waarom kan ik bij een modern 1080 scherm pixels tellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-11-2021
Ik heb recent een nieuw scherm gekocht in 27 inch, had 22 inch. Wat mij heel erg tegenviel was dat ik letterlijk pixels kon tellen, het was heel naar om een browser open te hebben. Dan zou je denken, ja dat komt omdat het maar 1080 resolutie is.

Maar nu heb ik van mijn oude scherm, een iiyama Prolite E2210HDS op marktplaats in de buurt het 27 inch scherm variant gevonden voor 20 euro. Opgehaald aangesloten en warempel de pixels vloeien mooi over in elkaar en je kunt ze niet tellen en je kunt met je neus in principe nagenoeg op het scherm zitten, dat lukte bij de nieuwe niet.

Is daar iets veranderd? Schermen waar ik over spreek zijn 10 jaar oud, je zou verwachten dat er vooruitgang zou plaats gevonden hebben.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TheHeavySoldier
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 24-04-2024
Zal iemand mij vast kunnen aanvullen / verbeteren.

Maar in het kort gaat het om ppi, pixels per inch.

Als jij 1080 pixels horizontaal over een afstand van (laten we het simpel houden) 22 inch verdeeld dan heb je +- 49.09 pixels per inch.
Als jij 1080 pixels verdeeld over 27 inch, krijg je 40 pixels per inch.

Die 40 pixels moeten dus groter zijn, anders krijg je lege ruimtes tussen de pixels.

Zoals ik zei, er kan vast een aanvulling gegeven worden, maar volgens mij is dit een redelijk (correcte) simpele uitleg.

Zie deze afbeelding voor een visuele representatie:
http://www.4kshooters.net...015/06/Pixel_Per_Inch.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janklo
TheHeavySoldier schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:45:
Zal iemand mij vast kunnen aanvullen / verbeteren.

Maar in het kort gaat het om ppi, pixels per inch.

Als jij 1080 pixels horizontaal over een afstand van (laten we het simpel houden) 22 inch verdeeld dan heb je +- 49.09 pixels per inch.
Als jij 1080 pixels verdeeld over 27 inch, krijg je 40 pixels per inch.

Die 40 pixels moeten dus groter zijn, anders krijg je lege ruimtes tussen de pixels.

Zoals ik zei, er kan vast een aanvulling gegeven worden, maar volgens mij is dit een redelijk (correcte) simpele uitleg.

Zie deze afbeelding voor een visuele representatie:
http://www.4kshooters.net...015/06/Pixel_Per_Inch.jpg
Dat is helaas niet antwoord op de vraag

Beide zijn 27 inch schermen, mijn voorgaande was 22 inch. Zodoende hoe kan het zijn dat bij het ene 27 inch scherm uit 2011 de pixels wel mooi in elkaar overvloeien en bij het andere, veel nieuwe scherm dit niet het geval is. Ik snap de uitleg maar in de praktijk is het toch echt anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Is het oude scherm mat en het nieuwe scherm glossy?

Anyway, er heeft da fegleopen 10 jaar wel vooruitgang plaatsgevonden. 10 jaar geleden was 1080p high end, nu is het low end. Nu zijn er 4K schermen te koop voor mensen met hoge eisen.

[ Voor 64% gewijzigd door Johnny op 28-09-2021 08:54 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:10
Zonder informatie over welk nieuw scherm je precies gekocht hebt is het lastig vergelijken.
Verder kun je natuurlijk prima je nieuwe scherm terugsturen / ruilen voor een ander als je echt niet tevreden bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:11

SambalBij

We're all MAD here

Misschien andere vorm of grootte van de pixel? (met dus meer of minder tussenruimte)

Is je nieuwe scherm misschien een andere techniek? Die Iiyama is zo te zien een TN scherm; is de nieuwe IPS of VA?

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:57
En misschien een andere kwaliteit? Was dat oude scherm mogelijk oorspronkelijk ook (veel) duurder, zeker gecorrigeerd voor 10 jaar inflatie?

