Diskettes schrijven voor vintage Macintosh SE FD/HD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little123
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 19-11-2021
Ik ben opzoek naar iemand die mij kan helpen bij het schrijven van enkele diskettes voor mijn macintosch se
...

Ik probeerder een exterene scsi HD aan te sluiten maar tijdens dat proces is er iets mis gegeaan.
De interne scsi HD word niet meer herkend en wat ik ook probeer.
Ik krijg de HD zowel intern als extern niet meer aan de praat.

Het macintosch programma waarmee je disks zou kunnen initialiseren herkend geen van de hard disks.
...

Ik heb zelf met een oude pc en het programma windisk al systeem floppies kunnen schrijven maar ik kom niet verder qwa mounten van scsi hard disks (intern/extern)

Nu kreeg ik een tip van iemand over een sofware pakket genaam Lido waarmee ik scsi hd's zou moeten kunnen mounten maar het lukt me niet om de software op een floppy te schrijven.

is er iemand die mij daarbij zou willen helpen ?

dit is een linkje naar de software.

https://www.macintoshrepository.org/1239-lido-7-5-6

Alle hulp word gewardeerd

cheers,
David
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6xT6zmdhPVPNieAe5hz-meNBi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mlaE84lpi1BD5q1nCxdrY0pr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ygs_RHYqSjQjoghVaObinBuQ1qk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wyR5rd21K1CrAZrkZblmmcNW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cd1sAv6ELJxJ-gK8KUnafrAM4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qObcK3mMgbfSZ5DjfzwL966Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:09
Ik heb hier geen verstand van. Maar ik vind het wel heel tof te zien dat je die machine hebt!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 15:08
Little123 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:23:
Ik probeerder een exterene scsi HD aan te sluiten maar tijdens dat proces is er iets mis gegeaan.
De interne scsi HD word niet meer herkend en wat ik ook probeer.
Ik krijg de HD zowel intern als extern niet meer aan de praat.

Het macintosch programma waarmee je disks zou kunnen initialiseren herkend geen van de hard disks.
...
Ik kan je niet helemaal volgen: je hebt een externe HD aangesloten en sindsdien doet de interne drive het niet meer? Ik neem aan dat je de externe drive ook weer afgekoppeld hebt.

Dat klinkt meer als een hardware issue dan een software probleem. Heeft die externe behuizing een eigen 220V voeding of draait die mee op de Mac? In dat laatste geval kan je de Mac z'n voeding defect zijn geraakt door de extra belasting van een waarschijnlijk niet meer zo soepel lopende drive.
Je kan even luisteren of de disks nog draaien.
Als dat allemaal nog lijkt te werken kan je even checken of je geen SCSI dingen veranderd hebt: staan de SCSI ID's nog ingesteld zoals eerder en is de eindweerstand (SCSI terminator) nog correct geplaatst? (tenzij je een 'auto-terminating' externe behuizing hebt moet er zo'n weerstand op zitten)

Je moet wel bedenken dat je techniek van 34 jaar oud in huis hebt. Componenten verouderen dus hardware falen lijkt me heel waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@WHiZZi Heb jij niet toevallig dergelijke hardware staan?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:09

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ja. Het lijkt mij inderdaad een mismatch van SCSI ID (of juist een match :+ ). De vraag is of de interne schijf nog goed functioneert.

Verder zou ik sowieso even controleren of de batterij eruit is gehaald, mogelijk zit je met een tikkende tijdbom of is er al schade waardoor dit is gebeurd.

Hoe dan ook zou je met de standaard tools gewoon je harddisken moeten zien, daar gaat een extern stuk software waarschijnlijk niet heel veel verschil bij maken.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-09 18:39
Vergeet niet dat bij SCSI beide eindes van de scsi kabel keten een terminator moeten hebben.
Als je intern geen disk hebt wordt het helemaal lastig: 1,2 of zelfs geen terminators te gebruiken.
Waar zit je in NL ? o.a. bij klokhuis.nl (27 november een bijeenkomst overigens) valt veel mac support te halen. Als je tevoren je probleem uitlegt kan iemand wellicht iets voorbereiden.

Een scsi zip drive zou ook kunnen helpen bij de eerste stappen: die heeft een eenvoudige schakelaar om de terminator weerstanden aan/uit te zetten. Afhankelijk van je setup aansluiten als 1e of laatste device in je keten.

