Toon posts:

max lengt van utp kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf een netwerk aangelegd naar de buurman, met een utp kabel (lengte 110 m). Nu vraag ik me af is er een maximale lengte van utp kabel, want hij werkt niet lampjes gaan wel branden maar er komt niets op mijn scherm ( met internet).
Heb het geprobeerd bij de hub, met kort kabeltje, daar werkt het perfect. Op de kabel heb ik zelf de connectoren gezet, niet volgens de officiele manier maar wel aan beide kanten het zelfde.
Hoe los ik dit probleem op?

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-05 07:01
maximale lengte van een UTP kabel is 100 meter.
Meestal is het geen bezwaar als je daar overheen gaat.

Mijn Firewizzie

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-05 13:37

Bezulba

Formerly known as Eendje

het is niet voor niets max 100 meter.. daarboven gaat ie gewoon fouten geven... was het niet zo dat stp verder kon? als het btw veel verder dan 100 meter is... 200 meter ofzo is het beter om coax te gebruiken

blup

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:20
Maximaal 100 meter. Werkt het beste van hub naar hub bij grote lengtes, omdat deze een sterker signaal afgeven dan een netwerkkaart zelf.
Zelf gemaakte kabels kan wel, maar let op de paar combinatie.
1+2 moet een paar zijn (bv blauw-blauw-wit)
3+6 moet een paar zijn (bv groen-groen-wit)
4+5 moet een paar zijn (bv oranje-oranje-wit)
7+8 moet een paar zijn (bv bruin-bruin-wit)

Het moeten twisted pairs zijn (de TP uit UTP) om de storing (zeker op langere afstanden) te minimaliseren...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
De lengte is 110 meter.
Op maandag 20 augustus 2001 10:25 schreef roscov het volgende:
Ik heb zelf een netwerk aangelegd naar de buurman, met een utp kabel. Nu vraag ik me af is er een maximale lengte van utp kabel, want hij werkt niet lampjes gaan wel branden maar er komt niets op mijn scherm ( met internet).
Heb het geprobeerd bij de hub, met kort kabeltje, daar werkt het perfect. Op de kabel heb ik zelf de connectoren gezet, niet volgens de officiele manier maar wel aan beide kanten het zelfde.

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-05 09:32

@r!k

It is I, Leclerq

Die kleuren van je utp kabel die je opgeeft zijn absoluut niet standaard hoor gozer. het is van 1 naar 8

oranje/wit , oranje , blauw/wit , groen , groen/wit , blauw , bruin/wit , bruin

(edit)

sorry zag dat voorbeeld er niet bij staan maar zoals hierboven is de standaard voor utp kabel
(/edit)

Een hele rij microsoft certificeringen.

Verwijderd

Je kunt wel over de 100 meter heen want op m'n werk heb ik een utp kabel lopen van ruim 150 meter en daar gaat (nog net :) ) 10mbit overheen.

• Boogie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-04 04:51
Officieel is de kleurencombi volgens mij
1 oranje/wit
2 oranje
3 groen/wit
4 blauw
5 blauw/wit
6 groen
7 bruin/wit
8 bruin

zie ook: deze fantastische site van een mede-tweaker

Verwijderd

Op maandag 20 augustus 2001 10:30 schreef GarBaGe het volgende:
Maximaal 100 meter. Werkt het beste van hub naar hub bij grote lengtes, omdat deze een sterker signaal afgeven dan een netwerkkaart zelf.
Zelf gemaakte kabels kan wel, maar let op de paar combinatie.

[knip]

Het moeten twisted pairs zijn (de TP uit UTP) om de storing (zeker op langere afstanden) te minimaliseren...
euhm... een hub versterkt geen signalen en zal hier dus niets helpen. je zou eventueel een repeater of een switch kunnen gebruiken. Overigens is 110 meter nog best te doen mits je goede kwaliteit kabels gebruitk

Verwijderd

Topicstarter
MOet ik dan maar een hub er tussen zetten?
Op maandag 20 augustus 2001 10:25 schreef roscov het volgende:
Ik heb zelf een netwerk aangelegd naar de buurman, met een utp kabel (lengte 110 m). Nu vraag ik me af is er een maximale lengte van utp kabel, want hij werkt niet lampjes gaan wel branden maar er komt niets op mijn scherm ( met internet).