[ Voor 5% gewijzigd door Lapa op 28-09-2021 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Er zit weldegelijk nog verschil op kwaliteit. Wij hebben hier thuis een al wat oudere Dell laptop met een bedroevende resolutie voor de schermgrootte maar wat mij het meeste stoort is dat je precies door een hor kijkt naar het scherm. Je zit precies de lijntjes tussen de pixels lopen terwijl een andere laptop met dezelfde resolutie en grootte dat niet heeft.

Wellicht ga je zoiets vooral zien bij een scherm met een relatief lage resolutie voor de grootte van het scherm maar dat is slechts een gok van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:24
@janklo

Zou zeggen, begin eerst neer te zetten welke schermen je hebt. Wellicht ligt het aan het model of iets anders.

Foto maken kan ook altijd helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 12:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
Thanks, uit tijd van mijn E2710 scherm is dat artikel, 2011. Kan eigenlijk concluderen dat ze tegenwoordig gewoon besparen op ontwerp en subpixels achterwegen laten. En als ik er 400+ tegenaan gooi het misschien wel goed is. Hoe kun je daar de specs van inzien per scherm, of hopen ze gewoon dat de koper het accepteert.

[ Voor 16% gewijzigd door janklo op 28-09-2021 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Ja je hebt het ook over totaal 2 verschillende type schermen.

1 is een IPS scherm.
2 is een TN scherm.

@mcsluis heeft daar al goede info over gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
corporalnl schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:31:
[...]

Ja je hebt het ook over totaal 2 verschillende type schermen.

1 is een IPS scherm.
2 is een TN scherm.

@mcsluis heeft daar al goede info over gegeven.
Maar kan niet uit de tekst in het artikel concluderen dat die verschillen invloed hebben op het pixel tellen fenomeen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
janklo schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:35:
[...]

Maar kan niet uit de tekst in het artikel concluderen dat die verschillen invloed hebben op het pixel tellen fenomeen hebben
Mogelijk bedoel je "Dots per inch" of "Pixel Pitch"

Maar maak anders een foto dan weten wat jij precies bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janklo
corporalnl schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:38:
[...]

Mogelijk bedoel je "Dots per inch" of "Pixel Pitch"

Maar maak anders een foto dan weten wat jij precies bedoeld.
Ik denk dat het iets met subpixels te maken heeft ,daar heeft het artikel over. Dat men subpixels ook achterwege kan laten. En daar haal ik uit dat dit invloed heeft op het pixel tellen fenomeen. Beide schermen zijn 1080, dus dots per inch lijken mij identiek bij beide.

Kan helaas geen foto maken van beide, want helaas is het ene scherm al retour gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:35

sapphire

Die-hard pruts0r

Is het oude 27"scherm niet gewoon een kwalitatief beter paneel? Dat scherm was 10 jaar geleden ca €300 tov de nieuwe 27" die nu €190 kost.
Tel er 10 jaar inflatie bij op en het scherm zou dubbel zo duur zijn dus gewoon een segment hoger paneel?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
sapphire schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:43:
Is het oude 27"scherm niet gewoon een kwalitatief beter paneel? Dat scherm was 10 jaar geleden ca €300 tov de nieuwe 27" die nu €190 kost.
Tel er 10 jaar inflatie bij op en het scherm zou dubbel zo duur zijn dus gewoon een segment hoger paneel?
Dat zou t dan moeten zijn ja. Benieuwd als ik nu 600 euro uitgeef het beter zou zijn, kan daar niks over vinden. Misschien heeft het er ook mee te maken dat met komst van 1440 en hoger subpixels overbodig zijn en ze daar al helemaal geen moeite insteken bij 1080 schermen, wat ze 10 jaar terug wel deden omdat er niks 'beters' was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Je hebt beide schermen 2e hands gekocht zeg je? Mijn eerste indruk is dat het ook een deel afstelling is. Als de vorige eigenaar de sharpness of het contrast op 100% heeft gezet krijg je ook een heel korrelig beeld. Als het andere scherm de andere kant op is afgesteld zie je wel duidelijke verschillen.

