Keuken besteld maar levering uitgesteld

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
Hallo,

1.5 jaar geleden een keuken besteld voor mijn - toen nog niet bestaande - appartement (deze firma leverde al de "projectkeuken" maar uiteraard wil je dit aanpassen + upgraden).

Kort na het bestellen en het tekenen (waar vrij veel druk op werd gezet i.v.m. "strakke planning") kreeg ik een email waarin stond:

"Uw keukenadviseur heeft uw keukenorder definitief besteld waardoor het vanaf nu niet meer mogelijk is om inhoudelijke wijzigingen aan uw keuken aan te brengen".

De prognose oplevering van mijn appartement was al die tijd Q3 en dus ook de oplevering van mijn keuken. Omdat mijn appartement nu pas in Q4 wordt opgeleverd, had de keukenboer dus nóg meer tijd dan ze al hadden om de keuken tijdig te leveren.

Begin September kreeg ik eindelijk de opleverdatum door en dus gelijk de keukenboer op de hoogte gesteld om de keuken in week 41 te komen plaatsen.

Krijg ik nu 2 weken van te voren (het is nu week 39) een standaard mail waarin staat: sorry, corona, pandemie, materialentekort, met enkele weken uitgesteld.

Zelf maar gebeld om te vragen hoe & wat. De verwachting is nu dat het pas in week 46 wordt geleverd. Dus na 1.5 jaar wachten moet ik nog 5 weken op een campingfornuisje koken.

De keukenboer schaart zich achter overmacht en ze vindt het allemaal reuze vervelend maar ik vind dat ze het er zich makkelijk van afmaken door te schermen met corona en de schuld ergens anders in hun supply chain neer te leggen.

Moet ik nu maar braaf meebewegen of kan ik hier toch nog een compromis eisen ?

[ Voor 3% gewijzigd door Aviv1 op 28-09-2021 12:15 ]

Let me share my screen...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-05 16:48
Je MAG altijd alles. Of het je ook lukt is een tweede.

Juridisch heb je volgens mij geen poot om op te staan. Die 1,5 jaar telt ook niet. Een keukenboer gaat niet 1,5 jaar van te voren de materialen bestellen en fabriceren om het te laten verstoffen in de werkplaats.

Vanaf het moment dat jij de definitieve datum doorgeeft gaat de teller lopen. Slechts 5 weken uitstel op basis daarvan is niet zo heel veel.

Vervelend is het natuurlijk wel en het zou ze sieren als ze je een dinerbon geven o.i.d.

Maar moeten.....ze moeten niks.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:09

-tom-562

Oliesjeik

Ik denk dat je (in deze tijd) geluk hebt dat het maar 5 weken is

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
Je weet toch als keukenfirma wel wat je supply ongeveer is? Als die schaars is, kom je daar toch niet 2 weken van te voren achter?

Ik mag verwachten dat ze derhalve een 1.5 jaar oude order dermate tijdig doorzetten dat het spul tegen die tijd voorradig is? Hoezo "verstoffen" in de werkplaats?

Als ik nu een videokaart wil kopen weet ik ook dat ik langer moet wachten, dus als ik met de kerst wil gamen, bestel ik die videokaart niet pas in december.

Lijkt me niet zo lastig...

Let me share my screen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Staat daar allemaal niks over in de algemene voorwaarden? Neem toch aan dat daar zaken in staan (door de leverancier ingedekt) met betrekking tot uit- of afstel van hun kant?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-05 14:39
Aviv1 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:08:
Je weet toch als keukenfirma wel wat je supply ongeveer is? Als die schaars is, kom je daar toch niet 2 weken van te voren achter?

Ik mag verwachten dat ze derhalve een 1.5 jaar oude order dermate tijdig doorzetten dat het spul tegen die tijd voorradig is? Hoezo "verstoffen" in de werkplaats?

Als ik nu een videokaart wil kopen weet ik ook dat ik langer moet wachten, dus als ik met de kerst wil gamen, bestel ik die videokaart niet pas in december.

Assumption is the mother of all... juist ja :+

Bedenk voor jezelf wat je graag als compensatie zou willen zien en vraag naar wat er mogelijk is. Maar houd ook een beetje coulance in gedachten. Je hebt ten slotte een mail gekregen waar het probleem zit en wellicht ook buiten hun macht ligt.

Daarnaast schaar ik me achter de rest... Ze gaan echt niet iedere keuken al maken als ie nog 1.5 jaar in depot moet staan. De supply chain werkt gewoon op basis van de te maken keukens en de komende 5 weken. Als ze dan materiaal missen, dan ben jij daar de dupe van. Of je nou 6 weken geleden had besteld of 1.5 jaar

bl44t

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:09

-tom-562

Oliesjeik

Je weet dat er op dit moment zo'n beetje een schaarste is aan alles in de bouw e.d.(ook aan grondstoffen)?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:08
Je weet toch als keukenfirma wel wat je supply ongeveer is?
Makkelijk praten, als je hele backlog maanden ligt weg te stinken op een vastgelopen boot in het Suez-kanaal en de wereldwijde tekorten een haastig alternatief onbetaalbaar of onmogelijk maken, dan kun je plannen tot je een ons weegt, het is echt overmacht.

