Auto aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

• fdinho
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 17-10-2021
Naar op onderzoek te zijn geweest ben ik de volgende autos tegen gekomen:
welke auto zouden jullie kiezen;

VW Golf 1.2 tsi bluemotion 2014
VW Up 1.0 2015
Suzuki Swift X tra 1.2 2016
Skoda Fabia 2016 1.0
Seat Ibiza 1.2 2013
Renault Clio 2014 tce 90
Ds DS3 2016 82 1.2
Mazda 2 skylease G 2017 1.5
BMW 1 serie 114i 2013
Hyundai I20 2016
Kia Rio 1.2 2014

Toyota Yaris 1.5 hybrid 2012
Toyota Auris 1.8 hybrid 2012

Alle autos onder de 90k gelopen.
Wat zou de beste keuze zijn qua Betrouwbaarheid/comfort/prijs/zuinig.

Info ik rij ongeveer 20.000 km per jaar
Graag jullie top 3 of eventuele andere aanbevelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-08 13:42
Ik zou met een hele grote boog om de VAG auto's heen lopen, motorisch (zeker dat soort bouwjaren) echt waardeloos materiaal. DS3 staat ook niet bekend om z'n betrouwbaarheid.

Renault Clio zijn erg goede auto's gebleken uit die bouwjaren en voor de rest Toyota/Kia/Hyundai/Suzuki kun je spreekwoordelijk blind kopen.

Maar alles valt of staat met wat de auto moet hebben wat je zoekt, dat vertel je niet.

• fdinho
Chorro schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:34:
Ik zou met een hele grote boog om de VAG auto's heen lopen, motorisch (zeker dat soort bouwjaren) echt waardeloos materiaal. DS3 staat ook niet bekend om z'n betrouwbaarheid.

Renault Clio zijn erg goede auto's gebleken uit die bouwjaren en voor de rest Toyota/Kia/Hyundai/Suzuki kun je spreekwoordelijk blind kopen.

Maar alles valt of staat met wat de auto moet hebben wat je zoekt, dat vertel je niet.
Ik zoek een betrouwbare en zuinige auto. Airco vind ik een must en cruis control zou mooi meegenomen zijn. De auto moet lekker rijden en qua looks heb ik daarom deze autos geselecteerd.

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:37
misschien kan je dan ook een lijstje van het verbruik maken?

https://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor/
en https://www.spritmonitor.de/en/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-08 17:49
Je lijstje is zo'n beetje alles wat je kan krijgen op de Nederlandse 2e hands automarkt in die categorie... oftewel je hebt de selectie zelf nog niet echt uitgedund.

Als je veel zekerheid op betrouwbaarheid wil dan is Japans altijd een goede keuze: Toyota Auris of Yaris, eventueel een Honda Jazz... een Suzuki Swift is ook prima, maar vind ik persoonlijk qua afwerking wat minder, meer harde plastics en erg sober. Mazda 2 ook leuk.

Frans ben ik geen fan van, maar zoals hierboven al genoemd blijkt de Clio het goed te doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fdinho
fdinho schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:25:
Naar op onderzoek te zijn geweest ben ik de volgende autos tegen gekomen:
welke auto zouden jullie kiezen;

VW Golf 1.2 tsi bluemotion 2014
VW Up 1.0 2015

Suzuki Swift X tra 1.2 2016
Skoda Fabia 2016 1.0
Seat Ibiza 1.2 2013

Renault Clio 2014 tce 90
Ds DS3 2016 82 1.2
Mazda 2 skylease G 2017 1.5
BMW 1 serie 114i 2013
Hyundai I20 2016
Kia Rio 1.2 2014

Toyota Yaris 1.5 hybrid 2012
Toyota Auris 1.8 hybrid 2012

Alle autos onder de 90k gelopen.
Wat zou de beste keuze zijn qua Betrouwbaarheid/comfort/prijs/zuinig.

Info ik rij ongeveer 20.000 km per jaar

• Chorro
fdinho schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:41:
[...]

Ik zoek een betrouwbare en zuinige auto. Airco vind ik een must en cruis control zou mooi meegenomen zijn. De auto moet lekker rijden en qua looks heb ik daarom deze autos geselecteerd.
Dan zou van jouw shortlist bij mij enkel de Kia Rio en Renault Clio overblijven. Looks zijn belangrijk voor je en als je het mij vraagt hoef je dan geen Toyota of Suzuki te kopen.
Ik rij nu een Kia en heb hiervoor een Renault gereden; prima auto's. Maar gedetailleerd kan ik je er lastig over vertellen aangezien jouw opzet enorm ruim is en je de gehele gaspedaal/marktplaats lijst zo'n beetje wel aan kan matchen.

• fdinho
Okey ga lijstje zo even uitwerken met verbruik.
Goeie!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-06 22:24

T-8one

take it easy, take a sisi

Op ANWB staan veel tests voor occasions en ook bevindingen van de ANWB rondom bepaalde modellen. Volgens mij een goeie indicatie qua betrouwbaarheid van een auto.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-08 17:49
Chorro schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:46:
[...]

Dan zou van jouw shortlist bij mij enkel de Kia Rio en Renault Clio overblijven. Looks zijn belangrijk voor je en als je het mij vraagt hoef je dan geen Toyota of Suzuki te kopen.
Ik rij nu een Kia en heb hiervoor een Renault gereden; prima auto's. Maar gedetailleerd kan ik je er lastig over vertellen aangezien jouw opzet enorm ruim is en je de gehele gaspedaal/marktplaats lijst zo'n beetje wel aan kan matchen.
Looks is uiteraard heel erg subjectief... ik vind een Toyota Auris uit 2012 geen lelijke auto en een Suzuki Swift is gewoon een sportief ogend wagentje... zien er imo beter uit dan een Kia Rio uit 2014.

TS heeft ze denk ook ik ook niet voor niets op het lijstje gezet?

Sowieso zal wijsheid zijn om de volgorde 1. betrouwbaarheid, 2. verbruik, 3. looks... aan te houden.

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-08 15:56
Als je een Rio vindt die jonger is dan 7 jaar heb je nog die Kia-garantie. Op zich niet gek. Ik rij zelf trouwens in een 2019 Rio GT. Heb ook een Golf 6 gehad. Vind de Rio mooier. :p Misschien moet je ook even je maximum budget vermelden.

too old, too cold

• Chorro
@MicGlou Vandaar dat ik zeg 'als je het mij vraagt' ;)

• Aggressor
Negakinu schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:51:
Als je een Rio vindt die jonger is dan 7 jaar heb je nog die Kia-garantie. Op zich niet gek. Ik rij zelf trouwens in een 2019 Rio GT. Heb ook een Golf 6 gehad. Vind de Rio mooier. :p Misschien moet je ook even je maximum budget vermelden.
zullen wel weer voorwaarden aan zitten.. altijd in onderhoud bij de kia dealer enz?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:44

-tom-562

Oliesjeik

De beste keuze zijn qua betrouwbaarheid/comfort/prijs/zuinig uit dit lijstje is zonder twijfel de Toyota Auris Hybrid. Gevolgd door de Yaris Hybrid, maar die is wat minder comfortabel.

