Katana langs de douane vanuit Canada

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvkooij
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 15-01-2022
Ik ben van plan een Katana te kopen uit Canada.
Alleen weet ik niet zeker of ik dit bij de douane moet aangeven, en hoe ik dat zou moeten doen.

De katana wordt verzonden naar Nederland vanuit Canada, maar ik ben bang dat dit problemen gaat opleveren bij de douane.

Het is een scherpe Katana, en deze wordt deel van een collectie die ik ga beginnen. Ik zal het zwaard dus veilig thuis bewaren en niet gebruiken. Ook zal ik het zwaard niet doorverkopen.

Ook weet ik dat het een categorie IV wapen is, en dat je deze in Nederland mag houden en kan kopen.

Mijn vraag is; Wat moet ik doen om een katana te importeren uit een niet Europees land?

Met vriendelijke groet/ alvast bedankt,

Tristan

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Mits 18+, gewoon op laten sturen en bij ontvangst in NL ontvang je dan een factuur van het postbedrijf met invoerheffing en btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:48
Ik moest opzoeken wat een Katana was, daarom maar even opgezocht op Wikipedia:
A katana (刀 or かたな) is a Japanese sword characterized by a curved, single-edged blade with a circular or squared guard and long grip to accommodate two hands. Developed later than the tachi, it was used by samurai in feudal Japan and worn with the blade facing upward. Since the Muromachi period, many old tachi were cut from the root and shortened, and the blade at the root was crushed and converted into katana.[4] The official term for katana in Japan is uchigatana (打刀) and the term katana (刀) often refers to single-edged swords from around the world.[5]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:37
https://www.belastingdien...eren/wapens_munitie_nepw/
Neem geen wapens, munitie en explosieven mee op reis, en laat ze ook niet invoeren in Nederland en de Europese Unie (EU).
Het ontvangen per post zou zover ik kan vinden geen probleem moeten zijn. De zinsnede "niet invoeren" lijkt te slaan op zelf vervoeren.

Denk er aan dat je wel BTW en invoerrechten moet betalen.

[ Voor 24% gewijzigd door frickY op 28-09-2021 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

De basis regel was altijd, als ze legaal in Nederland zijn, mag je ze importeren. Dat is uiteraard inclusief de benodigde vergunningen voor bijvoorbeeld wapens en airsoft, maar belangrijk is ook de verzending zelf. Wapens moet dus correct zijn 'opgeborgen' en correct verzonden worden (valt onder WWM), want anders kan hij alsnog in beslag genomen worden. Ik zou eventueel navragen hoe ze verzonden worden en vragen om een foto, deze anders richting douane sturen of dit zo mag.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:14

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat heeft een zwaard met computerhardware te maken? Schopje naar Shopping Forum.

Verder hoort deze vraag natuurlijk thuis bij de douane en is met niet helemaal duidelijk waarom je daarvoor een account aanmaakt op Tweakers. Los van het feit dat dit natuurlijk het beste forum van Nederland is :+.

[ Voor 52% gewijzigd door br00ky op 28-09-2021 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Dan schop ik het topic nog even door richting Algemene Zaken. Niet alles wat met de douane te maken heeft, hoort gelijk in SF.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:32

Klippy

Still Game

Is het een particuliere verkoper of een winkel/bedrijf?

In het laatste geval denk ik niet dat het de eerste keer is dat ze iets naar NL (of de EU) verzenden, dus zullen ze je genoeg info kunnen geven.

Bij een particulier zou ik toch oppassen en je goed laten informeren want je hebt geen enkele garantie dat de verzender het goed verpakt en documenteert.

En je moet natuurlijk zelf ook minimaal 18 jaar zijn om het te mogen ontvangen.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joesv
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
frickY schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 18:34:
https://www.belastingdien...eren/wapens_munitie_nepw/

[...]

Het ontvangen per post zou zover ik kan vinden geen probleem moeten zijn. De zinsnede "niet invoeren" lijkt te slaan op zelf vervoeren.

Denk er aan dat je wel BTW en invoerrechten moet betalen.
Er wordt een lijst aan wapens genoemd op die pagina, dat zijn toevallig ook allemaal het spul wat je zonder vergunning uberhaupt niet mag hebben, ook niet in je woning aan de muur ofzo.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Waarom bel je de douane niet?
Die kunnen je het vast en zeker wel vertellen.

BelastingTelefoon Douane: 0800 - 0143 (gratis)

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:13

InFamous

excommunicado

Ik koop regelmatig messen, dolken en ook kapmessen vanuit de US zonder problemen. De douane heeft mij toen verteld dat wat in Nederland toegestaan is je gewoon mag importeren.

Formerly known as Ragdoll

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:13

InFamous

excommunicado

Joesv schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 23:57:
[...]

