Buitenlamp aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoutgraaf
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-09-2021
Goedemorgen allen,

Ik ben bezig een buitenlamp te vervangen voor een slimme Hue lamp. De oude buitenlamp werkte wel toen ik het huis kocht, maar na het verwijderen van de schakelaar voor de stukadoor kreeg ik hem niet meer aan de praat. Aangezien ik de schakelaar toch niet meer nodig had door zijn slimme vervanger, heb ik de bedrading doorgelust met Wago lasdoppen. De schakelaar vervang ik later voor een blindplaat.

Ik besloot de oude buitenlamp te verwijderen om de bedrading te controleren met een spanningzoeker, en tot mijn verbazing krijgt de fase draad wel gewoon stroom. (lampje spanningzoeker slaat aan). Dit was een reden voor mij om de nieuwe buitenlamp te monteren, mijn conclusie was dat de oude buitenlamp dan waarschijnlijk kapot was.

Helaas, nu kom ik tot de conclusie dat ook de nieuwe buitenlamp niet werkt. Nu ben ik wel op een punt gekomen waar mijn elektrotechnische kennis stopt. Wellicht weten jullie wat ik verkeerd doe?

De nieuwe lamp die ik plaats is de zwarte uitvoering van de Philips Outdoor Wall light Appear.

Kort samengevat:

- Oude buitenlamp werkte ooit wel, na verwijderen schakelaar niet meer.
- Bedrading van oude schakelaar doorgelust met lasdoppen.
- Fase draad krijgt stroom.
- Nieuwe lamp werkt na montage niet meer.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:04
Lijkt me toch niet gek dat er op de fasedraad stroom staat als jij de schakelaar doorlust met lasdoppen?
Om even op dezelfde lijn te zitten, bij de lamp zou je een blauwe nul draad moeten hebben en een zwart schakeldraad.
Op het schakeldraad hoort nu stroom te zitten omdat jij hem hebt doorgelust bij de schakelaar met de fase draad. Blauw heb je ook doorgelust bij de schakelaar neem ik aan?

Heb je met een multimeter wel gekeken of je 220-240 volt wisselspanning meet?

En anders kijken of je een breuk hebt in de nul draad. Ook dit kan je doen met je multimeter door te meten op weerstand/continuïteit.
Heb je wel een lange draad nodig die je aansluit op je nul draad bij je buitenlamp en trekt naar de schakelaar. Bij de schakelaar meet je met je multimeter de contuniteit op de nuldraad die naar je buitenlamp gaat en de kabel die aan het andere uiteinde is aangesloten. Wel de stroom eraf natuurlijk.

[ Voor 40% gewijzigd door com2,1ghz op 28-09-2021 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 02:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het zou goed kunnen dat de nul-draad niet (meer) aangesloten is en dat dat de oorzaak is van de niet werkende buitenlamp.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:27
Dat het lampje van de spanningzoeker brandt, wil nog niet zeggen dat deze met zekerheid goed is doorgelust. Kan ook zijn dat er door capacitieve koppeling spanning op de zwarte draad staat. Dat kan genoeg zijn om het lampje van de spanningzoeker te laten branden, maar als je er iets op aansluit gebeurt er weinig.
Met een duspol kun je beter testen of het werkt, anders even een verhuisfitting met lamp waarvan je zeker weet dat die het doet eraan hangen.

Als het dan nog niet werkt, zal er waarschijnlijk ergens een draad los zitten. Dat kan zijn op de plek waar de schakelaar zat (staat er wel 230 V op de bruine draad?) of op de plek waar de nul vanaf de buitenlamp naar toe gaat.

• rhoutgraaf
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-09-2021
Bedankt allen voor jullie reacties. Ik ga vanmiddag even kijken voor een multimeter, en me daar in verdiepen.