[ Voor 22% gewijzigd door -tom-562 op 29-09-2021 09:08 ]

Vaak bu'j te bang!

• fdinho
Suzuki Swift X tra 1.2 2016 | 5,68 l/100km
Renault Clio 2014 tce 90 | 5,47 l/100km
Mazda 2 skylease G 2017 1.5 | 4,99l/100km
Hyundai I20 2016 | 5,55 l/100km
Kia Rio 1.2 2014 | 5,94 l /100km

Toyota Yaris 1.5 hybrid 2012 | 4.94l 100km
Toyota Auris 1.8 hybrid 2012 | 4.56l 100km

• fdinho
budget max 10k
Negakinu schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:51:
Budget max 10.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
fdinho schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:25:
Ga werken aan een benadering van Total Cost of Ownership (TCO) en baseer daar je keuze op in plaats van een budget te stellen qua aanschaf.

De kosten van een auto bestaan uit:
  • Afschrijving
  • Verzekering
  • Wegenbelasting
  • Onderhoud
  • Rentederving
  • Brandstof/energieverbruik
Met een kilometrage van 20kkm/jaar zal brandstof vaak een redelijk doorslaggevende factor zijn. Onderhoud wordt naar mijn mening soms overschat, een plotselinge hoge rekening is vervelend maar als dat slechts incidenteel is kan de impact op TCO alsnog beperkt zijn.

Persoonlijk zou ik ten allen tijden eerst kijken of je vervoersbehoefte ook met een elektrische auto te voorzien is. Zeker als je mogelijkheid hebt thuis te laden kan dit qua TCO zeer interessant zijn, private lease kan zelfs goedkoper zijn dan zelf iets kopen (ICE of EV).

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 29-09-2021 09:35 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• fdinho
Een hybrid laat toch vanzelf op.
Je bedoeld volledig elektrisch denk dat die nog niet binnen mijn budget passen
assje schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:31:
[...]

Ga werken aan een benadering van Total Cost of Ownership (TCO) en baseer daar je keuze op in plaats van een budget te stellen qua aanschaf.

De kosten van een auto bestaan uit:
  • Afschrijving
  • Verzekering
  • Wegenbelasting
  • Onderhoud
  • Rentederving
  • Brandstof/energieverbruik
Met een kilometrage van 20kkm/jaar zal brandstof vaak een redelijk doorslaggevende factor zijn. Onderhoud wordt naar mijn mening soms overschat, een plotselinge hoge rekening is vervelend maar als dat slechts incidenteel is kan de impact op TCO alsnog beperkt zijn.

Persoonlijk zou ik ten allen tijden eerst kijken of je vervoersbehoefte ook met een elektrische auto te voorzien is, zeker als je toevallig mogelijkheid hebt aan huis te laden.

• Chorro
fdinho schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:34:
Je bedoeld volledig elektrisch denk dat die nog niet binnen mijn budget passen
In het geval van private lease is het mogelijk dat dat wel binnen je budget past. Die keuze heb ik ook gemaakt. Mijn brandstofkosten + andere lasten van m'n benzine auto waren redelijk vergelijkbaar met het privatelease bedrag + de laadkosten die ik nu heb. Kwestie van berekenen wat de auto je nu per maand kost en wat je wil/kan dat het kost.

• assje
  • Nu online
fdinho schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:34:
Een hybrid laadt toch vanzelf op.
Je bedoeltd volledig elektrisch denk dat die nog niet binnen mijn budget passen
[...]
Daarom raad ik aan naar de TCO te kijken, een auto van €20k (zonodig met stukje financiering) kan goedkoper zijn dan een auto van €10k.

Maar, zelfs private lease kan op TCO concurrerend zijn, zeker als je thuis kunt laden; voorbeeld:
  • Hyundai Ioniq kost private lease voor 60maanden & 20kkm/jaar €349/maand
  • Mocht deze aanbieding er in januari ook nog zijn kan daar nog SEPP subsidie vanaf -€62,50/maand
  • Laden aan huis kost 20.000/7*0,25/12=€60/maand
Sluit je dit nu af kom je op een TCO van €409/maand, in januari met SEPP subsidie zou dat €346,50/maand kunnen zijn. Ga je voor een brandstofauto dan ben je de helft van dat bedrag al kwijt alleen aan brandstof.

Dit is een heel positieve case waar je volledig thuis kunt laden, dat maakt best wel wat verschil. Maar, hoe dan ook is het interessant deze optie te overwegen. Zeker als je de aan te schaffen auto all-risk wil verzekeren en nog niet veel SVJ hebt (dan gaat verzekering een grote impact hebben).

Houdt bij overweging private lease wel rekening met impact op leenruimte in het geval aankoop woning in de nabije toekomst een overweging is.

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 29-09-2021 09:58 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chorro
assje schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:40:
[...]Dit is een heel positieve case waar je volledig thuis kunt laden, dat maakt best wel wat verschil.
Maar ook dan zijn er interessante opties als dat geen mogelijkheid is. Ik heb geen mogelijkheid tot thuis laden (hoekwoning met een flinke groenstrook voor de deur waarachter je kunt fileparkeren), maar heb een laadpas waar je 10 euro per maand voor betaalt. Vervolgens betaal ik bij iedere reguliere laadpaal ±1 cent per kWh meer dan dat ik thuis betaal.

• fdinho
Mijn voorkeur gaat uit
Kia Rio
Toyota Auris Hybrid.

ik ga jullie advies even meenemen met private lease en ga het even uitzoeken na volledig elektrisch. Welke volledige elektrische auto adviseren jullie dan en hoeveel km kun je met een volledige elektrische auto? Hoe zit dat dan? Word de auto dan van jouw. Meestal haal ik auto's die een jaar of 6 oud zijn want nieuwe auto's zakken enorm in prijs

• Aggressor
clio is ook heel betrouwbaar :)

• Chorro
fdinho schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:47:
ik ga jullie advies even meenemen met private lease en ga het even uitzoeken na volledig elektrisch. Welke volledige elektrische auto adviseren jullie dan en hoeveel km kun je met een volledige elektrische auto? Hoe zit dat dan? Word de auto dan van jouw. Meestal haal ik auto's die een jaar of 6 oud zijn want nieuwe auto's zakken enorm in prijs
Privatelease is in de basis hetzelfde als zakelijk lease; de auto is en blijft van een leasemaatschappij. Jij betaalt de leasemaatschappij en mag de auto gebruiken. Na de contractduur lever je de auto weer in (in sommige gevallen is er mogelijkheid tot overname).

Ik rij zelf een Kia e-Niro en daar haal ik grofweg 410km mee (64kWh versie). Hyundai Kona is technisch gezien dezelfde auto als die van mij, echter een stukje kleinere koets en vaak in de privatelease prijs wat voordeliger dan de Kia. Maar accu/motor is precies dezelfde als die van mij.

