Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem moet de huidige desktop (Optiplex 760, 8GB, SSD, Q6600@3GHZ, GTX750Ti) en de HP Microserver (N40L) gaan vervangen. Windows 10 wil ik in een VM (en/of baremetal) gaan draaien, daarnaast wil ik een aantal dockers draaien op UNraid (nextcloud, frigate, homeassistant). Op de VM wil ik ook kunnen videobewerken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
De harde schijven en SSD's uit de server gaan mee naar het nieuwe systeem. Gezien de schaarste in videokaarten neem ik de GTX750ti in eerste instantie ook mee. Voor de rest van het systeem heb ik een budget van 1000 euro gesteld.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
1x WD Red 4TB
2x WD Red 3TB
1x WD 2TB
2x SSD Crucial MX500
1x GALAX/KFA2 GeForce GTX 750 Ti - OC Slim - 2GB GDDR5
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In de onderstaande lijst heb ik alle onderdelen opgenomen die ik nodig denk te hebben. Zoals in de titel al aangegeven wil ik het systeem zo stil mogelijk, en daarom (bijna) fanless.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merk voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals al aangegeven wil ik het systeem zo stil mogelijk hebben. Gewoon een oldskool systeem, geen RGB, geen waterkoeling. Het is de bedoeling om het systeem in de werkkamer te zetten.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Het is voor mij heel lang geleden, dat ik een eigen systeem heb gebouwd. Ik heb zo goed mogelijk onderzoek gedaan naar de beste combinatie van moederbord, CPU e.d.
Ik zal van elk onderdeel toelichten waarom ik tot deze keuze ben gekomen, en waar eventueel mijn vragen zitten.
CPU (Ryzen 3700X)
Deze heb ik gekozen vanwege het aantal cores. Deze komen altijd van pas bij het editen van video. En gezien de prijs leek mij dit de meest verstandige keuze.
Moederbord (Gigabyte Aorus B550 Elite V2)
Omdat de keuze hier echt enorm is, vraag ik mij af of dit de beste keus is. Ik hoef geen RGB op het moederbord, als er in ieder geval maar 6 SATA aansluitingen op zitten. Ik begreep wel dat er tussen de verschilllende merken verschil zit in de voeding van het moederbord. En deze heeft 2 M2 slots, dit leek mij handig voor de toekomst..
Case (Fractal Design Meshify 2 Wit)
In eerste instantie dacht ik aan een FD Define 7, maar deze schijnt een minder goede airflow te hebben dan de Meshify 2. Er is voor een witte gekozen, omdat vrouwlief dat mooier vindt.
Koeling (Noctua NH-P1)
In combinatie met de Meshify 2 zou deze koeler praktisch fanloos moeten kunnen functioneren. De case is er groot genoeg voor.
Fan (Noctua NF-A12x25 LS-PWM, 120mm)
Backup fan voor als de koeler het toch te warm krijgt?
Geheugen (G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB)
Dit geheugen zou moeten werken icm het moederbord. 3200 zou snel genoeg moeten zijn? Ik dacht te beginnen met 2x8GB=16GB. Zou toch genoeg moeten zijn?
Voeding (Seasonic Prime Fanless TX-700)
Een fanless voeding om het gehele systeem zo stil mogelijk te krijgen.
SSD (Kingston A2000 1TB)
Een M2 SSD om de VM op te zetten.
Dit systeem moet de huidige desktop (Optiplex 760, 8GB, SSD, Q6600@3GHZ, GTX750Ti) en de HP Microserver (N40L) gaan vervangen. Windows 10 wil ik in een VM (en/of baremetal) gaan draaien, daarnaast wil ik een aantal dockers draaien op UNraid (nextcloud, frigate, homeassistant). Op de VM wil ik ook kunnen videobewerken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
De harde schijven en SSD's uit de server gaan mee naar het nieuwe systeem. Gezien de schaarste in videokaarten neem ik de GTX750ti in eerste instantie ook mee. Voor de rest van het systeem heb ik een budget van 1000 euro gesteld.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
1x WD Red 4TB
2x WD Red 3TB
1x WD 2TB
2x SSD Crucial MX500
1x GALAX/KFA2 GeForce GTX 750 Ti - OC Slim - 2GB GDDR5
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In de onderstaande lijst heb ik alle onderdelen opgenomen die ik nodig denk te hebben. Zoals in de titel al aangegeven wil ik het systeem zo stil mogelijk, en daarom (bijna) fanless.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merk voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals al aangegeven wil ik het systeem zo stil mogelijk hebben. Gewoon een oldskool systeem, geen RGB, geen waterkoeling. Het is de bedoeling om het systeem in de werkkamer te zetten.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Het is voor mij heel lang geleden, dat ik een eigen systeem heb gebouwd. Ik heb zo goed mogelijk onderzoek gedaan naar de beste combinatie van moederbord, CPU e.d.
Ik zal van elk onderdeel toelichten waarom ik tot deze keuze ben gekomen, en waar eventueel mijn vragen zitten.
CPU (Ryzen 3700X)
Deze heb ik gekozen vanwege het aantal cores. Deze komen altijd van pas bij het editen van video. En gezien de prijs leek mij dit de meest verstandige keuze.
Moederbord (Gigabyte Aorus B550 Elite V2)
Omdat de keuze hier echt enorm is, vraag ik mij af of dit de beste keus is. Ik hoef geen RGB op het moederbord, als er in ieder geval maar 6 SATA aansluitingen op zitten. Ik begreep wel dat er tussen de verschilllende merken verschil zit in de voeding van het moederbord. En deze heeft 2 M2 slots, dit leek mij handig voor de toekomst..
Case (Fractal Design Meshify 2 Wit)
In eerste instantie dacht ik aan een FD Define 7, maar deze schijnt een minder goede airflow te hebben dan de Meshify 2. Er is voor een witte gekozen, omdat vrouwlief dat mooier vindt.
Koeling (Noctua NH-P1)
In combinatie met de Meshify 2 zou deze koeler praktisch fanloos moeten kunnen functioneren. De case is er groot genoeg voor.
Fan (Noctua NF-A12x25 LS-PWM, 120mm)
Backup fan voor als de koeler het toch te warm krijgt?
Geheugen (G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB)
Dit geheugen zou moeten werken icm het moederbord. 3200 zou snel genoeg moeten zijn? Ik dacht te beginnen met 2x8GB=16GB. Zou toch genoeg moeten zijn?
Voeding (Seasonic Prime Fanless TX-700)
Een fanless voeding om het gehele systeem zo stil mogelijk te krijgen.
SSD (Kingston A2000 1TB)
Een M2 SSD om de VM op te zetten.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed | € 274,95 | € 274,95 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus B550 ELITE V2 | € 99,- | € 99,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify 2 Clear Tempered Glass | € 129,91 | € 129,91 |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-P1 | € 103,95 | € 103,95 |
| 1 | Ventilatoren | Noctua NF-A12x25 LS-PWM, 120mm | € 24,90 | € 24,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB | € 68,90 | € 68,90 |
| 1 | Voedingen | Seasonic Prime Fanless TX-700 | € 229,90 | € 229,90 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 85,99 | € 85,99 |
| Totaal | € 1.017,50 | |||
[ Voor 6% gewijzigd door Gu1d0 op 27-09-2021 22:33 ]