Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jop1981
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-12-2023
Tweakers!

Ik wil de overstap maken van Nikon D7000 naar full frame. Moet ik gaan voor de Nikon Z6ii?

Eerst had ik het idee om een D850 tweedehands aan te schaffen, maar dat is net zo duur als een nieuwe Z6ii body. Maar ik twijfel toch nog, vanwege:

- niet al mijn lenzen passen met adapter op de Z6ii body (autofocus werkt dan niet)
- geen budget om Z lenzen aan te schaffen
- nadeel aan de D850 zijn de gigantische bestanden (60MB+ raw)
- is de resolutie van de Z6ii hoog genoeg om prints groot op te blazen (ik verkoop afdrukken) 24mp lijkt me relatief weinig? Of maakt de sensor dat goed?

Ik fotografeer vaak met tegenlicht of bewolking aan zee. In nabewerking wil ik kwaliteit behouden zodat groot printen kwalitatief mogelijk blijft (wat het nu niet is door de crop sensor die ik gebruik).

Foto voorbeeld: Instagram

Zou er iemand met me mee kunnen denken wat een goede keuze is?

Bedankt 🙏

[ Voor 3% gewijzigd door Jop1981 op 28-09-2021 10:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinslo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-05 09:54
Hier ervaringen met de Z6 en de Z7ii. Niet de Z6ii maar kan denk ik prima inschatten wat voor mogelijkheden deze biedt.

Even een blik op je foto's geworpen om te kijken wat voor soort foto's je maakt. Allereerst gave foto's!
Voordat je een goed advies kunt krijgen is het denk ik goed om aan te geven wat voor soort glas je in huis hebt. Welke focal range schiet je het meeste in? Heb je snel glas, heb je het nodig?

Één van de grootste voordelen van de Z camera's zijn de lenzen. Dus daar ga je helaas geen gebruik van maken als je geen Z glas klopt. Deze bieden uitzonderlijke scherpte, weinig CA en gewoon een superieure beeldkwaliteit. Daarmee is de Z line m.i. wel een goede basis om toekomstbestendig te zijn. Bovendien zou ik in deze tijd niet meer voor een spiegelreflex gaan, omdat de technologie toch wel met rap tempo de ondergeschikte gaat worden.

De vragen:
- omvang RAW bestanden - volgens mij zit de Z6 rond de 35MB per raw.
- resolutie zou ik me niet teveel zorgen over maken. Ik zie op je website dat je maximale grootte 75x100 is. Volgens mij kom je daarmee rond de 145 dpi uit als je de volledige image print, wat me afdoende lijkt voor een print van die omvang. Ik zelf print ook en heb foto's van de Z6 hevig gecropt (bijvoorbeeld portrait croppen uit landscape en dan niet eens de volledige hoogte) op A2 formaat uitgeprint op art papier met prima kwaliteit.
- voor tegenlicht en bewolking aan zee is de Z6 prima. Hele goede low light performance en een grote dynamic range.

De fotokwaliteit hoef je je dus geen zorgen over te maken, je beperkt je ruimte om uitbundig te croppen als je op 75x100 print.

De volgende vragen kunnen je zoektocht helpen verfijnen:
Welk F glas heb je in huis?
Heb je wel voldoende Full Frame glas, aangezien je van APS-C overstapt?
Welke focal range schiet je het meest in?
Definieer je usecase als het gaat om benodige framerate, snelheid van het glas, stabilizatie etc...

Als laatste ter overweging:
Waarom de Z6ii en niet de Z6? De verschillen zijn vrij beperkt. Voor de beeldkwaliteit hoef je het niet te laten. Hij heeft een iets hogere framerate, maar gezien jouw fotografie heb je die beperkt nodig (hooguit voor surfers in actie?), een betere processor (zorgt met name voor die hogere framerate), iets betere AF en een tweede kaartslot. Is dat een vereiste voor je? De Z6 kun je nieuw zo'n 500 goedkoper aanschaffen dan de Z6ii en zijn zelfs tweedehands al beschikbaar. Die 500 kun je een geweldige Z prime (50mm 1.8) van kopen of in een spaarpotje stoppen voor een snelle Z zoomlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jop1981
Dank voor het meedenken, kijkje nemen in mijn werk en je uitgebreide antwoord @Vinslo _/-\o_
Ik heb wat van je aandachtspunten uitgeschreven.