Nissan Leaf kan ook een optie zijn, maar de actieradius van dat model verschilt vrij veel ten opzichte van de fabrieksopgave. Waar Kia beweert geloof ik 450 te doen, haal je 410. Die percentages gelden niet voor de Leaf.

• fdinho
De clio ga ik dan ook overwegen.

• fdinho
Bij de private lease zit daar ook verzekering en belasting in en onderhoudsbeurten?

• Chorro
fdinho schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:01:
Bij de private lease zit daar ook verzekering en belasting in en onderhoudsbeurten?
Jep. Je betaalt enkel het afgesproken leasebedrag en de brandstof/laadbeurten. Auto wordt all-risk verzekerd waarbij je 300-500 euro eigen risico betaalt bij schades die op jou te verhalen zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Chorro op 29-09-2021 10:05 ]

• fdinho
Okey wellicht ook interessant.
Ik zal de Hyundai Ionic en Kia Niro als voorbeeld gebruiken.
ik ga later op de dag is alles even uitrekenen en de berekeningen met jullie delen. Elektrische auto kan ik daar 60 per maand aanhouden ongeveer 1500 km per maand?

Wat gebeurd er eigenlijk met je no claim behoud je je eigen no claim maar als ik het goed begrijp bouw je geen meer schadevrije jaren op toch?

• Chorro
@fdinho Mja, ik ben 50-70 euro per maand aan laadbeurten kwijt met vergelijkbare kilometrage. No-claim is niet van toepassing bij de meeste leasemaatschappijen.
Technisch gezien blijf je dus stilstaan in schadevrije jaren, echter is de houdbaarheidsdatum van schadevrije jaren 3 jaar. Dus je begint na 3 jaar weer bij 0. Je kan wel na afloop van het contract een verklaring aanvragen voor de schadevrij gereden jaren tijdens de leaseperiode die verzekeringsmaatschappijen vaak accepteren.

• fdinho
Okey ik heb even snel nagekeken. Wat vinden jullie ervan dan om elk jaar een andere 2ehands auto te kopen. Zo verlies je ook niet veel waarde.

• nielsven
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04:21
Ik ben zeer tevreden met mijn Auris Hybrid, ik heb de Station variant en dit is echt een topauto!
Ik haal gemiddeld 1 op 23

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:23
fdinho schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:25:
Okey ik heb even snel nagekeken. Wat vinden jullie ervan dan om elk jaar een andere 2ehands auto te kopen. Zo verlies je ook niet veel waarde.
wegenbelasting 18 euro per maand minimaal, APK jaarlijks of net voor APK weer weg, maar dan krijg je de sloopprijs denk ik, en dan nog verzekering a 20 euro per jaar. Kortom; 450+ euro aan kosten per jaar zonder afschrijving en hij mag niet n heel jaar op 1 plek in openbare ruimte staan..
Dat heeft geen zin.

M.i. zou ik kijken naar een Auris en redenering van mensen hierboven volgen.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-08 12:28

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Elk jaar een andere auto is een hoop werk en kost je waarschijnlijk nog steeds meer dan meerdere jaren met een auto rijden.

Nog steeds lastig om te zien wat je precies wilt, maar toevallig nog een Ford Fiesta of zelfs Focus overwogen?
Qua looks winnen dien het van de auto's die jij omschrijft (mijn mening uiteraard.)

En over betrouwbaarheid: Je kijkt naar auto's met minder dan 90k op de teller, dus er zijn weinig auto's die niet voldoen eerlijk gezegd. De betrouwbaarheid waar veel mensen naar refereren zijn vaak uit de lucht gegrepen of gebaseerd op andere auto's (oudere serie etc..) Onderbouwing mist vaak. Ik zeg hiermee niet dat alles over betrouwbaarheid incorrect is, maar om VAG heenlopen zoals gesuggereerd als advies zou ik graag zien met wat onderbouwing.

• Headshot_NL
  • Nu online
Lijkt me niet verstandig. Bij inruil of de in/verkoop verlies je vaak wel wat extra kosten. Waarom niet een auto kopen die betrouwbaar en redelijk waardevast is? Je weet na 1 jaar zeker wat je hebt en waar je op kunt rekenen.
Persoonlijk zou ik ook voor de Yaris of Auris hybrid gaan. Ik heb deze 2 gehad en er geen enkele reparatie of gekke kosten aan gehad. Enkel jaarlijks de APK.
Ze zijn zo betrouwbaar dat je ze bijna blind kunt kopen. Ze zijn zuinig (niet alleen op papier), ik haalde altijd een verbruik van boven de 1:21. Dat is best netjes voor een Auris station waarmee ik bijna alleen snelwegkilometers maakte. Met minder snelwegkilometers haal je zonder al te veel moeite 1:23.

[ Voor 3% gewijzigd door Headshot_NL op 29-09-2021 10:35 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RVW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 11:51

RVW

Waarom je weg moet blijven van 1.0/1.2/1.4 TSI motoren die tot 2014 geproduceerd zijn:

https://inkoopautos.com/tsi-motor-problemen-en-oplossing/

• Negakinu
Aggressor schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:01:
[...]

zullen wel weer voorwaarden aan zitten.. altijd in onderhoud bij de kia dealer enz?
De garantie is iig overdraagbaar. Je ziet vaker bij 2e hands Kia's een door de Kia dealer bijgehouden onderhoudshistorie, omdat veel Kia eigenaren die garantie willen blijven behouden. Je kunt er naar informeren en dan eventueel je selectie beperken tot Kia's met de garantie intact. Ik zie er op Gaspedaal bijv. al heel veel staan.

too old, too cold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chorro
RVW schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:46:
Waarom je weg moet blijven van 1.0/1.2/1.4 TSI motoren die tot 2014 geproduceerd zijn:

Dat en de emissieschandalen die ook nu nog door etteren met EGR, gigantische olieverbruiken en distributiekettingen die te vaak van tijd af raken. Troep waar ik in ieder geval niets mee te maken wil hebben.

• singelsma
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2023
Een DS3 met 1.2 82pk of 110pk is best prima qua betrouwbaarheid, heb er een aantal verkocht en eigenlijk geen problemen mee gehad. De 82pk houdt niet over qua snelheid. De 1.6 motor is duurder om te rijden, maar dan heb je ook 155 of 165pk.

Alles van Volkswagen groep zou ik sowieso laten staan.
Renault Clio met 0.9 TCe is ook prima, fijne motoren. Heb er 2 voor mijn bedrijf, maar die zijn beide van 2018 en nieuw gekocht.

Opel Corsa E zou je ook kunnen overwegen, niet meest spannende design maar wel betrouwbaar en praktisch in gebruik. Mazda 2 en Hyundai is ook altijd prima.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-08 12:25
Toyota is een heel betrouwbaar merk die bekend staat om weinig reparaties en onderhoud. Ik rij zelf een Toyota Aygo bouwjaar mei 2010 en heb tot nu toe nog nooit grote reparaties gehad na 154.472KM ermee gereden (nu 184.427KM) sinds aankoop 12 december 2014 met 30.000KM gekocht 1 eigenaar voor mij. Belangrijk is de onderhoud en dit doe ik dan bij de officiële Toyota dealer.