Blijft natuurlijk dat (imho) 1080 op een 27" linksom of rechtsom gewoon nooit mooi wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
matk89 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:49:
Je hebt beide schermen 2e hands gekocht zeg je? Mijn eerste indruk is dat het ook een deel afstelling is. Als de vorige eigenaar de sharpness of het contrast op 100% heeft gezet krijg je ook een heel korrelig beeld. Als het andere scherm de andere kant op is afgesteld zie je wel duidelijke verschillen.

Blijft natuurlijk dat (imho) 1080 op een 27" linksom of rechtsom gewoon nooit mooi wordt.
nee nieuwe scherm is nieuw uit de winkel. oude scherm is gereset naar basis. En tja 1080 op het oude scherm is wel mooi. Vergelijkbaar met 1440 27 scherm die mn broertje heeft, die is helemaal verbaasd over dit oude beestje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
janklo schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:52:
[...]
nee nieuwe scherm is nieuw uit de winkel. oude scherm is gereset naar basis. En tja 1080 op het oude scherm is wel mooi. Vergelijkbaar met 1440 27 scherm die mn broertje heeft, die is helemaal verbaasd over dit oude beestje.
Ik ben ze nog nooit tegengekomen maar kennelijk heb je een soort magisch mooi 27" 1080P TN paneel. Ik vind vandaag de dag zowel TN als 82 PPI niet meer om aan te gluren :+

Met welke 1440p 27" monitor vergelijk je hem?

Edit: zie dat de nieuw gekochte een Iiyama IPS is. Ik heb een 34" Iiyama IPS ultrawide staan en daarvan 'zie' je alle pixels duidelijk op het scherm ondanks de hoge resolutie. Het lijkt door de coating te komen, ik vind het zelf ook niet echt mooi. Bij m'n vorige LG 27" 1440p IPS monitor had ik dat niet, daarvan was het beeld een stuk mooier. Heb zelf het gevoel dat het een Iiyama IPS dingetje is.

[ Voor 26% gewijzigd door stin00 op 28-09-2021 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:17
stin00 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:07:
Ik vind vandaag de dag zowel TN als 82 PPI niet meer om aan te gluren :+
Dit hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe dicht je bij de monitor zit. Relevantie van afmeting van de monitor is sowieso een veelal verkeerd begrepen factor. Hoeveel mensen ik niet hoor zeggen dat ze een grotere monitor willen zodat ze met twee documenten tegelijk kunnen werken.

Eigenlijk is het simpel:
  • resolutie bepaalt de werkruimte, wat weergegeven kan worden en dus hoeveel documenten je open kunt zetten
  • afmeting bepaald hoe ver weg of dichtbij je het scherm kunt zetten
Op een klein bureau kan een 4k scherm van 23" een prima optie zijn, voor iemand met een groot bureau kan een full-HD 27" beter zijn.

Hoeveel dit met de perceptie van TS met de "telbare" pixels te maken heeft is natuurlijk de vraag.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 28-09-2021 10:35 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik moet nu denken aan de CRT-schermen. Die dingen hebben een bedroevende PPI (naar moderne maatstaven) en zijn dus ook totaal onscherp, maar ook wazig en daarmee vloeiend:

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/gc0vsn8zqky11.jpg

Nou is het verschil met CRT wel even heel anders dan het verschil tussen twee LCD's, maar PPI zegt zeker niet alles. Kan best dat de pixels niet helemaal netjes tegen elkaar aan liggen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
Er zijn paar factoren, die elk op meerdere manieren aanhaken.

- Scherm type cq technologie
Zoals al aangehaald, vergelijk je IPS en TN. Dat heeft invloed op bijvoorbeeld kleurechtheid, contrast, verversingssnelheid (Hz) en reactietijd (hoe snel pixel van kleur wisselt). Die combinatie geeft gewoon een ander beeld voor je ogen, al is het maar gevoelsmatig.
Dat verschil is groot tussen de schermtypes onderling, maar ook binnen de technologievorm heb je uitschieters op elk van die waarden. Net waar de fabrikant focus op legt bij het ontwerp.