Lenzen die ik 95% van de tijd gebruik zijn:
24-70mm f/2.8 VR (compatible met Z, top lens maar gaat zoom tekort komen vanwege full-frame)
80-200mm f/2.8 ED (niet compatible met Z, oud beestje, geen scherp stel motor)

Ik denk erover om de Telezoom te vervangen met een Sigma 100-300mm f/4 zodat ik over kan naar de Z serie (als ik er kwalitatief niet teveel op achteruit ga). Ik ben het met je eens dat €2000 uitgeven aan een spiegelreflex camera tegenstrijdig is.

Focal range
Het meerendeel van wat ik schiet zit tussen de 50mm en 150mm (dus 75mm en 225mm vanwege crop sensor).
Aperture over het algemeen niet lager dan 3,5 (anders focus problemen) en niet hoger dan f/7.1.

"Definieer je usecase" als het gaat om benodige framerate, snelheid van het glas, stabilizatie etc...
Nu schiet ik max 6fps, erg fijn als hier wat bij komt, maar is geen kritiek punt voor me.
Ik erger me nu aan gebrekkige focus snelheid en precisie. Vaak wil ik een focuspunt hoog of laag in beeld, mijn D7000 en oude 80-200mm trekken dat echt slecht.

Maximale resolutie
Ik bied inderdaad prints aan niet groter dan 75x100cm, omdat de kwaliteit te hard achteruit gaat als ik groter print. Ik wil wel groter kunnen afdrukken dan dit.

Waarom de Z6ii en niet Z6?
Ja daar zeg je wat... kwalitatief wilde ik zo hoog mogelijk inzetten, maar als de Z6 bij weinig licht beter presteert, goede dynamic range heeft en qua resolutie net zo goed is als de Z6ii, dan...waarom niet. Ik merk dat ik vooral wil dat de resolutie van mijn beeld omhoog gaat, om me minder beperkt te voelen qua afdrukken en ruis in mijn beeld. Hoe sta jij in dit 'resolutie' verhaal? Hoe ga jij hiermee om?

Kaartslot
Ik ben gewend om met 2 SD kaart slots te werken, maar dat lijkt sowieso verleden tijd met de Z serie. Tenzij je een bizar dure XQD kaart wilt aanschaffen. Wilde ik nu nog even vanaf blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk schiet ik met een D500 bewust want ik heb dat glas al erg lang. In jouw geval je hebt geen DX lenzen zou ik serieus een D800/810 of 850 overwegen ga je een sprong vooruit en 2e hands niet te duur zodat je geld over houdt voor een 70-200 2.8 VR. Zeker als je budget beperkt is kan je nu leuk lenzen 2e hands shoppen. Uiteindelijk is het toch de lens die een groot verschil maakt.
En toekomst gericht, duurt momenteel ook maar zolang als de hype er is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinslo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-05 09:54
Jop1981 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:48:
Dank voor het meedenken, kijkje nemen in mijn werk en je uitgebreide antwoord @Vinslo _/-\o_
Ik heb wat van je aandachtspunten uitgeschreven.
No problem.
Lenzen die ik 95% van de tijd gebruik zijn:
24-70mm f/2.8 VR (compatible met Z, top lens maar gaat zoom tekort komen vanwege full-frame)
80-200mm f/2.8 ED (niet compatible met Z, oud beestje, geen scherp stel motor)
Die eerste is top en zal het prima doen. Die 2e, is dat er één met zo'n schroef autofocus mechanisme? Heb gelezen/gezien op youtube dat er een nieuwe FTZ adapter in ontwikkeling is. Sommigen gokken dat die lenzen met zo'n oud AF mechanisme toch passend maakt op de Z lijn. Dan zal de autofocus motor in de adapter worden verwerkt ga ik vanuit. Maar of het waar is weet ik niet.
Ik denk erover om de Telezoom te vervangen met een Sigma 100-300mm f/4 zodat ik over kan naar de Z serie (als ik er kwalitatief niet teveel op achteruit ga). Ik ben het met je eens dat €2000 uitgeven aan een spiegelreflex camera tegenstrijdig is.