Toen ik twee jaar geleden bij IKEA een keuken ging bestellen kreeg ik de vraag of ik hem diezelfde middag of de volgende ochtend geleverd wilde hebben. Toen mijn ouders twee weken geleden bij IKEA een keuken gingen bestellen kregen ze de vraag of ze alvast de kastjes wilden hebben of tot december wilden wachten wanneer de overige 80% weer leverbaar is.

Het is wat het is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:05

Snow_King

Konijn is stoer!

Zo werkt het niet. De keukenboer moet dan al wel de materialen betalen. Die liggen te verstoffen in een warehouse en dat kost geld:
  • Opslag
  • Afschrijving
Ze mogen jou pas de rekening sturen als de keuken geplaatst is en dan heb jij ook nog even de tijd om te betalen.

Dus nee, geen enkel bedrijf gaat dat doen. Te kostbaar en niet werkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 15:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Maar als ik diezelfde vraag nu stel in 2019? Wist je dan ook precies dat er geen videokaart meer was?
Of in februari 2020 een webcam voor later van het jaar? Je 'verwachting' strookt niet helemaal met realiteit.

Keukenboeren beginnen pas volledig met jou order richting 2-3 maanden voor een geplande oplevering, wat in afgelopen jaar/vorig jaar rustig al 1 maand kan worden omdat opleveringen ook op grote schaal (door levering/werk/corona) worden uitgesteld. Plus dat we inmiddels de grootste bouwtoename hebben in afgelopen jaren, hout aanzienlijk moeilijker te krijgen is, deel ik de mening van @-tom-562 .. wees blij dat het maar paar weken is.

(kijk voor de grap eens bij de leasebak bestellingen, die gaan tot rustig een jaar vertraagd geleverd worden).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Aviv1 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:49:
De prognose oplevering van mijn appartement was al die tijd Q3 en dus ook de oplevering van mijn keuken. Omdat mijn appartement nu pas in Q4 wordt opgeleverd, had de keukenboer dus nóg meer tijd dan ze al hadden om de keuken tijdig te leveren.
Je kan het ook anders bekijken:
Doordat jouw appartement niet op tijd wordt opgeleverd, moet de keukenboer z'n gehele planning omgooien.
Wellicht staat die al barstensvol waardoor jouw keuken gewoon onderop de stapel belandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:08

bonzz.netninja

Niente baffi

Ja jammer de bammer zou ik zeggen, maar leg je er bij neer. Natuurlijk had de keukenboer het misschien iets eerder kunnen zien aankomen en anders plannen maar het is een beetje zoals het is. Alles in de bouw heeft schaarste en er zitten een hoop onderdeeltjes in een keuken die kunnen vertragen. Probeer maar eens tuinhout te kopen :P

5 weken magentronnen is vervelend maar dat overleef je ook wel. Wees gewoon even boos en stap er overheen :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:57

ThunderNet

Flits!

Op dit moment verbaasd me dat niets. Als ik hier in het bedrijf kijk krijgen we soms ook van leveranciers te horen dat het een maand langer duurt, terwijl het materiaal al geleverd moest zijn.
Het valt me nog mee dat ze je niet al een hogere prijs rekenen, aangezien de houtprijs bijna verdubbeld is afgelopen maanden.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:03
Als tijdelijke oplossing voor de lange levertijd hebben mijn ouders een tafelmodel elektrische kookplaat te leen.
Hebben ze niet zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023

dus ze bestellen 1,5 jaar geleden de keuken. Die slaan ze op. Maar in die 1,5 jaar moet hij een paar maal verplaatst worden omdat die in de weg staat of de keuken van een andere klant die erachter staat moet eruit.

Per ongeluk knallen ze met de heftruck tegen jouw keuken aan en bij installatie word het zichtbaar.
Dan ben jij ook over de zeik.
Of heb jij de keukenboer aangeboden dat ze de keuken alvast bij jou thuis konden bezorgen en jij hem zelf op zou slaan?

Het is momenteel gewoon extreem erg met tekorten met grondstoffen. Dat je slechts 5 weken vertraging hebt valt mee als ik zo de verhalen hoor om mij heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-05 12:50
Het lijkt me sterk dat ieder onderdeel van je keuken niet op voorraad is. Mijn advies zou zijn om nog eens contact op te nemen en door te vragen. Mogelijk kom je er dan achter wat exact voor de vertraging zorgt. Vervolgens kun je vragen naar mogelijke alternatieven. Stel het is enkel de vaatwasser en er is een gelijkwaardig en/of luxer model wel op voorraad, dan kan het eenvoudig opgelost worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online

Het grote probleem op dit moment is dat de tekorten aan materialen steeds groter worden. Wat gisteren nog uit voorraad leverbaar was heeft morgen een levertijd van 6 weken. Zelfs de meeste simpele platen gemelamineerd spaanplaat zijn maar beperkt leverbaar.