- Pixel productie zelf
1080p gaat om aantal pixels. Dat is gewoon hard meetbaar feit. Maar die pixels hoeven niet identiek te zijn bij elk scherm. Zo kan verschil in formaat zijn, gebruikte technologie, verlichtingsmanier (edge vs full lit) of simpelweg opbouw van de pixel. Dat soort onderhuids werk heeft gewoon invloed op hoe groot de pixels fysiek zijn of hoe de kleurweergave/beleving/.... is.

Bijvoorbeeld mijn Sharp, heeft RGBY ipv gebruikelijke RGB om de kleurweergave hardwarematig op te poetsen. Vanzelfsprekend betekend 4 ipv 3 kleuren dat de pixel zelf ook anders opgebouwd is kwa structuur/formaat, want 33% meer kleuren erbij.

[ Voor 34% gewijzigd door Xanaroth op 28-09-2021 11:28 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Blaat
  • Laatst online: 19-05 10:55

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

"Besparen op subpixels" is iets wat niet gedaan wordt bij monitor panelen. Dit zie je alleen bij smartphone schermen (dus 2 pixels die 1 groene subpixel delen), omdat dit kosten bespaart en de DPI daar zo hoog is dat het verschil met het blote oog niet zichtbaar is. Er zijn meer redenen, maar dat is niet relevant voor dit verhaal.

Wat ik echter vermoed, is dat de pixels in z'n geheel kleiner zijn bij de nieuwe monitor dan bij de oude. De backlights van nu hebben een veel hogere lichtopbrengst dan de backlights van toen. Dat betekent dat je om de beoogde helderheidswaarden te halen je af kan met kleinere pixels. Er zit dan in feiten meer "zwarte" ruimte tussen de pixels, wat productie vergemakkelijkt (er is immers meer ruimte voor het geleidende raster wat de pixels aanstuurt). Tevens komt dit ook de scherpte en het contrast ten goede.

Dit heeft echter als nadeel dat de toch al dramatische PPI extra gaat opvallen... Dit kan je maskeren met een anti-glare filter, maar dat gaat weer ten koste van de scherpte.

Dus ja... Wat wil je. Een contrastrijker en scherper plaatje met betere kleuren waarop je pixels kan tellen, of een wolliger plaatje waarop je minder goed pixels kan tellen. Hoe je het ook wendt of keert, 1080p op 27" is niet top qua haalbare scherpte.

[ Voor 7% gewijzigd door Blaat op 28-09-2021 11:59 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:38
Vanaf 24" wil je toch gewoon QHD/1440p. Dus 2560 bij 1440 pixels. Dan heb je nog een goede ppi.

1080p op 27" vind ik helemaal vreemd. Dat is een groot formaat en het blijft een monitor, geen televisie dus je zit er dicht op. Als het puur alleen voor gaming is bedoeld snap ik het nog.. maar dat kan ook met 1080p resolutie op een 1440p scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
Blaat schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:56:
"Besparen op subpixels" is iets wat niet gedaan wordt bij monitor panelen. Dit zie je alleen bij smartphone schermen (dus 2 pixels die 1 groene subpixel delen), omdat dit kosten bespaart en de DPI daar zo hoog is dat het verschil met het blote oog niet zichtbaar is. Er zijn meer redenen, maar dat is niet relevant voor dit verhaal.

Wat ik echter vermoed, is dat de pixels in z'n geheel kleiner zijn bij de nieuwe monitor dan bij de oude. De backlights van nu hebben een veel hogere lichtopbrengst dan de backlights van toen. Dat betekent dat je om de beoogde helderheidswaarden te halen je af kan met kleinere pixels. Er zit dan in feiten meer "zwarte" ruimte tussen de pixels, wat productie vergemakkelijkt (er is immers meer ruimte voor het geleidende raster wat de pixels aanstuurt). Tevens komt dit ook de scherpte en het contrast ten goede.