De hardware:
hoor je de disk opspinnen ?
apple hd setup herkent vooral apple branded scsi disken. Silverlining is dan een betere tool.

Als je geld teveel hebt zou je ook dit kunnen overwegen:
https://www.bigmessowires.com/floppy-emu/

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:07
Little123 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:23:
Nu kreeg ik een tip van iemand over een sofware pakket genaam Lido waarmee ik scsi hd's zou moeten kunnen mounten
Dan moet er een filesystem op staan, anders kan je niet mounten.
Samenvatting van eerdere posts:

1) Heb je een ander SCSI ID dan 0 (dat is die van je interne drive) gebruikt op de externe drive?
2) Heb je een terminator op de 2e SCSI port van je externe schijf?
3) Heb je de externe schijf aangesloten terwijl de computer / schijf aan stond?
4) Interne batterij checken
5) PRAM zappen:
Shut down your Apple, then turn it on and immediately press and hold these four keys together:
Option, Command, P, and R.You can release the keys after you hear the startup chime 3 times, during which your Mac might appear to restart.
Verder gaan de gebruikte interne schijven vaak stuk wanneer ze jaren niet gebruikt zijn en fikken ze daarna je SCSI bus graag uit. Ik heb hier 2 FD/HD's met hetzelfde euvel, gelukkig ook nog een werkende.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little123
Hartelijk dank voor alle reacties,

Net aan de hand van de reacties weer een tijdlang bezig geweest maar helaas zonder resultaat.

Ik zal wat zaken proberen te verhelderen.

Ik kan je niet helemaal volgen: je hebt een externe HD aangesloten en sindsdien doet de interne drive het niet meer? Ik neem aan dat je de externe drive ook weer afgekoppeld hebt.

Dit Klopt.
Ik wilde een exterene harde schijf formateren en tijdens dat proces hield de intene hd er mee op. (bummer)

Ik heb de externe hd uiteraard weer afgekoppeld.
Deze externe (syquest) hd heeft een eigen voeding en de mogelijkheid om het scsi id te veranderen.

heb verschillde scsi id's geprobeerd maar niets werkt.
ook met terminator geen succes.

De interne Hd draait wel.

De mac start via flop wel gewoon op en de baterrij is verwijderd. (zorgd dit wellicht voor problemen ?)

ik lees online dat de disktools van macintosch zo is ingesteld dat deze alleen door apple verkochte hdś kan herkennen en formateren.
De intenre hd is een officiele appele hd dus eigelijk zou het disktools programma deze schijf moeten zien.
Dat duidt volgens mij idd op een hardware probleem.

Toch zie ik bij het opstarten., (exteren hd eerst en dan de mac) dat het activiteits lichtje van de externe hd even kort oplicht dus de hardware van de mac "ziet' de externe hd wel.

Nu lees ik online dat het programma Lido 7.5.6 wel geschikt is om non apple scsi hdś te formateren.
Ik heb een file van het programma kunnen downloaden via een betrouwbare website maar het lukt me niet om met behulp van winimage of stuffit een floppy te schrijven van dit programma waar dit wel lukte met de macintosch systeem schijven.

Als er iemand is die een floppy zou kunnen schrijven van het Lido programma dan kan ik tenminste proberen
De externe hd te mounten/formateren.

Wil er graag iets voor betalen of een leuke fles wijn voor cadeu doen of iets in die geest.

Link naar info en download mogelijkheid voor Lido 7.5.6:

https://www.euronet.nl/users/ernstoud/lido7.html

ps.
Het pram zappen met de toets combinatie krijg ik niet voor elkaar.

De tip van de Hd emulator kit is wel erg interessant en wellicht een mogelijkheid.

Zo ook de zipdrive.

dank voor het meedenken in deze.

Ik woon zelf in Amsterdam.
Het klokhuis klinkt ook erg interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
Gaat het om het formatteren van je interne schijf, of je externe schijf ? Hier helaas (ook in de weekenden) weinig tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little123
ik wil met lido proberen externe syquest disks te formatteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
Ik heb het op een floppy voor je. Krijg alleen zo 123 geen 800k 608 system disk te pakken, anders kon je er ook nog van opstarten. Stuur maar een PM waar de floppy naar toe moet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
Geen interesse meer in die lido floppy ??
Pagina: 1