En om jouw analogie van de videokaart door te trekken, jouw keukenfirma weet dat zij de rest van het jaar nog 200 videokaarten moeten uitleveren. Dan gaan zij niet 200 kaarten in één keer inslaan, maar plannen zij hun inkopen zo dat er iedere maand 50 videokaarten geleverd worden, die dan worden toegewezen aan de projecten waarvan zij een leverdatum hebben. Zijn die kaarten op, dan is het wachten op de volgende batch die geleverd wordt en worden daar de volgende projecten mee voorzien. Niet fijn dat voor jou, maar helaas wel de realiteit waar iedere leverancier momenteel mee geconfronteerd wordt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 12:06
Waaj schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:12:
[...]

Het grote probleem op dit moment is dat de tekorten aan materialen steeds groter worden. Wat gisteren nog uit voorraad leverbaar was heeft morgen een levertijd van 6 weken. Zelfs de meeste simpele platen gemelamineerd spaanplaat zijn maar beperkt leverbaar.
Hou op schei uit. Het is momenteel echt verschrikkelijk. @Aviv1 Wij hadden in het verleden voor onze onderdelen levertijden van 4-6 weken. Inmiddels zit dat op 20-40 weken. Als ik bepaalde onderdelen nu bestel, heb ik die met een beetje geluk in februari. Als het tegen zit in april.

Je kan van alles eisen, maar je gaat het niet krijgen. Dit soort dingen zijn afgedekt in AV. En als ik je een tip mag geven: Maak er niet een al te groot punt van. Je gaat hier niks aan kunnen veranderen. Verbrand je schepen niet, maar houd die lui te vriend. Als er iets loos is is er een kans dat ze dan wat meer voor je proberen dan als je nu al te boek staat als klootzak die nergens begrip voor heeft. Dan ga je gewoon op de stapel en ben je aan de beurt als je aan de beurt bent. Als jij een hardstenen blad hebt besteld en er zit een kras in, is er meer kans dat zij wat gaan proberen bij hun leverancier als jij vriendelijk bent dan wanneer jij telkens boos doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Waar moeten ze de keuken dan 1.5 jaar stallen? Hoe enorm moet dat magazijn zijn denk je als meerdere klanten dat willen.

Je hebt mazzel dat het maar een paar weken is. Overal, in iedere tak van sport zijn er onstabiele prijzen, onbetrouwbare levertijden, mensen ziek, uitval door de gehele supply chain. Niks aan te doen momenteel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Over het algemeen wordt de keuken pas in productie genomen zodra de plaatsingsdatum bekend is. Is die meer dan 3-5 weken van tevoren al bekend, dan wordt 3-5 weken van tevoren pas de productie gestart. Of je die keuken nou vorig jaar hebt besteld of drie weken geleden maakt daarbij niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:20
pagani schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:41:
Over het algemeen wordt de keuken pas in productie genomen zodra de plaatsingsdatum bekend is. Is die meer dan 3-5 weken van tevoren al bekend, dan wordt 3-5 weken van tevoren pas de productie gestart. Of je die keuken nou vorig jaar hebt besteld of drie weken geleden maakt daarbij niet uit.
Denk dat er inderdaad een verschil is tussen in bestelling en in productie nemen. Maar niettemin had keukenleverancier best wat eerder kunnen aangeven dat er enorme vertraging optreedt en dat het dus verstandig is om extra tijd in te calculeren of rekening te houden met alternatieven. Twee weken van te voren een mailtje… dat had best anders gekund.
Kijk inderdaad of ze tijdelijk een minikitchen voor je hebben, of dat je die kunt huren (kosten delen).

Door fout keukenleverancier ooit eens drie maanden op keuken moeten wachten, toen kreeg ik dat ook (na enig zeuren, dat wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:59
Tja, het meeste is al wel gezegd door anderen hierboven maar ik kan me wel goed voorstellen hoe je je voelt. Wij hadden iets soortgelijks alhoewel bij ons slechts een deel van de keuken was vertraagd.

De grootste moeite waar wij uiteindelijk mee hadden was de manier waarop er met ons was omgegaan. Je doet een gigantische aankoop bij zo'n keukenboer maar uiteindelijk wordt je beter gewaardeerd bij een CoolBlue of iets dergelijks waar je een toetsenbord koopt voor 2 tientjes bij wijze van spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-05 14:09
Je hebt duidelijk geen idee wat er momenteel afspeelt in de grondstoffen markt.
Je mag nog van geluk spreken dat ze niet afkomen met een meerprijs wegens extreem duurdere materialen.

Ter illustratie: Staal kost op enkele maanden 2 keer zoveel.
OSB kost op enkele maanden 3,5 keer zoveel
Multiplex dubbel zoveel
En allemaal onder voorbehoud dat je het zelfs al vindt.