Ik zou voor een Yaris gaan. Mijn ouders rijden een Toyota Yaris Hybride 1.5 nieuw gekocht bouwjaar 2014 met Full-options en ook nog nooit grote reparaties gehad en hij rijdt nog steeds als nieuw.

Leasen doe ik en mijn ouders niet. Je betaald per maand €300,- maar de auto wordt nooit van jou zelf

[ Voor 19% gewijzigd door Van der Berg op 29-09-2021 12:05 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• fdinho
Thanks allemaal voor jullie reacties. ik ga straks even kijken na een AURIS. Misschien domme vraag heeft een Auris een ketting of riem en wanneer dient die vervangen te worden? Wat is goeie prijs voor een Auris/Bouwjaar

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-06 13:54
Van der Berg schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:54:

Leasen doe ik en mijn ouders niet. Je betaald per maand €300,- maar de auto wordt nooit van jou zelf
En als de afschrijving, onderhoud, wegenbelasting en verzekering nou meer is dan die 300 per maand? Plus heb je ook nog het risico dat er iets serieus kapot gaat, of het krijgen van de dagwaarde na een ongeluk.

Auris uit 2017 : 13.500 euro 100.000km
Auris uit 2013: 7.000 euro 180.000km
*Dit zijn prijzen bij bedrijven met garantie, particulier krijg je waarschijnlijk nog minder bij verkoop, dus is de afschrijving per maand hoger.

Afschrijving 6.500 = 135 per maand
Wegenbelasting = 65 per maand
Verzekering allrisk = 95 per maand met 3 schadevrije jaren, lager als je er meer hebt natuurlijk.
Onderhoud = 25 per maand 355 grote beurt /235 kleine beurt per jaar volgens Toyota zelf
1 x nieuwe banden = 6 per maand

331 per maand, en dan rij je in een auto van 4 tot 8 jaar oud en draag je het risico van totallos of als er iets kapot gaat daar nog bovenop. Daarnaast moet je ook maar even 13.500 hebben liggen en heb je die 4 jaar niet beschikbaar, terwijl je die ook weer (deels) zou kunnen laten renderen in een belegging oid.

Persoonlijk wil ik graag dat "dingen" van mezelf zijn als ze meer waard worden. Auto's worden alleen maar minder waard (oldtimers en uitzonderingen daargelaten), waarom zou je die willen bezitten?

[ Voor 5% gewijzigd door Thomas18GT op 29-09-2021 14:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Nu online
Thomas18GT schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:00:
[...]

En als de afschrijving, onderhoud, wegenbelasting en verzekering nou meer is dan die 300 per maand? Plus heb je ook nog het risico dat er iets serieus kapot gaat, of het krijgen van de dagwaarde na een ongeluk.

Auris uit 2017 : 13.500 euro 100.000km
Auris uit 2013: 7.000 euro 180.000km
*Dit zijn prijzen bij bedrijven met garantie, particulier krijg je waarschijnlijk nog minder bij verkoop, dus is de afschrijving per maand hoger.

Afschrijving 6.500 = 135 per maand
Wegenbelasting = 65 per maand
Verzekering allrisk = 95 per maand met 3 schadevrije jaren, lager als je er meer hebt natuurlijk.
Onderhoud = 25 per maand 355 grote beurt /235 kleine beurt per jaar volgens Toyota zelf

331 per maand, en dan rij je in een auto van 4 tot 8 jaar oud en draag je het risico van totallos of als er iets kapot gaat daar nog bovenop. Daarnaast moet je ook maar even 13.500 hebben liggen en heb je die 4 jaar niet beschikbaar, terwijl je die ook weer (deels) zou kunnen laten renderen in een belegging oid.

Persoonlijk wil ik graag dat "dingen" van mezelf zijn als ze meer waard worden. Auto's worden alleen maar minder waard (oldtimers en uitzonderingen daargelaten), waarom zou je die willen bezitten?
Ik snap dat een private lease in de maand aardig in de buurt kan komen qua maandelijkse kosten of soms zelfs goedkoper is. Maar aan het eind van je lease periode is de auto weg en heb je niks. Een eigen koop auto zal altijd waarde blijven behouden. Helemaal een betrouwbare toyota.
Daarnaast kan er in een aantal jaren best wat veranderen waardoor je meer kilometers moet maken dan in je contract. Het kan dus ook een stuk duurder uitvallen.

Daarnaast zijn de genoemde bedragen vrij fors.
Met mijn Auris TS facelift uit eind 2015 was ik veel minder kwijt:

Afschrijving 6.500 = 135 per maand (ik had een nieuwer model met minder km, uitvoering dus niet vergelijkbaar)
Wegenbelasting = 65 per maand - 58 euro (in Flevoland). Scheelt 7 euro per maand
Verzekering allrisk = 95 per maand Met 3 schadevrije jaren allrisk 51,75. Scheelt ruim 43 Euro.
Onderhoud = 25 per maand 355 grote beurt /235 kleine beurt per jaar volgens Toyota zelf. (ik deed het onderhoud zelf. anders inderdaard deze bedragen in gedachten houden)
Dan kom je op 281 euro per maand uit. Dat is al een heel ander bedrag.

Ik zie het altijd een beetje als het huren van een huis. Je betaald fors maar het zal nooit van jezelf worden. Natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar.
fdinho schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:56:
Thanks allemaal voor jullie reacties. ik ga straks even kijken na een AURIS. Misschien domme vraag heeft een Auris een ketting of riem en wanneer dient die vervangen te worden? Wat is goeie prijs voor een Auris/Bouwjaar
De Auris hybrid heeft een ketting, deze hoef je niet te vervangen. Het advies is om deze na 10 jaar te inspecteren.

[ Voor 10% gewijzigd door Headshot_NL op 29-09-2021 14:23 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-08 18:23
Zou persoonlijk uit die lijst de Mazda 2 nemen, anders de Auris. Blijft toch ook veel persoonlijke voorkeur. Stel even dat die VW Polo mega goed is onderhouden en dagelijks wordt gepoetst dan is hij alsnog meer betrouwbaar dan die Toyota als daar constant in redline is gereden. Dat is echt koffiedik kijken tot je proefrit maakt en onderhoudshistorie weet.

• Van der Berg
In mijn geval kon ik een splinternieuwe Aygo leasen mijn vrouw werd boos €300,- per maand en na 3 jaar zouden we €10.800,- betaald hebben en niet eens ons eigen auto. Met €10.800 kan je een mooie Aygo kopen. Mijn collega heeft een Toyota Aygo gekocht bouwjaar 2018 met 40.000 KM voor €9.200,- met inruil zijn oude Citroën C1 €1.200,- en heeft de Aygo gekocht voor €8.000,-

Onderhoud van een Aygo is goedkoop en wegenbelasting laag en weinig reparaties!

Ik betaal echt geen maandelijks €300 aan mijn Aygo: Veel bedrijven maken ook nog eens winst op lease.

