Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:57
Ik woon hier nog niet, vanaf 20 oktober krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis.
Vandaar dat ik qua schaduw e.d. nog niet alles 100% goed kan beantwoorden.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmnxaWNUwLzEbhL7Ljow_NsHYss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MjW56wGTAPjkvnCAiS4WIZhj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ux5T8kDBo_SvE4E848Z0lq1hEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T1FFYZWrrQZPptXyAssRC0LO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5a_4_bA8t8pwujryj6NUTizdgY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ljv3XuUnEWkjqRt7pwrwh6NI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AKtb04iBI-rFc6-5r3FBXJ67d4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NxaER1Fgf2gDYPb7l7JH8UD3.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9fXBRhOb19XAEflGs1KXeYI2zI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GN7nkRc7VI53WpGHrNFCcgSr.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
+/- 70m2
Er zit een dakkapel op die helaas wat ruimte wegneemt en nog wat pijpjes die eventueel voor een klein beetje schaduw kunnen zorgen.
Eventueel nog een aantal m2's aan de voorzijde, echter zal dit niet de moeite waard zijn denk ik?
Schaduw
In het begin van de dag zal er geen schaduw zijn, op het einde van de middag wel.
Tussen de buren staat niet alleen een schutting maar ook hoge leibomen.
Jaarverbruik
+/- 3000 á 3500 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
Er zit een 3-fase aansluiting, ik vermoed dat het 3x25A is.
Budget en doel
Budget (max) rond de €5000,- inclusief installatie, exclusief BTW.
Doel is besparen op de maandlasten.
Wie gaat het project uitvoeren
Installatie zal niet door mijzelf gedaan worden, ik wil alles uitbesteden.
Bijhouden van data
Laat nu de data van de zonnepanelen van mijn huidige woning syncen met PVoutput, dat is wat mij betreft voldoende.
Reeds verkregen offertes
Heb een offerte van Zonneplan liggen, zij kunnen 8 * zonnepanelen van 370Wp leveren met Zonneplan One optimizers en met een Zonneplan One omvormer.
Zonnepanelen zijn van het type "DM375M6-60HBB".
De omvormer is er 1 van Huawei, "SUN2000-2KTL-L1" tot 3000Wp.
Regio
Het huis staat in Berghem, omgeving Oss.

Verwachting van opgewekte energie is 2408kWh, berekende besparing komt neer op €590,- per jaar.
Netto prijs is €3739,- voor 2960Wp.
Vanwege een dakkapel en wat dakramen gaat er flink wat ruimte verloren waar dus geen zonnepanelen kunnen komen.
Ik ben benieuwd wat jullie van de prijs vinden t.o.v. de opbrengst en of jullie denken dat er mogelijk nog ergens wat te behalen valt, bijvoorbeeld evt. aan de noordzijde.

Schiet en/of vraag maar raak, alvast bedankt!

PV Output

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan bij een lokale installateur ook nog even een offerte opvragen
https://www.sun-solar.nl/

Als geen zendamateur bent kan je ook kijken naar 2x aps qs1 met 8 panelen
https://www.sun-solar.nl/...s-e330-incl-btw-sunsolar/

Op het platte dak passen geen panelen?

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-09-2021 16:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
Als ik me goed vergis zijn 'Zonneplan optimizers' Tigo's - die evenveel kosten als SolarEdge optimizers.
Die Huawei omvormer is 2kW; en je mag er 3 kWp aan panelen aan hangen. Hij kost hetzelfde als een SolarEdge SE2200H....

Persoonlijk geloof ik niet echt dat Huawei+Tigo's een betere keuze is dan SolarEdge voor minder geld.

Maar, en dat geld voor beide, ik maak me zorgen om weinig panelen per oriëntatie. Is het 1-5 in 1 richting, en 6-8?

De Huawei kan een string maar terugregelen tot 90V. Wat er daaronder gebeurd? geen idee... Er staat geen spanning gespecificeerd waar de omvormer blijft draaien. Hij moet in elk geval 100V hebben voor hij start; en dat is de 3 panelen voluit, zonder dat Tigo's panelen omlaag regelen in spanning.

Maar ook voor een SolarEdge oplossing zijn er erg weinig panelen per richting... Waardoor kans op optimizer clipping / opbrengstverlies groot is.

Nee.. met 8 panelen in deze situatie is dit een klus voor Apsystems QS1/QS1A/QS2 microomvormers.

En dat zou minder moeten kosten dan zowel SolarEdge als de Huawei+Tigo oplossing.

Kunnen er panelen op platte dak?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Is een rijtje op noord-oost een idee?
Haal je in de ochtend nog best een aardig rendement op.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
Zuid oost passen meer panelen op dan ingetekend is mijn idee, 2x2 landscape en dan aan de buitenkant van de dakramen aan elke kant nog 1. Ik zou ook een string omvormer nemen en zaken als optimizers laten voor wat het is, scheelt een hoop geld. Gewoon een growatt en liefst bij een lokale installateur gaan vragen, ik heb meerdere offertes van zonneplan gezien en ook klanten erover gehoord, het valt vaak erg tegen en duur en geen enkele technische kennis en mogen ook vaak geen "gedurfde" lees ingewikkelde installaties tekenen.

• Rensjuh
@AUijtdehaag
Zojuist ook even een offerte aangevraagd bij Sun Solar.
Het platte dak is ook niet ideaal, hier zit ook nog een flinke lichtkoepel in.