Er wordt een lijst aan wapens genoemd op die pagina, dat zijn toevallig ook allemaal het spul wat je zonder vergunning uberhaupt niet mag hebben, ook niet in je woning aan de muur ofzo.
De informatie pagina’s zijn bij de belastingdienst zwaar ouddated. Want inmiddels mag je ook vuurwapens zonder vergunning bezitten onder artikel 18 van de WWM hetzij correct gedeactiveerd en ja die mag je gewoon thuis aan de muur hebben hangen.

[ Voor 5% gewijzigd door InFamous op 29-09-2021 07:57 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
Ligt er volgensmij ook aan lf het een sierzwaard of een "vechtzwaard" is.(geen idee wat de officiele benaming is).

Een sierzwaard is niet gebouwd voor een (zwaard) gevecht. Meestal is de heft (het gene waarmee je een zwaard vasthoud) vastgelast aan het lemmet (messtuk). Gezien dit een zwakke plek is, zou een sierzwaard snel afbreken als je serrieus kracht zet. Dit word vaak gedaan om kosten te besparen gezien een goede heft maken heel moeilijk is. Vaak zijn sierzwaarden ook zwaarder dan echte zwaarden en, zijn ze vaak botter. Meer dan een meloen zal je er niet mee kunnen hakken.

Echte zwaarden hebben dat niet. En voor die keer dat ik een echte katana mocht vasthouden bij een leer-demostratie in eindhoven, kan ik vertellen dat een echte katana zo scherp is dat je iemand clean kan onthoofden zonder echt kracht te zetten. Bij een sierzwaard zou je niet verder komen dan het bot, waarmee ze niet gevaarlijker zijn een keukenmes/knuppel.

Hoe de duanen dit ziet weet ik niet. Maar over het algemeen kan je sierzwaarden ook in NL kopen. Een echt zwaard zal wat moeilijker te vinden zijn (maar echte zwaarden komem over het algemeen niet uit een fabriek, en worden vaak mog steeds met de hand gesmeden) en worden vaak niet op een bol.com verkocht.

TIME TO UPGRADE !!!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bel Centrale Dienst voor In- en Uitvoer van Douane: 088 - 151 21 22

@Tvkooij

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:18
ook bij de douane in canada even informeren, soms mag iets wel geimporteerd worden in nld... maar als het versturende land het niet toestaat heb je alsnog een probleem :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:46
rickboy333 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:02:
Ligt er volgens mij ook aan lf het een sierzwaard of een "vechtzwaard" is.(geen idee wat de officiele benaming is).
Een zwaard is een zwaard, daar maakt de wet echt geen onderscheid in.
(Ik ben echt allergisch voor "volgens mij" "ik dacht" etc. meningen i.c.m. de WWM. Justitie is niet misselijk bij overtredingen van de wapenwetgeving. Nog maar te zwijgen dat je dan ook je VOG en misschien je baan verliest)

Zelfs eens een (werkend) zwartkruit geweer geïmporteerd uit de VS, komt gewon per post aan. Douane heeft het pakket niet eens open gemaakt.

[ Voor 11% gewijzigd door vassago op 29-09-2021 14:18 ]

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:11
Tip: ga eens kijken bij een Iaido club om te zien wat er allemaal bij komt kijken om echt met zo'n zwaard aan de slag te gaan. Zonde om alleen maar aan de muur te hangen...

I can see clearly now, the brain is gone...

• trapper
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-07 15:41
akoster schreef op woensdag 29 september 2021 @ 19:46:
Tip: ga eens kijken bij een Iaido club om te zien wat er allemaal bij komt kijken om echt met zo'n zwaard aan de slag te gaan. Zonde om alleen maar aan de muur te hangen...
Als je met een scherpe katana iets wilt doen, dan adviseer ik dat pas te doen na jaren trainen bij een laido en/of aikido club, en zeker niet voordat de sensei dat 'enigszins veilig' zou achtten. Er zijn betere materialen om mee te oefenen, bijvoorbeeld een boken of oefen katana (bot).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

br00ky schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 22:52:
Wat heeft een zwaard met computerhardware te maken? Schopje naar Shopping Forum.

Verder hoort deze vraag natuurlijk thuis bij de douane en is met niet helemaal duidelijk waarom je daarvoor een account aanmaakt op Tweakers. Los van het feit dat dit natuurlijk het beste forum van Nederland is :+.
Account aangemaakt, vraag gesteld en vervolgens 2 dagen afwezig :+

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Michael_OsGroot schreef op donderdag 30 september 2021 @ 23:06:
[...]

Account aangemaakt, vraag gesteld en vervolgens 2 dagen afwezig :+
+/- 30 uur ;)

Laten we hopen dat hij niet is opgepakt ;) :+

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Typhand geraakt tijdens het oefenen met de katana

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Pagina: 1