Laptop voor ICT-gerelateerde taken, 'home lab'

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backspacer
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 24-01-2022
Hallo allemaal,

Ik ga (hopelijk) binnenkort aan de slag in de ICT en ik wil graag een Windows laptop om thuis te oefenen en dingen te proberen. (In het Engels heb ik het een 'home lab' horen noemen.) Ik ben met name geïnteresseerd in de beveligingskant van de ICT (met name reverse engineering) en van plan aardig wat te werken met virtual machines. Mijn bedoeling is om nu flink te investeren, zodat de laptop in ieder geval een jaar of 4 á 5 mee gaat.

Er zal ongetwijfeld wat op gegamed worden, maar dat hoef je niet mee te nemen als eis. Ik heb geen behoefte om de nieuwste games op de hoogste instellingen te spelen en genoeg ervaring om mijn spelkeuze aan te passen aan de hardware die ik voorhanden heb. Ik verwacht ook geen video's of foto's te gaan bewerken.

Mijn budget is zo rond de €2000, maar, zoals gezegd, het is een investering, dus als het het waard is kan het budget wel omhoog. Minder is echter natuurlijk altijd beter!

Het is een laptop en geen desktop omdat ik in ons relatief kleine appartement geen vaste werkplek heb en dus moet pendelen tussen een opklapbaar bureau en de eettafel. Verder ben ik niet van plan om de laptop veel buitenshuis mee te nemen, dus hij hoeft niet heel licht en compact te zijn. Zelfs in het geval ik hem toch vaker mee ga nemen, zijn de laptops van nu volgens mij een stuk handzamer dan de laptop die ik *ahum* jaar geleden tijdens mijn studie meezeulde.

Ik kom een heel eind met uitzoeken, maar ik heb absoluut geen verstand van (of veel interesse in) de verschillen tussen merken en namen/nummers van CPU's en GPU's zeggen mij ook niet zo veel. Vandaar dat ik hier ook om advies vraag. Qua merk wil ik iets wat degelijk is en hoogstwaarschijnlijk lang mee gaat, maar ik heb geen idee welke merken hier aan voldoen. Ook zou het fijn zijn las het geen 'game laptop' is, met allerlei kleuren en speciale WASD-toetsen. Daar heb ik niet echt behoefte aan.

In het kort een lijstje van wensen, op volgorde:
  1. Werkgeheugen: 32GB, eventueel uit te breiden. Meer dan dit en de prijzen worden volgens mij wel erg hoog.
  2. Opslag: Minstens 1TB, dit hoeft niet allemaal SSD te zijn.
  3. Processor: Volgens mij is het beter om meer kernen te hebben, verder heb ik geen idee.
  4. Beeldscherm: Het liefst een groot scherm, waarbij draagbaarheid van minder belang is. De kwaliteit van het scherm maakt mij niet zo heel veel uit, maar een beter beeldscherm zorgt wel voor minder opmerkingen van mijn vriendin dat haar Apple zo'n veel beter scherm heeft.
Hieronder ongeveer waar ik aan zat te denken. De MSI heeft een groter scherm (pre) maar een lagere resolutie. Het geheugen van de MSI is uit te breiden naar 64GB (als ik het goed begrijp) en er staat de Pro editie van Windows op. Maar ik heb geen idee of dat het prijsverschil van ongeveer €350 waard is.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsLenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L5008CMH)€ 1.599,-€ 1.599,-
1LaptopsMSI WF76 11UJ-226NL€ 1.955,36€ 1.955,36
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.554,36

Iedere hulp is welkom, ook als ik er ver naast zit met mijn ideeën over wat ik 'nodig heb', maar ik verdwaal met namen in de verschillende merken, winkels en alle 'randspecificaties'.

In ieder geval bedankt voor het lezen!

Beste antwoord (via backspacer op 30-09-2021 12:51)

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:07

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Je zult voornamelijk virtualisatie gebruiken. Bijvoorbeeld Remux en FireEye Flare voor Linux / Windows RE en/of malware analysis. De laptop zelf hoeft dus niet perse Linux te draaien. Kijk even hoeveel andere VM instances je ongeveer gelijktijdig nodig hebt om geheugen te bepalen. Ik kom vaak niet verder dan 3 of 4 gelijktijdig. (doelwit, server/mitm, fuzzer). RE zit je toch vaak op het doelsysteem te doen of in je malware sandbox.

Waar ik zelf blij van werd is een extern scherm er aan koppelen. Daar dus eventueel budget voor houden. Verder liep ik sneller uit diskspace dan geheugen. Een M2 + Normale SSD in je laptop. Denk ook na over backups. Zeker als je malware analyse doet :-)

Mocht je CPU een beperking kan zijn dan kun je altijd een deel van je lab online in de cloud zetten. B.v een Windows test domein wat je alleen aan zet de keren dat het nodig is.