Er zijn zelfs vele groothandels die hun klanten limieten opleggen bij het bestellen.

Dus dat een keukenbouwer nu in de problemen komt is echt wel overmacht.

Een keuken maken kost slechts 1 à 2 dagen, dus zo eigenaardig is dat niet dat ze 2 weken voor de voorziene plaatsing pas de effectieve geschatte vertraging kunnen geven.

[ Voor 10% gewijzigd door cadsite op 28-09-2021 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
En de puzzel is ook veel complexer.

De gemiddelde keukentoko levert meerdere merken en dat komt uit verschillende fabrieken.
Dus je hebt 3 fabrieken met verschillende lead tijden (die dus ook nog fluctueren) en dan heb je installatieteams die keukens moeten plaatsen. O ja en dan was sommige elektronica ook nog schaars.

Dus krijg je het gedoe dat er soms wel ruimte is in een fabriek, maar er niemand is om hem te installeren, of dat je wel een installatieteam hebt, maar geen keuken. En aangezien dat allemaal steeds langer van te voren aan het plannen is en iedereen weet dat bij de gemiddelde verbouwing er altijd wel iets schuift, krijg je een onmogelijke puzzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
cadsite schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:06:
[...]

Je mag nog van geluk spreken dat ze niet afkomen met een meerprijs wegens extreem duurdere materialen.

Ter illustratie: Staal kost op enkele maanden 2 keer zoveel.
OSB kost op enkele maanden 3,5 keer zoveel
Multiplex dubbel zoveel
En allemaal onder voorbehoud dat je het zelfs al vindt.

Er zijn zelfs vele groothandels die hun klanten limieten opleggen bij het bestellen.

Dus dat een keukenbouwer nu in de problemen komt is echt wel overmacht.
ik hoorde laatst van onze hout leverancier dat de prijzen wel gestabiliseerd waren. maar dat was een maand geleden.

Sommige staalprijzen in een maand verdubbeld. Sommige materialen niet meer leverbaar of bepaalde kokers/profielen niet.
Veelal word nu gewerkt met dagprijzen (als ze het hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
Ja, gestabiliseerd inderdaad, maar nog geen cent gezakt.
Ze stijgen gewoon niet meer zo explosief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-05 11:58

Maestro

It's just completely whack!

[...]

...
Dit inderdaad. Eind augustus een keuken aangeschaft bij Kvik, een leverancier die open prijsbeleid heeft.
Samengesteld op basis van de prijslijst van mei 2021. ik heb toch 'moeten' tekenen voor ruim 10% hogere prijzen dan in die lijst. In slechts enkele maanden.

Na de aanschaf van wat bouwhout was ik overigens best blij met 'slechts' ruim 10% :+

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-05 11:34
Hallo,

1.5 jaar geleden een keuken besteld voor mijn - toen nog niet bestaande - appartement (deze firma leverde al de "projectkeuken" maar uiteraard wil je dit aanpassen + upgraden).

Kort na het bestellen en het tekenen (waar vrij veel druk op werd gezet i.v.m. "strakke planning") kreeg ik een email waarin stond:

"Uw keukenadviseur heeft uw keukenorder definitief besteld waardoor het vanaf nu niet meer mogelijk is om inhoudelijke wijzigingen aan uw keuken aan te brengen".

Begin September kreeg ik eindelijk de opleverdatum door en dus gelijk de keukenboer op de hoogte gesteld om de keuken in week 41 te komen plaatsen.

Krijg ik nu 2 weken van te voren (het is nu week 39) een standaard mail waarin staat: sorry, corona, pandemie, materialentekort, met enkele weken uitgesteld.

Zelf maar gebeld om te vragen hoe & wat. De verwachting is nu dat het pas in week 46 wordt geleverd. Dus na 1.5 jaar wachten moet ik nog 5 weken op een campingfornuisje koken.

De keukenboer schaart zich achter overmacht en ze vindt het allemaal reuze vervelend maar ik vind dat ze het er zich makkelijk van afmaken door te schermen met corona en de schuld ergens anders in hun supply chain neer te leggen.

Ik denk dat je blij moet zijn met de besproken prijs van 1,5 jaar geleden.
De prijzen en levertijden van veel bouw materialen is enorm gestegen!
Als je nu dezelfde keuken zou bestellen denk ik dat je enorm schrikt van de prijs.

Levertijden zijn enorm opgelopen en wat normaliter makkelijk op tijd binnenkwam na bestellen word tegenwoordig zonder enig bericht manco geleverd. En dan hopen dat het bij de volgende levering zit.
Ik bestel in de bouw en zelfs als ik 6 weken van te voren (ipv 3 weken) bestel is het nog maar de vraag of alles op tijd compleet is...
Leveranciers kunnen geen garantie geven die vorig jaar allemaal niet eens nodig waren...