Aygo:
Wegenbelasting €21 per maand
Verzekering €42.25,- per maand
Totaal 63,25 per maand

Ik ben nog steeds All-Risk verzekerd inclusief inzittenden en betaal per jaar €508,- en per kwartaal €63,- aan Wegenbelasting

Mijn auto is 11 jaar oud met 184.427KM gereden (gekocht bij een stand van 30.000KM op 12 december 2014)

[ Voor 6% gewijzigd door Van der Berg op 29-09-2021 14:33 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• Thomas18GT
Headshot_NL schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:17:
[...]

Ik snap dat een private lease in de maand aardig in de buurt kan komen qua maandelijkse kosten of soms zelfs goedkoper is. Maar aan het eind van je lease periode is de auto weg en heb je niks. Een eigen koop auto zal altijd waarde blijven behouden. Helemaal een betrouwbare toyota.
Daarnaast kan er in een aantal jaren best wat veranderen waardoor je meer kilometers moet maken dan in je contract. Het kan dus ook een stuk duurder uitvallen.

Daarnaast zijn de genoemde bedragen vrij fors.
Met mijn Auris TS facelift uit eind 2015 was ik veel minder kwijt:

Afschrijving 6.500 = 135 per maand (ik had een nieuwer model met minder km, uitvoering dus niet vergelijkbaar)
Wegenbelasting = 65 per maand - 58 euro (in Flevoland). Scheelt 7 euro per maand
Verzekering allrisk = 95 per maand Met 3 schadevrije jaren allrisk 51,75. Scheelt ruim 43 Euro.
Onderhoud = 25 per maand 355 grote beurt /235 kleine beurt per jaar volgens Toyota zelf. (ik deed het onderhoud zelf. anders inderdaard deze bedragen in gedachten houden)
Dan kom je op 281 euro per maand uit. Dat is al een heel ander bedrag.

Ik zie het altijd een beetje als het huren van een huis. Je betaald fors maar het zal nooit van jezelf worden. Natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar.
Het verschil is vooral de verzekering, en dan is het net wat je wil verzekeren natuurlijk. Met een eigen risico van 1000 euro zal je verzekeringspremie vast laag zijn.

De cijfers waren wat mij betreft ook meer een voorbeeld en zullen erg afhankelijk zijn van verschillende zaken. Je hebt op 4 jaar/80.000km ook altijd nog iets dat kapot gaat of extra vervangen moet worden, en daarin kan je ook hele erge pech of geluk hebben. Bij particuliere verkoop krijg je al 1000 a 2000 minder dan waar een garage de auto voor verkoopt, daar is die 20 a 40 per maand al weer, ook weer afhankelijk van pech of geluk. Als we daar maar bewust van zijn.
Van der Berg schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:27:
In mijn geval kon ik een splinternieuwe Aygo leasen mijn vrouw werd boos €300,- per maand en na 3 jaar zouden we €10.800,- betaald hebben en niet eens ons eigen auto. Met €10.800 kan je een mooie Aygo kopen. Mijn collega heeft een Toyota Aygo gekocht bouwjaar 2018 met 40.000 KM voor €9.200,- met inruil zijn oude Citroën C1 €1.200,- en heeft de Aygo gekocht voor €8.000,-

Ik betaal echt geen maandelijks €300 aan mijn Aygo: Veel bedrijven maken ook nog eens winst op lease.

Aygo:
Totaal 63,25 per maand

Ik ben nog steeds All-Risk verzekerd inclusief inzittenden en betaal per jaar €508,- en per kwartaal €63,- aan Wegenbelasting
De goedkoopste nieuwe Aygo is 13.595 volgens Toyota, na 4 jaar heb je er een voor 8000 met 50.000km.

afschrijving 114 per maand
verz + bel. 63 per maand
onderhoud. 25 per maand 229/358 per jaar om het jaar

kom je op 204 per maand
private lease is 229 per maand

heb je voor 25 euro per maand het risico, mocht er iets gebeuren als totallos of iets kapot buiten de garantie.
In jouw geval ben je dus inderdaad goedkoper uit, als er niets fout gaat :)
Mijn auto is 11 jaar oud met 184.427KM gereden (gekocht bij een stand van 30.000KM op 12 december 2014)
En deze toevoeging maakt de berekening weer heel anders natuurlijk. Maar een auto van 11 jaar oud zal 99 van de 100 keer goedkoper zijn dan een nieuwe :)

[ Voor 28% gewijzigd door Thomas18GT op 29-09-2021 14:42 ]

• Van der Berg
Thomas18GT schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:27:
[...]

Het verschil is vooral de verzekering, en dan is het net wat je wil verzekeren natuurlijk. Met een eigen risico van 1000 euro zal je verzekeringspremie vast laag zijn.

De cijfers waren wat mij betreft ook meer een voorbeeld en zullen erg afhankelijk zijn van verschillende zaken. Je hebt op 4 jaar/80.000km ook altijd nog iets dat kapot gaat of extra vervangen moet worden, en daarin kan je ook hele erge pech of geluk hebben. Bij particuliere verkoop krijg je al 1000 a 2000 minder dan waar een garage de auto voor verkoopt, daar is die 20 a 40 per maand al weer, ook weer afhankelijk van pech of geluk. Als we daar maar bewust van zijn.

[...]

De goedkoopste nieuwe Aygo is 13.595 volgens Toyota, na 4 jaar heb je er een voor 8000 met 50.000km.

verz + bel. 63 per maand

kom je op 204 per maand

heb je voor 25 euro per maand het risico, mocht er iets gebeuren als totallos of iets kapot buiten de garantie.
In jouw geval ben je dus inderdaad goedkoper uit, als er niets fout gaat :)

[...]

En deze toevoeging maakt de berekening weer heel anders natuurlijk. Maar een auto van 11 jaar oud zal 99 van de 100 keer goedkoper zijn dan een nieuwe :)
Die €229,- is met 10.000 KM per jaar en ik rij toch gemiddeld 25.000 KM per jaar. Dan wijzigen ook de lease tarief en in mijn geval was dit €300 per maand. Als nog heb ik liever mijn eigen auto in het bezit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
Van der Berg schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:48:
[...]

Die €229,- is met 10.000 KM per jaar en ik rij toch gemiddeld 25.000 KM per jaar. Dan wijzigen ook de lease tarief en in mijn geval was dit €300 per maand. Als nog heb ik liever mijn eigen auto in het bezit
Zeker, dan wijzigt alleen ook de restwaarde/afschrijving, de onderhoudskosten en de verzekeringspremie, plus komen er bandenkosten bij. MIjn punt is dat kopen vs private lease echt niet zo heel veel scheelt en dat je voor dat verschil je het risico op wanneer er iets goed fout gaat in feite afkoopt. Of dat het je waard is moet iedereen natuurlijk zelf weten.

• Van der Berg
Thomas18GT schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:52:
[...]