Focal range
Het merendeel van wat ik schiet zit tussen de 50mm en 150mm (dus 75mm en 225mm vanwege crop sensor).
Aperture over het algemeen niet lager dan 3,5 (anders focus problemen) en niet hoger dan f/7.1.
Dat klinkt als een goede optie. Je zou ook de Nikon AF-P 70-300 kunnen overwegen. Rond de 500-600 euro volgens mij nieuw, met prima kwaliteit en goed bereik. Wel variabele aperture, volgens mij 4.5-5.6. Dus iets minder lichtsterk. En wellicht dat er ooit nog een Z 70-200 f/4 uitkomt, maar die staat nu nog niet in de lineup. Wel een 100-400 (niet S-line) die schijnbaar redelijk betaalbaar wordt.
"Definieer je usecase" als het gaat om benodige framerate, snelheid van het glas, stabilizatie etc...
Nu schiet ik max 6fps, erg fijn als hier wat bij komt, maar is geen kritiek punt voor me.
Ik erger me nu aan gebrekkige focus snelheid en precisie. Vaak wil ik een focuspunt hoog of laag in beeld, mijn D7000 en oude 80-200mm trekken dat echt slecht.
Als autofocus een belangrijk punt is en extra fps wenselijk zou zijn is toch de Z6ii wel interessanter dan de Z6. Aan jou uiteraard de afweging of het 500 euro extra waard is.
Maximale resolutie
Ik bied inderdaad prints aan niet groter dan 75x100cm, omdat de kwaliteit te hard achteruit gaat als ik groter print. Ik wil wel groter kunnen afdrukken dan dit.

Waarom de Z6ii en niet Z6?
Ja daar zeg je wat... kwalitatief wilde ik zo hoog mogelijk inzetten, maar als de Z6 bij weinig licht beter presteert, goede dynamic range heeft en qua resolutie net zo goed is als de Z6ii, dan...waarom niet.
De Z6 presteert nagenoeg gelijk bij weinig licht als de Z6 II. De Z6II heeft volgens mij 1 stop meer dynamic range (bij weinig licht), maar qua resolutie en scherpte zit er geen verschil in. Z6II heeft iets meer fps (14 vs 12) en een grotere buffer.
Ik merk dat ik vooral wil dat de resolutie van mijn beeld omhoog gaat, om me minder beperkt te voelen qua afdrukken en ruis in mijn beeld. Hoe sta jij in dit 'resolutie' verhaal? Hoe ga jij hiermee om?
Ik heb in het verleden wel zelfs 18 megapixel plaatjes op dibond van 150x90cm laten afdrukken dat ging nog prima. Het detail in je foto is erg afhankelijk van de combinatie body/lens. Wat je in ieder geval weet bij die Z6 is dat de kwaliteit zeer goed is, zeker als je het met goed glas gebruikt.

24 megapixels is prima voor grote prints. Tenzij je echt aan pixel peeping gaat doen. Een grotere print kijk je in principe van grotere afstand naar. Kijk eens naar wat filmpjes hierover op Youtube, zat te vinden. Ik vind het kanaal van Nigel Danson erg interessant. Hij gebruikt ook Nikon Z gear overigens. YouTube: How BIG can you PRINT your PHOTOS? (Fuji XT3 vs Nikon Z7 vs GFX 50R)
Kaartslot
Ik ben gewend om met 2 SD kaart slots te werken, maar dat lijkt sowieso verleden tijd met de Z serie. Tenzij je een bizar dure XQD kaart wilt aanschaffen. Wilde ik nu nog even vanaf blijven
Mocht je echt graag een SD willen gebruiken is de Z6ii natuurlijk de betere optie. Naast XQD is inmiddels ook CFExpress Type B beschikbaar voor de Z6 en Z7 (en hun opvolgers). Die zijn iets betaalbaarder en breder beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:57

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Alternatieve opties:
Nikon D780, zelfde resolutie als de Z6ii en verder qua camera een enorme stap voorwaarts vanaf je D7000, maar wel in een vertrouwd aanvoelende body (veel gelijkenissen met de D7000). Hierbij kan je ook gewoon je huidige glas blijven gebruiken. Heeft ook gewoon SD sloten als je XQD/CFExpress inderdaad te duur vindt.