Heb geduld zou ik zeggen, hoe vervelend het ook is.

[ Voor 54% gewijzigd door flyyy op 28-09-2021 15:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05 15:11

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik snap het prima dat een keukenboer niet alles vooraf gelijk in voorraad neemt, maar wat me dan wel tegenstaat is de volgende passage:

""Uw keukenadviseur heeft uw keukenorder definitief besteld waardoor het vanaf nu niet meer mogelijk is om inhoudelijke wijzigingen aan uw keuken aan te brengen".

Hieruit zou je prima kunnen concluderen dat alles klaar gemaakt wordt en op datum van levering 'ready-to-go' is. Als ze dan pas laten blijken dat de bestel procedure in gang gezet wordt als je de definitieve plaatsting datum doorgeeft zou ik daar aanspraak op doen.

Het is allemaal wel heel makkelijk voor zo'n bedrijf: klanten snel forceren de orderportefuille vol te laten zetten; geen ruimte meer geven voor afwijkingen en of veranderingen, maar zelf niet de afspraken nakomen.

Probleem is; je haalt hier waarschijnlijk helemaal niks van naar je toe omdat je toch geen keuzes hebt meer. Sucks monkey balls

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
superduper schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:04:
Ik snap het prima dat een keukenboer niet alles vooraf gelijk in voorraad neemt, maar wat me dan wel tegenstaat is de volgende passage:

""Uw keukenadviseur heeft uw keukenorder definitief besteld waardoor het vanaf nu niet meer mogelijk is om inhoudelijke wijzigingen aan uw keuken aan te brengen".
Als je dat er niet in zet ben je anderhalf jaar bezig met die keuken aan te passen en nieuwe prijzen op te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05 15:11

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

cadsite schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:30:
[...]

Als je dat er niet in zet ben je anderhalf jaar bezig met die keuken aan te passen en nieuwe prijzen op te maken.
Prima, snap ik. Maar dan moet je als bedrijf niet na zo'n lange tijd terug komen dat het eigenlijk nog niet besteld is en dus nu lang duurt. Dat is mi echt te makkelijk afwimpelen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-05 11:34
superduper schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:51:
[...]

Prima, snap ik. Maar dan moet je als bedrijf niet na zo'n lange tijd terug komen dat het eigenlijk nog niet besteld is en dus nu lang duurt. Dat is mi echt te makkelijk afwimpelen,
Ik denkt dat er wel besteld is met leverdatum aantal weken voor plaatsing.
Alleen door de ontwikkelingen van afgelopen jaar zijn er lever problemen ontstaan.
Je gaat niet 1,5 jaar lang van te voren het materiaal binnen laten komen en ergens neerzetten met alle risico's van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-11-2021
-tom-562 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:06:
Dit, op alles is schaarste. Nog even en er is weinig tot niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01:53

H-W

@Aviv1 heb jij je keuken ook besteld bij een fabrikant in West-Brabant? Ik namelijk wel en kreeg vandaag ook bericht dat de levering voor onbepaalde tijd is uitgesteld. Keuken besteld in april 2021, levering voorzien in week 42-2021. De hele verbouwing erop afgestemd, maar nu mag ik wachten tot ik komende week wordt gebeld (stond in de email) om te kijken wat er mogelijk is. Lekker dan met een gezin met 2 jonge kinderen.

Oh ja, wel een half uur voor dit bericht een ander bericht sturen of ik alvast even wil afrekenen... Ik wacht af!

Edit: een uur na het bericht van het uitstellen kreeg ik ineens een leveringsbevestiging. Wordt onze keuken dan toch volgens afspraak geleverd, ondanks de leveringsproblemen? Morgen maar even bellen.

[ Voor 15% gewijzigd door H-W op 28-09-2021 19:17 . Reden: Aanvullende informatie toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taycann
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-12-2021
Hallo,

Juridisch gezien is dit allesbehalve overmacht. Van overmacht is alleen in uitzonderlijke gevallen sprake, denk aan de vrachtwagen die met jouw keuken onderweg is en dan wordt gekaapt of in een tornado terechtkomt.

Dit is geen overmacht. Afhankelijk van hoe concreet de leverdatum was en/of was afgesproken, kun je nakoming vorderen en ze in gebreke stellen. Ze moeten dan de geleden schade vergoeden of je zou wellicht zelfs kunnen ontbinden als ze 5 weken te laat leveren.

Praktisch gezien: een mooie gepeperde brief laten opstellen en zorgen dat ze je gratis wat dingetjes meegeven, leuke upgrades etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rofdof
Taycann schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:16:
[...]

Juridisch gezien is dit allesbehalve overmacht. Van overmacht is alleen in uitzonderlijke gevallen sprake, denk aan de vrachtwagen die met jouw keuken onderweg is en dan wordt gekaapt of in een tornado terechtkomt.