Zeker, dan wijzigt alleen ook de restwaarde/afschrijving, de onderhoudskosten en de verzekeringspremie, plus komen er bandenkosten bij. MIjn punt is dat kopen vs private lease echt niet zo heel veel scheelt en dat je voor dat verschil je het risico op wanneer er iets goed fout gaat in feite afkoopt. Of dat het je waard is moet iedereen natuurlijk zelf weten.
Ik loop nu toch ook geen risico ben het hoogste mogelijk verzekerd? All-Risk verzekerd inclusief inzittenden of is dat anders bij total loss.

Volgens mij maken die leasebedrijven winst van de overschot want zo duur is het allemaal niet per maand

[ Voor 7% gewijzigd door Van der Berg op 29-09-2021 14:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas18GT
Van der Berg schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:54:
[...]

Ik loop nu toch ook geen risico ben het hoogste mogelijk verzekerd? All-Risk verzekerd inclusief inzittenden of is dat anders bij total loss
Bij totalloss krijg je de dagwaarde van je auto (- kosten eigen risico). Die is altijd lager dan wanneer je hem zelf zou verkopen. Dit heeft weer invloed op je afschrijving, die wordt hoger dan berekend.
[...]

Volgens mij maken die leasebedrijven winst van de overschot want zo duur is het allemaal niet per maand
Het zijn bedrijven, dus natuurlijk maken ze winst (als het goed is). Ze kopen alleen een hoop Aygo's tegelijk in (schaalvoordeel = winst), hebben contracten voor onderhoud (schaalvoordeel = winst) en hetzelfde met verzekeringen. Dat is dus allemaal al winst voordat ze überhaupt een marge rekenen op wat wij betalen bij de dealer. Het risico kunnen ze dan ook weer spreiden over al die auto's.

[ Voor 39% gewijzigd door Thomas18GT op 29-09-2021 15:03 ]

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-08 23:50

thunder8

Het gedonder begint weer.

Echter bij private lease zit je wel voor een aantal jaren vast aan een bepaalde auto, of die nu bevalt of niet. Daarnaast kan er in een paar jaar een aardige wisseling zijn in je wensen en eisen, door verandering in werk, priveomstandigheden zoals gezinsuitbreiding. Daar ben je met kopen flexibeler dan met een leasecontract. Beide hebben voor- en nadelen, die goed tegen elkaar moeten worden afgewogen.

Verder ben je qua opties op een auto bij private lease vaak ook veel beperkter of betaal je heel veel meer voor extra opties.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fdinho
interessante discussie! Dus eigenlijk is het beter om zo een auto te kopen voor mij.

• Chorro
Ik loop nu toch ook geen risico ben het hoogste mogelijk verzekerd? All-Risk verzekerd inclusief inzittenden of is dat anders bij total loss.
1x een schade claimen en je sodemietert toch een partij omhoog in premie. Heb ik met private lease geen last van.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:45

Aygo:
Totaal 63,25 per maand

Jouw berekening loopt scheef.

+ 100 euro afschrijving per maand
leg je geld opzij voor een nieuwe auto over een paar jaar? 50 euro per maand?
20k km per jaar dus dat is elk jaar een nieuwe set banden a 20 euro per maand
APK + kleine + grote beurt a 30 euro per maand.

Dan ga je redelijk naar de 300 euro per maand en dan laat ik tegenvallers (die er met een 11 jaar oude auto echt wel aan zitten te komen) nog achterwege.

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:45

Emiel1984

Made in NL

12*20 euro = 240 euro voor banden.
Ik denk persoonlijk dat je eerder richting de 300 euro kwijt bent als je ze alle 4 gaat vervangen.
Goed voor TS om dit even na te lopen.
Een minder gebruikelijke maat band kan voor onaangename verrassingen zorgen is mijn ervaring.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas18GT
thunder8 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:20:
Echter bij private lease zit je wel voor een aantal jaren vast aan een bepaalde auto, of die nu bevalt of niet. Daarnaast kan er in een paar jaar een aardige wisseling zijn in je wensen en eisen, door verandering in werk, priveomstandigheden zoals gezinsuitbreiding. Daar ben je met kopen flexibeler dan met een leasecontract. Beide hebben voor- en nadelen, die goed tegen elkaar moeten worden afgewogen.

Verder ben je qua opties op een auto bij private lease vaak ook veel beperkter of betaal je heel veel meer voor extra opties.
Hele goede aanvulling, bedankt.
Ook zal je maximaal te verkrijgen hypotheek een stuk lager zijn, zeker in deze tijd een om rekening mee te houden.

Verder zijn er vaak ook al opties dat je kosteloos kunt opzeggen bij ontslag zonder schuld of een scheiding, maar dat verschilt ook weer per maatschappij, goed uitzoeken dus.

• FastFred
  • Laatst online: 13-08 19:26

Aygo:
Totaal 63,25 per maand

Oh jou auto loopt op lucht?

Even kijken hoor, je hebt sinds december 2014 22.000km per jaar gereden. Je auto is nu 11 jaar oud dus een Aygo uit 2010. Volgens Spritmonitor zie ik dat zo'n Aygo 1 op 23 kan lopen. Dus laat ik daar even vanuit gaan, dan mats ik je ook nog behoorlijk denk ik. Met 22.000km per jaar, uitgaand van € 1,85 per liter is dat 147 euro per maand aan brandstof. Met je verzekering en wegenbelasting zit je dan al aan 210 euro per maand.

Komt daar nog APK bij, bandjes, onderhoud, er gaat eens wat stuk, afschrijving. Denk dat private lease goedkoper was geweest....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-08 20:02
Chorro schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:58:
[...]

Dat en de emissieschandalen die ook nu nog door etteren met EGR, gigantische olieverbruiken en distributiekettingen die te vaak van tijd af raken. Troep waar ik in ieder geval niets mee te maken wil hebben.
Dat is allemaal zeker waar van de VAG modellen van voor 2014, maar juist de modellen daarna zijn echt prima.
Emissie gedoe ging overigens over de diesels…

Wat mij betreft zijn het echt auto’s die je gewoon mee kan nemen in je overweging.

@fdinho Ik zou overigens eens een paar auto’s gaan rijden. Dan heb je gelijk een veel beter beeld van welk type of model je prettig vindt.
Zo heb ik met m’n vrouw een paar jaar geleden rondgekeken en na een proefrit vielen de Clio, i30 en Ibiza gelijk af en kwam juist de Golf naar boven als een auto die veel prettiger reed.

• Van der Berg
FastFred schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:59:
[...]

Even kijken hoor, je hebt sinds december 2014 22.000km per jaar gereden. Je auto is nu 11 jaar oud dus een Aygo uit 2010. Volgens Spritmonitor zie ik dat zo'n Aygo 1 op 23 kan lopen. Dus laat ik daar even vanuit gaan, dan mats ik je ook nog behoorlijk denk ik. Met 22.000km per jaar, uitgaand van € 1,85 per liter is dat 147 euro per maand aan brandstof. Met je verzekering en wegenbelasting zit je dan al aan 210 euro per maand.

