Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotEdSheeran
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17-08-2023
Hallo

Ik ben wat verder aan het bouwen aan het domotica-plan voor mijn verbouwing.

Ik zou graag gebruik maken van de 1-wire temperatuur sensoren. Heeft iemand ervaring met hoe goed deze de temperatuur meten als ze in de inouwdoos van een schakelaar aangebracht zijn. Ik zou in iedere inbouwdoos een sensor voorzien zodat ik een globaal beeld krijg van elke ruimte, lijkt dit een goed idee?

alle input is welkom.

bedankt!

Beste antwoord (via NotEdSheeran op 29-09-2021 05:45)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-05 00:21

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

1-wire is geschikt voor lange kabelafstanden van honderden meters als je het op de juiste manier aanlegt.

Ik gebruik ook DS18B20 temperatuursensoren achter de pulsdrukkers. Dit zijn dubbele pulsdrukkers in een enkel inbouwraam met dus een spleet tussen de knoppen waar de sensor achter zit. De meting is nauwkeurig en reageert snel op temperatuurveranderingen.

De sensoren zijn in een lijntopologie aangesloten waarbij de data-ader door dezelfde kabel teruggaat naar de volgende sensor. In de verdeelkast worden de data-aders (een 'aanvoer' en 'retour') van de sensoren op rijgklemmen doorgelust. Elke sensor heeft ook een condensator tussen +5V en GND op advies van Esera. Dit werkt al een jaar of vijf betrouwbaar met 16 sensoren op het 1-wire netwerk.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-05 16:24
Dan zijn ze wat trager als dat ze er buiten zitten. Ik heb het hier ook, geeft een idee van de temperatuur.
(Aangesloten op qubino modules, bijna gratis)
Ik ken de loxone 1 wire niet, maar als dat gewoon 1 wire is (DS18b20 onder andere) dan ben ik bang dat de lengte van de kabel wel erg lang word. Is daar iets in voorzien?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-05 00:21

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

1-wire is geschikt voor lange kabelafstanden van honderden meters als je het op de juiste manier aanlegt.

Ik gebruik ook DS18B20 temperatuursensoren achter de pulsdrukkers. Dit zijn dubbele pulsdrukkers in een enkel inbouwraam met dus een spleet tussen de knoppen waar de sensor achter zit. De meting is nauwkeurig en reageert snel op temperatuurveranderingen.

De sensoren zijn in een lijntopologie aangesloten waarbij de data-ader door dezelfde kabel teruggaat naar de volgende sensor. In de verdeelkast worden de data-aders (een 'aanvoer' en 'retour') van de sensoren op rijgklemmen doorgelust. Elke sensor heeft ook een condensator tussen +5V en GND op advies van Esera. Dit werkt al een jaar of vijf betrouwbaar met 16 sensoren op het 1-wire netwerk.

• NotEdSheeran
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17-08-2023
Dank je wel voor het snelle en volledige antwoord @Femme @DjAntoon ! Hier kan ik zeker verder mee.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-05 16:24
Je kunt overwegen om afgeschermde kabel te gebruiken, houd de data misschien wat langer overeind. Cat5 kan ook en dan alle niet gebruikte aders als gnd gebruiken.

Ik heb er voor gekozen om elke sensor via een klein 3 pin connectortje aan te sluiten, dan kun je bij problemen nog iets loshalen. Ook de lange lengtes kan ik zo loshalen.

[ Voor 35% gewijzigd door DjAntoon op 29-09-2021 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHB2016
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-08-2024
Tot nu toe was ik zeer tevreden met de temperatuursensoren op de 1-wire. De laatste tijd krijg ik ineens meldingen dat de sensoren geen waarden leveren. Eerst een paar sensoren, nu alle op de 1-wire. Na een herstart van de miniserver werkt het 1 opvraagcyclus goed.
@Femme Femme schrijft: Elke sensor heeft ook een condensator tussen +5V en GND. Zou dat kunnen helpen? En zo ja, wat voor condensator?
Alvast heel veel dank voor een reactie.
Pagina: 1