Dit is geen overmacht. Afhankelijk van hoe concreet de leverdatum was en/of was afgesproken, kun je nakoming vorderen en ze in gebreke stellen. Ze moeten dan de geleden schade vergoeden of je zou wellicht zelfs kunnen ontbinden als ze 5 weken te laat leveren.

Praktisch gezien: een mooie gepeperde brief laten opstellen en zorgen dat ze je gratis wat dingetjes meegeven, leuke upgrades etc.
Nieuws een beetje gemist?
Grote schaarste grondstoffen?

Je kan er met gestrekt been ingaan maar dan ben je lekker “sociaal” bezig.

En gepeperde brief…. Ik denk niet dat ze dan nog hun beste beentje voorzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Heb je hier de bouwer al verwittigd,
Weet niet welke constructie je hebt?
Bij mijn nieuwbouw appartement betaalde ik de keuken gewoon aan de aannemer ook het meerwerk.

Alles werd door mijn bouwer geregeld ook met het plaatsen.
Heb je bouwgarant voor jouw nieuwbouw woning afgesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taycann
Rofdof schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:34:
[...]

Nieuws een beetje gemist?
Grote schaarste grondstoffen?

Je kan er met gestrekt been ingaan maar dan ben je lekker “sociaal” bezig.

En gepeperde brief…. Ik denk niet dat ze dan nog hun beste beentje voorzetten.
Overmacht in de zin van het Burgerlijk Wetboek is voorbehouden aan uitzonderingen. Grondstoffenschaarste of andere zaken vallen daar niet onder. Overmacht betekent bijna altijd 'letterlijke onmogelijkheid'. Oorlog zou in de buurt komen, of natuurrampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-05 14:54
En al je apparaten kunnen wel geleverd worden en zijn deze ook geüpdatet naar van nu ipv modellen van 2019?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Laatst online: 08:04
Taycann schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:08:
[...]

Overmacht in de zin van het Burgerlijk Wetboek is voorbehouden aan uitzonderingen. Grondstoffenschaarste of andere zaken vallen daar niet onder. Overmacht betekent bijna altijd 'letterlijke onmogelijkheid'. Oorlog zou in de buurt komen, of natuurrampen.
Helemaal mee eens, een globale pandemie (natuurramp!) met lock-downs, fabrieken die stil liggen, vrachtroutes die totaal ontregeld zijn, dat zijn zaken waar elke ondernemer gewoon standaard rekening mee houdt 8)7
Dit is toch wel overmacht. Je mag al blij zijn dat ze de hogere prijzen niet doorrekenen en enkel 5 weken vertraging hebben.
In 2018 was er een enorme droogte en de waterstand van de rijn stond historisch laag. Gevolg, vrachtschepen konden veel minder vracht meenemen of lagen gewoon stil. Gevolg daarvan, hogere prijzen van zand en andere bulkgoederen.
Aannemers/bouwers hebben van de rechter gelijk gekregen dat dit overmacht was. Dus de hogere rekening mocht worden doorberekend aan de klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taycann
chrisborst schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:38:
[...]

Helemaal mee eens, een globale pandemie (natuurramp!) met lock-downs, fabrieken die stil liggen, vrachtroutes die totaal ontregeld zijn, dat zijn zaken waar elke ondernemer gewoon standaard rekening mee houdt 8)7
Dit is toch wel overmacht. Je mag al blij zijn dat ze de hogere prijzen niet doorrekenen en enkel 5 weken vertraging hebben.
In 2018 was er een enorme droogte en de waterstand van de rijn stond historisch laag. Gevolg, vrachtschepen konden veel minder vracht meenemen of lagen gewoon stil. Gevolg daarvan, hogere prijzen van zand en andere bulkgoederen.
Aannemers/bouwers hebben van de rechter gelijk gekregen dat dit overmacht was. Dus de hogere rekening mocht worden doorberekend aan de klanten.
Weet je dat zelfs de horeca nauwelijks huurverlagingen kon afdwingen door letterlijke lockdowns? Fabrieken hebben nooit stilgelegen in Nederland, en als ze al stillagen, de pandemie is van maart 2020. Al die tijd niets aan vertraging meegeven, maar vlak voor de leveringsdatum van eind 2021 pas? Mooi smoesje dan corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:12
Hallo,

--knip

Tja, als je inderdaad al 1,5 jaar op een campingfornuisje kookt lijkt me dat je dat nog even kunt volhouden, je bent er immers al aan gewend en je gaat daardoor nog meer plezier ervaren van je eigen appartement. Waar heb je al die doorgebracht als ik zo onbeleefd mag vragen? Op de camping?

Nu even zonder gekheid: Wees blij dat het maar een paar weken zijn en dat het er naar uitziet dat je een kerstmaal in je eigen keuken kunt klaarmaken. In deze tijd is een paar weken te laat zelfs een luxe.