Aangezien je aangeeft toch geen gebruik te maken van de F/2.8 (en je met fullframe wat dat betreft toch ook al een stop wint): verkoop beide objectieven, schaf een Z6ii + z-mount 24-70 F/4 aan en pak dan nog een 70-200 F/4 + FTZ converter.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jop1981
Frogmen schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:42:
Persoonlijk schiet ik met een D500 bewust want ik heb dat glas al erg lang. In jouw geval je hebt geen DX lenzen zou ik serieus een D800/810 of 850 overwegen ga je een sprong vooruit en 2e hands niet te duur zodat je geld over houdt voor een 70-200 2.8 VR. Zeker als je budget beperkt is kan je nu leuk lenzen 2e hands shoppen. Uiteindelijk is het toch de lens die een groot verschil maakt.
En toekomst gericht, duurt momenteel ook maar zolang als de hype er is.
Met je eens dat ik al een gigantische stap zou maken als ik naar de D810 of D850 zou gaan. Mijn 24-70mm f2,8 is overigens wel compatible voor full frame. Mijn favoriete 80-200mm helaas niet...

Als ik kijk naar de 810 en 850 denk ik aan:

Nikon D810
- heeft maar een paar focuspunten meer dan de D7000 (51 vs 39) en daar wil ik echt een grotere stap maken
- wat mij betreft genoeg megapixel voor grote print afdrukken
- als ik niet voor een systeemcamera ga, dan koop ik waarschijnlijk toch een D810

Nikon D850
- wat mij betreft de betere camera, maar voelt scheef om €2000 neer te leggen terwijl je daar ook een nieuwe Z6ii voor kunt kopen
- 151 focuspunten, top
- komen veel te grote bestanden uit (60MB+)

Weet jij (of iemand anders) toevallig hoe goed deze camera's zijn in omstandigheden met weinig licht (bewolking of tegenlicht)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Mits je echt sportfoto's maakt is het verschil in focuspunten niet zo'n verschil in de praktijk. Mijn broer heeft de D800 en nog geen behoefte om te vervangen en eerlijk gezegd zolang je niet naar extreem groot gaat zie je de verschillen niet.
Wat betreft grote van bestanden heb je echt geen last van met de huidige snel card readers. Maar om eerlijk te zijn het verschil tussen camera's zie je niet tegenwoordig niet zomaar in series waar hij met een D800 en ik nog met een D300 bij daglicht zag je het ook moeilijk.
De verschillen zijn in de praktijk veel minder groot dan op papier, verschil in lenzen dat zie je wel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mlazurro
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05 01:17
Als ik zo kijk naar je IG, maak je toch vooral veel landschap & zee foto's. Dan lijkt de instant live view van een EVF in een Z6 mij wel de betere optie. Dan zie je door je zoeker onmiddellijk wat je belichting zal resulteren. Ook is supersnelle autofocus tracking dan ook geen must.

Ik werk momenteel met een combinate Z6 & D750 - omdat ik nog een heel zware fototas heb vol Nikon F vatting lenzen (waarvan één een Nikon 24-70 F2.8 en de rest Tamron 70-200 F2.8 G2 & 85 F1.8 + twee Sigma F1.4 Art lenzen (35 & 50mm). Al mijn lenzen werken met de FTZ adapter op mijn Z6. Alleen bij echt zwaar 3D tracken, kan de AF onbetrouwbaar zijn.

De D750 vervang ik de komende maand waarschijnlijk door een Z6 II, zodat mijn workflow gestroomlijnder wordt. Als je na een trouwreportage twee series foto's moet bewerken van twee verschillende camera's... best irritant soms. Ook is de AF (tracking) iets beter dan bij de Z6. En verwacht ik nog kleine verbeteringen door firmware updates.

