Bijenbekjes/stootvoegroosters bij spouwmuurisolatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-05 11:14
Beste Tweakers,

Binnenkort gaat mijn gevel opnieuw gevoegd worden en wat metselwerk hersteld. Daarna wordt de spouwmuur geïsoleerd met EPS parels.
Mijn kruipruimte is volgestort met schuimbeton, dus vanuit daar ventileert de spouw niet meer.

Één isolatiebedrijf zei dat het verstandig is om bijenbekjes/stootvoegroosters te plaatsen ivm het drogen van de spouw. Mij lijkt dat niet logisch, want er zit straks geen lucht meer in de spouw en drogen zal daarom toch alleen gaan via de gevelstenen.. :?

Wat denken jullie, zijn de stootvoegroosters nodig?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:15
Die roosters sluiten niet luchtdicht af, maar houden wel wespen en andere beesten uit je spouw die alle isolatie uit de weg ruimen om er een mooi nest te maken.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• MWDKing
LordSinclair schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:25:
Die roosters sluiten niet luchtdicht af, maar houden wel wespen en andere beesten uit je spouw die alle isolatie uit de weg ruimen om er een mooi nest te maken.
Maar als je gewoon specie in de stootvoegen doet, dan is dat ook prima?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-05 09:21
Er zal altijd wat vocht in de spouw komen, is niet 100% luchtdicht maar grotendeels opgevuld door de parels welke vocht absorberen en afgeven.
Voor het verdampen zal je dan nog steeds ventilatie nodig hebben.

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Die muur word gevuld..
Wat ga je ventileren dan?

Muur moet dicht zijn om te zorgen dat er geen vocht naar binnen kan.
Door de stenen heen gaat het toch wel, maar geef vocht niet onnodig kans door kapotte voegen of zelfs bijenbekjes en andere zaken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:24
Normaal zou ik verwachten dat ze die stootvoegen dichtsmeren met cement. Voor ventilatie zijn ze nutteloos als je spouw propvol zit met eps balletjes.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-05 10:40
Gezien mijn spouw ook vol zit met parels heb ik hier ook over nagedacht. Nu heb ik een aantal plekken waar ik weet dat er nog steeds ventilatie aanwezig is. Een andere overweging is dat de parels geen massieve plaat vormen. Er is nog steeds - beperkt - ruimte voor ventilatie en vochtuitwisseling tussen de gehele spouw. Ik weet dit door het achteraf vervangen van kozijnen en andere werkzaamheden.

Ik weet ook dat mijn spouw her en der open is vanuit de kruipruimte. Deze optie valt in dit geval dan weg. Ook heb ik parels gezien op zolder. Dus hier is ook ruimte voor minimale ventilatie. Misschien is dit niet de bedoeling, maar stelde mij in ieder geval gerust dat er nog iets van ventilatie is.

Ook heb ik een tussenwoning, waarbij de spouw vrij open is naar die van de buren. Bij het inspuiten van de parels zijn deze openingen tijdelijk dichtgezet.

En als derde heb ik nog 'ouderwetse' natuurlijke ventilatie in huis. Gewoon een opening van buiten, dwars door de spouw naar binnen waar het afgewerkt is met een rooster. Ook dit was tijdelijk dichtgezet. Misschien niet het meest energie effectieve, maar ventileren is belangrijk!

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
Dank allen. De stootvoegen gaan gewoon dicht en de spouw vol met parels ;) !
Pagina: 1