Maak je niet te druk en ga genieten van je nieuwe woning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 16:28

Qwerty-273

Meukposter

Pizza_Boom schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:29:
Je kan van alles eisen, maar je gaat het niet krijgen. Dit soort dingen zijn afgedekt in AV. En als ik je een tip mag geven: Maak er niet een al te groot punt van. Je gaat hier niks aan kunnen veranderen. Verbrand je schepen niet, maar houd die lui te vriend. Als er iets loos is is er een kans dat ze dan wat meer voor je proberen dan als je nu al te boek staat als klootzak die nergens begrip voor heeft. Dan ga je gewoon op de stapel en ben je aan de beurt als je aan de beurt bent. Als jij een hardstenen blad hebt besteld en er zit een kras in, is er meer kans dat zij wat gaan proberen bij hun leverancier als jij vriendelijk bent dan wanneer jij telkens boos doet.
Ik denk niet dat @Aviv1 direct boos is en zich ingraaft om met regelgeving te gaan gooien, maar wel overvallen is door de manier dat de vertraging gecommuniceerd wordt naar de klant. Als ik de TS lees is dat gewoon een hele botte keukenboer die zonder enige sociaal vermogen een keuken levering een paar weken uitstelt. Dat is toch een aantal weken dat je wellicht compleet zonder keuken zit - dat is leuk als je een familie hebt. Hoe kook je dan? Afwassen kan je eventueel in een badkamer, maar eten bereiden is natuurlijk een compleet ander punt.

Dat is ook een beetje zoals @kings54 het beschrijft voor zijn situatie:
kings54 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:05:
Tja, het meeste is al wel gezegd door anderen hierboven maar ik kan me wel goed voorstellen hoe je je voelt. Wij hadden iets soortgelijks alhoewel bij ons slechts een deel van de keuken was vertraagd.

De grootste moeite waar wij uiteindelijk mee hadden was de manier waarop er met ons was omgegaan. Je doet een gigantische aankoop bij zo'n keukenboer maar uiteindelijk wordt je beter gewaardeerd bij een CoolBlue of iets dergelijks waar je een toetsenbord koopt voor 2 tientjes bij wijze van spreken.
---
Waar je dus wel op moet letten is of de keukenboer niet een stuk goedkopere materialen gaat gebruiken. Zodat er geen meerprijs gerekend hoeft te worden en de marge (vergeleken met 1,5 jaar geleden) nog steeds hetzelfde is. Dat is de andere kant van de medaille natuurlijk, en een botte keukenboer (of wie dan ook) is daar best tot in staat "want dat merkt de klant toch niet".

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taycann
Hoe zou je kunnen achterhalen of de kasten opeens van goedkoper materiaal zijn?

Goed naar de verpakking kijken bij het monteren?

Serieuze vraag dit.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-05 17:28
Rare zaak, zo ver vooruit heb je vaak nog een beslismoment voor hij definitief besteld word? Ook geen inmeten gehad bijvoorbeeld?

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 12:06
Taycann schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:16:
[...]

Je vergeet even dat door de TS de levering ook al is aangepast. Kan hij niks aan doen, want dat komt door de aannemer, maar de oorspronkelijk besproken datum kan TS simpelweg niet halen, omdat het huis dan niet beschikbaar is. TS kan niet zo hoog van de toren blazen, omdat hij zijn deel van de overeenkomst simpelweg niet nakomen kan.

Ontbinding is ook een leuke, bij een ander ben je volgend jaar aan de beurt. Tel uit je winst.

Hoe die keukenvloer erin staat weet ik niet, maar ook word redelijk knorrig van zo'n brief. Ik heb ook wel eens aannemers gehad die onze levering uitstellen en vervolgens boos worden dat wij niet op het door hun gewenste moment kunnen leveren. Tsja, personeel is ook niet oneindig, net als onze fabrieksplanning. Een rekening met kosten is zo terug te tennissen met opslagkosten, verliesuren van de monteurs en dergelijke die je als leverancier kan maken, zeker als hij als klant ook al heeft moeten uitstellen.
superduper schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:51:
Als je echt wat moet, kan er een hoop. Dit soort passages zijn om Joop en Ingrid die iedere week een ander idee hebben, omdat ze op de verjaardag van de buurvrouw iemand gesproken hebben die het niks vindt. Met dit soort zaken voorkom jij dat je iedere week weer een order zit aan te passen en ontzettend veel recources steekt in iets dat geen cent extra gaat opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

-tom-562 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:06:
mwah - toen ik dit jaar april mijn KVIK keuken bestelde was die er in 8 weken inclusief alle apparatuur. Dat was een maand te vroeg dus die hebben ze moeten opslaan. Bij Tulp keukens boden ze aan om de keuken tot twee jaar op te slaan.
Het is maar met wie je zaken doet en hoe ze hun keten hebben ingericht.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Maestro schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:33:
[...]

Dit inderdaad. Eind augustus een keuken aangeschaft bij Kvik, een leverancier die open prijsbeleid heeft.
Samengesteld op basis van de prijslijst van mei 2021. ik heb toch 'moeten' tekenen voor ruim 10% hogere prijzen dan in die lijst. In slechts enkele maanden.

