T&L laptop met dedicated GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-10 16:57
Beste Tweakers,

Na een goede 10 jaar met mijn ouwe trouwe Zenbookje gedaan te hebben merk ik toch dat het tijd wordt voor een vervanger. Het kleine beetje gamen dat ik op dit beestje doe kan niet meer met de nieuwe generatie games en als ik met de volgende laptop weer minimaal 5 jaar vooruit kan ben ik tevreden.

Wat ga je met je laptop doen?
Allround gebruik, wat games spelen

Wat is je budget?
1200 tot 1400 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, maar ben nu een Asus Zenbook 13" gewend en vind dat een erg fijn formaat voor op de bank.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb de volgende vergelijk gemaakt: https://tweakers.net/pric.../1659604;1703482;1630682/

Ik neig naar de MSI, vanwege de formfactor, maar twijfel alleen vanwege de GPU. Ook is een stille koeling bij licht gebruik zeer gewenst en dat kan je niet uit de vergelijk halen. ;) Misschien zie ik wat over het hoofd of moet ik wellicht nog heel een wachten op een Thin & light model met een RTX3060 voor mijn prijsklasse. Graag jullie gedachten.

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Wat wil je nu precies? Een gamelaptop, die je niet op de bank kan gebruiken, of een thin- and light laptop die je wel op de bank kan gebruiken?

Je zal moeten kiezen, beiden in één toestel is vragen om problemen (ofwel hitteproblemen, ofwel inzakkende prestaties, of beide). Dus ofwel hou je een groot toestel met RTX 3060, maar dat is dan niet geschikt voor op de bank, ofwel neem je een kleiner toestel dat minder voor games geschikt is, maar dat je wel op de bank kan gebruiken.

Trouwens, als je voor de gamelaptop gaat, zou ik toch wat snellers nemen dan de MSI (4 cores is krap voor de huidige games)
CSB schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:01:
Misschien zie ik wat over het hoofd of moet ik wellicht nog heel een wachten op een Thin & light model met een RTX3060 voor mijn prijsklasse.
Dat is vragen om problemen (zie hoger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
LievenD schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:57:
Wat wil je nu precies? Een gamelaptop, die je niet op de bank kan gebruiken, of een thin- and light laptop die je wel op de bank kan gebruiken?

Je zal moeten kiezen, beiden in één toestel is vragen om problemen (ofwel hitteproblemen, ofwel inzakkende prestaties, of beide). Dus ofwel hou je een groot toestel met RTX 3060, maar dat is dan niet geschikt voor op de bank, ofwel neem je een kleiner toestel dat minder voor games geschikt is, maar dat je wel op de bank kan gebruiken.

Trouwens, als je voor de gamelaptop gaat, zou ik toch wat snellers nemen dan de MSI (4 cores is krap voor de huidige games)

[...]

Dat is vragen om problemen (zie hoger).
Nou ja, het hoeft niet persé een gamelaptop te zijn, als er qua grafische prestaties maar iets beters uitkomt dan de standaard GPU's die in de SoC's van tegenwoordig zit. Ik wist niet dat beiden geen optie was. Dat is alvast weer een nieuwe les die geleerd is. Dank daarvoor. _/-\o_

Dus dan een Thin & Light waarop ik zo nu en dan een spelletje als Factorio of zo kan spelen? Ik heb er geen probleem mee om eens van de bank af te moeten om een spelletje te spelen hoor.

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
De nieuwe generatie iGPUs zijn best prima, en kan je redelijk wat op spelen. Het is de moeite waard om daar naar te kijken voor je use case.

Een RTX3060 is al best een stevige GPU voor in een laptop, en produceert ook vrij veel hitte, dus wat @LievenD aangeeft, dat vraagt koeling en daarmee maar de vraag of je daar happy mee bent.

Nu hebben de iGPUs van Intel, met Xe graphics, wel nog wat driver / stabiliteitsissues, maar de iGPUs van AMD zijn geloof ik behoorlijk stabiel. Zie bijvoorbeeld YouTube: Ryzen 7 5800U vs i7-1165G7 - Vega 8 vs Iris Xe - iGPU Comparison in ...

Een pricewatch filter op een ryzen 7 5800u of 5800h levert 6 resultaten op, met de refreshed lenovo slim 7 en slim 7 pro erin, wat best goede opties zouden zijn al. Alleen zou ik daar misschien als nadeel wel de hogere resolutie zien, want als je dan 1080p wil gamen, moet je schalen en ik weet niet of dat 'mooi' wordt.

Anders nog een optie, maar die is wel meer buiten budget, de Asus FLOW X13. Daar zijn ook verschillende versies van. De oude, uitgaande versie met een oudere dedicated GPU (GTX 1650) is 1450 euro en de nieuwere met RTX 3050 is 1650

Dit waren zomaar een paar ideeen.

• CSB
Dank @Bonsaiboom ! Het valt me op dat de Intel GPU op sommige vlakken zelfs beter presteert dan de AMD GPU. Dat was vroeger ondenkbaar. Ik heb mij misschien teveel laten beïnvloeden door het verleden en zal dan ook mijn zoektocht wat aanpassen.

Het budget blijft echter wel tot max. 1400 euro. De laptop zal voornamelijk voor vermaak en "huis, tuin en keuken" gebruik zijn, waar ik soms ook een spelletje op wil spelen. Games als COD of The Witcher speel ik wel lekker op mijn PS5. Ik ben een sucker voor RTS games en games als Factorio, waarbij een PC toch echt wel nodig is voor de speelbaarheid.

Dus de Lenovo slim 7 zou inderdaad een goede kandidaat zijn, welke het meeste op mijn oude beestje lijkt.

Ik zie overigens op de site van Lenovo een Yoga slim 7 Pro met OLED en Geforce MX450 staan, binnen budget. Ik denk dat dat hem gaat worden.

[ Voor 9% gewijzigd door CSB op 30-09-2021 15:24 ]

• CSB
Laptop is besteld. Bedankt voor het meedenken! Hier mag een slotje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
Ha! Ik had nog niet gezien dat hij ook in OLED versie beschikbaar was. Veel plezier ermee!
Pagina: 1