Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackhawk180
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:44
Mijn vraag

Wat is de beste manier om virtuele machines te deployen.
Die vervolgens aan een domein moeten hangen

Relevante software en hardware die ik gebruik

VmWare met verschillende Windows Server (2008, 2016, 2019) versies.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Bij het deployen van een OVF in Vmware, dan heb ik een nieuwe schone machine in het virtuele park. Als ik deze machine wil toevoegen aan het domein, dan kan dit niet vanwege dubbele SID.
Dit is op te lossen door Sysprep te draaien, maar deze reset alle settings van de vm.

Sysprep /mode:vm schijnt een optie te zijn van sysprep, maar ik zie niet wat dit anders doet dan zonder /mode:vm

Is er een betere manier om "clean" virtuele machines te bewaren, die vervolgens zonder sysprep aan het domein te hangen zijn?

Beste antwoord (via blackhawk180 op 29-09-2021 07:16)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:43
Denk dat je beter eerst eens moet opsommen wat voor servers en hoeveel servers je wilt gaan deployen.

Als je maar 4 VM's nodig hebt, dan is het makkelijker die handmatig te installeren en te configureren dan dat je bijvoorbeeld 200 servers moet uitrollen.

Nu ben ik zelf geen techneut in VMware, maar op Hyper-V kan het net zo makkelijk.

Als je 200 servers moet gaan uitrollen dan is System Center een betere oplossing, maar voor 4 Hyper-V servers ben je snel klaar. Die kan je on the fly installeren met de Windows Server ISO.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:35
Deployment template in VMWare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackhawk180
Wylana schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:32:
Denk dat je beter eerst eens moet opsommen wat voor servers en hoeveel servers je wilt gaan deployen.

Als je maar 4 VM's nodig hebt, dan is het makkelijker die handmatig te installeren en te configureren dan dat je bijvoorbeeld 200 servers moet uitrollen.

Nu ben ik zelf geen techneut in VMware, maar op Hyper-V kan het net zo makkelijk.

Als je 200 servers moet gaan uitrollen dan is System Center een betere oplossing, maar voor 4 Hyper-V servers ben je snel klaar. Die kan je on the fly installeren met de Windows Server ISO.
Wij hebben een relatief dynamisch virtueel park en installeren zeer regelmatig nieuwe vm's. Ik zal eens naar System Center kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackhawk180
En dit garandeerd dat de SIDS uniek zijn per gedeployde vm?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:23

FreakNL

Well do ya punk?

Wij rollen machines uit met PowerShell, inclusief functies en evt software en ook inderdaad in domein hangen. Op basis van een ISO wordt er gewoon een nieuwe VM geïnstalleerd dus je hebt geen geneuzel met duplicate SSIDs.

Daar zat wel een ontwikkelproces achter van een uurtje of 500-800 en nu altijd nog bijhouden/onderhoud vd scripts. Als het om 3 vms gaat ga je dat niet doen, maar wij rollen bijna dagelijks VMs uit, ik denk dat we er wereldwijd een stuk of 2500 hebben draaien en daar zit ook verloop in. Dat is ook op zo’n 70-100 Esx omgevingen (geclusterd en single hosts).

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 28-09-2021 19:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:03
verdiep je in de MDT Deployment Toolkit (Microsoft, gratis) om op die manier VM's unattended te installeren vanaf scratch

lege VM, booten vanaf PXE of ISO en dan het OS installeren met alle updates en software welke je in je image wilt hebben.

en dus idd automatisch een domainjoin

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Zwelgje schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:16:
verdiep je in de MDT Deployment Toolkit (Microsoft, gratis) om op die manier VM's unattended te installeren vanaf scratch

lege VM, booten vanaf PXE of ISO en dan het OS installeren met alle updates en software welke je in je image wilt hebben.

en dus idd automatisch een domainjoin
Dit lijkt me idd de beste optie. Als syspreppen niet kan/mag dan is dit m.i. de enige optie. Volledige inrichting van de VM is te scripten :)

I reject your reality and substitute my own

• blackhawk180

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09:42
Kijk ook eens naar Terraform en/of Packer.

Investeren op dit moment in infrastructure as code kan je een hoop opleveren in de komende toekomst
Pagina: 1