Maar die D750 heb ik wel nog nodig voor actiefoto's in het donker (lees: dansvloer). Daar is een Z6 of Z6 II nu volkomen nutteloos. Tenzij je de AF hulplicht aanzet op de Z6 body, maar die is zo groot & fel, dat het onmogelijk is om spontane foto's te nemen. Nee, mijn SB-910's AF hulplicht (fijne rode strepen) werkt ook alleen op de D750. En die kan daarom dus wél focussen in het donker. Op een Z camera wordt het AF hulplicht van je flits uitgeschakeld. Ik blijf het een ontzettende iritatie vinden...

De grote handicap van je huidige systeem is de 12 jaar oude D7000 sensor: de Sony IMX071. Of je nu kiest voor fullframe of crop, je zal in beide gevallen een stap vooruit zetten qua resolutie en beeldkwaliteit.

Nu investeren in een D850 lijkt mij niet de beste oplossing als je budget beperkt is, hoe goed die body ook is. Nikon DSLR's zijn momenteel een afgesloten hoofdstuk en behalve misschien een kleine D850 update, komen er geen grote nieuwe lanceringen in de DSLR lijn en zeker geen nieuw F glas - wat ook niet nodig is, het is compleet. Maar Nikon zet nu alles op de Z lijn. En zoals al aangehaald, de beeldkwaliteit van het Z glas is een gigantische stap voorwaarts. De scherpte en gebrek aan optische fouten zijn bijna.... té klinisch en té perfect.

Persoonlijk doe ik verder met mijn F mount glas en ga ik gaandeweg upgraden. Ook weer omdat dit glas best wel nog voldoende is. Pas als ik een lens stuk laat vallen of defect komt, ga ik vervangen door Z glas - of alternatieven van Sigma of Tamron, als die er zijn.

Trouwens, best eens checken of de Sigma 100-300 compatibel is met de Z + FTZ adapter. Het is zeker niet bij alle lenzen het geval. Er zijn problemen bij lenzen van een generatie terug. Of lenzen die je geen firmware update kan geven zodat ze wel werken - ik heb zowel de Sigma als Tamron USB dock hiervoor. Met de Sigma Art reeks en de Tamron G2 reeks zijn er (bijna) geen problemen.

Ik raad trouwens sterk aan om eens een Nikon Z6 (II) te huren (met FTZ natuurlijk, of lenen van iemand). Eventueel ook een D850.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jop1981
Frogmen schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 19:50:
Mits je echt sportfoto's maakt is het verschil in focuspunten niet zo'n verschil in de praktijk. Mijn broer heeft de D800 en nog geen behoefte om te vervangen en eerlijk gezegd zolang je niet naar extreem groot gaat zie je de verschillen niet.
Wat betreft grote van bestanden heb je echt geen last van met de huidige snel card readers. Maar om eerlijk te zijn het verschil tussen camera's zie je niet tegenwoordig niet zomaar in series waar hij met een D800 en ik nog met een D300 bij daglicht zag je het ook moeilijk.
De verschillen zijn in de praktijk veel minder groot dan op papier, verschil in lenzen dat zie je wel.
Ik ben het met je eens dat ik met een D810 nog een hele tijd vooruit zou moeten kunnen + het is een enorme upgrade weg van de D7000, die me toch echt tekort schiet momenteel.

Begin ook het idee te krijgen dat mijn 80-200 (zonder scherp stel motor) een groot verschil kan maken. Dus vervangen voor een lens mét scherpstel motor. Nikon of Sigma f/2.8 of f/4 zal het worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@Jop1981 Goed 2e hands zoeken heb zelf recent nog een mooie Nikon 70-200 2.8 VR II gekocht voor € 900,-
Daarmee heb je gewoon een top lens overigens mijn oude Nikon AF-S 80-200 2.8 op Catawiki verkocht voor 300 terwijl hij een storing had (soms geen reactie van de AF). Ook jouw oude lens is nog geld waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jop1981
Dank voor all reacties Tweakers!

Ik heb besloten om een Nikon Z6 of Z6ii aan te gaan schaffen.
Nu de Nikon Z9 op de markt is, wacht ik nog heel even tot de prijzen van tweedehands body's iets omlaag gaan.