Na de aanschaf van wat bouwhout was ik overigens best blij met 'slechts' ruim 10% :+
Dan was ik in april dus net op tijd want ik kreeg korting, maar excuus @TS dit is meer voor het algemene keukens topic.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Aviv1 Balen. Ik zou eens kijken of ze de apparatuur kunnen updaten en voor de lol en omdat het kan eens langs gaan bij een Kvik of IKEA om een vergelijk in prijs en levertijd te maken. Maar 5 weken ga je niet verslaan, wellicht wel betere apparatuur en dat zou je kunnen overleggen met de keukenboer, lijkt mij redelijk dat ze ook meedenken (al vermoed ik dat je als je alleen een email krijgt ze communicatief niet zo sterk zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Laatst online: 08:04
Taycann schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:55:
[...]

Weet je dat zelfs de horeca nauwelijks huurverlagingen kon afdwingen door letterlijke lockdowns? Fabrieken hebben nooit stilgelegen in Nederland, en als ze al stillagen, de pandemie is van maart 2020. Al die tijd niets aan vertraging meegeven, maar vlak voor de leveringsdatum van eind 2021 pas? Mooi smoesje dan corona.
Sorry, maar je begrijpt er blijkbaar niet heel erg veel van. De wereld is groter dan alleen Nederland. De complete supply-chain van een keuken is vele male groter dan je zal denken. Veel keukens komen uit Duitsland of Polen. Een belangrijke grondstof is hout en daar is nu een enorm tekort aan. Juist omdat iedereen na de lockdown weer keihard ging bouwen en produceren of omdat mensen hun huis gaan verbouwen omdat ze nu allemaal thuis zitten. Je kunt geen aannemer meer krijgen. Personeel wat van de ene sector naar de andere is gegaan. Autofabrieken liggen stil omdat 1 chipje niet leverbaar is omdat de vraag geëxplodeerd is. En laat in keukenapparatuur nou ook chips zitten.
Uiteraard had de keukenboer beter kunnen communiceren maar je hebt echt een bord voor je kop als je niet wil zien dat corona een enorm effect heeft gehad op de wereldeconomie en de logistiek.

[ Voor 5% gewijzigd door chrisborst op 29-09-2021 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
Taycann schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:55:
[...]

Ik denk dat jouw juridisch advies weinig hout snijdt: Het is aannemelijk dat de keukenleverancier niet volgens planning kan leveren door oorzaken die redelijkerwijs buiten zijn macht liggen, net als dat op dit moment in vele sectoren van de economie zo is. Het is dus feitelijk onmogelijk.

Ook zou je je eens moeten verdiepen in rechterlijke uitspraken omtrent huurverlaging bij horeca: Er zijn wel degelijk uitspraken geweest waarbij de lockdown niet aangemerkt werd als ondernemersrisico voor de uitbater en waarbij de huur wel degelijk verlaagd werd. Je kunt niet generiek zeggen dat de horeca nauwelijks iets kon afdwingen, mede omdat elke casus zijn eigen specifieke aspecten heeft: Zo zal een disco anders geraakt worden dan een restaurant dat ook maaltijden kan bezorgen.

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-05 16:01
bszz schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:57:
[...]

Ik denk dat jouw juridisch advies weinig hout snijdt: Het is aannemelijk dat de keukenleverancier niet volgens planning kan leveren door oorzaken die redelijkerwijs buiten zijn macht liggen, net als dat op dit moment in vele sectoren van de economie zo is. Het is dus feitelijk onmogelijk.
In principe komt een zaak de gemaakte afspraken niet na wanneer op de afgesproken datum de keuken er niet is. Daarmee kan er sprake zijn van wanprestatie. Dat een zaak leveringsproblemen heeft doet daar niet aan af. Dit staat of valt natuurlijk wel met de afspraken die er in dat kader zijn gemaakt. Er zal ongetwijfeld een clausule in de voorwaarden of in de overeenkomst zelf zijn opgenomen over recentelijk vertraging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
Wanne-B88 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 21:50:
[...]

In principe komt een zaak de gemaakte afspraken niet na wanneer op de afgesproken datum de keuken er niet is. Daarmee kan er sprake zijn van wanprestatie. Dat een zaak leveringsproblemen heeft doet daar niet aan af. Dit staat of valt natuurlijk wel met de afspraken die er in dat kader zijn gemaakt. Er zal ongetwijfeld een clausule in de voorwaarden of in de overeenkomst zelf zijn opgenomen over recentelijk vertraging.
Volgens mij biedt het BW geen uitsluitsel of er in dit geval sprake is van overmacht. Dat zou een rechter dus moeten bepalen.je kunt dus ook niet zo stellig beweren dat er geen sprake is van overmacht. Wanprestatie is niet automatisch een toerekenbare tekortkoming....
Pagina: 1