Schadevergoeding voor niet tijdig overhandigen sleutel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdvaxel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-02-2024
We hebben een tijd geleden een compromis getekend voor de aankoop van een woning. Volgens het compromis moet de akte voor 1 oktober worden verleden, er werd dan ook een afspraak vast gelegd voor het verlijden van de akte bij de notaris op 30 september.

Volgens het compromis heeft de verkoper ook nog 14 dagen tijd, na het verlijden van de akte, om te verhuizen zonder enige woonstvergoeding. Dit zou concreet betekenen dat we 14 oktober recht hebben op de sleutel. Daarom hebben we reeds het weekend van 16-17 oktober alles gepland om te verhuizen naar de nieuwe woning (qua verhuislift, verhuiswagen, mensen optrommelen, etc.).

Nu vraagt de verkoper om de sleutels pas te overhandigen maandag 18 oktober, na het weekend dus, omdat ze anders niet op tijd verhuisd zouden geraken. Indien we niet akkoord gaan, dreigt ze er mee om 30 september niet op te dagen bij de notaris om de akte te verlijden.

Wij zijn niet geneigd om het weekend van 16/17 oktober op te geven, om een aantal redenen, namelijk:
* het feit dat ze al 14 dagen na het verlijden van de akte zonder enige vergoeding hebben gekregen,
* het feit dat zij de datum van 1 oktober zelf hebben gekozen,
* het feit dat wij al alles gepland hebben om het weekend van 16/17 oktober te verhuizen (dit is namelijk het enige weekend dat we nog mensen konden optrommelen om te komen helpen)
* het feit dat wij het laatste weekend van oktober op vakantie vertrekken en dit concreet betekent dat wij slechts 1 weekend (23/24 oktober) zouden hebben om alles te verhuizen (we werken allebei full-time en kunnen geen verlof nemen)

Ik vraag mij dus af waar wij nu concreet recht op hebben. Volgens de compromis is er een boete verschuldigd van 6% op jaarbasis op het aankoopbedrag (komt neer op een luttele €60/dag) als de verkoper de overeenkomst niet tijdig nakomt (en dus niet de akte ondertekent voor 1 oktober). Zijn er nog andere mogelijkheden om een schadevergoeding te eisen, indien 1) het verlijden van de akte wordt uitgesteld na 1 oktober of 2) indien het verlijden toch deze donderdag plaats vindt, maar de sleutels pas 18 oktober worden overhandigd? Kan ik dan op hun kosten een volledig weekend een verhuisfirma inhuren bijvoorbeeld, aangezien wij zelf amper tijd gaan hebben om te verhuizen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:38
Dit gaat denk ik over België?
Ik zou denken dat als zo precies omschreven is in de overeenkomst wat de vergoeding is bij overschrijding dat dat dan ook is waar je recht op hebt, in dit geval dus 60 euro per dag. Of je extra schade kunt verhalen weet ik niet, ik denk dat je daar juridische bijstand voor moet inschakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-05 03:14
ik vind het lastig omschreven. Je tekent m.i. geen compromis, maar een contract.

In dat contract staat dat je 60 euro per dag vergoeding krijgt. Dus daar heb je recht op.

Het dreigement om niet te komen bij de sleuteloverdracht lijkt mij onzinnig. Ook daarover zal iets in het contract moeten staan, mogelijk dat de koop dan niet doorgaat. In Nl staat daar vaak een boete van 10% van de verkoopwaarde op. Dit zou je moeten uitzoeken

Van de vier punten die je opsomt zou ik de laatste achterwege laten. Voor jullie misschien belangrijk, maar voor de rest onzinnig.

Verder vind ik het vreemd dat de verkopende partij drie weken van te voren al aangeeft dat ze maar een paar dagen extra nodig hebben. Misschien hebben ze ook vakantie (wat net zo onzinnig argument is als de vakantie die jullie hebben gepland)

[ Voor 17% gewijzigd door 107mb op 28-09-2021 17:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stephanvr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:13
Ik heb in ieder geval een soortgelijk incident meegemaakt in Nederland, waarbij verkopers de datum met een maand wilden verschuiven. De schade is via het standaard NVM-contract te verhalen, en daar komt vanaf de achtste dag een schadevergoeding bij. Indien partij niet opdaagt kunnen zij in gebreke worden gesteld..

Voor België gelden andere richtlijnen? Het contract lijkt mij hier het uitgangspunt...

Bij mijn situatie voelden we ons ook echt verschrikkelijk, omdat de verkopende partij ons de verantwoordelijkheid in de schoenen probeerden te schuiven. Mijn advies: blijf vooral bij jezelf!

[ Voor 29% gewijzigd door Stephanvr op 28-09-2021 17:39 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je het via de makelaar speelt dan zorgen ze wel dat het op tijd is want dan wordt meteen duidelijk dat het geld gaat kosten. Bij ons was het allemaal wel op tijd alleen lag er op de dag van de overdracht nog een groot motorblok in de garage. Daar werd in eerste instantie wat laks op gereageerd maar toen de makelaar mails ging sturen naar iedereen (inclusief de notaris) was het motorblok heel snel weg.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:54

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Bel naar uw notaris, die zal u een correct antwoord kunnen geven.

De Nederbelg !

Pagina: 1