Dit heeft echter als nadeel dat de toch al dramatische PPI extra gaat opvallen... Dit kan je maskeren met een anti-glare filter, maar dat gaat weer ten koste van de scherpte.

Dus ja... Wat wil je. Een contrastrijker en scherper plaatje met betere kleuren waarop je pixels kan tellen, of een wolliger plaatje waarop je minder goed pixels kan tellen. Hoe je het ook wendt of keert, 1080p op 27" is niet top qua haalbare scherpte.
mooie uitleg thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:12
Precies wat hierboven wordt aangehaald.

13” < 24” 1080p = FHD
24” < 40” 1440p = QHD
>40” 2160p = UHD

Een pixel density van ~110 ppi kijkt het prettigst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
Jazco2nd schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:01:
Vanaf 24" wil je toch gewoon QHD/1440p. Dus 2560 bij 1440 pixels. Dan heb je nog een goede ppi.

1080p op 27" vind ik helemaal vreemd. Dat is een groot formaat en het blijft een monitor, geen televisie dus je zit er dicht op. Als het puur alleen voor gaming is bedoeld snap ik het nog.. maar dat kan ook met 1080p resolutie op een 1440p scherm.
Daar kwam ik dus ook achter, zodoende het nieuwe scherm terug gebracht. Maar de stoute ik zag voor 20 euro dus die 2710 voorbij komen, en ik dacht daar kan ik geen buil aan vallen. Laten we eens kijken of die beter bevalt, en dat doet die dus. Ben er echt verbaasd over. Zit er nu al de hele dag naar te kijken op ca 40cm afstand en nergens last van.

en tja 1080 op een 1440 scherm is niet prettig om te zien, ook niet in een spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:47
Het zou ook kunnen dat je met “ik kan de pixels zien”, bedoelt dat de kleuren niet goed in elkaar overlopen.

Het nieuwe scherm is een 6 bit scherm. Dat betekent dat iedere subpixel maar in 6 bit, in 64 verschillende waarden kleur kan geven, tot een totaal van 262.000 per pixel. Dat is niet echt om over naar huis te schrijven, want ieder kleurverloop ziet er niet uit. Dat komt omdat de monitor pixels gaat mengen om tot de juiste kleuren te komen.

Dan krijg je banding.

https://www.isolapse.com/...s-what-is-the-difference/

En https://software.intel.co...rticles/enable-10bpp.html

Daar zie je ook wat voorbeelden. Dat gaat dan zelfs nog om het verschil tussen 8 bit en 10 bit. Dan kun je wel nagaan hoe 6 bit er uitziet.

6 bit heeft 262k kleuren
8 bit heeft 16.7 miljoen kleuren
10 bit heeft 1 miljard kleuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Laatst online: 19-05 10:55

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

White Feather schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:34:
Het zou ook kunnen dat je met “ik kan de pixels zien”, bedoelt dat de kleuren niet goed in elkaar overlopen.

Het nieuwe scherm is een 6 bit scherm. Dat betekent dat iedere subpixel maar in 6 bit, in 64 verschillende waarden kleur kan geven, tot een totaal van 262.000 per pixel. Dat is niet echt om over naar huis te schrijven, want ieder kleurverloop ziet er niet uit. Dat komt omdat de monitor pixels gaat mengen om tot de juiste kleuren te komen.

Dan krijg je banding.

https://www.isolapse.com/...s-what-is-the-difference/

En https://software.intel.co...rticles/enable-10bpp.html

Daar zie je ook wat voorbeelden. Dat gaat dan zelfs nog om het verschil tussen 8 bit en 10 bit. Dan kun je wel nagaan hoe 6 bit er uitziet.

6 bit heeft 262k kleuren
8 bit heeft 16.7 miljoen kleuren
10 bit heeft 1 miljard kleuren
Color banding krijg je alleen als er geen sprake zou zijn van FRC. Volgens de specificaties is dat echter wel het geval, dus zolang je naar stilstaande beelden kijkt kan het scherm effectief 8bpc weergeven.

