en deze gaan naar een 'propvolle netwerkkast met een 20 tal andere netwerkkabels. Administraief en technisch netwerk gescheiden.

Alle kabels zitten op een ARUBA 2930M switch en er vertrekt ook een kabel naar een vpn router Phoenix FL mGuard rs2000 en van daaruit gaater een naar een phoenix contacts fl switch sfn 16TX. In deze laatste vertekt ook een kabel naar een pc ( server?) in die kast. In die Aruba zit ook een kabel naar een HP MSR2003 router waar dan ook een kabel zit die van de telenet router komt. De lankabels van het technisch netwerk komen toe op een smart POE switch T1500-28PCT waarvan ook een kabel vertrekt naar een remotely managed multiservice gateway van Xtralis (Adpro ift).

Nu, er ging me een belletje rinkelen toen iemand over DCHP begon. Toen ik in de printer onder netwerkinstellingen keek zag ik bij IPv4 config methode 4 opties, de optie IP automatisch was aangevinkt en toen ik DHCP ( opzoeken veance :) ) zag staan heb ik deze aangevinkt. Nu is het Ipadres veranderd naar 172... en kan ik die terug vinden in mijn printerlijst. Ondertussen een blad af kunnen printen. Thanks voor de tips en hulp.
Pagina: 1