@Ronald
Paneel 1 - 5 richting het zuiden, paneel 6 - 8 wat meer richting het oosten.

@hoevenpe
Had aangegeven bij Zonneplan inderdaad op het dak aan de noordkant ook nog ruimte te hebben, hier hebben ze echter niks mee gedaan.

@RobertV70
Zal eens aangeven of ze met 2x2 landscape iets kunnen.
Maar moeten ze niet een x aantal cm van de rand afblijven?
Mogelijk dat ze dat daarom niet gedaan hebben?

Alvast bedankt voor jullie tips en informatie!

PV Output

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
Neem van mij aan dat firma's als zonneplan, Govolt en noem nog maar een paar op, geen gewaagde installaties gaan maken voor je. Dergelijke bedrijven halen hun winst uit standaard, alles standaard, geen gedoe. Ik heb bijvoorbeeld een keer een offerte opgevraagd bij Govolt voor panelen op mijn platte dak.

Ik vroeg om 5000 kWh en kreeg 3700 kWh want meer paste er niet op werd gemeld. Maar ik kreeg enkel een zuid opstelling terwijl ikzelf met een oost/west opstelling aan 5500 kWh kon komen. Ze willen het niet maken zoals het zou kunnen want ze kunnen geen risico nemen dat het toch niet past bla bla bla...

Dus, bel een lokale installateur en laat een goede offerte maken.

• Rensjuh
RobertV70 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:47:
Neem van mij aan dat firma's als zonneplan, Govolt en noem nog maar een paar op, geen gewaagde installaties gaan maken voor je. Dergelijke bedrijven halen hun winst uit standaard, alles standaard, geen gedoe. Ik heb bijvoorbeeld een keer een offerte opgevraagd bij Govolt voor panelen op mijn platte dak.

Ik vroeg om 5000 kWh en kreeg 3700 kWh want meer paste er niet op werd gemeld. Maar ik kreeg enkel een zuid opstelling terwijl ikzelf met een oost/west opstelling aan 5500 kWh kon komen. Ze willen het niet maken zoals het zou kunnen want ze kunnen geen risico nemen dat het toch niet past bla bla bla...

Dus, bel een lokale installateur en laat een goede offerte maken.
Dat is nogal een verschil.
Voor nu kwamen ze voor mij op slechts 2500kWh terwijl ik toch ook graag wat meer op zou wekken.
Heb op het huidige huis 3780kWh liggen (12*315Wp), maar dat was redelijk eenvoudig.
Dak zonder dakkapel, geen buisje wat in de weg zit, geen boom of niks.

Zou toch graag zien dat er op de een of andere manier wat meer op zou kunnen.
2500kWh is minder dan het huidige verbruik, dus ieder paneel extra is weer mooi meegenomen.

Zoals gezegd, offerte aangevraagd bij Sun Solar, die zitten daar in de buurt.
En ook nog 1 via het werk van mijn vader, dat bedrijf heeft een tijd geleden een ander bedrijf overgenomen wat zonnepanelen installeerd.
Misschien krijg ik daar wel eenzelfde aantal zonnepanelen / Wp / kWh, maar als de prijs dan lager is scheelt dat natuurlijk ook weer.

Ik meld me weer als ik weer iets nieuws binnen krijg :)

PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Platdak passen "misschien" nog 4 op dualbetonvoeten..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qi0depbfbeVj_9BB87ck7K5ew-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4vf0Tp6ceVXjfY2biznzl8VE.jpg?f=fotoalbum_large

Maar met allemaal verschillende orientaties, zou ik gewoon die APS QS-1 micro omvormers nemen. (per 4 panelen)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-09-2021 16:40 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Nou, inmiddels nog 2 offertes meer gekregen via het werk van mijn vader.
Die zijn sinds kort ook begonnen met zonnepanelen (bedrijf overgenomen).
13 Zonnepanelen Hyundai 395M6 Full Black
4 Omvormers APS YC600 omvormer
Excl. BTW €4.577,11 (€0,89 excl BTW per Wp)
12 Zonnepanelen Jinko JKM355-N-6TL3-BK
4 Omvormers APS YC600 omvormer
Excl. BTW €3.950,61 (€0,93 excl BTW per Wp)
Legplannen zijn ongeveer gelijk gebleven, er zijn wat panelen extra bijgekomen op het platte dak en op het vlak met dakkapel zijn er 5 ingetekend, 1 onder de dakkapel en verwachting is dat er 4 naast kunnen.
Puur en alleen kijkend naar de panelen, wat zou de voorkeur hebben i.c.m. de APS YC600 micro omvormers?

Ze moesten tijdens het installeren nog wel even kijken hoe en hoeveel ze er precies op gingen krijgen... :P

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
YC600 kan maar 2 panelen... Bedoel je QS1 voor 4?
Verder wel vriendenprijsje ;-)

Op micro's durf ik de geheimzinnig gebouwde hyundai's wel aan.

Vergeet je ECU-R niet voor monitoring?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Rensjuh
Ronald schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:11:
YC600 kan maar 2 panelen... Bedoel je QS1 voor 4?
Verder wel vriendenprijsje ;-)

Op micro's durf ik de geheimzinnig gebouwde hyundai's wel aan.

Vergeet je ECU-R niet voor monitoring?
In de offerte staat echt de YC600, zal het voor de zekerheid nog eens navragen.

ECU-R zit er ook bij :)

PV Output

Pagina: 1