Mijn redenen:

- een tweedehands D810 kost nog steeds €1200, dat kost een tweedehands Z6 ook (als je het zo bekijkt financier ik voor iemand anders de overstap naar de Z serie...dan kan ik het beter zelf doen :) )
- voelt goed om te investeren in de technische toekomst (systeem camera)
- focus systeem is veel geavanceerder dan Nikon D serie
- in vergelijking met de D7000 ( die ik al jaren gebruik) ga ik voor m'n gevoel nu pro!
- qua dynamic range moet het een geweldige stap vooruit zijn
- Z6ii heeft een veel snellere processor dan de Z6, dat gaat nog meewegen in mijn keuze tussen deze twee

Ik kijk ernaar uit om te starten in de Z serie en langzaam uit te breiden.

[ Voor 6% gewijzigd door Jop1981 op 01-11-2021 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jop1981
Mlazurro schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 01:16:
Als ik zo kijk naar je IG, maak je toch vooral veel landschap & zee foto's. Dan lijkt de instant live view van een EVF in een Z6 mij wel de betere optie. Dan zie je door je zoeker onmiddellijk wat je belichting zal resulteren. Ook is supersnelle autofocus tracking dan ook geen must.
Klopt, ik zie een super snelle autofocus niet als een breekpunt. Alleen heeft mijn camera nu (D7000) ontzettend veel moeite met tracking, focus met weinig licht en focus bij f/4 of lager.
Maar die D750 heb ik wel nog nodig voor actiefoto's in het donker (lees: dansvloer). Daar is een Z6 of Z6 II nu volkomen nutteloos. Tenzij je de AF hulplicht aanzet op de Z6 body, maar die is zo groot & fel, dat het onmogelijk is om spontane foto's te nemen. Nee, mijn SB-910's AF hulplicht (fijne rode strepen) werkt ook alleen op de D750. En die kan daarom dus wél focussen in het donker. Op een Z camera wordt het AF hulplicht van je flits uitgeschakeld. Ik blijf het een ontzettende iritatie vinden...
Ik dacht juist dat de Z6 // Z6ii goed was bij weinig licht?
De grote handicap van je huidige systeem is de 12 jaar oude D7000 sensor: de Sony IMX071. Of je nu kiest voor fullframe of crop, je zal in beide gevallen een stap vooruit zetten qua resolutie en beeldkwaliteit.

Nu investeren in een D850 lijkt mij niet de beste oplossing als je budget beperkt is, hoe goed die body ook is. Nikon DSLR's zijn momenteel een afgesloten hoofdstuk en behalve misschien een kleine D850 update, komen er geen grote nieuwe lanceringen in de DSLR lijn en zeker geen nieuw F glas - wat ook niet nodig is, het is compleet. Maar Nikon zet nu alles op de Z lijn. En zoals al aangehaald, de beeldkwaliteit van het Z glas is een gigantische stap voorwaarts. De scherpte en gebrek aan optische fouten zijn bijna.... té klinisch en té perfect.
Mee eens dat de D7000 sensor veroudert is. Ik kijk heel erg uit naar een 'rijker' beeld!

Ik ben het eens met je realistische blik. Investeren in een verouderde D810 is niet vooruit kijken. Sterker nog, als ik €1200 neer leg voor een tweedehands D810, financier ik voor iemand anders een gebruikte Z6! Dan kan ik het beter zelf doen, ondanks dat er wat extra kosten bij komen.
Trouwens, best eens checken of de Sigma 100-300 compatibel is met de Z + FTZ adapter. Het is zeker niet bij alle lenzen het geval. Er zijn problemen bij lenzen van een generatie terug. Of lenzen die je geen firmware update kan geven zodat ze wel werken - ik heb zowel de Sigma als Tamron USB dock hiervoor. Met de Sigma Art reeks en de Tamron G2 reeks zijn er (bijna) geen problemen.
Dat gaat 'm inderdaad worden. Sigma of Tamron 100-300mm f/4 (of f/2.8 als die op de markt is). Goed om te horen dat de FTZ adapter goed werkt voor je.

Vraagje:
Hoe kan ik het beste zo'n lens kiezen? Voor zover ik weet heb ik een F lens met interne scherp stel motor nodig (AS-S).
Pagina: 1