Komt daar nog APK bij, bandjes, onderhoud, er gaat eens wat stuk, afschrijving. Denk dat private lease goedkoper was geweest....
Wegenbelasting €21,- per maand
Verzekering €42,25,- per maand
Volle tank 30 liters €55,50,- per maand
Totaal per maand €118,75

Bandjes hoef ik niet jaarlijks te wisselen om de 3-4 jaar zo'n beetje. Dit jaar moet ik bijvoorbeeld 2 Bandjes wisselen aan de voorzijde en ik gebruik Continental vierseizoenen banden

Rem en schijven hoeven bij mij ook niet jaarlijks gewisseld te worden en gaat best paar jaar mee. Ik doe namelijk heel voorzichtig met het remmen en probeer al van afstand rekening te houden.

Ik doe alles officieel via de Toyota dealer

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 105% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:12 ]

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-08 17:23

Goku33

Ownage!

Van der Berg schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:39:
[...]
Volle tank 30 liters €55,50,- per maand
Totaal per maand €118,75
30 liter per maand matcht niet echt met 22.000 km per jaar. Anders zou je 1 op 61 rijden ;)
Nu kan je een 11 jaar oude auto sowieso niet private leasen, dus de vergelijking loopt daar al scheef. Voor een vergelijkbaar maandbedrag kan je een splinternieuwe auto leasen. Je moet je er dan wel overheen zetten dat je hem zelf niet bezit inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door Goku33 op 29-09-2021 17:49 ]

• Van der Berg
Goku33 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:48:
[...]

30 liter per maand matcht niet echt met 22.000 km per jaar. Anders zou je 1 op 61 rijden ;)
Nu kan je een 11 jaar oude auto sowieso niet private leasen, dus de vergelijking loopt daar al scheef. Voor een vergelijkbaar maandbedrag kan je een splinternieuwe auto leasen. Je moet je er dan wel overheen zetten dat je hem zelf niet bezit inderdaad.
Klopt maar ik heb gewoon maand bedrag genomen. Ik tank heel variabel niet altijd vol. Maar ik nam zijn voorbeeld.

Ik tank vaak ook bij de Makro €1.73,4

In mijn Aygo gaat met een volle tank gaat 30 liter in

[ Voor 4% gewijzigd door Van der Berg op 29-09-2021 18:00 ]

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:45
Brazos schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:45:
[...]

Je hoeft niet bij elk stoplicht een burnout te trekken hoor. Een nieuwe set banden per 20k km zou wat zijn. Gemiddeld gaat een autoband zo'n 60k km mee als je tussentijds voor en achter even omwisselt, dus 3 jaar i.p.v. 1. Spaargeld rekenen als kosten wordt natuurlijk helemaal een slechte grap.

Het valt me wel op dat mensen altijd wel creatief worden met kosten als het om private lease gaat. 1200€ verzekeringen, 600€ extra spaargeld, 400€ extra boodschappen door grotere kofferbak, bandenwissels van Max Verstappen en hoppa de kosten zijn identiek. Het is een prima optie als je geen geld hebt, maar heb je geld dan ben beter af met een eigen auto.

Voor elektrische auto's is dat dan weer wel iets anders. Kan me voorstellen dat PV daar voordelig kan zijn bij genoeg km's.
ik ben zeker geen voorstander van private lease, dus ik reken er ook niet naar toe dat PL voordeliger is. Het is natuurlijk wel zo dat je over drie jaar weer een zakje geld voor een auto moet hebben. Dus ik reken dat mee. En banden, dat is misschien overdreven, maar ik rij elke drie jaar toch 2 sets banden er doorheen, met 25k per jaar.

• Chorro
Smobbo schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:07:
[...]

Dat is allemaal zeker waar van de VAG modellen van voor 2014, maar juist de modellen daarna zijn echt prima.
Emissie gedoe ging overigens over de diesels…
Klopt, ging over diesels. Maar als ik een slagerij tegenkom met een vreselijk smerig worstmes, kom ik daar nooit meer. Ook niet om al het andere behalve worst te halen. Je hebt het dan gewoon niet begrepen hoe het hoort en wie weet hoeveel lijken er nog meer uit de kast komen. Dan ga ik wel naar een ander. Kortom; ik blijf er heel ver vandaan. Die onzin loopt nu al een jaar of 10 bij VAG en het meest recente is nog geen week geleden aan het licht gebracht, enige verbetering zie ik dus niet.

• Smobbo
Chorro schreef op woensdag 29 september 2021 @ 20:11:
[...]

Klopt, ging over diesels. Maar als ik een slagerij tegenkom met een vreselijk smerig worstmes, kom ik daar nooit meer. Ook niet om al het andere behalve worst te halen. Je hebt het dan gewoon niet begrepen hoe het hoort en wie weet hoeveel lijken er nog meer uit de kast komen. Dan ga ik wel naar een ander. Kortom; ik blijf er heel ver vandaan. Die onzin loopt nu al een jaar of 10 bij VAG en het meest recente is nog geen week geleden aan het licht gebracht, enige verbetering zie ik dus niet.
Volgens mij zijn de meeste andere partijen ook tegen de lamp gelopen ondertussen (Hyundai-Kia groep, de FCA rond fiat en nog een paar toch?).
In dat opzicht is elektrisch rijden sowieso beter ;)

• Chorro
Smobbo schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:07:
[...] Ik zou overigens eens een paar auto’s gaan rijden. Dan heb je gelijk een veel beter beeld van welk type of model je prettig vindt.
Zo heb ik met m’n vrouw een paar jaar geleden rondgekeken en na een proefrit vielen de Clio, i30 en Ibiza gelijk af en kwam juist de Golf naar boven als een auto die veel prettiger reed.
Ben ik met je eens, maar het vergelijk van een Clio/Ibiza tegenover een Golf is het resultaat natuurlijk al van te raden. Golf tegenover een Megane durf ik in twijfel te trekken of de Golf dan nog steeds beter rijdt.

• Smobbo
Chorro schreef op woensdag 29 september 2021 @ 20:18:
[...]

Ben ik met je eens, maar het vergelijk van een Clio/Ibiza tegenover een Golf is het resultaat natuurlijk al van te raden. Golf tegenover een Megane durf ik in twijfel te trekken of de Golf dan nog steeds beter rijdt.
Eens, b versus c is een ander gevoel. Maar een C4 beviel weer niet.
Het is toch een gevoelsding, zeker voor m’n vrouw ;)

• Thomas18GT
FastFred schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:59:
[...]

Besef je dat bij Private lease de benzine er ook nog bij komt? :+

Een paar posts terug staat een prima berekening van een Aygo.

verz + bel. 63 per maand

kom je op 204 per maand

Hierbij is uitgegaan van de meest gunstige aankoopprijs (afleverkosten enz niet meegerekend) en bij verkoop ook een gunstige prijs. Afschrijving zal hoogstwaarschijnlijk dus wat hoger liggen. Ook is er nog geen rekening gehouden met extra dingen die kapot kunnen gaan, al is die kans de eerste 4 jaar misschien niet zo heel groot.