Daarnaast mag je er vanuit gaan dat het oude scherm (TN) dat ook doet. Er zijn maar heel weinig native 8bpc TN panelen. Bij mijn weten is dat er maar 1, en dat is de Asus PG278Q.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

janklo schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:48:
[...]

Dat is helaas niet antwoord op de vraag

Beide zijn 27 inch schermen, mijn voorgaande was 22 inch. Zodoende hoe kan het zijn dat bij het ene 27 inch scherm uit 2011 de pixels wel mooi in elkaar overvloeien en bij het andere, veel nieuwe scherm dit niet het geval is. Ik snap de uitleg maar in de praktijk is het toch echt anders.
Het lijkt mij te komen door verschil in grootte van de pixels.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Heeft met de opbouw van het scherm te maken. Bij de review site https://www.rtings.com/ besteden ze hier ook wat aandacht aan onder de kop Text Clarity.
Misschien handig om naar te kijken voordat je een scherm koopt.

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-05 11:47
Ik weet niet of er een verschil is met fontinstellingen ivm met subpixel rendering? Bij subpixel redering houdt je computer rekening met de RGB layout van je pixels, als deze anders zijn per monitor dan kan dat er erg beroerd uit gaan zien.

Het helpt wellicht om een macro foto te vergelijken van beide schermen, of met een vergrootglas het verschil te bekijken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even een instinker maar hoe zijn de schermen aangesloten? Is de oude toevallig via VGA aangesloten en de nieuwe via DVI/HDMI/DP?

VGA is analoog en levert vanzelf wazigheid op. Meestal wordt dat als hinderlijk ervaren, maar als je houdt van onscherp beeld, dan kan het een pre zijn...

Oslik blyat! Oslik!

• janklo
dion_b schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:14:
Even een instinker maar hoe zijn de schermen aangesloten? Is de oude toevallig via VGA aangesloten en de nieuwe via DVI/HDMI/DP?

VGA is analoog en levert vanzelf wazigheid op. Meestal wordt dat als hinderlijk ervaren, maar als je houdt van onscherp beeld, dan kan het een pre zijn...
nee beide via dvi

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:08
Waarom gebruik je een verloop op je nieuwe monitor ipv HDMI>HDMI of DP>DP?

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
janklo schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:40:
Ik heb recent een nieuw scherm gekocht in 27 inch, had 22 inch. Wat mij heel erg tegenviel was dat ik letterlijk pixels kon tellen, het was heel naar om een browser open te hebben. Dan zou je denken, ja dat komt omdat het maar 1080 resolutie is.

Maar nu heb ik van mijn oude scherm, een iiyama Prolite E2210HDS op marktplaats in de buurt het 27 inch scherm variant gevonden voor 20 euro. Opgehaald aangesloten en warempel de pixels vloeien mooi over in elkaar en je kunt ze niet tellen en je kunt met je neus in principe nagenoeg op het scherm zitten, dat lukte bij de nieuwe niet.

Is daar iets veranderd? Schermen waar ik over spreek zijn 10 jaar oud, je zou verwachten dat er vooruitgang zou plaats gevonden hebben.
Doet het probleem zich ten alle tijden voor of alleen bij bepaalde kleuren?

Wellicht is er sprake van een slecht statisch dithering algoritme waardoor het lijkt alsof je nog maar de helft van de resolutie overhoudt. Op dit plaatje https://i.imgur.com/qdbiI7A.jpeg van https://www.avsforum.com/...-subpixel-matrix.2932506/ kan je het heel erg goed zien: zoom in en vergelijk het rode en het groene vlak.

• janklo
Uszka schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:50:
[...]

Waarom gebruik je een verloop op je nieuwe monitor ipv HDMI>HDMI of DP>DP?
heb nog maar 1 scherm, andere is terug naar de winkel. de oudere heb ik nog
Pagina: 1