• GarBaGe
Op maandag 20 augustus 2001 10:36 schreef Paz het volgende:

[..]

euhm... een hub versterkt geen signalen en zal hier dus niets helpen. je zou eventueel een repeater of een switch kunnen gebruiken. Overigens is 110 meter nog best te doen mits je goede kwaliteit kabels gebruitk
Volgens mij versterkt een hub namelijk WEL de signalen. Het pakketje wat binnenkomt wordt ontvangen en versterkt aangeboden op alle overige poorten... Een repeater dus...
Daarom heeft een hub ook stroom nodig (voeding), anders had je net zo goed een "UTP-stekkerblok" kunnnen gebruiken waarmee je gewoon meerdere kabels aan elkaar knoopt...

Maar goed, ik kan er naast zitten...

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-05 21:46
1. Weet je zeker dat je de goede kleurvolgorde hebt gebruikt in de kabel. Dit is op deze afstanden echt _heel_ belangrijk.

2. Kan je de andere pc pingen? Want dat 'internet niet werkt' zegt niets over het kabeltje op zich, misschien is er gewoon een instelling fout.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-05 21:46
De meeste (niet alle) hubs zijn actief (switches zijn altijd actief) , dwz: ze bouwen ingekomen signalen opnieuw op zodat je gewoon weer 100 meter (officieel) kan overbruggen.
Het is onzin dat een hub een sterker signaal afgeeft dan een netwerkkaart. Er zijn gewoon afspraken over signaalsterktes en daar moet iedere fabrikant, van maakt-niet-uit welke apparatuur, zich aanhouden.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• GarBaGe
Om te zien of de kabel uberhaupt wel werkt... op 10 Mbit heb je minder kans op fouten op lange kabels dna op 100 Mbit...

Verwijderd

De officiele kleuren combi is
oranje/wit
oranje
groen/wit
blauw
blauw/wit
groen
bruin/wit
bruin

Ik heb stage gelopen en daarbij veel netwerken aan moeten leggen vandaar. En de max lengte is 100. Daarna kunnen er fouten ontstaan. ;););)

Verwijderd

Op maandag 20 augustus 2001 10:35 schreef mboogie2 het volgende:
Officieel is de kleurencombi volgens mij
1 oranje/wit
2 oranje
3 groen/wit
4 blauw
5 blauw/wit
6 groen
7 bruin/wit
8 bruin
Met deze config ben ik het eens... :)

• toontjuh
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-05 20:52
Utp mag maximaal 100 meter zijn. en voor de aansluiting is

via een hub

wit/oranje - oranje - wit/groen - blauw - wit/blauw - groen - wit/bruin - bruin

crosssover
de ene kant moet zo
wit/oranje - oranje - wit/groen - blauw - wit/blauw - groen - wit/bruin - bruin
en da andere kant zo
wit/groen - groen - wit/oranje - blauw - wit/blauw - oranje - wit/bruin - bruin

specs

Verwijderd

Als je gewoon ff hier kijkt, vind je je antwoorden vast wel....

http://www.kompanje.nl/

En dan uiteraard ff naar de sectie UTP Straight-kabel gaan

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-04 19:54
Ik neem aan dat alles wat hier besproken is ook gewoon in de FAQ staat :z

Verwijderd

Ik heb hier nog 110meter draka kabel utp cat 5 liggen kan ik dit gebruiken van hub naar pc ?

• cue
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:29

cue

De officiele lengte is geen 100 meter maar 96 meter, tot 96 meter word er door bedrijven gecetificeerd, en daarboven neit meer, daarmee zeg ik niet dat het boven de 96 meter niet meer werkt, maar utp mag officieel maar 96 meter aan 1 stuk zijn :9

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een hub aan het einde van de kabel gezet en het werkt nu perfect.
deze versterkt het signaal dus toch.

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022

Ed.

Welke n00b beweert nou dat een hub het signaal niet versterkt? argh, neem een netwerk cursus voordat je daarover iets zegt >:)

iig versterkt een hub altijd het signaal wat door de utp kabel moet gaan, waarom heeft zo'n ding anders stroom nodig? die ledjes kunnen ook wel op batterij hoor, no problemo, dat scheelt dan weer een stopcontact

Verwijderd

Als je STP pakt, kun je verder komen.

Maar volgens mij en mijn boeken is de maximale lengte 33 meter, cat5. Dit is omdat anders NIC 1 een pakket verzend, en een collission detection pas plaatsvind NADAT het hele pakket is verzonden. en dan gaat het helemaal fout.

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Op maandag 20 augustus 2001 10:36 schreef Paz het volgende:

[..]

Een hub = een multiport repeater :)
That's the way Cisco en MCSE het graag willen noemen, zo gezegd zo gedaan...
Check de specs en de netwerk tutorials
Pagina: 1