[ Voor 30% gewijzigd door Thomas18GT op 30-09-2021 08:25 ]

• FastFred
  • Laatst online: 13-08 19:26
Thomas18GT schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:21:
[...]

Besef je dat bij Private lease de benzine er ook nog bij komt? :+
Ja, dat zeg ik toch? Meneer rekent alleen verzekering en belasting en vergelijkt dat met private lease. Maar bij de meeste private lease betaal je de lease + de brandstof.

[ Voor 28% gewijzigd door FastFred op 30-09-2021 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
FastFred schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:26:
[...]

Ja, dat zeg ik toch? Meneer rekent alleen verzekering en belasting en vergelijkt dat met private lease. Maar bij de meeste private lease betaal je de lease + de brandstof.
Je zegt dit omdat je de benzinekosten erbij rekent, maar dat niet bij de private lease doet. Als je dat wel zou doen, zou private lease namelijk nog steeds niet goedkoper zijn.
De benzinekosten zijn namelijk hetzelfde, die toevoegen aan je vergelijking heeft weinig zin als het over dezelfde auto gaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-08 12:28

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

RVW schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:46:

Gezien de KM stand "eis" is de kans dat hij een auto gaat nemen van tot 2014 erg klein. Desalnietemin een goede informatieve toevoeging!

• Chorro
Thomas18GT schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:31:
Je zegt dit omdat je de benzinekosten erbij rekent, maar dat niet bij de private lease doet. Als je dat wel zou doen, zou private lease namelijk nog steeds niet goedkoper zijn.
De benzinekosten zijn namelijk hetzelfde, die toevoegen aan je vergelijking heeft weinig zin als het over dezelfde auto gaat ;)
In de praktijk ligt het er ook aan hoe (on)zuinig je huidige auto is en hoe (on)zuinig je privatelease auto is. In mijn geval bespaar ik 250-350 euro aan brandstof door de autokeuze van privatelease die ik gemaakt heb. Dat is best een flinke hap waarmee je een hogere leaseprijs weer wat gelijktrekt.

• Thomas18GT
Chorro schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:40:
[...]

In de praktijk ligt het er ook aan hoe (on)zuinig je huidige auto is en hoe (on)zuinig je privatelease auto is. In mijn geval bespaar ik 250-350 euro aan brandstof door de autokeuze van privatelease die ik gemaakt heb. Dat is best een flinke hap waarmee je een hogere leaseprijs weer wat gelijktrekt.
Zeker, maar we waren dezelfde auto aan het vergelijken.

Een EV is weer een goed voorbeeld van jouw stelling. Het maandbedrag zal wat hoger zijn door de nieuwprijs van een EV, maar je laadkosten zijn een stuk lager dan benzinekosten. Het overwegen zeker waard!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Headshot_NL schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:17:
Ik zie het altijd een beetje als het huren van een huis. Je betaaltd fors maar het zal nooit van jezelf worden. Natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar.
Dit is het altijd terugkerende argument wat eigenlijk niet relevant is. Het vereist even uitzoomen en het grotere plaatje bekijken.

Als je een auto koopt komt er ook weer een moment dat je die verkoopt, na de verkoop heb je geen auto meer. Uiteraard is het mogelijk op dat moment een andere auto te kopen en in te ruilen maar dat verandert weinig aan het vergelijk.

Ofwel als voorbeeld:
  • Aankoop €10.000
  • 5 jaar rijden
  • Verkoop €4.000
Na verkoop heb je dus geen auto, de auto heeft je €6.000 afschrijving gekost wat neerkomt op €100/maand. Dit is de enige juiste manier om een correcte inschatting van kosten van je auto te maken en te kunnen vergelijken met private lease.

Het eigendom van de auto doet dan verder ook niet ter zake, dat verandert niets aan de kosten. Er zijn wel allerlei andere voor en nadelen voor lease/koop waarvan de meeste al genoemd zijn. De meeste mensen hebben helemaal geen goed begrip van wat hun auto in eigendom eigenlijk kost en maken daardoor de vergelijking niet juist.

In mijn optiek is er bij het kopen ook veel te veel focus op aanschafprijs. Eigenlijk zou je beter kunnen bedenken hoeveel je bereid bent per maand kwijt te zijn aan je auto en de keuze daarop baseren. Een auto van €15k die 10%/jaar afschrijft kost bijvoorbeeld net zoveel als een auto van €10k die 15%/jaar afschrijft. Je kosten worden bepaald door de afschrijving, niet door de aanschafprijs.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 30-09-2021 14:05 ]

• Thomas18GT
assje schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:02:
[...]

Dit is het altijd terugkerende argument wat eigenlijk niet relevant is. Het vereist even uitzoomen en het grotere plaatje bekijken.

Als je een auto koopt komt er ook weer een moment dat je die verkoopt, na de verkoop heb je geen auto meer. Uiteraard is het mogelijk op dat moment een andere auto te kopen en in te ruilen maar dat verandert weinig aan het vergelijk.

Ofwel als voorbeeld:
  • Aankoop €10.000
  • 5 jaar rijden
  • Verkoop €4.000
Na verkoop heb je dus geen auto, de auto heeft je €6.000 afschrijving gekost wat neerkomt op €100/maand. Dit is de enige juiste manier om een correcte inschatting van kosten van je auto te maken en te kunnen vergelijken met private lease.

Het eigendom van de auto doet dan verder ook niet ter zake, dat verandert niets aan de kosten. Er zijn wel allerlei andere voor en nadelen voor lease/koop waarvan de meeste al genoemd zijn. De meeste mensen hebben helemaal geen goed begrip van wat hun auto in eigendom eigenlijk kost en maken daardoor de vergelijking niet juist.

In mijn optiek is er bij het kopen ook veel te veel focus op aanschafprijs. Eigenlijk zou je beter kunnen bedenken hoeveel je bereid bent per maand kwijt te zijn aan je auto en de keuze daarop baseren. Een auto van €15k die 10%/jaar afschrijft kost bijvoorbeeld net zoveel als een auto van €10k die 15%/jaar afschrijft. Je kosten worden bepaald door de afschrijving, niet door de aanschafprijs.
Hele duidelijke post, enige wat ik graag wil toevoegen is dat de verkoopprijs na 5 (of X) jaar voorspellen het lastige deel natuurlijk is (maar daar is wel je hele berekening op gebaseerd). Ook nu weer in de verandering naar EV's, geen idee hoe de markt er over 5 jaar uit ziet..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Negakinu
Niet mijn topic, maar ik leer echt heel veel door hier te lezen. Bedankt!

Normaliter waren mijn enige afwegingen bij het kopen van een auto "Ziet 'ie eruit alsof hij de hele dag super kwaad is?" "Is hij zwart?" en "Doet 'ie brrrrrrr?". :p

too old, too cold

• fdinho
Ja ik vind het echt een heel interessant en leerzaam topic. Dankjewel allemaal voor jullie bijdrage. Me auto is inmiddels verkocht en ga nu opzoek naar een andere auto. Ik ben er nog niet helemaal uit!
Pagina: 1