Mijn persoonlijke ervaring was goed met Lenovo/HP/MSI. Acer en Asus zou ik vermijden.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:58
Ik zou in ieder geval kijken of jouw gekozen opties geschikt zijn om Linux op te draaien. Linux en laptops is nog steeds een dingetje namelijk. Dan neig ik toch snel naar een Dell laptop.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:07

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Je zult voornamelijk virtualisatie gebruiken. Bijvoorbeeld Remux en FireEye Flare voor Linux / Windows RE en/of malware analysis. De laptop zelf hoeft dus niet perse Linux te draaien. Kijk even hoeveel andere VM instances je ongeveer gelijktijdig nodig hebt om geheugen te bepalen. Ik kom vaak niet verder dan 3 of 4 gelijktijdig. (doelwit, server/mitm, fuzzer). RE zit je toch vaak op het doelsysteem te doen of in je malware sandbox.

Waar ik zelf blij van werd is een extern scherm er aan koppelen. Daar dus eventueel budget voor houden. Verder liep ik sneller uit diskspace dan geheugen. Een M2 + Normale SSD in je laptop. Denk ook na over backups. Zeker als je malware analyse doet :-)

Mocht je CPU een beperking kan zijn dan kun je altijd een deel van je lab online in de cloud zetten. B.v een Windows test domein wat je alleen aan zet de keren dat het nodig is.

Mijn persoonlijke ervaring was goed met Lenovo/HP/MSI. Acer en Asus zou ik vermijden.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backspacer
com2,1ghz schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:45:
Ik zou in ieder geval kijken of jouw gekozen opties geschikt zijn om Linux op te draaien. Linux en laptops is nog steeds een dingetje namelijk. Dan neig ik toch snel naar een Dell laptop.
Dank voor de tip! Maar:
sh4d0wman schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:03:
Je zult voornamelijk virtualisatie gebruiken. Bijvoorbeeld Remux en FireEye Flare voor Linux / Windows RE en/of malware analysis. De laptop zelf hoeft dus niet perse Linux te draaien.
Dat vermoedde ik ook al. In het ergste geval is er altijd nog WSL.
Kijk even hoeveel andere VM instances je ongeveer gelijktijdig nodig hebt om geheugen te bepalen. Ik kom vaak niet verder dan 3 of 4 gelijktijdig. (doelwit, server/mitm, fuzzer).
Ik heb nog geen idee hoe veel VM instances ik ga gebruiken. Ik ben nog maar net begonnen en de bedoeling is dat de laptop een flink aantal jaar mee gaat. Ik hoorde uit verschillende bronnen dat voor virtualisatie geheugen het belangrijkst was, dus dat staat bovenaan mijn lijstje. Zeker nu Windows 11 er aan komt, lijkt 16GB mij een beetje weinig (stel 3 Windows VM instances + host = 4 * 4GB = 16). Ik zie verder ook nergens iets met tussen de 16 en 32 GB geheugen.
Waar ik zelf blij van werd is een extern scherm er aan koppelen.
Dat is ook de bedoeling, maar aangezien ik regelmatig aan de eettafel zit, wil ik ook een groter scherm op de laptop zelf.
Verder liep ik sneller uit diskspace dan geheugen. Een M2 + Normale SSD in je laptop. Denk ook na over backups. Zeker als je malware analyse doet :-)
Is 1TB te weinig, denk je? Goed dat je het zegt van de backups. Ik had nog niet verder gedacht dan 'ik heb nog wel een externe harde schijf.'

Goede tip van de cloud! Dankjewel voor je advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:58
De reden dat ik dit zeg is omdat je met dit vakgebied eerder in een Linux omgeving zit dan Windows.
Alhoewel gaming wel iets is wat je op windows wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backspacer
com2,1ghz schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 17:02:
De reden dat ik dit zeg is omdat je met dit vakgebied eerder in een Linux omgeving zit dan Windows.
Alhoewel gaming wel iets is wat je op windows wilt doen.
Zeker waar, maar met virtualisatie hoef ik geen rekening te houden met de compatibiliteit van de laptop met Linux. (Toch? Ik heb geprobeerd te zoeken en wat ik vindt leidt mij tot deze conclusie.)

Ik denk ook niet dat ik Linux überhaupt als basis wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backspacer
Ik vermoed dat het deze wordt:

#CategoryProductPrijs
1LaptopsHP ZBook Fury 17 G7 (26F43AV/71514012 )€ 2.199,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliekoets
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06-04 11:57
Dell heeft een aanbieding, deze laptop is nu net boven de 2000 euro (normaal 3000):

https://www.dell.com/nl-n...79712?view=configurations

Waarom deze?
32 GB Ram.
17 inch scherm
4K scherm resolutie.

En zoals reeds opgemerkt:
Voor mij nooit meer een ASUS. kwaliteit is wel vergane glorie daar.

[ Voor 15% gewijzigd door Oliekoets op 05-10-2021 15:35 ]

Pagina: 1